Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Echep

De Logica Van Ec Begrijpen?

Recommended Posts

Ik snap waarom mensen op aarde niet voor meten zijn

PG verkoopt voeding met als marketingverhaal erachter dat je niet hoeft te meten. Dan wil hij natuurlijk niet horen dat je door wel te meten mogelijk betere resultaten kunt halen. Dat is slecht voor zijn omzet.

 

 

Die Fertometer is eigenlijk nauwkeurig genoeg voor op aarde. Het voordeel is vooral dat snel en eenvoudig werkt. Je steekt het ding in de grond en je krijgt een indicatie over de hoeveelheid voeding die beschikbaar is voor de plant. Dat is een stuk minder gekloot dan samples nemen, wassen en filteren met demi water en dan pas meten.

 

Een wat minder nauwkeurige meter die je ook echt gebruikt is dan toch beter dan een heel nauwkeurige waar je al snel geen zin meer in hebt om het te doen. Nog afgezien van de schade die je potentieel aanricht door te gaan graven bij de wortels.

 

Zo nauwkeurig kun je toch ook niet sturen op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar zo'n fertometer heeft maar 3 lichtjes. Terwijl je met een bodemmonster achter de komma kan gaan en dus verhogen. Die fertometer zakt pas als het echt nodig zal zijn, neem ik aan? Nu denk ik niet dat ik nog kosten ga doen voor aarde teeltjes. Ik overweeg zéér sterk over te schakelen naar hydro.

 

Want inderdaad, je moet er wel zin in blijven hebben. Met hydro is het gewoon ff soppen en je hebt de meting. Bodemmonsters is altijd klooien

Aarde is ook niet zo praktisch als je geen tuin hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Ik probeer zelf gewoon zo veel mogelijk verschillende dingen, Iedere keer maar weer hetzelfde is toch ook niet leuk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de plant gaat lezen is er al reeds een tekort of een te weinig. Blokkades kunnen voorkomen worden en je houdt alles lekker stabiel.

 

Je leest je planten elke keer dat je naar ze toe gaat en voordat zich een probleem voordoet heb jij het allang gespot en voorkomen dat het een probleem werdt :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn EC meter heeft het begeven, nuja "begeven". Ik heb zo'n combo pH/EC met thermometer. Maar nu krijg ik die stand niet meer op EC? Hmmm leuk is anders.

Er staat wel X10 us en daarnaast 000.

Verder meet hij wel nog pH en de temperatuur.

 

Ik ga overschakelen naar hydro, ergens in april/mei. Ik heb al een netpotje gekocht en ga een bubblelator in elkaar knutselen aan de hand van een emmer met deksel. Ik ga daar in het snel dan een moedertje op zetten en zien hoe dat afloopt. Voor correcte EC metingen is het gewoon beter op hydro te gaan. Ik denk dat ik wel mooie resultaten kan halen eens ik die hele know how heb.

 

Lostchild, misschien heb ik nog veel te leren. Maar meten is toch ook lezen? Op aarde lijkt het mij inderdaad wat klungelen. Maar op hydro zal je toch moeten meten om de planten beter te sturen. Al denk ik dat je op aarde toch ook meerwaarde uit correcte metingen kunt halen. Maar hoe je dan correct meet ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor n hoop leuke hydro en uberhaupt meten en meetwaarden interpreteren knowhow: typ eens "racker mapito" en "racker opticlimate" in google en ga dan al zijn verslagen eens uitpluizen.

Die gozer heeft echt n paar onwijs mooie uitgewerkte verslagen online gezet, compleet met ec verhaal, dingen als meten en interpreteren van lichtdruk, vpd, lv, bladtemperatuur, en god mag weten wat nog meer komen voorbij.

Zijn wel enorme setups, met opticlimates en tientallen lampen, maar t idee blijft hetzelfde.

 

(Kost je wel n week aan vrije tijd om t goed te doen.. maar daarna ben je wel onwijs veel verder.)

 

Als je daarmee klaar bent... meld t, dan krijg je nieuw huiswerk, ik heb nog veel meer van dat soort zoektermen. :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er mij al heel gevorderd uit. Ik heb ook eens gekeken wat zo'n Opticlimate kost, ver boven budget.

Als ik zoek op "Racker mapito" kom ik op veel topics, maar niet op het zijne. Misschien ben ik niet zo goed met zoekfuncties. Die opticlimate vond ik meteen.

 

VPD is ver boven mijn petje. Weet niet of ik dat ooit ga begrijpen.

 

@Dialog, weet jij wat ik misschien verkeerd zou gedaan hebben met mijn EC meter? Ik krijg enkel de stand pH en x10 US die een meting doet op een getal met 3 nullen. Maar de stand EC komt er niet meer op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vpd verhaal begrijpen is juist heel essentieel.

Als je dat eenmaal doorhebt snap je ook veel beter hoe alle ec, lichtdruk en temperatuurwaardes enzovoort met elkaar verbonden zijn.

Ga er maar n weekje voor zitten, als dat teveel moeite is...

 

Heb je de batterij van je ec meter al vervangen/ eruit gehad?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien wel, maar om die theorie dan naar praktijk om te zetten ben je toch veel geld kwijt?

Want je moet tijdig bevochtigen, dan als de lucht weer overzadigd is meteen alles afzuigen en opnieuw nieuwe lucht aanvoeren, ... of begrrijp ik dat mis?

Ik zie daar complex gestuurde computers...

 

Is een LV van 75 en zakken naar 50 niet voldoende meer? :D Ja het kan ver gaan...

Eerst toch maar zien hoe ik op hydro boer voor ik nog meer zotte kosten doe.

 

Ja ik heb alles van mijn EC meter eruit gehaald en terug ingestoken. ook de sonde eraf gehaald en terug op geklikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, maar ook al gebruik je niet al die dingen die racker behandelt zelf is t nog steeds n hele grote stap in de goeie richting.

Op n gegeven moment geven de veranderingen in ec, ph waardes en waterverbruik heel duidelijk aan wat er in de planten precies gebeurt, en hoe je daar op moet inspelen ipv dat je blind de ec en ph volgens jouw schemaatje instuurt.

Zodra jij de racker zn verslagen en de theorieen erachter goed begrijpt, krijg je van mij weer andere links naar verslagen die nog wat dieper op de techniek en praktijk ingaan.

Dat heeft nog geen enkele zin zolang je racker zn verslagen al amper kan volgen, t geeft alleen nog meer vraagtekens...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...