Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Basis info over leds

Recommended Posts

De kogel is door de kerk. Ik ga een ledlamp bouwen met de volgende onderdelen:

1x Mean Well driver type HLG-480H-48A

16x Samsung H-influx led strips type SL-B8V4N90LAWW

De lampen zijn besteld. De driver en draden ga ik binnenkort bestellen. Ik heb alleen de vraag welke draad ik moet kopen voor tussen de driver en de lampen. De lampen worden parallel aangesloten en ik bedraad elke lamp vanuit één centraal punt om de draadlengtes ongeveer gelijk te houden (geen aftakkingen op de draden).

Volgende vraag is of dat ik een speciale tijdrelais nodig heb om de lamp te schakelen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de inschakelspanning een korte maar grote piek geeft. Of volstaat een standaard davin schakelkast?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt gewoon belkabel gebruiken. 2x  0,8 mm2 massieve kern.  Zijn mooie strips! ook goed om te zien dat je voor de 3000k gaat en niet voor de 3500k voor dat extra beetje lumen. :verrygood

een beetje relais kan die piek makkelijk handelen, een standaard davin is prima.

waar gaan de strips op gemonteerd worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let wel op want verschillende strips hebben verschillende soorten kabel nodig. Ik heb voor mijn h influx strips gewoon een standaard stroomkabel opengetrokken, maar met f series strips schijn je solide kabels nodig te hebben. Of dit andersom ook zo is, dat je solide kabels dus niet voor deze strips kan gebruiken, durf ik niet te zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie. Maar 0,8 mm2? Is erg dun gevoelsmatig. Is dikker beter? Ik dacht aan 2x1,5mm2, of is dat teveel?

Ik lees dat die 3000k gewoon beter is. Maar was wel verleidelijk om voor de extra lumen te gaan. Heb flink getwijfeld. Ben blij om te horen dat je vind dat ik de goede keuze heb gemaakt.

 

Maar ik ga het frame (laten) maken van 40x40mm aluminium profielen die gebruikt worden voor 3D printers. Zie foto.

 

EAE7C6ED-0BC8-4446-BC29-6FD9E21DAAD6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie

Ik pas alleen maar kabels met harde kern toe. Dit mag altijd is mij geleerd. Meerdradige kabels mogen Inderdaad niet altijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De influx strips mag je ook met soepel aansluiten, staat wel in de datasheet. Bijna altijd mag je ook wel soepel toepassen, enkel moet je de uit eindes afwerken met een adereind huls/schoen, of even vloeien in wat soldeer. En vak nemen ze net een maatje groter in diameter ten opzichte van vaste kern.  Signalen zoals internet en dergelijken daar gaat het wel uitmaken.

xx1.thumb.jpg.5f2a9620f3629f06556a43e0fbc832e9.jpg

doe je gevoel nog eens nagaan dat je bijv in stopcontact 2,5mm2 draad hebt en daar 3600w overheen kan trekken :P en dat is nog een erg veilige marge ook.

 

Dat Item aluminum is ook erg mooi spul idd, op me werk veel frames mee gebouwd. Ben benieuwd wat je er van maakt:D  heb zelf nog wat strips liggen en zit te denken aan koker profiel. vindt U strips gewoon minder aantrekkelijk om te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, wieries said:

Dat Item aluminum is ook erg mooi spul idd, op me werk veel frames mee gebouwd. Ben benieuwd wat je er van maakt:D  heb zelf nog wat strips liggen en zit te denken aan koker profiel. vindt U strips gewoon minder aantrekkelijk om te zien.

Haha.... zo’n autist ben ik ook. Wil het strak hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Jakkes said:

Maar ik ga het frame (laten) maken van 40x40mm aluminium profielen die gebruikt worden voor 3D printers. Zie foto.

 

EAE7C6ED-0BC8-4446-BC29-6FD9E21DAAD6.jpeg

 

Er zullen niet veel 3D printers gemaakt zijn van 4040.

2020 is stevig genoeg.

4040 worden werkbanken e.d. van gemaakt. Is een beetje teveel van het goede voor een led-armatuur.

