Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dominuz

Ideale Grootte Kweektent

Recommended Posts

Dag allemaal,

 

Ik ben van plan een nieuwe kweektent aan te schaffen. Ik zou onder 400W zo'n 2 a 3 planten willen kweken. Nu was ik eerst van plan een tentje te kopen van 90x90x160, maar ik heb toch graag iets meer hoogte omdat dat simpelweg makkelijker werkt. Volgende formaat dat ik tegenkwam was 120x120x180. Nu mijn vraag; is er een manier waarop een tent "te groot" kan zijn? Ik zou sowieso met 400W HPS growen dus de planten komen in de range van de lamp te staan (op zo'n 0,8m2). De overige ruimte is simpelweg werkruimte dan, en vooral ruimte met in het achterhoofd om ooit meerdere planten te kunnen zetten onder bijvoorbeeld 2x 400W of een 600W HPS. Ik vroeg me af of de afstand tot de reflecterende binnenwanden van de tent van groot belang is voor de groei van de plant of maakt dat volgens jullie niet zo uit? De meerkost voor een 120x120 tent is amper hoger dan een 90x90 tent, en ze is hoger. Vandaar de twijfel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee over je tenten maar de afstand tot de reflecterende wand maakt uit ja, hoe verder hoe meer difuus en hoe lager het licht gestuurd wordt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de grootste kiezen, dan blijft de temperatuur veel beter te controleren in de zomer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens met scirocco, ik zou ook de grotere kiezen. Het klimaat blijft makkelijker beheersbaar bij grotere luchtvolumina. Heb dit zelf ook ondervonden. Over de reflectie, denk dat de directe straling van je lamp veruit het belangrijkste is en die is bij beide tenten natuurlijk hetzelfde. Verschil in afstand tot de wand mbt reflectie is volgens mij nagenoeg verwaarloosbaar (?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je de reflectie niet moet onderschatten.

Het zorgt gewoon voor een iets betere opbrengst.

De afzuiging van de hitte zou je onder controle moeten kunnen krijgen.

 

Maar (en dat is wel off-topic) als je niet hoger wil gaan dan 400 Watt plus een grotere tent kwijt kunt (die nauwelijks duurder is) die je mooi vol kunt zetten plus de hitte goed onder controle wilt houden, dan zouden dit de ideale voorwaarden zijn om met 400 Watt Led te gaan kweken i.p.v. 400 Watt HPS.

Natuurlijk iets meer gedoe en zeker een hoger kostenplaatje (op de korte termijn tenminste) maar het is het overwegen waard.

Je opbrengst is hoger dan met vergelijkbaar HPS (zie andere topics op dit forum van bijvoorbeeld Wietefras)

Met HPS 1 op 1 draaien = 400 gram.

Met Led 1 op 1,25 draaien = 500 gram.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook voor een 120cm tent gaan, maar dan wel met een hoogte van 2m. De lamp zal op 400w op 40cm en op een 600w lamp op 60cm boven je planten staan.

 

Een grotere tent is zoal sirocco zegt, beter te controleren met temp en ventilatie. Ook laat het je toe om verder op te bouwen in de toekomst.

Ben zelf nog niet overtuigd van de LED oplossingen voor het moment, maar hou het liever met EVSA van 600w.

 

Kies een goede reflector, zoals een AzerWing of Adjust-a-Wing dan kun je dichter bij de planten en heb je met een 400w de hele oppervlakte bedekt.

 

Greetz,

H.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal, goeie raad hier :) ben dus voor 120x120x180 gegaan. Tent heeft de mogelijkheid om ze te verhogen tot 210 dus dat zit wel goed zo denk ik. Omwille van de ruimte kan ik ze nu gebruiken om meerdere stekken in de zetten die ik zelf niet in bloei zet, net zo handig. Er komt binnenkort een kweekverslagje van 2 testdames onder 400W HPS :). Op termijn met LED gaan kweken is zeker een goed idee, thanks voor de tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom 2?

 

Waarom 2 en niet meer of wat bedoel je?

 

Omdat er 2 strains zijn die ik graag zou proberen nu, niet echt een andere reden voor. Wil het graag klein houden om me goed op de planten te kunnen focussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit me ook aan bij deze heren hier dat je alles beter kunt regelen als de tent groter is..

Zelf zit ik ook nog met het dilemma of ik 150 x 150 x 200 zou gaan of eerder mijn eerste planning volgen en voor de 240 x 240 x 200 gaan zodat er genoeg ruimte is om overal goed bij te kunnen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...