Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Basis info over leds

Recommended Posts

Dat denk ik ook. Daarbij is het makkelijk te maken (besteld een bouwpakket op maat). Draden veilig inpandig wegwerken. Kosten zijn niet veel duurder als losse U-profielen. Dus als de koeling geen probleem is ga ik het liefst hiervoor. Anders worden het toch U-profielen, dan weet ik het zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even terug komend op mijn idee met de kokerprofielen. Heb niet echt de informatie kunnen vinden anders dan oppervlakte berekeningen voor aluminium en meestal getest op u profielen. Daarom besloten zelf een testje op te zetten voor de strips die ik nog heb liggen:

Samsung H Influx L06- 3000K

Flux @ Current/Temperature - Test  5630lm  
Current - Test 1.43A  
Temperature - Test 55°C  
Voltage - Forward (Vf) (Typ) 22.4V  
Lumens/Watt @ Current - Test 176 lm/W  
Current - Max 2.2A

 

Voor de test heb ik een stuk frame opgebouwd van aluminium koker profiel  25x25x2. Hierop de strip vast geschroefd met M3 boutjes, verder geen koelpasta of tape etc. De strip word gevoed met een ConstantCurrent driver van 1,4 A. Het frame hangt in een open ruimte zonder ventilatie. Voor de test heb ik de lamp 12 uur laten branden en vervolgens de temperatuur gemeten op de ledstrip  "Tc point" met een thermocouple (contact thermometer) dit is midden op de strip en tevens ook het warmste punt van de strip/frame combi.

IMG_1115.thumb.JPG.fce92c3947a110bef2f2bc15c7596466.JPG    IMG_1135.thumb.JPG.66bd9b4f20ba66958f26da984a7ba412.JPG    IMG_1118.thumb.JPG.0b73fcb01a645256c64d3f98c993e3c4.JPG    IMG_1127.thumb.JPG.9c04674678d77e6798aada7dcb1dbe6c.JPG

IMG_1117.thumb.JPG.0889242e8b28810dc5d80ceeb8a4d74b.JPG    IMG_1148.thumb.JPG.d7942ec0529defd8faee889879d3ace7.JPG    IMG_1139.thumb.JPG.87d2b0aca53597189917013a55111f71.JPG    IMG_1141.thumb.JPG.9150d9db65cb2cb553062ad87197d219.JPG

 

Na 12 uur branden meet ik 40,9 graden bij een omgevingstemperatuur van 23graden. Ofwel een stijging van 18 graden op de omgevingstemperatuur. Hierbij trek ik voor mezelf de conclusie dat het geen probleem is om koker profiel in te zetten als frame/koel lichaam.

 

W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top dat je dit zo test!! Alhoewel 55 graden nog acceptabel is, schijnt hoe lager de temperatuur des te efficiënter hij is. Dus mij rest de vraag wat het verschil is met U-profielen. 
 

En een ander vraagje. Hoe krijg jij die profielen zo mooi aan elkaar? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moest het gewoon weten.. strips liggen al tijdje in huis.. en ik lig er dan weer in bed nog over te denken om maar niet echt de knoop door te hakken zeg maar :rofl. Daardoor ook druk achter echte heatsinks aan geweest en je kunt wel mooi spul krijgen maar kost een berg, of moet je gelijk weer 500kg afnemen.. of je moet van groen houden toevallig? KingbriteLed verkoopt wat voor geboorde en getapte heatsinks waar de 560mm dubbele rij led strips mooi op passen.

Haha ja helaas hadden ze geen u profielen meer die deze maat hadden was er zelf eigenlijk ook wel benieuwd na, vind het verder ook wel prima zo, ben zelf van plan om 30x30x2 koker profielen te gaan gebruiken dus nog net ff een maatje groter als in de test en in het hok is ook continu ventilatie wat het frame nog meer doet afkoelen, dan gaat het helemaal goed komen :verrygood

nn1.jpg.f81ffbf26106f8cb226bf0b84db1929b.jpg

zoals je kan zien in de configurator is het idd zo hoe lager de temp des te efficiënter de led is. Als ik hem naar 29 graden zou kunnen krijgen kom je op 180lumen/watt. Dus er zit wel wat winst nog in optimale koeling maar niet gek veel.

 

aan 1 dwarszijde heb ik een gat geboord en m6 getapt in de andere dwarszijde een gat door en door geboord en dan een draad eind gebruikt om alles aan elkaar te verbinden. Mn Maat die is nu al druk aan het tekenen voor een 3d ontwerp om de balken ontzichtbaar aan elkaar te kunnen koppelen :D al is dit al best goed gelukt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, wieries said:

aan 1 dwarszijde heb ik een gat geboord en m6 getapt in de andere dwarszijde een gat door en door geboord en dan een draad eind gebruikt om alles aan elkaar te verbinden. 

Begrijp er geen reet van :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, Kees A said:

Begrijp er geen reet van :)

 

ik denk dat hij zegt dat er een draadstang van begin tot eind helemaal, dus over de gehele lengte van de koker waar de strip op bevestigd, door de koker heen loopt. Voor het oog natuurlijk leuk, zo'n blinde verbinding, maar belachelijk overdreven. Niet alleen vanwege de extra materiaalkosten en moeite maar het totale gewicht van het frame loopt onnodig op. 

Ik zie hier wel vaker dat mensen voor een stripje van 2 cm breed een profiel van 40mm pakken en dan vaak nog 3-4mm dik. Zwaar overdreven allemaal, omdat je per definitie die strips al niet zo zwaar gaat belasten aangezien dat ten koste van de efficiency gaat. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou ook van mooi afgewerkt, maar ik hou er vooral van als alles doelmatig is.

