Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

soca

Kweken Onder Tl

Recommended Posts

Hoi allemaal.

Ik ben bezig een kastje te bouwen. Hij is 120 x 60 x 200 (lxdxh).

Nu zit ik met een paar vraagjes.

Ik ben er al redelijk van overtuigd dat je kunt groeien vanuit zaad onder TL licht (kleur 33)

 

Is het na de groeiperiode mogelijk om de bloeiperiode ook onder TL te doen ?

 

Zo ja, welke kleur TL heb ik daarvoor nodig.

Er zijn erg veel verschillende kleuren TL verlichting verkrijgbaar, dus ik heb het idee

dat het toch mogelijk moet zijn. Heeft iemand hier ervaring mee ?

 

Ik zit namelijk nogal te dubben welke soort verlichting ik zal gaan gebruiken.

TL, spaarlamp, of toch hps.

Spaarlamp heb ik er toch ook minimaal 2 van nodig, a 115 eurootjes.

HPS zou dan een 250W cooltube worden, maar dan zit je toch ook met hogere stroomkosten.

TL is goedkoper in aanschaf en stroomverbruik, dus vandaar mijn twijfels.

 

Tnx

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Kleur 33 Coolwhite voor voorgroeien is prima te doen. Voor het bloeien zal je een meer rode kleur moeten nemen en kom je qua Kelvin aanduiding in de 2100 en 2700 Kelvin terecht. Ik weet niet wat dat in Tl kleurnummers betekend. Ik heb toevallig net een poos al die nummers staan bestuderen toen ik zelf tl's kocht voor mijn stekkenkast en ik heb gezien dat op een aantal verpakkingen de Kelvin waarde stond vermeld.

Ik weet wel dat het door anderen op dit forum sterk wordt afgeraden om te bloeien onder tl maar ik geloof dat er ook een topic is waar op het ogenblik planten onder tl staan. Of het te doen is zou ik je niet kunnen vertellen. Heb zelf ook een groeikast met twee spaarlampen en dat gaat heel goed. En het voordeel is zeker dat die kast niet warm wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm ik weet alleen van tl-lampen dat ze niet echt groot worden, volgens mij kan je beter spaarlampen gebruiken, is misschien duurdere aanschaf maar dan heb je ook wel wat :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks voor de info.

Beste is dus om uit te gaan zoeken welk kleurspectrum een TL bied.

Ik heb dus blauw voor groei nodig, dat is coolwhite (33) en een soort die

meer in het rode spectrum zit voor de bloeiperiode.

Ik zal eens wat aquarium/terrarium forums zoeken, daar is vast wel iets te vinden.

Ok..nog een foto van m'n hokkie in aanbouw..

Niks aan gedaan laatste week, meer dan 35 klein nulletje C hierbinnen..pft

 

hok20gr.jpg

 

Lataz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niks aan gedaan laatste week, meer dan 35 klein nulletje C hierbinnen..pft

 

hok20gr.jpg

 

:bier LOL ;) ..klein nulletje C...

 

Je bedoeld dit denk: -->35° C <--

 

Maar, voor de rest is dat een heel net hokje, ga eens naar de bouwmarkt (in Belgie bvb. Brico, in Nederland Praxis ofsoow.) en kijk eens bij de verlichting, daar hebben ze TL-buizen speciaal voor aquaria (of aquariums, wat jij wilt) die het goede spectrum hebben voor zoet- of zoutwaterplanten (vraag me niet waarom ze die verkopen bij een bouwmarkt, maar ik heb ze al vaak gezien) :smoke .

We hebben der thuis ook in ons aquarium zitten en de plantjes in dat awuqrium vinden het best (zijn wel geen wietplantjes maja :P )...

 

Groente...*BeLg*

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL lampen geven een beter rendement dan spaarlampen, zie het lampen / licht topic. Wat versta je trouwens onder spaarlampen? Inductielampen zoals Miss_J gebruik"? Dat zijn prima lampen, maar géén "gewone" "spaarlampen".

 

Voor TL: De groeilampen zijn kleur 33, de bloeilampen zijn 830. Vaak wordt in de bloei een mix gebruikt van 33 / 830.

 

Wel zaak om voldoende lampen te gebruiken en ze vlak boven je plantjes te houden, hou ze kort en in scrog. In dat kader kun je jouw kast zelfs wel in twee verdiepingen opdelen!! Wellicht een voorgroei / opkweek gedeelte en een bloei gedeelte? Een apart gedeelte voor een stekken moeder? Kijk eens naar het topic van Attitude onder TL (http://www.wietforum.nl/index.php?act=ST&f=31&t=14067), daar leer je veel van.

