Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

1X 600W Met Goede Kap Of 2 X 250W Op 1M³

Recommended Posts

ik ben er redelijk zeker van dat mijn lichtverdeling niet optimaal is met m'n 400W!

de toppen onder de lamp zien er altijd een stuk vetter en smakelijker uit dan die aan de buiten kanten.

 

het hokje is 110 x 110 x 160 (lxbxh)

beperkte hoogte dus!

 

ik vraag me af, wat kan ik het beste doen?

 

ofwel 1x 600W met een goede kap (triple star of adjust a wing of .....)

ofwel 2x 250W met standaard kapjes.

 

ik vind het een moeilijke keuze omdat ik weet dat een 600W het ideale spectrum heeft voor onze plantjes, dat zou dus optimaal zijn, maar dan zou ik ook meer hoogte verliezen als nu met m'n 400W, en ik heb het nu al moeilijk soms :innocent:

 

aan de andere kant zou ik met 2x 250W een beetje hoogte winnen en normaal gesproken een betere lichtverdeling moeten hebben,

 

wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je niet een 400watt plus plasma plaatsen (duur maar perfect)? En anders zo'n nieuwe CDM lamp dat is 2x 315watt en zou in verhouding minder stralingswarmte geven.

 

CDM lampje kun je ook nog dimmen later.

 

Misschien icm nano ook nog beter te reguleren qua temperatuur. Beter spectrum en efficientie dan 250/400watt ook.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou een 600 watt lamp kunnen overwegen in combinatie met een warmte schild. Een warmte schild filtert IR weg, waardoor de lamp lager boven het gewas kan worden gehangen.

PUK-support verkoopt deze warmteschilden.

Succes met je zoektocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schild beinvloedt je par licht ook negatief. Liever een andere oplossing. Als je denkt dat CDM lampje niet gaat werken dan sowieso voor plasma + 400watt HPS gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bij PUK geïnformeerd: het warmteschild filterde ongeveer 5 % PAR-licht weg. Maar volgens PUK werd dit ruimschoots gecompenseerd door de betere dieptestraling omdat je met het scherm de lamp dichter boven het gewas kon hangen.

Overigens heb ik geen ervaring met dit scherm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info Xtreme. Die 5% is zolang hij schoon is. Meer dieptestraling door de lamp op het gewas te hangen is echter flauwekul. Jij als theoreticus weet toch inmiddels dat de lichtensiteit niet beinvloedt wordt als je de lamp 30cm hoger of lager hangt (fotonen kunnen slechts worden verminderd als ze worden afgeschermd zoals door de ozonlaag of zo'n warmteschild). Enige wat verandert als je de lamp dichter op je gewas hangt is het beschijningsveld. Een 600watt lamp kan 1m2 beschijnen op de juiste hoogte. Als je hem dichter op het gewas hangt dan beschijnt hij dus niet meer je hele ruimte en heb je dus een hogere lichtintensiteit op het stukje wat je wel beschijnt (door bundeling van het licht) maar daar buiten niet. Dat is geen gewenste situatie (niet om je aan te vallen dominee).

 

Ik blijf dus bij een 600watt CDM lampje welke je eventueel kunt dimmen en dan natuurlijk indica soortje. Maar mooier nog is de 400HPS + plasma combinatie. Dan heb je geen last van de hoogte en heb je meer umol dan 2x250watt.Bovendien een vol spectrum.

 

Ik heb de vraag wel eens gedropped bij Racker maar die wist het toen nog niet precies. Misschien is dat inmiddels veranderd of is er een andere Airsupplies insider die weet hoe ver de CDM lamp minimaal van de toppen af moet hangen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx cityboxer en xtreme :tu

de 400W plus plasma kan ik niks van vinden

 

en de cdm lampen vind ik wel maar kan geen armaturen vinden, heb je toevallig een linkje naar beide city?

 

ik denk, omdat m'n hokje toch ook net wat groter dan 1m³ is en in hoogte beperkt, dat 1 ordinair lampje + kapje het niet gaat worden, het is te gericht licht zeg maar....

meer breedte straling is nodig!

 

ik weet natuurlijk niet wat voor armatuurtjes jij bedoelt city, mss dat deze wel breed stralen?

