Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rubberduck

Tips En Tricks Gezocht Voor Opstarten Kweek

Recommended Posts

hallo heren en dames,

 

ik ben vorig jaar voor het eerst vanuit zaad begonnen te kweken en dit is 1 groot drama geworden zoals jullie hier kunnen zien.

http://www.wietforum...3-tuinen-kweek/

 

uiteindelijk van de 15 planten 1 tot een rookbaar resultaat weten te brengen.

 

nu ben ik van plan gewoon de schouders er onder te zetten en de boel nog eens te gaan proberen.

 

dit jaar wil ik geen autoflowers meer, ik ben van mening dat de genetica van de autoflowers zo op zijn kop is gezet dat ze extreem kwetsbaar zijn in de eerste weken.

 

nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

1. welke medium is het makkelijkst te gebruiken om op voor te groeien?

aarde en cocos was hier geen succes afgelopen jaar. ik geloof te veel voeding icm slechte bewatering.

 

2. hoeveel water heeft een plantje nodig de eerste weken?

zou graag een vuistregel hebben om te hanteren.

 

3. is het wijs om wortelvoeding/stekvoeding te gebruiken bij het voorgroeien?

 

4. zijn glaswol plugs geschikt voor een beginner?

 

ik heb zo'n beetje alle topics over het kweken hier al gelezen en zie door de bomen het bos niet meer.

 

vorig jaar heb ik in de vensterbank voor gegroeid. de helft ging dood in de vensterbank en de andere helft binnen een dag of 5 na het overpotten buiten.

is het misschien verstandig buiten te ontkiemen en voor te groeien? met meer licht en zodat de temperatuur wissel niet zo abrupt gebeurd als vorig jaar.

 

alvast heel het bedankt!

ik heb er gigantisch veel lol aan te kweken voor de hobby alleen lukt het me niet de eerste 4 weken tot een goed resultaat te brengen.

2 jaar geleden met planten van een vriend begonnen wie al een cm of 30 hoog waren toen ik ze kreeg. dit ging perfect.

 

groeten rubberduck :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie in het verslag van je vorige kweek dat je 5% kalk aan je grondmengsel hebt toegevoegd. Dat is echt extreem veel! In verse potgrond zit al genoeg kalk. Gewoon zaaien in zaai- en stekgrond en vochtig houden. Na een week of 2 overpotten in potgrond, af en toe een beetje voeding en moet jij eens kijken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plat bakje nemen met deksel of 2 borden op elkaar daar in leg je een stuk nat keukenpapier of wc papier en daar leg je je zaadjes tussen binnen 2 dagen zijn ze ontkiemd met al 1 cm wortel.

Je kan ze dan in een grote pot zetten of eerst nog een paar weekjes in een plastic bekertje met gewoon goedkope potgrond. Als ze nog onder de grond zijn kan je er een stukje folie op leggen om de vochtigheid op peil te houden en zodra ze boven zijn de folie er af.

Grond heel licht bevochtigen en als de kleintjes boven zijn telkens als de grond wat droog is een paar ml water geven, desnoods met een kleine eetlepel een beetje. Meer absoluut niet doen de eerste weekjes.

Plantjes direct voldoende licht geven. Lamp er boven dus. Gewoon een dubbele TL buis of een 24watt spaarlamp is al voldoende.

 

Dat je kweekje vorige keer mislukt is licht niet aan dat het autoflowers zijn. Het had ook gebeurd bij fem of gewone regulieren.

 

Ik zou wat verschillende soortjes pakken, gewoon goedkope nemen. En een paar gewone fem of regulier en een paar autoflowers.

Als je regulier pakt, wel na een aantal weken goed kijken of je mannen hebt en die apart zetten in een aparte kamer als je ze wilt gebruiken voor zadenwinst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou toch eens op met je natte keukenpapier, BigMart.

Gewoon in de grond stoppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jan de ripper

als eerste bedankt voor je reactie. dit had nog niemand opgemerkt vorig jaar :)

ik ben van plan de zelfde grond weer te gebruiken als vorig jaar. alleen heeft de grond nu het hele jaar in lege potten buiten gestaan dus lijkt me dat de voeding en kalk er wel aardig uit gespoeld is.

lijkt jou dit een groot risico of denk je ook dat het al wel aardig voedingsvrij is?