 

Een koker-profiel is misschien mooier dan een U-profiel.

Maar in de functie van een heatsink is een U profiel beter omdat de uitwendige oppervlakte groter is.

En daar gaat het om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Led strips zijn 41mm breed. Dat is de reden dat ik 40mm profielen pak. Deze profielen heb je ook met één of meerdere vlakke zijden, daar kun je de strips mooi op monteren. De holle ruimte is ideaal om de kabels in te verwerken.

Enige nadeel is inderdaad de koeling. Denk je dat er onvoldoende koeling is bij deze profielen?

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je zo'n 4040 profiel gaan gebruiken als heatsink?

Want dan heb je inderdaad door de sleuven al weer meer oppervlakte.

 

Ik dacht dat jullie over een normaal kokerprofiel praatten. Zoals dat ook in bouwmarkten ligt. Een gesloten vierkant of rechthoekige buis.

image.png.ad9f0142b052c14277ce2050a6c538c3.png

 

Zo'n 4040, 3030 of 2020 profiel wordt geen kokerprofiel genoemd.

 

Die 4040 heb je inderdaad ook met een platte zijde. 

image.png.c9f528c3b4317bdd2619843626abc8b5.png

image.png.777f0a9fd02f552012a54df753dae6fe.png

Motedis verkoopt deze. 

De onderste zal meer hitte afgeven aan de omgeving, simpelweg doordat het oppervlakte groter is.

Maar het profiel op de bovenste afbeelding voldoet misschien al. Ligt er veel aan hoeveel stroom er door je led gaat. En of je nog gaat koelen met fan's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee Wieries ging kokerprofielen gebruiken, ik ga die profielen gebruiken van 3D printers. Dank voor de tip van Motedis. Ik zie dat ze daar veel meer keuze hebben, voor een goede prijs. Daar hebben ze ook 4545 profielen, wat natuurlijk beter is bij 41mm brede ledstrips.

Maar denk je wel dat zo'n 4545 profiel voldoende koeling geeft zonder ventilatoren erop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk zelf van wel. Maar @Wietefras weet er meer van.

Volgens mij gebruikt hij een u profiel van 40 x 40 x 40.

Denk ook niet dat je er te panisch over moet doen. 

Ook altijd veel gedoe over koelpasta en tape. Maakt misschien een paar graden uit, maar het is echt niet zo dat met die tape alles meteen naar de klote gaat.

Ik heb zelf van die Chinese tape getest. Die zorgde voor een prima overdracht van de hitte van de led naar een aluminium strip.

 

De ventilator wordt niet alleen gebruikt als koeling, maar ook om de hitte die boven de leds hangt, richting je bladerdek te krijgen.

 

Aluxprofiel is ook niet duur. Soms zelfs goedkoper, maar die heeft niet alle varianten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga sowieso een ventilator gebruiken voor de warmte te verdelen. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van de ventilator om voldoende koeling te hebben van de lampen. Ik bedoel er dus mee dat het gewoon zo moet werken. Extra koeling is dan mooi meegenomen.

Ik heb ook een dartbordverlichting van leds gemaakt. Met die speciale tape van AliExpress bevestigd. Maar reken er maar op dat het metaal gewoon warm wordt, werk gewoon goed. Alleen omdat dit nu 100% goed moet zijn (dartbordverlichting doet er niet zo toe) wil ik meer zekerheid. Ik ga de ledstrips dan ook schroeven op de profielen. Kleine moeite om een paar gaatjes te boren met schroefdraad en een boutje erin te draaien (maal 16 strips en 6 gaatjes per strip is 96 gaatjes hahah).