 

op zich kom ik qua temperaturen nog wel weg met een 600 watter denk ik ( nu staat de afzuiger op 40% en is mooi 26g, met een 600W zal ie dan bv op 60-70% gn draaien om dezelfde temp te behouden)

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij eveneens bedankt voor de info, cityboxer. Overigens voel ik me in een discussie, die gevoerd wordt op een manier die maatschappelijk aanvaardbaar is te achten, nooit persoonlijk aangevallen.

Wat me niet duidelijk is, is je argument van de dieptestraling.

Stel je hangt een aantal TL's met een zelfde hoeveelheid par-licht als een 600 watt HPS op 60 cm boven het gewas. De lichtintensiteit (het aantal micromols is dan dezelfde) Toch moeten de tl's dichter boven het gewas hangen i.v.m. de dieptestraling dan de HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit:city net wat jij uitlegt is mijn probleem!door dat de hoogte beperkt is, is mijn schijningsveld te gericht in het midden van het hok omdat het eigenlijk te dicht op de planten hangtmijn plan was eigenlijk idd een 600W evsa aan te schaffen die eventueel wat gedimt kan worden met een breedte kap

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sensi. Krasi heeft laatst een link ergens geplaatst van die lamp. Ik ken het beschijningsveld van die lamp echter niet. Ik weet wel dat die er ook is met nano. Kost wel zo'n 750EUR. Maar als je zit met je beschijningsveld is de combi 400HPS + LEP wel de beste. Dat is niet een bestaande combinatie. Ik bedoel dan gewoon twee losse lampen. Namelijk de Gavita LEP (1000EUR) en dan gewoon een 400watt HPS lampje er naast. Dat zijn beide dure combinaties maar onthoud dat die combinatie ongeveer 300umol/s meer gaat opleveren en een betere kwaliteit. Ik weet niet hoe goed je normaal draait maar 1 op 1 gr/w staat ongeveer gelijk aan 0.5 op 1 in gr/umol. Dus 300umol/s zou als je 1 op 1 gr/w ongeveer 150gr meer opleveren. Het is een beetje natte vingerwerk allemaal en ik weet niet waar jij je rokertje in de shop voor koopt maar als je het goedkoop krijgt (4EUR) dan heb je na twee keer draaien die LEP lamp terug verdient. Bovendien heb je dan ook nog een betere kwaliteit wiet.

 

 

@ Xtreme. Daar heb je een heel sterk punt. Ik heb geen ervaring met TL licht. Kan het zijn dat het licht aan de bron? HPS/TL? Want ik weet 100% zeker dat het met HPS zo werkt zoals ik net zei. Kijk eens naar de professionele kaskweek. Daar hangen lampen soms 2-3m boven het gewas. Als dat verlies zou opleveren zouden ze dat niet doen. En als een infrarood schild winst zou opleveren zouden ze dat ook wel doen. Kan het niet zijn dat de TL lamp gewoon heel weinig licht afgeeft en als je de lamp verder van je gewas hangt dat je dan een groter beschijningsveld krijgt en dat je dan een te lage lichtintensiteit krijgt? Misschien als je de T-Neon lampen aansluitend naast elkaar op 60cm hoogte zou hangen dat het ook wel goed komt. Onthoud dat het HPS verhaal wat ik net uitleg ook een hardnekkig verhaal in de kweekwereld terwijl dat al lang ontkracht is. Misschien is dat hetzelfde met het TL verhaal...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad hangen de HPS-lampen in een kas soms wel 3 meter boven het gewas. In een kas werken ze ook met diepstralers. De HPS is vaak bijverlichting naast het daglicht. Brede reflectiekappen onderscheppen te veel daglicht.

Bovendien zijn veel gewassen in de kasteelt lang niet zo lichtminnend als cannabis.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Breedtestralen hoeft niet perse met een brede reflector. Het heeft meer te maken met de hoek van de reflectoren. Lichtminnend of niet; efficientie is in de kaskweek belangrijker dan bij ons. Daar gaat het om marges van centen. Ik stop de discussie nu. Ik heb gezegd wat ik weet en ook wat ik niet weet. Als er geen nieuwe feiten komen denk ik dat onze discussie zijn hoogtepunt bereikt heeft.

