Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Skunk11

Samenwerking Gezocht Voor Nieuw Intelligent Kweek Systeem

Recommended Posts

Beste forumleden.

 

Ik ben me aan het oriënteren om een kweeksysteem te maken in een kast voor minstens 1 plantje.

De kast heb ik al gemaakt en die wil ik voorzien van heel veel sensors.

 

 

De ruimte moet kunnen meten wat de lengte, kleur en gewicht van de plant is.

De vochtigheid en temperatuur moeten zelf corrigerend zijn

PH en EC moet worden gemeten en automatisch worden toegevoegd.

watertemperatuur moet automatisch gecorrigeerd worden.

 

Er zijn nog een aantal dingen die ik wil inbouwen maar daar later over.

 

De verlichting is op LED basis en moet groei en bloei standen hebben die trapsgewijs aanpast wordt aan het seizoen in de kast.

de lucht circulatie is zowel open als gesloten om de controle over het klimaat te houden.

 

De kast bestaat in hoofdlijnen uit 3 elementen:

 

De kast waar de plant groeit.

In de kast een hydrosysteem met eb / flood of whatever met op top een groeibak waar de plant in staat.

Losse unit waar die boven op de kast staat met de ventilators erin, de verlichting, filter, pc voeding, relais en de elektronica met een raspberry pi en een arduino.

 

De bedoeling is om alle gegevens te monitoren en bij te houden in een database.

Door middel van een GUI als app moeten alle gegevens zichtbaar worden van het verleden, en realtime.

Deze database moet vervolgens uitgelezen kunnen worden door alle kasten die op dit systeem verbonden zijn via internet.

Door de beste waardes van de kasten te vergelijken moet de interactie worden uitgevoerd zo dat elke plant / kast een zo optimaal mogelijk klimaat en omstandigheden krijgt die vervolgens weer wordt getest op basis van oudere gegevens van die plant.

 

Uiteindelijk moet de app in staat zijn om:

Bij de start van de kweek een plantsoort te selecteren of een nieuwe aan te maken.

De verwachte groei / bloeiperiode selecteren in een kalender of een bestaande template downloaden van het soort.

De gewenste waarden van PH, EC, Temp, Vocht etc, etc. invoeren die wordt opgeslagen of indien aanwezig downloaden.

De beste resultaten moeten een hogere waarde krijgen dat een gebruiker standaard de beste template krijgt die zelf weer aan te passen is als dat wenselijk is.

 

Voor dit project ben ik op zoek naar iemand die kennis van zaken heeft op zowel programmeren al ontwikkelen van apps, database en IoT.

Ik heb al een aantal data modellen gemaakt met UML en een controller klasse en zeer beperkte GUI geschreven in javascript voor de app.

De bedoeling is om dit project uit te ontwikkelen en eventueel opensource aan te bieden voor iedereen.

Dit systeem zou geschikt kunnen zijn voor elke plantsoort, groente, kruiden of whatever.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

 

keepup the good work

ik wil em zien die kast .

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hydro systeem heb ik van industrie kratjes gemaakt, het was eerste de bedoeling om een aquaphonic systeem te maken maar daar heb ik geen tijd voor om vissen te onderhouden etc.

 

Deze bak bestaat uit 3 units:

Een groeibed met chiffon en zuurstof / belletjes op de bodem.

Een vistank die op niveau blijft met overloop en verwarming

Een reservoir onder met pomp voor de circulatie

 

WP_20160403_14_09_23_Pro.jpg

 

De kast is eigenlijk zeer eenvoudig gemaakt van timmerhout op een licht frame van balkjes met daarin folie.

De afmeting is 60 * 60cm

De bedoeling was om aan de voorkant een geblindeerde glazen deur te maken dat het als decoratie in je woonkamer kan staan.

WP_20160403_14_11_58_Pro%2B1.jpg

 

Het bovenste element moet het hart worden van de elektronica en schakelingen.

Deze heb ik nu in drie afzonderlijke compartimenten ingedeeld met in het midden de lampen waar de aangezogen lucht langskomt.

 

WP_20160403_14_10_02_Pro.jpg

 

Deze lampen dienen gelijk als verwarming en worden via het achterst compartiment weer de kast ingeblazen of als nodig uit de kast geblazen.

 

 

WP_20160403_14_11_40_Pro.jpg

 

Dit betreft echt een begin prototype dus er is nog veel te doen.

