Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weedyweedy

Ph Probleem... Ph4.0

Recommended Posts

Ik heb nog nooit zown lage EC gehad denk ik.. dus denk niet dat ik onder de 1.0 ga komen voordat me vat alweer leeg is. En anders vul ik daarna het vat weer aan met nieuw voedingswater.

Maar wel bedankt. Vind de er ondanks alles ook nog goed uitzien.

 

Als ik de EC afstel op 1.3-1.4 , is het dus de bedoeling dat de EC ongeveer gelijk blijft? En de PH zichzelf gewoon tussen de 5 en de 6 blijft reguleren. Of hoort de EC te zakken naarmate de plant verbruikt?. Want de plant stoot toch ook weer zouten uit die ik meet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens de canna voedingslijst mag de EC+EC water, wel op 2.0 liggen in deze fase. Daar gaan ze uit van EC water = 0.4 . Dus met mijn EC water 0.5 zou dat EC 2.1 zijn. Dit ga ik echter niet aanhouden om te kijken of bij een lagere EC mijn PH zich beter onder controle houd.

 

Ik heb de boel gespoeld naar EC 1.1, vervolgens voedingsvat op EC 1.7 en de PH op 5.8 dus zonder de EC van het water zou ik een EC hebben van 1.2.

 

We gaan zien wat het vat doet.

 

Gr WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de EC afstel op 1.3-1.4 , is het dus de bedoeling dat de EC ongeveer gelijk blijft? En de PH zichzelf gewoon tussen de 5 en de 6 blijft reguleren. Of hoort de EC te zakken naarmate de plant verbruikt?. Want de plant stoot toch ook weer zouten uit die ik meet?

 

Die EC waarde veranderd omdat de planten niet precies opnemen wat jij geeft. Als ze bijvoorbeeld 25% van het water drinken, en 50% van de voeding opnemen, dus meer voeding dan water gebruiken, dan blijf er meer water achter dan voeding dus verlaagd de EC in het vat.

 

Die verhogende EC (en verlagende ph) is niet van zouten die een plant afgeeft maar simpelweg omdat ze relatief meer water uit het vat halen dan voeding. Met andere woorden omdat je er te veel voeding in stopt wat een sneeuwbal effect veroorzaakt.

 

Het is dus maar een indicatie, vooral handig om extremen te voorkomen. De EC blijft in het ideale geval gelijk of daalt langzaam, en blijft de ph stabiel genoeg. Stel dat je 50ml gebruikt en op 1.7 ec komt voor een week. Dan kun je ook 35ml geven, voor bijvoorbeeld 1.3ecm en 3-4 dagen later, als het gezakt is naar 1.0-1.1 die resterende 15ml er bij doen. Veel makkelijker voor de plant dan om gezond te blijven en voldoende voeding op te nemen om haar genetisch max potentieel te bereiken. Lage ec betekent niet per se dat je planten minder voeding opnemen (in tegendeel vaak) en hoge EC betekent niet dat je planten ook meer opnemen (in tegendeel...).

 

Je hebt in nft geen medium, geen buffer waar normaal veel voeding in gaat zitten. In nft stroomt al die voeding continue door de wortelen en hebben ze al snel ruim voldoende, Canna is gek met hun 2.0. Ik heb dit onderwerp uitvoerig getest en en het uitvoerig besproken met NFT-ers tot wel twintig jaar ervaring die na enige aarzeling het toch maar zijn gaan proberen ( mijn favoriet: https://www.thcfarmer.com/community/threads/all-things-nft.76883/ - gebruikt ook Canna) en beginners en die draaien nu allemaal rond de 0.9-1.3 EC (inclusief 0.2-0.4 van kraanwater). Doe dat een rondje en je kijkt nooit meer terug.

 

Maar sowieso is het vrijwel nooit verstandig om het schema van de fabrikant te volgen. Canna bepaalt niet wat jouw soortje, pheno, in jouw setup nodig heeft aan voeding, dat bepalen je planten. Als de EC snel daalt kun je wat hoger gaan zitten (of vaker bijvoeden) en als de EC snel stijgt zit je te hoog. Het is zo'n beetje de meest eenvoudige manier van kweken qua voeden maar dan moet je wel met beginnersfout nr 1 ophouden, en da's overvoeden.