 

Succes en ja, je kunt zeker onder TL afbloeien. Vroegâh op Overgrow had je daat goeie topics over. Daar heb je nu dus niks meer aan maar er worden goede resultaten gehaald!

 

Hoeveel lampen ben je van plan om te gaan gebruiken?

 

Ik zie dat je al gaten hebt geboord onderin voor de ventilatie. Zorg er in ieder geval voor dat de totale opening van die gaten in totaal minimaal even groot is als je afzuigings opening (eenvoudig te berekenen met pi r kwadraat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook eens naar T5 verlichting,dit zijn smalle TLs.

Je kunt er meer van op een oppervlakte kwijt en de balstjes zijn electronisch waardoor er minder hitte-ontwikkeling ontastaat.

 

Voor een optimale afbloei is het zoals miss_J zegt;des te lager de kleurtemp tot 2100K des te beter te gebruiken voor de afbloei.

Standaard TL wordt geleverd tot de lichtkleur 2700 door phillips,lagere lichtkleuren zijn nog niet te verkrijgen.(maar 2700 volstaat prima :smoke ).

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje onhandige hokmaat voor TL, want een 36 watter(de zuinigste tov 18 en 58 watt) is met contactpunten 121.36 cm lang. Je zou er een klein stukje af kunnen zagen en de bedrading met wat frezen in de wand kunnen verwerken, maar handig is het niet.

 

Als je er verder geen armatuur omheen wil hebben .. kijk dan eens naar de Master TL-D reflex met interne reflector van Philips. Met genoeg buizen en goede ballasts kun je prima kweken met deze dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL kweekjes gaan vaak minder goed om het simpele feit dat men te weinig buizen gebruikt . wil j eeen 250 watt HPS vervangen voor TL hang dan ook voor datzelfde vermogen aan tl's op .

Share this post


Link to post
Share on other sites
TL kweekjes gaan vaak minder goed om het simpele feit dat men te weinig buizen gebruikt . wil j eeen 250 watt HPS vervangen voor TL hang dan ook voor datzelfde vermogen aan tl's op .

kijk eens bij spectrumreflex.nl ziet er mooi uit maar hep nog niemand er over gehoort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb het dus gewoon gedaan, en kan je vertellen dat het erg leuk is om te doen.

 

mijn kweekje

 

Dit is gekweekt onder 7x18w(126w), ik wist van het begin dat dit gewoon niet genoeg ging zijn. Het uiteindelijke gedroogde resultaat waar ik helaas geen foto's van heb was ergens tussen de 10 en 20 gram. Maar dit was totaal zonder bemesting en in allgrowmix gekweekt. Ook heb ik gekozen voor het soortje hindu kush, en ik denk dat je beter voor een soortje kunt gaan wat gewend is aan de wat lagere lichtsterkte.

 

En zoals iedereen hier al zegt, meer licht is meer wiet(als je verders alles goed doet). Wil je met tl gaan kweken kan je ze het beste zo dicht mogelijk op elkaar monteren en dan het voorschakelapperaat naar buiten de kast verplaatsen(Dit scheelt zeker een paar graden in de temp). Maar als je voor 250w aan tl lampen er in kwijt kunt zal je zeker een mooie kweek kunnen draaien, pas alleen op met de hoogte van je kast tl dringt maximaal een cm of 10 door voordat het licht te slap is om goed onder te groeien.

 

succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe van een ander forum geript over Philips TL buizen:

 

Hoeveelheid licht

Er zijn dus twee series, 800 en 900, welke daarvan gekozen? Het is nu zo dat de 8/9 staat voor de kleurechtheid die bij de 900 serie veel hoger is (95/98%) dan bij de 800 serie (85%). Dus je zou zeggen dat je de 900 serie moet kiezen, maar let op! de lampen uit de 900-serie geven een stuk minder licht (=lumen) dan lampen uit de 800 serie. Hieronder een voorbeeld voor de kleur 840 en 940 (dezelfde kleur dus):

 

940 (36 W): Lichtstroom lamp (conventionele vsa) 2800 Lm

840 (36 W): Lichtstroom lamp (conventionele vsa) 3350 Lm

 

ff een andere veel gebruikte:

 

89 (36 W): Lichtstroom lamp (conv vsa) 2450 Lm

 

 

Dit scheelt dus aanzienlijk in de hoeveelheid licht die zo'n lamp levert. Dit scheelt maar liefst bijna 20% opbrengst en dus zou dat een lamp extra boven je bak kunnen betekenen. Probeer het dus te vinden in de 800-serie, zeker als je maar twee lampen boven je bak heb, en een plantenbak wil maken.