Het volgende exemplaar ga ik van lichter materiaal maken

Edited by Skunk11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf project hoor, ik persoonlijk zou het een commerciële draai geven en niet via open source aan iedereen cadeau geven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf project hoor, ik persoonlijk zou het een commerciële draai geven en niet via open source aan iedereen cadeau geven.

Ik denk juist om het wel opensource te doen.

De instap zal veel kleiner zijn voor iedereen en het systeem zal door de massa (bij succes) blijven optimaliseren.

Ik vind het in ieder geval geen probleem als iedereen kan mee profiteren want ik heb zelf ook veel aan opensource te danken gehad in de afgelopen jaren.

By the way is big data vele malen interessanter en kan commercieel veel waardevoller zijn.

Het zal tenslotte via een centrale database moeten gaan functioneren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste is weer niet zo praktisch, meeste hobbyers zijn al bang om de data via eigen internet te laten gaan en niet onterecht. Maar laat staan het versturen naar centrale data bank. Of wordt het encrypted en via vpn/proxys?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste is weer niet zo praktisch, meeste hobbyers zijn al bang om de data via eigen internet te laten gaan en niet onterecht. Maar laat staan het versturen naar centrale data bank. Of wordt het encrypted en via vpn/proxys?

Wat is volgens jou het alternatief?

De database is juist waar de kast zijn intelligentie op kan berekenen, templates samenstellen en gegevens naar toe kan wegschrijven.

 

Uiteraard verloopt de http verbinding via je eigen internet anders zou communicatie niet mogelijk zijn, eventueel is dit te versleutelen met een rsa sleutel.

 

Mocht je niet willen verbinden is dat uiteraard je eigen keuze maar dan profiteer je niet van de intelligentie die berekend wordt uit de gegevens van de massa.

Zonder gegevens uit veel kasten zou het een volledig nutteloos systeem zijn.

Wat privacy betreft is het niet nodig om persoonlijke gegevens in te voeren, daar heeft het systeem ook geen bal aan.

Als je wilt kun je zelf via een proxy verbinden.

 

Ik zou van jou ook graag horen wat jouw alternatief zou zijn, ik sta open voor ideeën.

Edited by Skunk11

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De ruimte moet kunnen meten wat de lengte, kleur en gewicht van de plant is"

 

Lengte van de plant is doodsimpel te meten.

Gewicht van de plant wordt al iets lastiger.

Gewicht meten is simpel maar gewicht is medium + plant.

Dus wat is dan het gewicht van de plant?

Dan nog het meten van de kleur; hier krijg je echt een dobber aan.

P.S. verder wil ik niet de belegen pessimist uithangen.

Je zit vol van ambities, bent waarschijnlijk veel jonger dan ik en ik wens je vooral heel veel succes.

Je idee van opensource vind ik bovendien helemaal nobel!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De ruimte moet kunnen meten wat de lengte, kleur en gewicht van de plant is"

 

Lengte van de plant is doodsimpel te meten.

Gewicht van de plant wordt al iets lastiger.

Gewicht meten is simpel maar gewicht is medium + plant.

Dus wat is dan het gewicht van de plant?

Dan nog het meten van de kleur; hier krijg je echt een dobber aan.

P.S. verder wil ik niet de belegen pessimist uithangen.

Je zit vol van ambities, bent waarschijnlijk veel jonger dan ik en ik wens je vooral heel veel succes.

Je idee van opensource vind ik bovendien helemaal nobel!

 

Op de vraag hoe je het gewicht meet heb je zelf al antwoord gegeven.

 

Het water volume is bij te houden met een niveausensor, eventueel kan het soortelijk gewicht nog berekend worden op basis van de temperatuur.

 

De kleur meten is niet zo moeilijk aangezien een computer het licht in bijvoorbeeld 3 waarden kan meten in RGB van 0 tot 255.

Er zij zelfs al standaard kleuren sensors voor een paar euro te koop.

 

Wat betreft jouw leeftijd weet ik niet maar dat verschil zal nog wel meevallen denk ik, tenzij je in de 50 bent ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De kleur meten is niet zo moeilijk aangezien een computer het licht in bijvoorbeeld 3 waarden kan meten in RGB van 0 tot 255.

Er zij zelfs al standaard kleuren sensors voor een paar euro te koop..

 

Leuk projectje. Kleur meten is lastig als je CRI niet optimaal is (zoals met LED het geval is), maar waarom zou je die willen meten? Zodra de planten tegen het gele aan gaan zitten heb je dat waarschijnlijk al lang in de gaten, en met de pH, ec, temp, rh e.d. waardes moet het al te achterhalen zijn.

