Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wieries

Gram per KW/H

Recommended Posts

Had een discussie met mn maat gisteren avond over het gram per watt verhaal wat graag aangehaald word ter vergelijking hoe we gedraaid hebben. In 1 vd de laatste ronden haalde ik daarop 1,74g/Watt.
wat als een heerlijk getal klinkt, tot je dat afzet tegen een 14weken bloeier. Hij vergeleek dit met zijn score van 1,2g/Watt met een 9 weken bloeier. Dit geeft in mijn ogen geen eerlijk beeld meer om mee te vergelijken.

Tesamen kwamen we bij het idee het over een andere boeg te gaan bekijken
en van de gehele kweek het verbruik uit te rekenen. Mijn berekening staat hieronder, voorgroei van 14 dagen, bloeien 98dagen, en drogen 14dagen.

 

voorgroeilamp  50w cob passief gekoeld
verbruik incl driver                                                     65W    x 18u perdag = 1.17KW/H        14 x 1.17  =  16.4
reservoirpomp                                                              3W    x 24u perdag = 0.07KW/H        14 x 0.07  =  0.98
afzuiger                                                                         8W    x 24u perdag = 0.2 KW/H          14 x 0.2    =  2.7

Bloeilamp 250w cobs actief gekoeld
verbruik incl fans en driver                                    300W    x 11u perdag = 3.3 KW/H          98 x 3.3    = 323.4
torenventilator                                                           32W    x 24u perdag = 0.7 KW/H          98 x 0.7    =  68.6
Circulatie pomp reservoir                                          3W    x 24u perdag = 0.07KW/H         98 x 0.07  =   6.9
afzuiger                                                                      34W    x 24u perdag = 0.8 KW/H          98 x 0.8    =  78.4
inlaat fans                                                                    7W    x 24u perdag = 0.17KW/H         98 x 0.17  =  16.7
droog ruimte                                                                8W    x 24u x 14      = 2.7 KW/H          14 x 0.19  =   2.7


totaal    =  517 KW/H

droog opbrengst 435gram ofwel,  1gram op 1,19 KW/H


Mn maat heeft het zelfde gedaan en kwam uit op 1gram op 1,17 KW/H en was verrast dat hij beter gedraaid had.


Heb voor mezelf enkele punten waar ik nog wat kan verbeteren, zoals de cob setup die actief gekoeld word en met twee drivers word aangestuurd te vervangen voor een strip setup die passief gekoeld is met een enkele driver. Dan zou de actieve koeiling wegvallen, de strips zijn efficienter dus kan af met wat minder wattage en 1 driver om daarmee maar 1x het verlies van een driver te hebben.
Het streven word voor nu naar 1gram op 1 KW/H


ben wel benieuwd of jullie het ook al wel eens op deze manier bekeken hebben en wat jullie scores zouden zijn!

 

Fijne pinkster dagen!

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan wat je doel is. Ik denk dat de meeste grotere kwekers kijken naar opbrengst (€) per m2 per week. Stroom betalen ze toch niet.
De hobbyisten zullen meer kijken naar absolute opbrengst, of enkel naar kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het wel geinig zo'n lijstje, omdat het altijd fijn is om te weten wat je verbruikt.

Maar er schuilt ook het gevaar in dat je je er op gaat blind staren.

De actieve koeling wegnemen bijvoorbeeld, heeft ook weer tot gevolg dat de warme lucht boven je leds niet verspreid wordt door je tent.

Dit zou wel eens tot een lagere temperatuur kunnen leiden en tot minder verdamping.

Misschien moet je zelfs wel gaan bijverwarmen. Kost weer stroom.

Allemaal theoretisch, maar ik bedoel ermee: Stroom besparen ok, maar zorg dat je tentje optimaal functioneert.

 

2 stroompunten:

Heb je een actieve inblaas nodig in zo'n kleine setup?

Moet dat circulatiepompje 24/7 draaien?

 

Ik vind het aantal keren knippen per jaar ook een afweging. Maar ik ben wel een luie hond.

Maar je maat hoeft maar 4 x per jaar te knippen en jij 6 x voor dezelfde opbrengst in grammen.

Hij maar 4 x stekken/zaadjes, jij 6 x.