 

@bigmart

jij ook bedankt voor je hulp :)

het ontkiemen ging hier prima vorige keer. pas als de plantjes een week oud waren liep het totaal mis of stopte de groei en gingen ze naar het overpotten alsnog dood.

als ik jou verhaal lees merk ik meteen op dat ik veeeeel te veel water gegeven heb. ik heb in de eerste weken wel 4 a 5 eetlepels water per dag gegeven.

ik denk ook wel dat ik dit jaar auto fem en regulier zaad ga planten. mannetjes selecteren heb ik 2 jaar geleden succesvol gedaan. in de 2 grote vrouwtjes (2 meter hoog en vol toppen) zaten 3 zaadjes.

ik heb geen mogelijkheid om ze licht te geven hier. ze staan in mijn slaapkamer en snachts met de lamp aan slapen is niet erg prettig :P

zou ik ze gewoon buiten kunnen zetten op een plek waar ze de hele dag zon hebben? ik ben namelijk bang dat de temperatuur snachts te koud is voor ze. ik begin weer halverwege mei denk ik.

 

@foolonthehill

dat is ook prima maar hoeveel water doe je er dan bij in een potje van 0.4 liter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk en daar gaat het dus mis bij mij... mijn goed vochtig is niet jou goed vochtig..

hoeveel ml per dag zou ik meer aan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

al doende ging het vorig jaar mis en probeer ik dat nu te voorkomen door goede tips te vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk ook wel dat ik dit jaar auto fem en regulier zaad ga planten....

 

Zou je dan nu wel doen?

 

...ik ben van mening dat de genetica van de autoflowers zo op zijn kop is gezet dat ze extreem kwetsbaar zijn in de eerste weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik weer 15 planten zet dit jaar lijkt me het me geen probleem als er 2 of 3 autoflowers tussen staan wie me het tegendeel kunnen bewijzen van mijn standpunt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een struik van 2 meter kweekt en een mannetje goed apart uit de buurt kan houden dan kan je ook 1 top met de hand bevruchten, dan heb je volgend jaar een flinke berg zaden.

 

Als je zat zaden hebt (zou ik werkelijk gewoon goedkope voor zoeken) dan kan je op meerdere manieren je kweekje en ontkiemen proberen.

Verschillende zaden en verschillende manieren van ontkiemen en potten proberen.

 

Lekker even een zooi filmpjes op youtube kijken en een paar pakken die je wel ziet zitten.

Ik had mijn eerste 10 zaadjes ook in een potje grond gedaan, kwamen 6 sprietjes uit en deden verder ook niets en stonden voor het raam op de vensterbank uiteindelijk veel te droog en gingen snel dood.

Daarna zaden tussen watjes gedaan. Ging de eerste keer goed, daarna ook weer niet zoals ik wilde, was veel te nat en teveel watjes dus gingen rotten. Nu doe ik tussen keuken of wc papier en werkt voor mij optimaal.

Misschien ga ik later ook wel weer in grond proberen. Maar wat ik nu doe kan ik goed in de gaten houden en voelen of het niet te nat of te droog is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier bevalt de keukenrol methode ook het best tot nu toe. heb al een glas water geprobeerd en direct in de aarde. bijde rot.

alleen tussen papier ging perfect.

 

ik wil wel een bulk zaden aanschaffen maar de meeste online seedshops doen hier niet meer aan met de huidige wetgeving en growshops zitten hier in de buurt niet egt.

 

misschien dat ik hier op het forum iemand kan vinden met een lading zaad om over te nemen.. maar geloof dat de handel hier ook niet mag wat volkomen begrijpelijk is natuurlijk in ons tuttige landje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even kijken op growshopmarkt, leuke prijsjes en vaak prima zaden.

Soms kunnen er wat miskleuntjes tussen zitten maar ach.... zaden vanaf 50 cent en de meesten zijn gewoon prima. Voor mij sowieso prima om lekker mee te experimenteren (ik ben ook beginner namelijk en moet veel leren van de plantjes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waarom zou je niet gewoon goed zaad bij een goede zaadbank vandaan halen ?

Persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in als zaad bij "iemand" vandaan halen.. wie zegt dat t geen herma zaden zijn..

