Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Holy Buddy

Dilemma. Iemand Advies? Zadenkweek/stekken Ruimte/ Bloeien

Recommended Posts

Hallo,

Na geruime tijd inactief te zijn geweest ben ik onlangs weer los gegaan met de hobby.

16 uit 20 zaden Master Kush en een tweetal succesvol gekiemde Lemon Haze plantjes.

Geslacht onbekend.

 

Ze staan in 3l potten omdat ik mijn NFT systeem niet tijdig klaar had.

So be it.

 

Ik wil graag een (kush) man apart zetten met een vrouwtje voor een zadenkweek.

Dat kan ik doen in mij tweede hokje wat net klaar is, wat ik heb gemaakt voor stekken.

 

Maar die ruimte zal al gevuld zijn met een aantal stekken van die 16 kushjes.

Ik wil van elke kush 4 stekken halen (en wegpleuren als het mannen blijken).

Ik heb dan genoeg stekken om een mooie moeder te houden. Die kan bij dr kindjes blijven in het stekkenhok tzt.

 

Probleem is dat ik al stekken heb genomen onder 18/6 licht in het andere hok, zodat ik daar geen plantjes kunnen gaan bloeien.

Het idiote is dat het maar om een paar weken gaat.

Stekken nemen.

Kweekhok op 12/12 zetten.

Wachten op eerste bloei verschijnselen.

Man apart zetten en 1 vrouwtje erbij wanneer die ook gaat bloeien.

Wachten op stuifmeel overdracht.

Man dumpen, vrouw afspoelen en terugzetten bij dr zussen.

 

Kweekhok 2 (stekkenhok) heeft een 600watt HPS (tijdelijk) en voor de stekken hangt daar LED TL verlichting.

 

Ik heb nog een omgebouwde koelkast staan met spaarlampen. Zou ik daar iets mee kunnen?

 

Advies is zeer welkom.

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Holy buddy

 

leuk dat je weer actief bent .

 

Ik zou alles als de tijd rijp is op 12/12 zetten en pas als het nodig is de man apart zetten. Bij de eerste bloeiverschijnselen kan het nog "lang" geen kwaad als je het maar goed in de gaten houdt dat er nog geen ballen open gaan.

 

Dan eerst de geselecteerde man, want zo kun je ook kijken of er meer mannen zijn, in de koelkast onder de spaarlampen zetten.

 

Daarna even wachten tot een geselecteerde dame voldoende in bloei is om te laten bestuiven en deze bij de man zetten. Dan hoef je denk ik maar uiterlijk 2 weken de koelkast aan te hebben.

 

Je kunt ook alleen de man laten stuiven en dit opvangen. Daarna enkele takken / toppen bestuiven met BV een plastic zak over een paar toppen met stuifmeel er in.

Wel een beetje afhankelijk hoeveel zaad je wilt hebben.

Als je een paar volle toppen van stuifmeel voorziet heb je zomaar 100+ zaden.

 

De eerste optie is wel veiliger, maar ook daar moet je erg voorzichtig mee zijn, je neemt zomaar een paar pollen mee naar je bloeiende dames.

 

Succes ermee in elk geval.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ook zo'n beetje mijn idee.

Maar zijn mannen voldoende snel te herkennen, nog voor ze stuifmeel los laten tav de rijpheid van de vrouwen?

Dan zou ik een vroeggedetecteerde man tijdig alleen kunnen zetten in de "koelkast".

 

Loop dat proces van stuifmeel gereed maken van een man voldoende snel door als de man onder spaarlamp licht staat?

 

Het zou wel een uitkomst zijn tav de stekken die onder 18/6 kunnen blijven groeien.

Edited by Holy Buddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt een plant nu ook tijdelijk achter het zolderraam zetten. Niet zichtbaar van buiten,. (duh

Een man achter het raam krijgt nu binnen een week bloeiverschijnselen.

Stuifmeel opvangen en handmatig bestuiven van 1 of 2 topjes.

 

Als je 1 top goed handmatig bestuift met een penseeltje haal je daar al makkelijk 100 zaden vanaf.

Elke pistil die je met het kwastje aantipt kan een zaadje gaan vormen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen zolderraam.

Tenminste niet op een plek waar niet tig keer per dag het kunstlicht aangaat.

Handmatig bestuiven heb ik eens eerder gedaan met als gevolg geen normaal rookbare top meer over. :-(

 

Wel vrij veel ruilhandel. Dat dan weer wel.