Daar gaan ook extra kosten inzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bekijk het vanuit een hobby standpunt, betaal ook netjes de stroom. Per m2 kan/wil ik niet echt gaan kijken ik werk met een tamelijk ruim hok waar meer m2 beschikbaar is dan ik gebruik.

in mijn set-up is de actieve inblaas wel nodig. Zit een heel systeem aan voor verse gekoelde lucht of winter periode een mogelijkheid de boel om te switchen naar een soort WTW systeem voor een warmere inlaat.

goede punten kees. Vind ook wel dat het niet door moet slaan en als je dan op andere punten weer oplossingen moet aanbrengen doet het dan wel weer teniet inderdaad. Vindt het wel eens leuk om te kijken of ik ergens wat kan besparen, zo werk ik zelf doorgaans met sativa soorten die het goed doen op 11/13 dat is toch een uur minder licht per dag 365 dagen lang, en de soort rijpt ook wat sneller af. Zelf mn stekken/zaden maken scheelt ook wel weer een paar centen.

haha ja dat knippen is ook niet mijn hobby :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/31/2020 at 4:43 PM, wieries said:


wat als een heerlijk getal klinkt, tot je dat afzet tegen een 14weken bloeier. Hij vergeleek dit met zijn score van 1,2g/Watt met een 9 weken bloeier. Dit geeft in mijn ogen geen eerlijk beeld meer om mee te vergelijken.

 

En heb je ook een berekening gemaakt op jaarbasis?

In het ene geval heb je grofweg vier keer per jaar de kosten  van het opstarten van een nieuwe kweek. en het oogsten en schoonmaken van je hok.

In het andere geval moet je grofweg genomen zes keer per jaar je planten vervangen etc.

En reken je de voorgroeiperiode ook mee?

Die is in het tweede geval wellicht op jaarbasis ook langer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee geen berekening per jaar gemaakt nog. Wel de groei en droog periode al mee gerekend en ook randapparatuur.  We werken beiden met een herbruikbaar medium, beiden ook op een hydro systeem dus daar geen echte kosten meer aan. Zaden starten/ en stekken op zn tijd, gebeurd in een klein kastje met een Led stripje en dat is met driver en koeling samen nog geen 8watt.

Stuifmeel vangen doen we met planten in een transparante box met hepa filters die bij de bloei ruimte instaat en enkel wat licht vangt van de lamp boven de bloeiende planten.

ik denk dat voor mij de meeste winst nog valt te behalen in de licht set-up te verbeteren op efficiëntie en zo nog wat minder wattage hoef te draaien voor het zelfde resultaat.  En een minder wispelturige sativa zou ook wel helpen. Met de hybrides haal ik doorgaans wel betere scores in kortere tijdsbestek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het maar een gedoe. 

Misschien een idee om de bloeitijd erbij te vermelden. 

Dus gewoon 

Opbrengst ÷ wattage en de bloeitijd vermelden. 

Dat houd het toch wat simpeler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die g/W is leuk voor jezelf om te vergelijken hoe goed de kweek is gegaan. Als je de ene kweek 1.5g/W hebt en een andere keer 1g/W dan weet je dat er wellicht iets mis gegaan is. Het is al lastiger om de g/W te vergelijken tussen verschillende installaties.

Een kWh kost 25 cent oid? Dat valt dan toch wel mee voor een gram oogst?

Per individu kan het verschillen wat belangrijk is. Als je weinig ruimte hebt, g/m2. Als je gelimiteerd bent aan hoeveel stroom je kan verbruiken. g/W. Als je zoveel mogelijk omzet wilt hebben dan zeg g/week (gemiddeld) of een combinatie als g/week/m2. Daarnaast natuurlijk nog kwalitatieve criteria (geur, smaak, uiterlijk, high, medische werking etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Wietefras said:

 

Een kWh kost 25 cent oid? Dat valt dan toch wel mee voor een gram oogst?

 

Zo bereken je niet de kostprijs van een gram!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof niet dat Wietefras het bedoeld als absolute kostprijs voor een gram wiet. Meer als in dat een gram wiet aan oogst 25cent aan stroom heeft gekost. Voor een completer plaatje zou je dan eigenlijk alles moeten laten mee tellen. De prijs van je zaadjes, de voeding, aanschaf of afschrijving van de kweek installatie, hoe ver moet je hierin dan gaan? Kijk je dan ook hoeveel tijd je aan je planten besteed? de brandstof die je verbruikte met het ophalen van je stekkies? denk dat er dan teveel variabelen zijn en je ook lastig een eerlijke vergelijking tot een ander kunt maken.

 

 

On 6/2/2020 at 6:47 AM, Kluns said:

Opbrengst ÷ wattage en de bloeitijd vermelden. 

Hier voel ik zelf wel wat voor. Houd het nog relatief simpel en is denk ik best een leuke maatstaf om te vergelijken tussen elkaars kweekjes. gram/Watt/weken

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, FoolOnTheHill said:

Zo bereken je niet de kostprijs van een gram!

Zoals wieiries al aangaf geef ik overduidelijk niet de "kostprijs van een gram!", maar ging het meer om de stroomkosten in perspectief te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...