Lijkt mij dat je alles goed wilt hebben en dan bezuinigen op de genetica vind k zelf niet heel verstandig ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon zaadjes direct in 1 liter potjes met lightmix... 100 ml water geven bij start, daarna een paar ml per week en je komt fluitend de eerste 3 weken door.

Na 3 weken of bij serieuze groei overpotten in hun uiteindelijke pot en je komt er wel.

 

Hoe simpel wil je t hebben?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben van plan de zelfde grond weer te gebruiken als vorig jaar. alleen heeft de grond nu het hele jaar in lege potten buiten gestaan dus lijkt me dat de voeding en kalk er wel aardig uit gespoeld is.

lijkt jou dit een groot risico of denk je ook dat het al wel aardig voedingsvrij is?

Ik zou het niet gokken. Er zit minstens 100 keer meer kalk in dan goed is voor de plantjes. Haal gewoon een paar zakken goede potgrond met RHP keurmerk bij een tuincentrum. Voor het ontkiemen: zoek op dit forum eens op waterstofperoxide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

autofem kan heel goed, ik beb er goede resultaten mee behaald. Maar de locatie bepaald tot hoelang je ze kan laten staan.

 

Guerrilla boslocaties is de lucht verzadigd met schimmelsporen dus je kan er donder op tegen zeggen dat het waarschijnlijk niet het gehoopte resultaat gaat geven.

Edited by djbroertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waarom zou je niet gewoon goed zaad bij een goede zaadbank vandaan halen ?

Persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in als zaad bij "iemand" vandaan halen.. wie zegt dat t geen herma zaden zijn..

Lijkt mij dat je alles goed wilt hebben en dan bezuinigen op de genetica vind k zelf niet heel verstandig ...

 

mag ik jou dan vragen wat een goede zaadbank is? en welk zaad je me aan raad mee te beginnen?

vorig jaar bij wietzaadjes.nl besteld. huismerk beviel me slecht en de royal queen seeds vond ik erg duur voor hoe sterk ze waren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net hier wat zaden besteld, lekker goedkoop en eigenlijk ook een zaadbank. Maar dus geen zaden vanaf 5 euro per stuk.

http://www.outdoorkingseeds.com/autoflowers.html

 

Ik heb een tijd geleden ook besteld bij Nirvanaseeds, ook knap geprijsd en altijd 10 verrassingzaden gratis. Elke maand ook een leuke aanbieding bij Nirvana.

https://www.nirvanashop.com/nl/10-reguliere-wietzaden

Share this post


Link to post
Share on other sites
En waarom zou je niet gewoon goed zaad bij een goede zaadbank vandaan halen ? Persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in als zaad bij "iemand" vandaan halen.. wie zegt dat t geen herma zaden zijn.. Lijkt mij dat je alles goed wilt hebben en dan bezuinigen op de genetica vind k zelf niet heel verstandig ...
mag ik jou dan vragen wat een goede zaadbank is? en welk zaad je me aan raad mee te beginnen? vorig jaar bij wietzaadjes.nl besteld. huismerk beviel me slecht en de royal queen seeds vond ik erg duur voor hoe sterk ze waren.

 

Je weet nooit of je 100% goede zaden zal hebben. Het blijft een natuurproduct, een zaadje van een plantje net als bij iedereen die een paar zaden te ruil of te koop aanbiedt. Of het nou een bedrijfsmatige handelaar is of een hobby particulier. Alleen bij zaden van een herma is de kans wat groter dat je er ook een paar herma's tussen hebt. Maar dan nog, het risico is te verwaarlozen verder. Je hebt sowieso 10 zaden voor 5 euro ipv maar 1 zaadje voor 5 euro dat dan ook nog eens mannelijk kan zijn want die kans blijft 50-50 bij reguliere zaden van de dure betrouwbare zaadbank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

+1 Fool&Scirroco

 

 

Gewoon zaai-en stek wat vochtig maken en meteen je bonen daarin kiemen.

 

Op zaad moet je niet besparen ! In de meeste gevallen kom je toch bedrogen uit.

Het is nu ook niet dat ze zaden die hier in de shop verkocht worden een fortuin kosten...

Prijs/kwaliteit zit goed, mooie genetica, weinig tot geen probs met kiemen, klantenservice. Wat wil je nog meer als je zaden aankoopt.

Edited by Crimson Fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaden van een herma hmm die zijn tog fem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...