 

Ben overigens ook begonnen met 1.8 ec max mijn eerste NFT ronde en was ooit een grote voorstander van hoge ec op nft maar you live and learn...

 

Succes!

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, erg duidelijk.

 

Ga hier cker wat mee doen. Ga beter in de gaten houden wat de EC waarde ten opzichte van het watergebruik. Mocht het nog stijgen zak ik nog wat verder met de EC.

 

Thnx WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allebei gespoeld.

 

Hok 1 :

PH 5.8

EC 1.7

 

Hok 2

PH 5.8

EC 1.4

 

Morgen update over hoe de waarder zich gehouden hebben.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woowoo, vandaag gemeten.

 

Hok 1:

PH 5.8

EC 1.8

 

Hok 2:

PH 5.0

EC 1.6

 

Waarschijnlijk dus nog iets te hoog in de EC waardoor de EC waardes nog oplopen.

 

Maar tot nu toe al een hele vooruitgang.

 

Iedereen tot nu toe, erg bedankt voor de moeite.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die laatste waardes zien er wel goed uit, ik zou nu ook niet meer verder spoelen om het lager te krijgen maar nu met 1.4-1.5 blijven geven omdat je anders te laag uit komt en weer moet bij voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou vooral in hok twee kunnen beginnen met een iets hoger ph, 6.2 bijvoorbeeld (sowieso beter voor N, K, Ca, en Mg opname o.a.), dan blijft het wat langer in een optimale range (5.7-6.3 grofweg) en kunnen ze iets meer voeding opnemen, misschien wel genoeg om de ph daling en ec stijging te voorkomen en op z'n minst vertragen.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja waarom die 2e kant nog steeds vrij laag in de PH zit weet ik niet. Ook is de EC daar van omhoog gegaan.

 

Misschien omdat ik ongeveer 30L water bij me reservoir moest doen om de EC op peil te krijgen. Dit paste niet dus ik heb ook ongeveer 30L weggegooid. Misschien is hierdoor de voeding niet helemaal goed in balans waardoor het zichzelf niet te weet reguleren. Ik heb kort hiervoor een nieuw voedingsvat gemaakt en deze zat nog erg vol, vond het zonde om alles weg te spoelen. Misschien toch wel moeten doen. Ik kijk het even aan en anders maak ik alsnog een nieuw vat.

Spoelen doe ik nu niet meer.

 

Ww

 

En zal ind de PH wat hoger houden bij het volgende vat. Of raad je aan dit bij te stellen met PH+ of water of iets..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of raad je aan dit bij te stellen met PH+ of water of iets..

Met kraanwater inderdaad. Ph+ is ook voeding, verhoogt de ec, en als dus de ph te laag wordt door te hoge EC kun je bezig blijven met die pH+. Terwijl je met water de ph verhoogt EN de EC verlaagt en dus niet alleen een symptoom behandeld maar de oorzaak oplost.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu geen last meer t van het dalen, maar nu meer van het stijgen van de EC en de PH.

 

2 dagen geleden nieuwe vaten gemaakt.

 

Hok 1

 

30L nieuw ,

 

PH 5.4 ,vandaag ph 6.4

EC 1.6 ,vandaag EC 2.5

 

 

Hok 2

 

30L nieuw,

 

PH 5.3 ,vandaag PH 6.4

EC 1.3 ,vandaag EC 2.0

 

 

Nu beginnen in hok 1 de grotere bladeren op willekeurige plekken licht groen te worden en slap te hangen. Eerst leek het of het door de hotspots kwam, maar het treed op allerlei plekken op.

 

Iemand opnieuw ideeën waarom de waardes nu weer ineens omhoog schieten? En evt wat licht groene en slappe fan leaves inhoud?

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me simpel, te hoge Ec cq overvoeding is de oorzaak van wat je in je plantjes ziet.

 

Oorzaak, je gebruikt te kleine vaten, en/of je ververst niet vaak genoeg. Als je planten meer water verdampen dan dat ze voeding gebruiken loopt de Ec van je voedingsoplossing steeds hoger op. Totdat je het punt bereikt waarop ze overbemestingsverschijnselen beginnen te tonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze nemen dan wel heel weinig voeding in verhouden met water op. Want zoveel water hebben ze niet verbruikt, 10L miss.

Is er niks wat de EC laat stijgen behalve dat de planten het niet opnemen waardoor de voedingr/water verhouding groter word?

