Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
StickyIcky

Planten niet al te best meer...

Recommended Posts

Howdy!

 

Ik zit nu in de 9e week van m'n 1e kweekje. Tot een paar dagen geleden verliep alles helemaal okay en had ik geen noemenswaardige problemen. Nu is er wel het een en ander mis aan m'n mooie dames. Vele bladeren bevatten bruine vlekken en die zorgen op hun beurt weer voor gelige nerven, waarna het blad volgens mij afsterft.

 

Misschien heeft het er mee te maken dat ik de lamp (600w) een tijdje te dicht bij de planten heb gehad (enkele dagen op circa 50 cm ipv 60 a 70 cm)... of zal het toch te veel voeding (BN Grond Supermix) zijn? Misschien geef ik te veel of te weinig water (2 a 3 liter per plant om de dag)?

 

Feauteaux:

 

resizeofdsc06995oa.jpg

 

resizeofdsc07012wf.jpg

 

resizeofdsc07008jq.jpg

 

resizeofdsc07020qf.jpg

 

resizeofdsc07032jj.jpg

 

resizeofdsc07045sw.jpg

 

Ik las op het forum dat dit waarschijnlijk overvoeding is en dat ik de grond moet spoelen? Iets met 8 ltr water per plant of zo? Of zal het toch iets anders zijn (ziekte o.i.d.)?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben absoluut geen deskundige, maar volgens mij is dit een voedingsprobleem. Misschien teveel voeding gehad, waardoor de sapdoorvoer in het blad verstopt is geraakt is en daardoor verbrandt ? Er is ergens een goede website met foto's waar bladproblemen en de oorzaak ervan beschreven staan.....

 

Ik denk trouwens dat het niet erg veel nut meer heeft om er iets aan te doen, gezien het feit dat je in de 9e week zit. Waarschijnlijk ga je ze binnenkort omhakken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk toch dat je nog enkele weken voor de boeg hebt met je plantjes! Voor 9 weken bloei ,lijk je mij een achterstand te hebben, tenzij je haze kweekt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Ondervoeding, ziet er uit net als mijn eerste kweekje, ook 1 x 600watt.

 

Hoeveel voed je? Meet je je EC?

 

Als je geen EC meet en je geeft de hoogste dosering, dan is je EC misschien 1.6.

Dat kan te weinig zijn.

 

(zelfde voor PH. , meet je die?)

 

En ik denk dat je teveel water geeft, maar ik ben geen "pro". Dus laat anderen hierover ook maar oordelen. Je plantjes zijn bossig en 2 a 3 liter per 2 dagen is best veel......... Maar ja, hoe groot zijn je potten en planten (zwaar in de breedte getopt?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden. De planten hebben nu 3 weken in de groei gestaan, en 6 weken in de bloei. Ik verwacht dat ik over 1 a 2 weken de planten kan omhakken. :)

 

Ik ben tijdelijk even gestopt met het voeding geven, omdat ik denk dat het inderdaad door teveel voeding komt. Ik geef ze om de beurt voeding (dus water, water + voeding, water, water + voeding). Ik meng ongeveer een kwart dop voeding met water, zoals aangegeven op de gebruiksaanwijzing.

 

EC en PH meetapparatuur heb ik helaas nog niet. Ik was van plan zo'n apparaat te kopen voor mijn 2e kweek.

 

Een kameraad van me, die al wat meer ervaring heeft met kweken, zegt dat dit een normaal verschijnsel is aan het "eind" van de kweek.

 

Zoals Goldrush al zei is er denk ik niet veel meer te doen aan dit verschijnsel... kwestie van afwachten. Ik zal in ieder geval die site even checken (ken hem al, maar was de link kwijt).

 

Moet ik er wel bij zeggen dat de planten enige tijd wat stress hebben gehad, omdat mijn tijdschakelaar defect was en ik alles handmatig heb moeten doen (en daarbij is het niet altijd netjes 12-12 geweest).

 

Wat vinden jullie ervaren kwekers eigenlijk van de toppen? Redelijk voor 3 weken groei en 6 weken bloei? Ik vind ze nog een beetje klein... hopelijk worden ze nog een stuk groter de laatste 1 a 2 weken. :wOOt Maar ja, het is maar de 1e kweek... even wat handigheid in het e.e.a. krijgen. :D

 

Thanx guys... ik hou jullie op de hoogte... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS
IDULS denkt ONDERvoeding, niet OVERvoeding :D

Daaar durf ik m'n vingertjes voor in t vuur te steken na zijn antwoord.