 

De lichtkleur

Wat zijn nu die kleur codes op de lampen? waar hebben die mee te maken? Je moet zien dat deze als het ware de de temparatuur aangeven. HUH? hoor ik je denken, de temperatuur??? JA, je moet zien dat als je bv een metaal verhit deze eerst roodgloeiend wordt, om vervolgend witheet te worden (wit= eigelijk een beetje blauw) Vandaar dus de uitdrukking kleurtemperatuur. De Temperatuur wordt gemeten in Kelvin, dus die term zou u ook nog tegen kunnen komen. Onze eigen zon levert bijvoorbeeld “een kleur van 50†omdat de temperatuur van het oppervlak van de zon dus 5000 Kelvin is (voor het gemak word er een nul vergeten). Als je dus kijkt dan betekend het dat hoe hoger de temperatuur hoe hoger het kleurgetal (27 -> 65 voor 2700 tot 6500 Kelvin).

 

De kleuren: van 'rood' naar 'blauw' : 827 - 830 - 835 - 840 – 865.

 

Voor de liefhebbers dit even vertaald naar de 'temperatuur' (K staat voor Kelvin):

 

827 2700K

830 3000K

835 3500K

840 4000K

865 6500K

 

end quote

 

overigens: de 33 serie is 4300 kelvin. De 830 kun je in iedere bijna bouwmarkt kopen, de 827 is wat minder goed beschikbaar.

 

Effe een tip:

 

de MASTER TL-D Reflex Super 80 58W/840 SLV (lamp met reflector van 58 watt) geeft maar liefst een lichtopbrengst van zo'n 5200 lumen! zowel in 3000 als 4000 kelvin te verkrijgen (830 SLV en 840 SLV) - 50% hogere efficiëntie dan de standaard TL zonder reflector in standaard armatuur. 4 van die jongens is dus ruim 20.000 lumen, zo'n 80-90 procent meer dan de 36 watt 840. Nou dat lijkt me wel lekker, zeker met 6 van die jongens (360 watt, ruim 31.000 lumen)

 

MASTER TL-D SUPER 80 heeft ook een opbrengst van 5200 lumen. Zie http://www.lighting.philips.com/nl_nl/buso...ochure_2004.pdf pagina 10

 

Het voordeel van de reflex is echter dat je geen reflectie armatuur nodig hebt. Dat heb je met de gewone super 80 wel nodig om die lichtopbrengst te halen. Daardoor kun je er meer dichter bij elkaar hangen en bovendien heb je het voordeel dat je geen last hebt van stof (stof gaat met name boven op de buis liggen en dat vermindert de lichtopbrengst aanzienlijk - effe gechekt bij Philips).

 

Het is minder efficient dan een gewone 250 watt lamp (ook volgens mij ongeveer 31000 lumen), maar het grote voordeel is dat je je lampen veel dichter bij je plantjes kunt hangen waardoor je dus een veel betere lichtopbrengst op de plant krijgt. Naarmate de afstand tot je lamp vergroot wordt neemt de lichtopbrengst zeer aanzienlijk of. Bovendien is het oppervlakte groter waardoor je een betere verdeling van je licht hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is toch wel een heel strak prefab armatuur van spectrumreflex.nl, maar volgens mij slaan die gasten van spectrumreflex de plank volledig mis met het aantal watt/m2.

 

Die 36 watters lijken mij zuiniger te zijn dan dan de 58 watters hoor:

 

MASTER TL-D Reflex TL-D 36W /840-R --> 3350 lumen --> 93.05 lumen per watt

MASTER TL-D Reflex TL-D 58W /840-R --> 5200 lumen --> 89.65 lumen per watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die TL-D reflex.. waar zou ik die vandaan moeten vissen.. iemand enig idee hier waar ik die vandaan zou kunnen halen? Alvast bedankt..

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die 36 watters lijken mij zuiniger te zijn dan dan de 58 watters hoor:

 

MASTER TL-D Reflex TL-D 36W /840-R --> 3350 lumen --> 93.05 lumen per watt

MASTER TL-D Reflex TL-D 58W /840-R --> 5200 lumen --> 89.65 lumen per watt

 

ja, helemaal mee eens. Je moet echter ook rekening houden met hoeveel van die lampen je naast elkaar kwijt kunt. Van de 36W heb je er (in aantallen) dus veel meer nodig om dezelfde intensiteit te krijgen.

 

6 x 36w = 20.000 lumen

6 x 58w = 31.000 lumen

 

8 x 36w = 27.000 lumen

8 x 58w = 41.000 lumen

 

8 lampen naast elkaar is een flink oppervlak hoor..