 

Heb juist de EC vrij laag gehouden nadat ik heb gespoeld.

Z het ff in de gaten houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 liter van 30 liter is wel 33% en dat is niet bepaald weinig, in verhouding. Volgens mij moet je echt lager gaan zitten in je Ec, 2.5 is veel te hoog. Dat laatste is zelfs al aan je planten te zien, als je niet snel die Ec naar beneden haalt wordt dat alleen maar erger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.3 -1.6 is niet "laag" op nft, en die start ph is veel te laag, sluit je o.a. Ca, n, k, en mg uit. Google hydro ph chart en zie vele voorbeelden.

 

Ruikt het water en de wortels nog fris? Stijgende ec en stijgende ph en voedingstekorten wijst vaak op wortelproblemen. Wat me niet zou verbazen wat zulke hoge EC waardes en lage ph (tijdens de problemen eerder) kom je niet ongestraft mee weg op nft. Als de wortels nog gezond zijn, zet ze dan gewoon op 0.9 ec en ph 5.9 ongeveer. Als ze dan weer goed voeden dan kun je het weer wat opbouwen.

 

Wat je juist bij nft duidelijk kan zien is dat ze aan einde van de transitie naar bloei, nadat de strek eruit is, ze vaak wat minder nodig hebben, en dan als de toppen wat meer zwellen weer wat meer. Ik heb meestal lager ec in bloei dan in groei en dus niet zoals de voedingfabrikanten beweren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat je juist bij nft duidelijk kan zien is dat ze aan einde van de transitie naar bloei, nadat de strek eruit is, ze vaak wat minder nodig hebben, en dan als de toppen wat meer zwellen weer wat meer. Ik heb meestal lager ec in bloei dan in groei en dus niet zoals de voedingfabrikanten beweren.

Helemaal mee eens. Ik kweek al jaren op cocos met drain en als ik in de bloei dezelfde EC blijft geven als in de groei zie je de EC van het drainwater oplopen. Ik snap dan ook helemaal niks van die voedingsschema's van de fabrikanten. In de groei begin ik met EC 1,5 en de drain is dan rond de 1,4. Na een week of 3 op 12/12 laat ik de EC zakken naar 1,3. Zelfs dan loopt de EC van de drain soms nog licht op.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hok 1 gaan steeds meer bladeren hangen. Niet goed. PH gemeten en nu zat ik weer aan een waarde van

 

Hok 1 :

PH 4.2

EC 2.6

 

Hok 2 net een bloempjes

4.4

2.2

 

 

 

Opnieuw gespoeld tot EC 1.0 en bakken opnieuw gemaakt.

 

Hok 1:

50L

PH 5.9

EC 1.2

 

Hok 2:

50L

PH 5.9

EC 1.1

 

Er zit nu bijna geen kleur meer aan het voedingswater. Hoop dat ze wat bij gaan trekken want vooralsnog zag het er nog steeds niet slecht uit, tot nu.

 

Wortels redelijk wit , zit wel een lichte rooie tint op, maar ik denk dat dit van het voedingswater is. Ruikt niet raar ,ziet er niet vreemd uit, cker geen bruine wortels (teminste bij het stuk waar ik kan kijken, daar staat overigens wel de plant met meeste symptomen).

 

Het word wel wat frustrerend, een weekje rustig, dan weer omhoog dan weer omlaag. Hoop dat de boel weer een beetje stabiel weet te worden.

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang de wortels nog gezond zijn is het waarschijnlijk toch een kwestie van die ph op orde houden. Als dat met rond de 1 ec nog steeds zo ver daalt is er iets anders aan de hand. ( hoge P lage N bloevoeding? )

 

Kun je het niet wat eerder checken? Ik heb een ec, temp en ph meter van hanna aan de buitenkant van de kast hangen, met probes in reservoir dus. Kan ik waardes zien zonder kast open te doen (en ook water toevoegen via chiller aansluiting), Als ph na een paar uur al gezakt zijn gewoon water bij gooien. Werkt dat niet afdoende dan toch wat ph+ proberen.