 

Het is wel een voordeel dat ik nu wel kan spelen met natuurlijk licht.

 

De vraag blijft voor mij of de groei en de ontwikkeling van stuifmeel dan enorm gaat vertragen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je tekort hebt aan ruimtes of alles al vol hebt staan en er eigenlijk tot aan volgende fase niks meer bij kan pak ik het zo aan (al bestuif ik liever met de hand):

Neem een paar stekkies extra en zet die na wortelen op een 9x9 potje meteen op 12/12 in een (koel)kastje (zwaar bemeste aarde).

 

De rest doe je mee wat je al van plan was (afbloeien of mamma maken?) en in dat koelkastje laten die stekkies na verloop van tijd zelf zien wat ze zijn (mannetjes zetten vrouwtjes aan tot eerder bloeien) en kun je met gemak alles laten staan (bloei eens een mannetje af, mooi schouwspel).

 

Je houdt dan een soort van lollypop plantjes over met 1 hoofdtop (stel je er niet teveel van voor) die goed bevrucht is en genoeg zaden op zal brengen en maakt eea een heel stuk makkelijker dan met grotere planten werken, helemaal als het maar om een 'paar' (lees 300 is wel zat toch?) zaden gaat.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon je eerst idee uitwerken ,lijkt mij het beste.

Als je de man heb gedumpt en de vrouw is bevrucht laat je haar eerst een weekje staan(zodat het stuif wat op haar zit niet meer vers&vruchtbaar is),daarna goed douchen&drogen en terug bij de rest.

Ze zal misschien wel wat langer nodig zijn dan de gewone wietplanten vanwege het zaad wat erin zit.

 

Ik heb oude schoongewassen pre filterhoesjes,op mijn luchtinlaat om stuifmeel&stof buiten te houden.

Nooit last van kruisbestuiving, de 2 tenten staan in dezelfde ruimte.

 

Ook met stuifmeelaanmaak heb je trouwens redelijk wat licht nodig,dus achter een raam in deze dagen is gewoon te weinig licht en zal dus vertragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mannen zijn best vroeg te herkennen maar dat vergt wel wat energie voor enige tijd. Zelfs de voorbloei kan het al laten zien.

Goed met een loep dagelijks in de oksels blijven kijken.

 

En zodra je zeker weet dat je de ballen herkent gaan ze echt nog niet meteen open. maar je moet er wel bij blijven om het zo maar te noemen.

 

Ontwikkeling onder spaarlampen gaat inderdaad wat minder snel maar dat hangt natuurlijk ook van de hoeveelheid licht en de rest van het klimaat af, daarom ook zo laat mogelijk de man verplaatsen.

 

Ik vind plaatselijk zelf bestuiven ook een goede manier, en voor mij werkt een zakje over een aantal toppen het beste. Heel voorzichtig de top in het zakje schuiven ( tak naar beneden buigen het zakje in, en niet het zakje over de top heen) dan dichtknopen, eventueel vooraf de plant op wat toppen na nat sproeien om verdere bestuiving te voorkomen.

En ik laat het zakje dan 24 uur zitten en regelmatig goed schudden.

 

Voor je het zakje er af haalt nogmaals de plant goed nat spuiten voor je het zakje verwijderd en dan moet het goed komen.

 

Voor het afrijpen van de zaden heb je ongeveer 6 weken nodig, dus als je een 8 weker hebt is er niet heel veel tijd over voor het proces, maar de bestoven plant kun je ook nog wat langer laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan natuurlijk ook nu al een stuk of 3 planten appart zetten onder 12/12.

De tijd die ze nodig hebben om in bloei te komen kan ik in het voorgroeihok gebruiken om van de resterende planten stekken te nemen.

De 3 planten hebben een voorsprong in bloei en ik kan de man (die er redelijkerwijs bij zou moeten zitten) vroeg detecteren en het stuifmeel er aan onttrekken, of ik plaats man en vrouw alsnog samen in het "koelkast-kweekhok" onder 12/12.

 

Het mooie is dat ik niet meteen alles in de bloeifase zet.

 

Damn, heb me tweede hok nog niet eens in gebruik en ik kom al ruimte tekort. :-)

 

No wonder dat ik vroeger zo goed in Rummycub was.

Edited by Holy Buddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahah lekker he ruimte tekort.

Zit ik straks ook mee denk ik. Moet maar snel zomer worden. Planten mooi naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...