 

@ Sensi. Als je puur denkt in investering vs opbrengst dan probeer je zo veel mogelijk umol in je hokje te pompen. Bijna iedere investering verdien je binnen 1 of 2 rondjes terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt al heren!

 

ik heb al wat stof om na te denken! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het nuttig om even de afstand van top tot lamp van de CDM nano af te wachten. Dat zou mijn persoonlijke voorkeur hebben. Denk dat dat uiteindelijk het meeste umol/s geeft en ook full spectrum.

 

Xtreme zijn oplossing met warmteschild zou ik trouwens wel verkiezen boven 2x250watt :)

 

1. CDM (eventueel met warmteschild als je last krijgt van warmtestraling)

2. 400HPS + LEP

3. 600watt HPS met warmteschild

 

Krasi waar vond je die CDM lamp ook alweer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

600w evsa met simpele kap, en veel eerder over op 12-12.

Kan je indien de temperatuur het toelaat nog boosten, is het toch te warm draai je hem op 400w.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat sensi verliefd is :wub: :wub:

 

gallery_16219_14788_10812.jpg

 

zou je dit ergens kunnen bekijken?

dan moet je al bijna naar een beurs gaan zeker?

 

wat een mooi ding zeg!

 

thx city!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens bij Prettig in zijn topic. Die gebruikt daar de nano armatuur al. Alleen dan gewoon met de 1200watt versie, niet met de CDM. Racker heeft ook al ergens een foto van de CDM lamp gepost. Je kunt hem ook flink dimmen dus dan krijg je sowieso geen problemen..

 

Ga je dan ook direct voor co2?

 

@ Worm. Zie geen nuttige info in die link. Dateert sowieso al van 2009, waren deze specifieke bulbs er toen al? Ik weet dat papilon ook al een armatuur heeft voor deze bulbs, maar dan een enkele bulb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Papillon CDM bulb 315watt. Dat kun je ook doen, dan kom je beter uit met je lichtverdeling en dan heb je minder stralingswarmte als 400watt. Heb je alleen geen nano. Met nano kun je mooi co2 kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het probleem van mijn antwoord City, zou je dat met iets meer woorden willen verwoorden?

Hoeveel verschil gaat het in opbrengst zijn, een simpel kapje en een 600w evsa in vergelijking met zo'n hypermodern apparaat?

 

Als ie voor co2 erbij gaat is het een ander verhaal, dan is het wel handiger zo'n nano.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt er vanaf hoeveel er van die 600watt uiteindelijk overblijft op je gewas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand. Juist. Wat Racker zegt. Daar zit het euvel. Een simpele kap reflecteert een stuk minder dan bijvoorbeeld de nieuwe kappen van Dimlux. Dat hebben alle nieuwe Dimlux armaturen dan al voor op de rest. En als je er dan ook nog van die extra flappen op zet, wat erg voordelig kan zijn in een kleine ruimt (met 4 muren voor 1 lamp) dan komt er nog meer op je gewas terecht (door minder wandverlies). Juist in zo'n klein hokje waar je snel met warmte problemen zit belangrijk om een hoge efficientie te halen, daarom dus een Dimlux armatuur ipv een spiegelkap waar jij het over hebt. En dan heeft die nieuwe Dimlux ook nog het voordeel van die CDM lamp (full spectrum) EN nanotubes (met co2).

 

Dan heeft de combinatie met LEP nog het voordeel dat de lichtverdeling beter is (spectrum is wel onevenredig verdeeld) en je hebt sowieso meer licht dan 2x250watt terwijl je minder last hebt van stralingswarmte. Maar nu ik die 315watt CDM armaturen heb gevonden is dat nu mijn persoonlijke nummer 1. Omdat zoals ik eerder al opmerkte het kan zijn dat door de beperkte hoogte het beschijningsveld niet uitkomt met 1 armatuur met 2 bulbs. Met co2 zou ik lekker voor de nanotubes gaan en zonder co2 zou ik voor de Papillon gaan (scheelt toch 200EUR op 2armaturen). Je kunt alleen niet dimmen.

 

 

 

 

Ik moet stoppen dingen zo voor te kauwen. Een beetje slimme jongen haalt wat ik net heb geschreven uit Racker zijn halve zin. Want die zegt precies hetzelfde alleen begrijpt het grootste gedeelte niet wat hij zegt...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...