 

Een digitale grondsensor (temp + vochtigheid) zal overigens wel toegevoegd waarde hebben. Gebruik voor de vochtigheid in de grond echter niet de chinese ' printplaat steeksensor ', want heb ze zelf ook gebruikt en het koper+tin lost gewoon op lol. Mss een blumat hacken ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is de doelgroep voor dit product?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is de doelgroep voor dit product?

Mijn doelgroep is in de eerste instantie de mensen die dit samen zouden willen opbouwen en werkend te maken.

Als het functioneert kan er altijd nog gekeken voor welke doelgroep dit interessant wordt.

De kleur meten is niet zo moeilijk aangezien een computer het licht in bijvoorbeeld 3 waarden kan meten in RGB van 0 tot 255.

Er zij zelfs al standaard kleuren sensors voor een paar euro te koop..

 

Leuk projectje. Kleur meten is lastig als je CRI niet optimaal is (zoals met LED het geval is), maar waarom zou je die willen meten? Zodra de planten tegen het gele aan gaan zitten heb je dat waarschijnlijk al lang in de gaten, en met de pH, ec, temp, rh e.d. waardes moet het al te achterhalen zijn.

 

Een digitale grondsensor (temp + vochtigheid) zal overigens wel toegevoegd waarde hebben. Gebruik voor de vochtigheid in de grond echter niet de chinese ' printplaat steeksensor ', want heb ze zelf ook gebruikt en het koper+tin lost gewoon op lol. Mss een blumat hacken ofzo.

 

Dat zou je kunnen oplossen met een witte led die als flitser werkt, de overige kleuren zou je kunnen uitfilteren.

Waarom ik dat zou willen weten is omdat uit kleur denk ik veel te halen valt over de gezondheid van de plant en hoe die reageert op invloeden zoals licht, slaap, voeding, etc..

 

Zo'n systeem kun je natuurlijk modulair opbouwen dus je kunt in de eerste instantie ook met minder input iets bereiken of juist andere sensors toevoegen als je op terra kweekt bijvoorbeeld.

 

Het zij gewoon ideeën en het lijkt me leuk als er fanatiekelingen zijn die dit wel zien zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk initiatief. Zijn er wel meer hier met meet en regel systemen overigens. Iedereen doet toch meer zijn eigen ding. Er zijn er ook zat te downloaden, maar geen daarvan deed wat ik wilde. Vaak zijn die projectjes ook alweer verlaten.

 

Ik ben zelf ook ooit bezig geweest met het gewicht meten, maar daar zaten toch nog knap wat ogen en haken aan. Het kan wel, want In kassen doen ze het ook.

 

De kleur meten zal, zoals Lemonade zegt, ook lastig worden. Zeker als je paars ledlicht gebruikt. Flisen zou kunnen, maar dan moet je wel steeds ook de leds uit zetten. Dat soort sensoren worden doorgaans ook periodiek met de hand gebruikt dacht ik.

 

Ben zelf toch meer begonnen met de echt noodzakelijke dingen en af en toe probeer ik er nog iets bij te bouwen. Heb vooral te weinig tijd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt het een soort Click and Grow?

 

Iets over hun doelgroep:

 

No gardening knowledge is required as the technology in the Smart Herb Garden does all the work. The growth medium used in each plant cartridge is a nanotech material that is engineered to supply the plant roots with the right amount of oxygen, water and nutrients at any time.

 

En dan is er ooknog deze van Grove Ecosystem:

 

Intelligent Indoor Garden For Your House Grows Greens All Year Round,

een prachtig product uit Amerika.

 

Hydrocultuur met een aquarium als mestbron,

Het systeem geeft ook advies, bijvoorbeeld: "uw planten zijn te hongerig voor uw aquarium,

geef de vissen meer voer en doe er nog een goudvis bij!".

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat de lampen vast in het plafond zitten, wordt het plateau waar de plant op staat dan (automatisch) in hoogte verstelbaar ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat de lampen vast in het plafond zitten, wordt het plateau waar de plant op staat dan (automatisch) in hoogte verstelbaar ?

 

Ze zijn niet in hoogte verstelbaar.

Deze led-lampen hebben een best kleine hoek waardoor ze het best functioneren op een hoogte van 1 meter of meer.

Toen ik ze op 60 a 70 cm hoogte boven de plant had verbrandde ze mijn plantje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...