 

(beetje afgerond)

 

Ik ben wel benieuwd eigenlijk of bij vergelijkbaar wattage en de TL's dus vlak boven je planten er voordeel is in TL of de traditionele lampen. Het lijkt me dat de warmteproblemen waar je normaal mee dealt (afzuiging, koeling) een stuk eenvoudiger op te lossen zijn, evenals de luchtvochtigheid. Dat betekent dus een veel kleinere ventilator, kleiner filter etc. en niet te vergeten: een lagere kast als je in scrog werkt. Lijkt me wel wat voor onder de vloer (maar dan wel met voetjesverwarming he...).

 

Die TL-D reflex.. waar zou ik die vandaan moeten vissen.. iemand enig idee hier waar ik die vandaan zou kunnen halen? Alvast bedankt..

 

Laters, Snowie

 

Je kunt ze meestal gewoon bestellen bij iedere winkel die ook andere philips buizen verkoopt. Het ligt een beetje aan de bestelhoeveelheid bij Philips. Maar HIER kun je ze in ieder geval on-line bestellen. Iemand nog een goedkoper adresje?

 

EDIT: overigens maakt SpectrumReflex ook gewoon gebruik van de hierboven genoemde buizen (beide kleuren in het armatuur). Vandaar dat ze geen reflector nodig hebben. Maar goed, 8 buisjes 36w komen op 104 euro (incl. verwijderingsbijdrage)- hou je nog 166 euro over voor je armaturen! Nou daar kun je heel wat voor in elkaar knutselen hoor. Armaturen haal je gewoon op de sloop bij een groot kantoorpand, paar electronischer starters er in en hoppa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan vast goedkoper, maar ik heb er indertijd een stel laten bestellen door Lampenier, een locale lampenzaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampenier.. die zit hier in Lwd ook ;) standaard naam ofzo zeker..

Goed, Snowie gaat van het winter onder de tl's wel te weten de TLD's van 36 wat en dan 6 diep en gewoon de lengte van de balk breed..kijken hoe dat worden gaat.. Gouw naar buiten (ik stik zo heet)..

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me een strak plan snowy, ik doe met je mee! Laat even weten wat ze kosten bij de lampenier anders bestel ik ze wel on-line. Hoe ga je de verhoudingen doen groei / bloei? Ik ben van plan om pas bij de bloei de helft van mijn buizen te vervangen door 840.

 

hmm.. 6 met de lengte van de balk breed lijkt me wat ver uit elkaar snowy, zou je er dan toch niet lever 8 gebruiken? In alle topics die ik er tot nu toe over heb helezen staan ze dicht bij elkaar. Daarnaast heeft de reflex een uitstraling van 160 graden volgens mij, dus als je ze te ver uit elkaar hangt verlicht je dichtbij niet meer optimaal.

 

(Heb dan bij deze gelijk 4 bijna nieuwe TL33 en twee nieuwe philips 840 in de aanbieding ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even kijken waarscijnlijk is de lichtintensitijd zo wel gelijkmatiger.. dus wat dat betreft is het een goede oplossing er 2 meer bij te hangen... Goed morgen even langs het slooppand in de buurtm voor een paar armatuurtjes.. Dan gaan we samen van start! ;)

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool, zoveel reacties ;)

Ok, ik kan dus verder met m'n idee om TL te gaan gebruiken.

Eerst m'n hokje afmaken..morgen weer een vrije dag, dus naar de gamma om nog wat dingen te halen.

Zal meteen eens rondneuzen daar welke TL ze op voorraad hebben.

Anders meteen ff naar de lampenier, die zit hier ook in town, en een paar bestellen.

Op de terugweg ff langs het postkantoor, want m'n filtertje en ventilator zijn ook binnen ;)

 

Kan voorlopig ff vooruit.

 

Tnx allemaal voor de reacties en adviezen !

 

*edit -> Ik zag dat ze bij de gamma zelfs kleur 827 hebben..die is nog iets beter dan 830 voor de bloei.

 

ok..lataz

Share this post


Link to post
Share on other sites

snowie daad onlangs een schokkende ontdekking bij de praxis... aldaar verkopen ze ook de TL-D master in bijde kleuren.. op zowel 36 als 56 en 18 watt.. Het enige verschil aleen is dat ze alhier É5,80 kosten :verrygood

 

laters, snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

zullen we eens een TL topicje gaan opzetten Snowy?Overigens is dat TLD REFLEX?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is toch een TL topic?

Maar ik zit er ook over te denken, dus laten we deze anders in leve houden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zat eigenlijk te denken aan een nieuw forum, binnen indoor, TL en macro kweek. Werd toevallig afgelopen week gesuggereerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zat eigenlijk te denken aan een nieuw forum, binnen indoor, TL en macro kweek. Werd toevallig afgelopen week gesuggereerd.

 

Wat/wie houdt je tegen? :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...