 

Om de dag voeding, heb ik ook eens geprobeerd (mijn 1e oogstje :execute :wOOt)

en dan zonder EC en pH meten.

 

Dan is ten eeerste je voeding zo rond de 7.5 a 8.0 pH schat ik. Is niet goed, meten = weten en dubbel en dwars die 45 euro waard.

 

En als de verpakking zegt: 20-50 ml per 10 liter, geef jij waarschijnlijk om de dag 20 ml/10 liter. De minimale dosis. Dat deed ik ook! :) :D Dan hou ik mijn eigen wietje lekker bio dacht ik........ jij ook heh :verrygood

 

Dan is je EC de ene voedingsbeurt dus 1.3 (schatting) en de andere (alleen water) dus 0.7. En de PH klopt dan niet.......

 

Dan krijg je jouw soort plantjes, niks verbranding door teveel voeding in het blad, pure tekorten waardoor alles langzaam naar de klote gaat voordat de toppen groot zijn.

 

Heb je een zwenkventilator?

 

En dus dus die hoeveelheid water, na 5 weken bloei willen ze minder water dan eerst....... langzaam afbouwen.

 

Lekker 2 meters en pH-min bloei kopen en je volgende kweekje kan op mijne lijken :wOOt :D :D (of labeo of scuderia's of blowmonkey's :) :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
IDULS denkt ONDERvoeding, niet OVERvoeding :verrygood

Klop is het ook want je bladeren zijn aan het verbranden.

dit komt door dat er geen voeding meer in De kanaaltje van de bladen komen.

Hier door krullen ze op en slaan ze geel of bruin uit ik heb het zelf ook ooit gehad.

 

Verder wat je er aan kan doen sluit ik me aan bij de andere tips suc6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom bedankt voor de informatie. :|

 

Ik denk dat ik je raad meeneem voor de volgende (2e) kweek, IDULS. Gezien de toppen verwacht ik nog zo'n 2 weken te moeten gaan voordat ik de planten kan gaan drogen. Ik geef ze nu alleen water (1 liter per plant, om de dag, beetje afbouwen inderdaad) om de voeding weg te "spoelen". Dat doe ik nog een week en daarna gaan de planten lekker droogstaan...

 

Het is ook maar m'n eerste kweek (beetje ervaring opdoen), dus ik verwachte al geen colafles toppen. :)

 

Zal vanavond weer wat foto's maken, zodra de tuin weer oplicht... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Ehrm , je hebt nauwelijks voeding om weg te spoelen maat :( :P :P Als je zonder meters hebt gevoed is ec alleen maar te laag geweest...... easy met dat spoelen.

 

Je spoelt denk ik omdat je je weedje (wederom :no ) superbio wilt hebben. Maak je geen zorgen, als jij op aarde kweekt en je geeft normale bio voeding dan is je weedje sowieso 10x lekkerder dan die vieze coffeeshopweed die ik ook al weer maanden rook! Goeie shopweed is 7-8 euri de gram en zeldzaam (en wordt waarschijnlijk gemaakt door kleine jongens als jij & ik)........ :| :) :angry:

Nou ja over 2 weken heb ik ook zelf weer :)

 

En ik las ergens dat de prijs voor ph en ec meters tussen de 90 en 100 euro zou liggen. Dat kan wel, maar je hebt ook prima meters voor 45 euro p.s.

 

TIP: www.interpolm.nl ph en ec van Hanna, 45 per stuk. Is hetzelfde model als veel anders growshops verkopen voor 60-65 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, ik snap je wel IDULS...

 

Ik heb inderdaad weinig weg te spoelen, maar het lijkt mij persoonlijk (newbie-kweker) niet echt verstandig nu toch ineens weer te gaan voeden (stress, weer wisselende PH en EC waardes, enz). Dus vandaar dat ik alleen nog water geef zonder voeding. :| Zoals ik zei heb ik denk ik nog maar een week of 2 voor de boeg... dus zou sowieso een dezer dagen op water-only over moeten stappen.