 

Ik krijg de indruk dat de zogenaamde ideale ph waarde door de jaren heen gedaald is op wf, misschien door dat laag ph moeten inwateren van mapito of zo. 5.8-6.2 is ideaal op hydro. Niet 1 punt in die range, maar juist het schommelen tussen die waardes helpt voedingstekorten voorkomen. Paar dagen of zelfs langer 5.6 of 6.4 is echt geen probleem, maar lager dan 5.4-5.5 echt voorkomen want dat maakt voedingopname veel moelijker.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de indruk dat je twee dingen fout doet, in de eerste plaats gebruik je nmm te kleine reservoirs, 30 liter is niks.

 

Ten tweede stel je je waardes niet vaak genoeg bij, jij moet die waardes stabiel houden, dat gaat niet vanzelf, en hoe meer tijd je laat verstrijken tussen twee bijstellingen hoe meer die waardes scheef gaan zitten.

 

Als je op deze twee punten niet strak gaat werken blijft het emmeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal bleef de PH netjes tussen de 5 en de 6 schommelen, dit gaat echt al een lange tijd goed, dat neemt niet weg dat ik waarschijnlijk altijd wel extreem hoog in mijn EC heb gezeten. Of de andere soortje verbruikten zoveel meer voeding.

 

Ik probeer verder ook de PH niet bij te sturen, omdat het dat zelf op peil hoort te houden. In extreme gevallen stuur ik wel bij.

Maar ik begrijp dat jij dus wel meteen bij stuurt dmv water toevoegen, wanneer de PH onder de 5.5 (zal wel iets lager zijn voor je verstuurd denk?)?

 

Ik kan overigens makkelijk checken hoor, maar kan het verloop niet digitaal bij houden. En hier is ook niet tegenop te meten ene moment PH van 6 andere moment 4.

 

Hoe ziet jullie voedingswater er normaal uit? Mijne was normaal echt behoorlijk rood kleurig. Maar nu dus echt bijna kleurloos, je zou zeggen dat er bijna niks in zit.

 

Als de EC nu toch weer omhoog knalt, wat zou ik dan aan moeten gaan denken? Hoge P lage M voeding, zegt me niks, ik gebruik gewoon altijd canna aqua, altijd goed gewerkt.

 

WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twiet er zijn zat nft systemen die met dezelfde liter inhoud bakken werken en daar is niks mis mee, enkel zijn ze sneller leeg. Ook draaien er meerdere hokken van een ander met dezelfde opstelling die geen problemen hebben. Dus ik durf met zekerheid te zeggen dat de bakken niet te klein zijn. Ook heb ik trouwen zelf nog een paar micro rondes gedaan met een 10L bak.

 

Overigens zijn het 60L bakken hé. Ligt er een beetje aan tot hoe ver ik hem vul. De bakken van vandaag 50L.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik meestal 30-35 van de 45. Daarvoor 45 van de 60L max inhoud, dat was overkill.

 

Ik snap dat het moelijk geloven is, heeft mij ook wat moeite gekost, maar zolang je boven die 1.0 ec blijft op nft is het mogelijk dat je ec stijgt en ph daalt.

 

Kijk anders eens naar deze post en verslag, http://www.rollitup.org/t/12-12-from-seed-experiment-21-strains.843665/page-89#post-12040115

Een van de mensen die mijn tests en advies heeft gevolgd, had hetzelfde probleem. Met in eerste instantie veel ongeloof toch steeds lager, draait nu onder 1.0 ec. En dat is onder normale omstandigheden.

 

Of deze pionier die samen met een andere nft-er (Earl) mijn voornaamste inspiratie bron was (en duidelijk ook voor bovenstaande) :

http://www.wietforum.nl/topic/53631-heaths-flooded-tube-vertical/

Zie EC waarde in post 7... 1.0 de hele ronde door. Is voor vele ervaren nft-ers niet meer dan normaal.

 

Ik heb ook rondes op 1.6-1.8 gedaan en strikt waardes onderhouden, sommige planten kunnen dat wel aan maar nodig is het zelden en verstandig vrijwel nooit.

 

Canna aqua zou goed moeten zijn, in ieder geval niet wat ik bedoelde met hoge P en lage N bloeivoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de pagina's even door gekeken. En inderdaad die draait allebei met een EC 1.0 , ik ga dit zeker proberen. Als de waarde zich een beetje houd ga ik daar deze ronde al mee verder en volgende ronde ga ik het cker aanhouden.

 

Maar nogmaals, hoe ziet jullie voedingswater eruit? En hoeveel a en b ivm water voegen jullie toe, bij een EC waarde van 1.0? Ik nu echt bijna niks..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...