Ik hoop dat iemand meer zekerheid kan geven m.b.t. de koeling. Zo niet, dan gok ik het er gewoon op. Ik denk dat het voldoende moet zijn. Immers is het een behoorlijk oppervlak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel Watt draaien de strips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik twijfel ook nog over de koker profielen, juist om die Koel oppervlaktes die je aan haalt Kees.  Wou er dan ook nog doppen insteken, maar vraag mezelf ook af hoe het met de warmte gaat. Heb al wel eens gelezen dat zelfs u profiel overkill is, en ben van plan de leds lager aan te sturen dan test specs dus ook weer wat minder warmte. Liever zou ik nog van die echte heatsinks willen maar das weer zon gedoe om die te kunnen krijgen, of kneitertje duur. Ben al wat aan rond zoeken of er niet iemand al eens wat testen heeft gedaan omtrent de koeling en verschillende materialen. Anders moet ik zelf maar eens testje doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Op hoeveel Watt draaien de strips?

totaal 480 watt (10 A). Per strip dus 30 watt (0,63 A).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet heel veel warmte producerend, lijkt me.

Maar ik weet het ook niet zeker.

Heb wel eens ooit ergens gelezen dat je per Watt led een oppervlakte van 120 cm2 aan heatsink oppervlakte nodig zou hebben.

Er zijn calculators voor, zoals deze, maar daar begrijp ik geen reet van.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante materie. Je maakt me weer lekker aan het twijfelen. 

Maar 480 watt x 120 cm2 = 57.600 m2.

Profiel is 45mm breed. Dus heb ik 12,8 m1 aan vlak profiel nodig. Ik heb 8 liggers x 1,12 m1 = 8,96 m1 liggers.

Wat dus zou betekenen dat met een vlakke strip van 45 m’n breed ik 70% van de warmte zou kunnen afvoeren. Als ik zo’n 4545 profiel pak dan zal dit tov een vlakke strip echt wel extra die 30% pakken.

Moet het uitgangspunt van 120 cm2 per watt natuurlijk wel kloppen.

Ik vraag me af of dat de materiaaldikte en -samenstelling geen invloed heeft. Hoe dikker en beter geleidend, hoe meer afvoer van warmte lijkt mij. Maar ik ben een leek, dus weet het niet zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik voor mijn Samsung f-series gen 3 gewone U-profielen van 40mm, die worden ongeveer 45 graden Celsius. Strips (112cm) draaien op 85 watt ongeveer, 250 watt totaal met 3 strips. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Jakkes said:

Ik vraag me af of dat de materiaaldikte en -samenstelling geen invloed heeft. Hoe dikker en beter geleidend, hoe meer afvoer van warmte lijkt mij. Maar ik ben een leek, dus weet het niet zeker.

Beter geleidend zal wel invloed hebben. De warmte die afgevoerd is kan dan snel weer 'bijgevuld' worden vanuit de led.

dikte niet zo veel.

Dikker materiaal zal bij het aanzetten van de lamp eerst wat meer warmte in het materiaal zelf opnemen en dan pas aan de omgeving afgeven.

Maar als dat eenmaal gebeurt is, maakt het volgens mij niks meer uit of het materiaal dik is of niet.

 

Vakkie geeft ook al aan dat zijn heatsinks niet zo superwarm worden.

Nu weet ik niet onder welke temperatuur je ze zou moeten krijgen.

De levensduur neemt toe als je ze beter koelt. Maar als dat inhoudt dat de levensduur terugloopt van 10 jaar naar 8 jaar, zou ik me er niet zo druk om maken.

 

Nog even over die 120 CM2 oppervlakte nodig per 1 Watt led. Stel even dat die 120 CM2 per Watt de goede richtlijn is.

Jouw profiel is 112 lang en het heeft 3 zijdes van 4.5 die met de lucht in contact staan.

Dus 112 x 4.5 = 504 CM2. Dit 3 keer is 1.512 cm2.

1.512 : 120 = 12.6 

Dus je zou daar - als die richtlijn goed is - een led van 12.6 Watt mee kunnen koelen.

Klinkt me als zo weinig in de oren.

In Vakkie zijn U profiel heeft hij niet 3 maar 5 zijdes die in contact staan met de omgevingslucht.

112 x 4 = 448. 448 x 5 zijdes = 2.240

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 zijdes zelfs toch? De onderkant geeft ook warmte af.   Er is ook een verchil tussen vertikale zijdes en horizontale, want de verticale schijnen makkelijker warmte af te staan door de convectie luchtstroom die erlangs gaat. Al vraag ik me ook wel af hoe groot dat verschil dan zou zijn.