 

Maar correct me if I'm wrong. :no

 

Hier nog wat foto's van een kwartier geleden:

 

resizeofdsc07114lj.jpg

 

resizeofdsc07121df.jpg

 

resizeofdsc07131xs.jpg

 

resizeofdsc07142vm.jpg

 

resizeofrotationofdsc07159ap.jpg

 

resizeofrotationofdsc07179rt.jpg

 

De 2e kweek zal ik dan wat beter letten op het voedingsschema, en sowieso zo'n PH en EC meter aanschaffen. :angry:

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Daar zeg je wat Monkey, mijn eerste oogst met Afghaan duurde 11 weken?!?!?

 

Ze bleven heel lang wit en klein, net als deze......... zelfde oorzaken :) :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sticky,

 

Ik gebruik ook voeding van BioNova maar dan de Hydro Supermix (dat transparante lichtgroene spul), kweek ook op aarde en heb 1* 600 watt lamp.

Ik geef 3 keer per week water als volgt;

 

Begin van de week maak ik 10 liter aan met dosering voeding volgens etiket op fles/jerrycan. Vanaf week 1 PK 13-14, volgens etiket op fles, meegeven.

 

Halverwege de week als mn potten (15 liter) licht aanvoelen, geef ik alleen water met PK 13-14.

 

Aan het eind van de week doe ik hetzelfde, water met alleen PK 13-14. Om de week voeg ik hieraan BNzym toe (volgens etiket op fles). Dit om voedingsstoffen die zijn achtergebleven makkelijker opneembaar te maken voor de planten.

 

Ik gebruik ook nog een booster van Bcuzz die ik met elke waterbeurt meegeef.

 

De 10 liter water verdeel ik over 6 planten, dus ruim 1,5 liter per plant per keer.

 

KIJK VOORAL GOED NAAR JE PLANTEN!!! ZIEN ZE ER GEZOND UIT???

 

suc6!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan krijg je jouw soort plantjes, niks verbranding door teveel voeding in het blad, pure tekorten waardoor alles langzaam naar de klote gaat voordat de toppen groot zijn.

 

Er zijn toch een paar dingen waar ik het niet eens ben. Hij is gestart op voorbemestte aarde . Hierdoor hoef je de eerste 3-4 weken niet bij te voeden . De lager gelegen bladeren zijn niet vergeelt , het zit puur in de hoogste toppen . Dat ze zo wit blijven en niet willen afrijpen is typisch een te warme toppen probleem. Ik zie op de foto's reflecterende folie aan de wanden hangen , je lamp zal dan vaak hoger moeten om geen hotspots te krijgen .

 

De ph van leiding water is +/- 7.6 ,ga je voeding toevoegen dan wordt het zuurder omdat de meeste voedingen van zichzelf zuur zijn (omdat ze zure zoute bevatten) . Uiteindelijk beland je op een ph van 6.8 ongeveer wat samen met de grond een tot een ph onder de 6.5 kan creeren. De grondmixen zelf zijn ook al zuur !! Met alleen de ph van je voedingswater alleen kun je niet bepalen wat de waarde van de ph rond de wortels gaat worden ,het wordt bepaald ook door de ph van de grond zelf ! Grond bevat immers zelf ook voedingstoffen.

 

Lekker bio kweken , met weinig voeding is zeker mogelijk,zeker als je veel grond per plant gebruikt (20 liter bv). Daar kan ik het bewijs van leveren . Op dit moment draai ik ook een kweek op veel grond en geef erg weinig voeding . Wel maak ik voeding uit de grondzelf vrij met bacterial en geef elke keer guano extract(bio mest met spoorelementen en Fosfor) mee in het water . De bladeren zijn vol groen staan er strak bij.

 

Die 3 liter water om de dag per plant vind ik ook erg veel !! dit remt ook de bloei! De helft is waarschijnlijk genoeg , en geeft je meer zuurstof in je medium . sommige kwekers voegen zelfs waterstofperoxide toe aan de voedingsoplossing om zo meer zuurstof in de grond te krijgen tijdens de bloei.

 

Op- hoeveel grond staan je planten trouwens?

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat eerst je grondje eens goed uitdrogen en dan zou ik spoelen met enzymen en citroenzuur, zo kan je terug van 0 beginnen.

 

dan terug goed voeden, maar meters zijn hiervoor een must, dit lijkt mij te veel water en een verkeerde ph en waarschijnlmijk ook nog ondervoeding !

