Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doede

Ingezonden Stukje Aan De Leeuwarder Courant

Recommended Posts

hey aliblabla,

geen idee wat jij wil zeggen: behalve een ander ter verantwoording roepen.

 

ja, ik heb mij rijbewijs extra stoned gereden,

om verantwoording af te leggen naar mijn maatschappij.

ja ik rijd nu ruim 30 jaar schadevrij, en ben scherp genoeg om 2 a 3 keer per jaar een aanrijding te voorkomen of een foutje van een ander tijdig in te zien.

ja, ik heb om die reden met mijn huisarts een medicinaal attest opgesteld.

 

en voor een ander kan ik niks bepalen,

dat mag hij of zij voor zich bepalen.

 

zoals sommige droeftoeters een ander naar de psych te kunnen verwijzen,

Knap hoor, post 872, en weer geen mening,,,,,,

het gaat je vast nog wel eens lukken om inhoudelijk te reageren.

 

Maar ff ijullie hersentjes laten werken , dat schijnt lastig te zijn he....

want hoe kan het nou zijn dat tijdens 40 jaar gedoogbeleid

er niet duizenden verkeers slachtoffers zijn gemaakt?

Met gemak zou je dit uit de statistieken halen,

maar dat lukt niet he?

 

de cijfers spreken jullie gebash dus behoorlijk tegen he?

kom op, ff serieus:

feiten heren, feiten!

want mee gaan toeteren met een overheid

dat past niet zo erg op WF........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik schijt balen als ik ECHT knetter achter het stuur kruip,echt 7 kleuren misschien meer. :lol:

Rij ik 30 dan denk ik da'k 80 rij,dus ga ik liever gewoon lopen of fietsen dan chill ik hem tenminste.

 

Overdag ben ik wel gewoon medicated,maar zeker met mate zodat mijn reactie er niet onder lijd.

Het valt me niet eens aan te zien dat ik iets heb gehad.

Als ik echt superstoned ben overdag vind ik niet prettig met name omdat ik gewoon wil autorijden.

 

 

 

Al die lieve kinderen die zo impulsief spelen op de stoeprand,en zomaar de weg opvliegen....

Toch een beetje bescherming voor de volgende generatie verzekeren,en niet kneiterlijp achter het stuur kruipen s.v.p.

 

Je weet het maar nooit met die kleine stuiterballetjes in de buurt.

DAT bedoel ik maar,je zou maar iemands kind tussen je radiateur weg mogen peuteren :thumbsdown:

Het is inderdaad leuk spul zo'n lekker wietje,maar wees gewoon verantwoordelijk en bedenk vantevoren of je nog moet rijden etc.

 

:wave:

 

One love people....

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2722956/

Hop, feiten dan.

 

"the effects of cannabis vary more between individuals than they do with alcohol because of tolerance, differences in smoking technique, and different absorptions of Δ9-tetrahydrocannabinol "

 

Je ervaring zegt weinig dus, er zijn ook alcoholisten die al jaren lang goed rijden met te veel op (voor een normale gebruiker).

Dat jij het goed doet is mooi, maar wetgeving geldt voor iedereen.

 

"Attentiveness, vigilance, perception of time and speed, and use of acquired knowledge are all affected by marijuana;1821 in fact, a meta-analysis of 60 studies concluded that marijuana causes impairment in every performance area that can reasonably be connected with safe driving of a vehicle, such as tracking, motor coordination, visual functions, and particularly complex tasks that require divided attention,22 although studies on marijuana’s effects on reaction time have been contradictory.23 Similar conclusions have been reached by other reviewers.2 "

 

Genoeg redenen om het niet te doen, en zo als ze al aangeven kan je wel een onderzoek vinden die aangeeft dat ze veiliger kunnen rijden, als je dat goed genoeg vind als bewijs is dat prima.

Ik pas op dat ik mijn onverantwoordelijke gedrag niet goed ga lullen door selectief onderzoeken uit te kiezen.

 

Leuk die cijfers, maar heb je opgezocht wat de trend is sinds de jaren 70 ?

Een dalende lijn tot nu, correlatie is geen causaliteit.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met jou kan ik wel een biertje happen. Jij lult tenminste op nivo

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En daarom drink ik zo veel :whistle:

Maar het is jammer dat er idd zo veel heen en weer gescheld wordt, daar gaan argumenten niet zwaarder van wegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou roept iedereen wel dat ze zo goed kunnen rijden, doe je dan stoned een dagje assen om dat te bepalen of bepaal je dat aan de hand van 30 jaar geen schade gemaakt? want mijn grootmoeder heeft dat ook niet, maar geen haar op mijn hoofd dat ik ooit bij haar in de auto stap.. het voordeel van samen op de weg, is dat er altijd een ander is om jouw fouten op te vangen en met de gemiddelde stuurvaardigheid (van nuchtere mensen!!) als ik zo op een dag kijk, wil ik helemaal niemand onder invloed op de weg hebben (ook niet na een scheiding, burenruzie of bericht van een overleden familielid)

en in de buurt van de coffeeshop zie ik geen magisch beter rijgedrag :whistle:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben voor de mogelijkheid om stoned af te rijden

een extra zwaar examen,

in ieder geval mogelijk voor patienten

en andere vrijwilligers.

