Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GreenTomato

Filter Voor/na Afzuiging; Voor En Nadelen

Recommended Posts

Beste wf'ers

Ik vroeg me af...

 

Wat zijn de voor en nadelen van het al dan niet voor of achter plaatsen van je filter t.o.v. de afzuiger?

 

Heb hem nu even tijdelijk na de afzuiger gezet, omdat de spanbandjes van de tent het niet hielden, en bevalt me eigenlijk wel prima.

Het haalt het laatste geluid weg dat ik nog hoorde van de softbox, verschil is echt best wel opmerkelijk.

Gebruik een presh filter, welke ik natuurlijk zo lang mogelijk "goed wil houden" :P

 

Mijn vraag is dus; Heeft het nadelen om het na de afzuiger te plaatsen? Is ie dan bv. eerder verzadigd?

GA hem zo weer gewoon in de tent hangen, maar vroeg het me gewoon af.

 

 

groeten,

 

GT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua werking maakt het niet uit. Maar voor de levensduur van je filter kan je die het beste in je hok/tent hangen en er doorheen aan zuigen.

 

De buitenkant heeft een groter oppervlakte rondom(omtrek). En de binnenkant heeft een kleiner oppervlakte. Dus uiteindelijk zal de filter sneller verzadigd zijn als je er door uitblaast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na elke kweek je filter een kwartslag draaien komt de levensduur blijkbaar ook ten goede

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuigers doen t beter en gaan ook langer mee als ze achter t filter zitten.

Al die troep wat van je planten afkomt gaat ook door de motor van je afzuiging heen... en dat geeft een vieze smeerboel en aanslag op de schoepen waardoor je afzuigcacapaciteit keihard in elkaar dondert..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je afblaast dan liever door een wat groter filter om de genoemde oppervlakte te compenseren. Stuk filterdoek voor de afzuig hangen zodat je niet alle crap meezuigt. Zo werkt het hier tot op heden prima!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n afzuiger zuigt beter dan dat hij blaast. Maar kan best hoor

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heet niet voor niets afzuiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het oppervlak van de koolstof blijft hetzelfde, of je er nou door blaast of zuigt, de lucht passeert niet alleen het oppervlak maar het hele bed koolstof.

Een kwartslag draaien is ook al zoiets raars, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Met zulke tips zou ik graag een technische onderbouwing zien, waarom dat zo is dus.

Want we kunnen allemaal wel wat gaan roepen natuurlijk.....

 

Als je door de filter gaat blazen bevestig dan de hoes die normaal er omheen zit aan de binnenkant van de filter om verontreinigingen op te vangen.

Stof is dat natuurlijk, van planten komt geen troep af, behalve wat vocht en zuurstof :D

 

Voor de afzuiger maakt het wel uit of je blaast of zuigt.

Door het stof wat je door de afzuiger trekt natuurlijk, maar dat voorkom je met eenzelfde soort doek als normaal om je filter zit.

Maar misschien kun je beter het topic 'ventilatietechniek voor dummies' doornemen ;)

Edited by soca
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij zuigen is de contacttijd met het kool langer dan als je door een filter blaast

 

Technisch onderbouwd. Een rechte weg is altijd korter dan schuin. de lucht gaat niet recht naar binnen, maar wervelt schuin door een filter als je zuigt. Bij blazen door een filter gaat de lucht ongeveer recht naar buiten.

 

Dat wil dus niet zeggen dat er per definitie onvoldoende word gefilterd met blazen, maar wel minder dan bij zuigen.

 

 

Allen succes met uw hobby

 

Mvg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wissel soms tussen (nieuwe) filter in de tent of achter de afzuiger op de uitblaas (noodgedwongen omdat een filter te zwaar is voor me om te monteren in de tent met planten erin).

 

Beiden wil prima met de opmerking dat een filter waardoor je uitblaast zeker 1 ronde minder mee gaat omdat hij eerder verzadigd is.

 

Als je filter na de afzuiger plaatst zorg dan dat de aanzuigslang voorzien is van (pantykous of ander doek) om geen zooi de afzuiger in te zuigen EN

haal het filterdoek van de filter af en rol dit op en stop dit aan de binnenkant van de filter als extra stoffilter, aan de buitenkant heb je er met uitblazen via toch niks aan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blaas ook uit in de koolstoffilter, dempt ook nog eens het geluid beter... Filter is wel opgehangen in rechte lijn boven de tent, dus geen bochten of weerstand. Ik vervang mijn filter om de vier kweken, soms jaarlijks, hangt van het merk af... Het witte doek op de slang, vervang ik bijna elke kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Helvitca, Kijk dat bedoel ik dus, dat ondervond ik ook :P :D

Voelde als een oase van rust :cool:

 

@lostchild, ok.. Ik heb dus 1 dag ongv. afgezogen zonder panty of wat dan ook ervoor, slang hangt wel echt bovenin de tent.. Probleem?

 

Hangt inmiddels alweer in de tent hoor jongens, maar fijn om een goede onderbouwing te zien, ook voor mede-forummers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het witte doek op de slang, vervang ik bijna elke kweek.

 

Je wist dat een wasje doen op 40gr dat ding weer als nieuw maakt?

Als je wasverzachter gebruikt ruikt het ook nog even heel erg lekker fris (beter alleen een wasmiddel gebruiken) :wub:

 

@greenT

nee niet meteen een probleem, op den lange duur zuig je troep naar binnen dus wel iets wat je zsm zou moeten doen (zoals ik nu al dagen roep hier maar het is zo'n gedoe in een tent vol).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blaas ook uit in de koolstoffilter, dempt ook nog eens het geluid beter... Filter is wel opgehangen in rechte lijn boven de tent, dus geen bochten of weerstand. Ik vervang mijn filter om de vier kweken, soms jaarlijks, hangt van het merk af... Het witte doek op de slang, vervang ik bijna elke kweek.

 

Noob vraag maar bedoel je dat je het filter verticaal hebt aangesloten i.p.v horizontaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...