Share this post


Link to post
Share on other sites

HAHAHA MAF , nu geven we totaal tegenstrijdige adviezen in dit topic,

 

 

Ik kan jullie beweringen ff niet volgen :

ONDERVOEDING ?? kan iemand daar dan een een goede onderbouwing voor geven ??? :unsure: een verklaring ?

 

bij ondervoeding worden vaak alle bladeren over heel de plant wat geler van kleur eerst . Ondervoeden heeft juist sneller afbloeien tot gevolg (wel kleinere toppen )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zat na die tweede serie foto's ook al te denken. Bladeren die in de bloei leeggezogen worden zitten meestal onderaan de plant en krullen meestal naar onderen om (ze gaan hangen en verdorren dan).

deze zitten bovenaan en verbranden een beetje. lamp te dicht op je plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS
HAHAHA MAF , nu geven we totaal tegenstrijdige adviezen in dit topic, 

 

 

Ik kan jullie beweringen ff niet volgen :

ONDERVOEDING ?? kan iemand daar dan een een goede onderbouwing voor geven ??? :unsure: een verklaring ?

 

bij ondervoeding worden vaak alle bladeren over heel de plant wat geler van kleur eerst . Ondervoeden heeft juist sneller  afbloeien tot gevolg (wel kleinere toppen )

Mijn hele bericht op pagina 1 was daar MIJN verklaring voor.........

 

En over die voorbemeste aarde zei ik niks, wat betreft dat ie dus de eerste 3-4 weken geen extra voeding nodig had :| Maar wat hij daarna is gaan geven is te weinig IMO (zie mijn bericht nogmaals).

 

MIJN en IMO dus, kan er naast zitten ........ no stress~!

 

en ik vraag nogmaals: Heb je een zwenkventilator staan? Want Atmo's theorie over hotspots door dat zilverfolie is ook belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een zwenkventilator ja. Die blaast tegen het midden van de planten zeg maar (niet er onderdoor, en niet er overheen). De lamp hangt ongeveer 60 cm van de hoogste top. Dit zou toch voldoende moeten zijn? Ik zal hem straks op 70 cm hangen of zo. :| De aluminiumfolie wil ik er sowieso aftrekken na deze kweek, en vervangen door mooie witgeschilderde wanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En over die voorbemeste aarde zei ik niks, wat betreft dat ie dus de eerste 3-4 weken geen extra voeding nodig had  :|  Maar wat hij daarna is gaan geven is te weinig IMO (zie mijn bericht nogmaals).

 

MIJN en IMO dus, kan er naast zitten ........ no stress~!

O nee , stressen doe ik zeker niet . Ik zit hier ten slotte voor m'n plezier ! Het is juist leuk als er duidelijke meningsverschillen zijn , dat motiveerd het geven van goede inhoudelijke reacties.

 

Op hydro gebruik je meer voeding als op grond , omdat je bij hydro drain hebt . Er spoelt telekens weer voeding uit . Bij grond spoelt er niet steeds voeding weg , alle voeding die je geeft blijft in de grond aanwezig als de plant het niet heeft verbruikt. Door het ophopen van voeding kan je grond te zuur worden ,zeker in potgrond dat een ph van onder de 6 heeft van zichzelf .

 

De ph en ec van je voedingswater is bijna altijd anders als de ph en ec in het medium rond de wortels. In de grond is je ec hoger dan de ec van je voedingswater. Ook na 8 weken kweek geeft de grond zelf nog voedingstoffen vrij ,alleen te weing voor het volledig voeden van je planten.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de laatste keer precies dezelfde verschijnselen gehad, ook bij mijn eerste kweekje! Ben behoorlijk aan het bijleren nu, alleen nu nog een echte oplossing voor dit probleem, altijd moeilijk van een foto natuurlijk.

 

Maar bij mij is dit geen te hoge temp geweest, de bladeren krulden ook op vanaf de 4e week. Dacht aan overvoeding maar hier lees ik eerder ondervoeding :P :P . Na een week of twee zat het over alle planten. En niet alleen de hoofdtoppen. Maar mijn temp is niet boven de 28 gr. geweest en mijn lampen 600W hingen op 60 cm dus dit was ook ruim voldoende!?

 

Ga nu snel een ph en ec meter aanschaffen voor de 2e, want daar is het sowieso dik mis gegaan!! :whistling

 

In ieder geval al veel bedankt voor de lessen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...