Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cum Laude

Opwaarderen Aarde

Recommended Posts

Ik was van plan om de aarde van de vorige ronde te gaan hergebruiken. Ik heb de meeste wortels verwijderd van de oude grond en opgewaardeerd met kalk en b.a.c bio korrels en 25% nieuwe aarde. 2 dagen geleden heb ik alles ingewaterd en net wou ik de dames erin zetten maar zie ik overal witte vlokken/pluizen op de aarde zitten. Het lijkt wel schimmel..

 

Is dit normaal met die bio korrels ? Ik heb er verder nooit mee gewerkt.

 

Gegroet Cum Laude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet raar inderdaad. Is organisch materiaal en dat gaat verteren, onderandere door schimmels.

 

Mijn opwaarderen bestaat uit Biovin, wormenmest, schimmels en 10cm nieuwe aarde van de bovenlaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

t zijn schimmeldraden

 

mycelium als ik het goed heb....

 

ze noemen het in de states "damping off"

 

february-21-006.jpg?w=300&h=225

 

Wikipedia

 

daarom word aarde gesteriliseerd (geloof met stoom) voordat het verpakt word...

 

k heb het ook eens gehad met opwarderen... killing voor je zaailingen.

 

het is waarschijnlijk gekomen doordat je aarde Te vochtig is geweest toen je het hebt weg gezet 2weken geleden

 

bacto's bevat Trichoderma... inwateren met dat spul moet kunnen helpen.. en evt problemen met wortel-rot kunnen voorkomen.

 

sannie heeft ooit gezegd dat het geen kwaad kon, en juist een teken was dat je bodem leven zn ding doet..

denk dat hij dat mikt op eventuele Endo-mycorhizza

 

ik gok zelf op Damping off disease

 

http://www.wietforum.nl/topic/106091-damping-off-witte-pluis/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeggge waardeerde ik mijn aarde ook op met 1/3 nieuwe aarde en wormenmest goed mengen was het ergste

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga met city mee. Zal vast wel komen door het verteren van de wortels en het oplossen van de korrels. Het ziet er wel zo uit als op de foto van skunkmonster. Maar de plekken zitten hier waar de bio korrels lagen volgens mij. Ik zie de meeste korrels ook niet meer liggen.

 

Ik zal straks de kleine straks inplanten en hoop dat het goed gaat.

 

Dank allen. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had afgelopen rondje ook paddenstoelen in mijn aarde staan. Toch een record verbroken dus ik zou me er vooralsnog geen zorgen om maken. Gewoon even weghalen als je stekken nog zo jong zijn voor de zekerheid. Maar als de planten groter zijn zou ik ze gewoon laten zitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien nog belangrijker dan alleen dat uiterlijke vertoon (ik heb vermoeden waar die schimmel vandaan komt)..

In welke staat was bodemleven einde vorige ronde, als dit uitmuntend was heb je ook zonder toevoeging van weetikveelwatdanook en 2 dgn wegzetten met bijv een deksel tegen verdamping, overal op de toplaag schimmels staan en misschien ook al wel begin van een paddestoel.

 

In verleden vaker in grote bakken gekweekt en dit fenomeen zorgde (na effe beetje doormengen en laagje nieuwe aarde erop) voor een extreem uitbundige start van de in die bakken gepoote plantjes, dikke stam was 1e wat me opviel daarbij.

 

Damping off is alleen als je de boel zeiknat maakt en te warme bodem, heb je zo het pluis op je zaadjes staan.

Toen ik net begon met kweken (grond vd supermarkt soms) overkwam me dit nog wel eens en was mede reden om toen voor DWC te gaan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mineraal gevoed alleen kalk Mearl toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...