 

zou dat een oplossing zijn voor de mensen die (terechte) zorgen hebben?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk maakt het mij niet zo uit hoe ze hun rijbewijs halen, dat papiertje is immers geen bewijs van competentie, in het dagelijkse verkeer doet men ook maar wat, wie kent nou de regels ECHT? als ze zonder rijbewijs rijden is dat voor mij prima, als ze maar veilig rijden :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kan ik bij inkomen weetje, en tnx voor het uitlaten van beledigingen (klinkt stom, goed bedoeld)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb dit al eens met ijn huisarts besproken,

omdat ik er vanuit ging dat er wel een dergelijke keuring was voor patienten die maffe opiaten of anti depresiva slikken,

maar dit bestond niet,

Om ,met deze vraag het cbr op te bellen rade hij ten stelligste af :innocent: :innocent: :innocent:

 

enne; rabarbaar geen dank,

ik weet niet wat je bedoelt maar voor dit soort behoeftes zijn ook speciale telefoon nummers

die schelden je helemaal bont en blauw!!

:whip: :whip: :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prrrrrr..

 

En oh, wist niet je met opiaten op een andere les kon krijgen (of hoe ?).

Dat zou ik vele malen vager vinden.

Maar oke, een uitzondering zou kunnen, als ze volwassen zouden zijn bij het cbr was daar een test voor.

Ben jij met arendsogen en de reactie van een hinde stoned aan het rijden, geen probleem, maar niet iedereen kan dat, je bent wellicht een uitzondering waar rekening mee gehouden mag worden, maar als algemene regel niet stoned rijden vind ik een redelijke regel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar hebben we een art 5 voor, voor iedereen die niet kan rijden, mag het verbod stoned rijden eruit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik veronderstelde dat er wel een ander soort examen zou zijn voor zware medicijn gebuikers

net zoals je dat nu met ouderen hebt boven de 80(?) een soort herkeuring.

maar nee, dat bestaat dus niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja goed plan, laten we dan ook gelijk een speciaal rijexamen voor zware drinkers instellen

 

 

wie daar voor slaagt mag zijn leven lang dronken rijden :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach je vergeet 1`kleinigheid:

de ene is hard drugs

de ander kan medicinaal gebruikt worden.

 

maar voor de rest heb je volkomen gelijk......

 

 

 

toch? :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met epilepsie mag je autorijden mits je geen recente aanvallen hebt gehad, en er zijn gevallen die met thc de aanvallen kunnen vermijden.

1+1=2.

Beetje kort door de bocht idd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een leuke voor Doede en Weetje:

 

Stel nou dat wiet in het verkeer wettelijk toegestaan wordt. Dan zijn er 2 mogelijkheden met betrekking tot de consumptiewijze:

 

1) De wetgever stelt geen richtlijnen op voor de wijze waarop men wiet mag gebruiken voordat men aan het verkeer deelneemt. De stonede automobilist is helemaal vrij om dit zelf te bepalen. Dit betekent dus dat je een auto mag besturen na het eten van een spacecake :D

Dabben? Ook geen enkel probleem. :likken:

 

2) De wetgever bepaalt dat stoned een motorvoertuig besturen toegestaan is, mits je de wiet op een bepaalde manier gebruikt. Welke manier moet dit dan zijn? Gaat de overheid vastleggen dat je je wiet in een oerhollandse joint met veel tabak in kingsize vloei moet roken? Gaan ze je asbak inspecteren bij een verkeerscontrole? Krijg je alsnog problemen als er toevallig geen tabak in je joint zat?

 

Beide opties leiden tot een totaal absurde situatie. Je moet wel heel veel wiet roken om hier geen problemen in te zien.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet wel heel nederlands zijn

om zo in regels te blijven hangen.

t mag niet

t mocht niet

en het zal nooit mogen.

 

a la Opstelten dus.

Je moet wel heel weinig roken om dit niet door te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd handig een flowchart :D

Voor de mensen met een medicinale verklaring

 

cannabis_verkeersdeelname4.jpg

 

http://www.apotheek.nl/medicijnen/cannabis?product=cannabis-flos-bedrobinol#kan-ik-met-dit-medicijn-autorijden-alcohol-drinken-en-alles-eten-of-drinken

 

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijnen/detail/cannabis-flos

 

Categorie II

 

Licht tot matig negatieve invloed op de rijvaardigheid.