Dus dat de kosten, functie, gebruiksduur, arbeidstijd, veiligheid, etc. allemaal met elkaar in verhouding zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me wel af hoe goed je de warmte uit de binnenkant van de koker weg krijgt. Bij een U profiel heb je naar mijn gevoel twee opstaande wanden (de binnenkant van de U) extra die mee koelen,

Maar goed, 40C lijkt me ook nog prima te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meer oppervlakte in contact met de omgeving, hoe beter de koeling.

Een kokerprofiel ziet er misschien mooier uit, maar is niet zo heel effectief.

Een T-profiel met dezelfde afmetingen, zou theoretisch evenveel hitte aan de omgeving afgeven. En is waarschijnlijk een stuk goedkoper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A  haha dat zal wel aan mijn fantastische beschrijving liggen :P

 

@pindarots123 jij had hem wel goed begrepen. En ben het geheel eens met je stelling dat deze oplossing extra gewicht mee brengt, en ergens wat overbodig is.  Wbt de kosten zon draadstang kost ook maar een paar euro..  Ben ook niet van plan het gehele frame zo op te bouwen dit was voor de test even snel gefixed. Wel wil ik die blinde verbindingen houden, en dat is puur een cosmetisch iets. Kan het sneller, goedkoper?  vast en zeker maar `t oog wilt ook wat.. en tis niet dat ik die frames aan de lopende band maak, dus dat is me de moeite wel waard.

Het idee is dat er straks op de dwarsligger een klemmetje met schroefdraad komt waarop de koker met strip zo op gedrukt kan worden. dus valt het klemmetje dan weer in de koker, soort van plug. om zo weer de blinde verbinding te krijgen. Klemmetjes worden 3d geprint door mn maat die het als een leuke oefening ziet om zoiets te maken.

een wild idee wat ik nog heb is alle kokers met elkaar verbinden zodat alle lucht in de kokers overal kan komen, en deze opgewarmde lucht uit de kokers te zuigen en weer onder in het hok bij laten mengen op de verse lucht. :smokezou tevens het frame ook nog extra koelen. Zou ik eigenlijk ook moeten testen of dat ook een beetje werkt en te doen is. :D

 

Dat was ook wat me eerst een beetje tegen hield  @Wietefras  heb nog wat extra metingen gedaan en wat ik erop uit maakte was dat de wanden van de koker iets koeler (38,1 graden) waren dan de bovenzijde  die zat op 39,6 graden. Had verwacht dat de lucht als isolator zou werken maar het lijkt mee te vallen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wieries is van hetzelfde autistische caliber als dat ik ben. Moet gewoon goed eruit zien, desnoods zwaar overdreven of iets minder efficiënt. Ik begrijp hem wel.

Maar in deze durfde in het niet aan. Ik heb aluminium U-profielen besteld. Toch zekerheid boven mooi.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een tijdje geleden U profielen gevonden in de maat 40 x 40 x 40 x 2 voor rond de € 5 per meter. Zoek me nu helemaal suf, maar krijg de site niet meer gevonden. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk dat overal een beetje dezelfde prijzen worden gehanteerd. Ik heb het gekocht bij www.aluminiumshop.nl. Was de goedkoopste die ik kon vinden.

Omdat de H-influx iets breder is dan 40 mm, heb ik 50mm brede profielen besteld. Geeft gelijk meer koeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ben benieuwd Jakkes.  Ga je dan de dwarsliggers doen met L profielen?  Ook met u profiel is er wel een net armatuur te maken. Lijkt me enkel weer zon gedoe om bedrading strak weg te werken. Ik kan niet tegen dat losse draad overal met de wago`s in de lucht:rofl zou ik toch weer een dwarsligger maken van kokerprofiel :lol: om de draden weg te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha..... wij zouden een goed team zijn. Er komen inderdaad twee kokerprofielen op als dwarsliggers. Hierin worden de draden deels weg gewerkt. Want ook ik kan niet tegen losse draden.

Ik ga gebruik maken van speciale kabelverbinders (zie plaatje). Deze werk ik weg in een L-profiel naast de driver (L-profiel valt in de U-profiel). Dus geen losse wago’s, maar één centraal punt waar alles samen komt. Hierdoor zijn de kabellengtes  ongeveer gelijk, waardoor de lampen ook gelijk zullen schijnen.

De U-profielen bevestig ik met twee L15x15x40mm profielen aan de kokers. Hierdoor is de verbinding ook netjes (en niet zichtbaar). 
 

Kortom denk ik een goed compromis tussen functioneel en netjes.

1ED755EF-08AE-4367-9D1A-FEB6F176D067.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak je een mooi foto verslag van je bouw?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Maak je een mooi foto verslag van je bouw?

Is dat wenselijk? Als het interessant gevonden wordt wil ik best een bouwverslag maken. Moet er wel animo zijn voor een standaard led lamp met H-influx en een Mean Well driver. Zo speciaal is dat toch niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 voor bouwverslag :specool

dat is nou mooi bedacht! :verrygood  vind de gekozen aansluitblokken ook erg degelijk, kom ze wel eens tegen in schakelkasten en er is nooit wat mis mee :tu

 

Zo speciaal is het wel ;) zie nog steeds mensen overwegen iets van Mars Hydro te kopen dat zegt eigenlijk al genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké oké, een bouwverslag komt er. Vandaag ook de driver besteld. Toch gekozen voor een HLG-480H-48AB. Hierdoor kan ik altijd nog een externe dimmer erop zetten als ik dat wil. 

Alles is nu in bestelling. Binnen tien dagen heb ik alles binnen, behalve de lampen. Dus dan kunnen jullie een topic verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/14/2020 at 11:11 AM, Jakkes said:

Dus 2.240 cm2 

Maal 3 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...