Maar goed, ik heb ook 40x40x40 U profielen en geen enkel probleem om de boel op een redelijke temperatuur te houden. Als je dan ook nog wat lucht circulatie in de tent hebt (over de lampen) dan koelen ze nog verder af. 

Op Rollitup waren ze jaren geleden ook bezig met van die berekeningen en hoeveel koel oppervlak je dan nodig zou hebben. Dat begon inderdaad op iets van 100 tot 120cm2/W, maar het liep steeds verder omlaag. Eerst tot 75cm2 en ik dacht later zelfs 50cm2.

Als je minder oppervlak hebt dan wordt het verschil tussen omgevingstemperatuur en koelelement gewoon groter. Dus bijvoorbeeld 50cm2/W geeft je 10C verschil en 30cm2/W 20C  (volslagen willekeurige nummers overigens). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus 2.240 cm2 / 120 = 18,7 Watt zou Vakman volgens jouw berekening maximaal kunnen koelen. Hij koelt er in de praktijk 250 Watt mee. 

Ik had in mijn berekening die 57.600 cm2 gedeeld door 45 mm ipv 4,5 cm. Maar als ik het dus juist doe heb ik 128 meter aan 45 mm breed profiel nodig. 

Ik krijg het vermoeden dat de 120 cm/watt norm niet helemaal juist is :D

 

Vakman heeft een temperatuur van 45 graden. Volgens de specificaties mag het tussen de -40 en + 50 graden zijn. Dus we kunnen stellen dat hij voldoende koelt. Maar als ik mijn opstelling vergelijk met die van vakman dan heeft hij per lengte van 112 cm ruim 83 watt (250 watt /3). Ik krijg per 112 cm 2 strips van 56 cm. Dus ik zou per 112 cm maar 60 watt krijgen (480 watt / 16 strips x 2 strips per 112 cm). Als ik dus U-profielen pak van 40 mm dan zou het goed moeten gaan. Wellicht dat ik dan toch voor die zekerheid ga. 

Genoeg stof om even over na te denken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Wietefras said:

6 zijdes zelfs toch? De onderkant geeft ook warmte af.   Er is ook een verchil tussen vertikale zijdes en horizontale, want de verticale schijnen makkelijker warmte af te staan door de convectie luchtstroom die erlangs gaat. Al vraag ik me ook wel af hoe groot dat verschil dan zou zijn.

Maar goed, ik heb ook 40x40x40 U profielen en geen enkel probleem om de boel op een redelijke temperatuur te houden. Als je dan ook nog wat lucht circulatie in de tent hebt (over de lampen) dan koelen ze nog verder af. 

Op Rollitup waren ze jaren geleden ook bezig met van die berekeningen en hoeveel koel oppervlak je dan nodig zou hebben. Dat begon inderdaad op iets van 100 tot 120cm2/W, maar het liep steeds verder omlaag. Eerst tot 75cm2 en ik dacht later zelfs 50cm2.

Als je minder oppervlak hebt dan wordt het verschil tussen omgevingstemperatuur en koelelement gewoon groter. Dus bijvoorbeeld 50cm2/W geeft je 10C verschil en 30cm2/W 20C  (volslagen willekeurige nummers overigens). 

Ik ben overtuigd van de U-profielen. Immers heeft de praktijk dit wel bewezen. Maar denk je dat die 4545 profielen (o.a. gebruikt bij 3D printers) ook voldoende zullen koelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht dat die 4545 profielen ook wel voldoende koelen, maar sluiten ze wel goed aan op de led strips?

Ik heb nog nooit gezien dat iemand dat soort profielen gebruikte als heat sink. Zie wel vaker dat mensen de strips op U of C profielen zetten en dan van dat soort 3d printer/CNC machine extrusie profielen gebruiken om de boel bij elkaar te houden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Wietefras said:

Wellicht dat die 4545 profielen ook wel voldoende koelen, maar sluiten ze wel goed aan op de led strips?

Als je deze op het plaatje zou nemen - met één gesloten zijde - dan zou dat goed moeten aansluiten.

image.png.0fa52bc84d3d2055e7b28607da218cb8.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...