Dit is vergelijkbaar met een bloedalcoholconcentratie van 0,5 tot 0,8 g/l (0,5–0,8‰).

 

Geneesmiddelen uit categorie II hebben een licht tot matig negatieve invloed op de rijvaardigheid. Het wordt vaak ontraden om de eerste paar dagen van de behandeling te gaan rijden of soms de eerste paar uur na inname.

 

Vraag indien mogelijk een rijveiliger medicijn aan de arts of apotheker.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Politieke beslissingen en wetenschappelijke studies komen frontaal in botsing als het gaat over cannabis in het verkeer. De boetemakers van hun kant willen de extreem lucratieve inkomsten van overtreders niet verliezen en daar hebben ze alles voor over. En zoals in alle oorlogen is de waarheid het eerste slachtoffer."

 

Dat kan ik niet serieus nemen zo theatraal de bronnen zijn niet bepaald doorslaggevend ook.

Steeds word cannabis met alcohol vergeleken, nogal wiedes dat de ene 'veiliger' is, het gaat er om dat het allebei logischerwijs niet de bedoeling is als je een ton ijzer 120 Km/pu laat gaan.

 

Kunnen ze beter rijden dan nuchtere mensen ? Is wiet de EPO van de formule 1 ?

Dacht het niet, ze rijden voorzichtiger maar daarover later meer.

 

Met de speekseltest is van alles mis, met alcohol achter het stuur is van alles mis, maar alle verwijten uit de wereld maken een stonede chappie geen betere chauffeur.

De uitzonderingen zijn er en daar is blijkbaar al ruimte voor in de wet, zoals alkaline laat zien.

 

Je 2e artikel trekt studies uit haar verband (gelukkig hebben we de bronnen nog).

 

Laboratory studies have shown that cannabis use impairs driving-related functions such as distance perception, reaction time, and hand-eye coordination (Kelly et al. 2004; Sewell et al. 2009). However, neither simulator nor driving-course studies provide consistent evidence that these impairments to driving-related functions lead to an increased risk of collision (Kelly et al. 2004; Sewell et al. 2009). Drivers under the influence of marijuana reduce their velocity, avoid risky maneuvers, and increase their “following distances,” suggesting compensatory behavior (Kelly et al. 2004; Sewell et al. 2009). In addition, there appears to be an important learning-bydoing component to driving under the influence of marijuana: experienced users show substantially less functional impairment than infrequent users (Sutton 1983).

 

Weten dat je extra risico loopt en daarom voorzichtiger bent is als fietsers zonder licht die minder vaak verongelukken (waar qua cijfers) maar dan is de oplossing toch niet om onze lampen weg te gooien.

 

Onder het kopje 'beter dan nuchter' gaat het in het eerste onderzoek helemaal niet over nuchter, maar verschillende drugs.

 

De 2e bron laat maar een heel klein verschil zien, 53% nuchter de oorzaak, 50.6% stoned, dat is statistisch niet significant.

 

De conclusie dat alcohol gevaarlijker is en meer aandacht verdiend ben ik het mee eens, maareh, gebeurt dat niet al ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker high auto rijden is wel wat anders dan zonder licht rijden. Een manke vergelijking.

Krijgt alcohol verhoudingsgewijs meer aandacht? Alcohol wordt juist veel milder behandelt.

Lees onderstaand stukje en je begrijpt dat deze test in feite de zoveelste actie is, die sedert 2006 is ingezet, om cannabis bewust in het diskrediet te brengen.

 

Cannabis en de speekseltest-1- de regels en de problemen.

 

https://www.voc-nederland.org/2017/07/cannabis-en-de-speekseltest-1-de-regels-en-de-problemen/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wekelijks fuiken plaatsen om iedereen te laten blazen, de BOB campagne en Nix18.

Waar zijn die blow campagnes, of wie heeft een THC slot in de auto ?

Een manke vergelijking ? Jezelf beperken en daardoor extra opletten waardoor er veiliger gereden wordt, waar wringt het ?

 

" Dat er een concrete aanleiding moet zijn is anders dan bij alcoholtesten, waar in principe iedere automobilist in de ‘fuik’ wordt getest."

Dus, bij alcohol is de controle strenger.

 

De straf zelf is wel heel zwaar in verhouding tot alcohol misbruik, dat vind ik ook wel scheef, maar meer aandacht voor cannabis ?

Niet dat ik zie.

 

Lekker high autorijden klinkt wel heel erg bagatelliserend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...