Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WeedBee

2e kweek, volledig verslag

Recommended Posts

hmmm valt mee ik heb zelf de son t plus mijn pp zijn in de vijfde week en ik heb toppen van ongeveer 5 a 6 cm doorsnee,wat is eigenlijk jouw ECwaarde van je voeding???

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH = 6.4

EC = 1.6

 

Toppen van 5/6 cm doorsnee? Kan ik nu nog alleen maar van dromen

 

Bij mij zoals de meeste in week 2/3 al hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites
atmosphere:

Nieuwe lampen prijstlijst:

 

Evernal 600 = eur 17.70 (85.000 lumen)

GE Lucalox 600 = eur 20.16 (90.000 lumen)

Sylvania 600 Super = eur 20.30 (85.000 lumen)

Philips 600 Son T = eur 27.95 (90.000 lumen)

Osram 600 Nav T = eur 28.35 (89.000 lumen)

 

 

Das niet duur toch?

Nee , dat zijn geen slechte prijzen inderdaad .

 

Lampen die al langer dan 1 jaar hebben gebrand (5 oogsten) gaan snel in kwaliteit achteruit ,en geven voor je het weet nog maar de helft van de lichtopbrengst . In de professionele tuinbouw worden de lampen ook tijdig vervangen , en dat is niet voor niets !

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga morgen de GE 600 halen.

 

Hoe kan ik de dames het beste laten wennen?

 

Eerst een paar (4 a 5) lampen aan en de volgende dag de rest (totaal 8 of toch 9)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen ff iets hoger hangen( 10 cm ) om te kijken hoe ze reageren. Doe gewoon wel alle lampen aan . Ik verwacht daar verder geen problemen mee , het is maar ff voor de zekerheid voor het geval je oude lampen wel heel slecht waren .

 

Op het glas van je oude lampen staat misschien nog het bouwjaar vermeld,zo ja laat het ff weten .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij kweekt op grond , dan is het niet zo laag .

 

Nog iets over lampen : binnenin het glas van de lamp zit een wit staafje( dat opgloeit) maar ook een dik staaldraad waar het witte staafje inhangt. Zorg ervoor dat je de lamp zo in de fitting draait dat het stalen draad rechtboven het witte staafje komt te zitten, zit ie onder de witte staaf dan geeft het een schaduw lijn,en dus licht verlies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote

 

Lampen die al langer dan 1 jaar hebben gebrand (5 oogsten) gaan snel in kwaliteit achteruit ,en geven voor je het weet nog maar de helft van de lichtopbrengst . In de professionele tuinbouw worden de lampen ook tijdig vervangen , en dat is niet voor niets !

Dat klopt....Alleen ik heb zelf 6jaar bij een rozenkweker gewerkt..

 

En ik heb 2 keer alle lampen omgewisseld... Dus mijn baas deed vrijlang met llampen... hoe lang rozenkwekers met hun lampen is mijn niet geheel bekendt.. maar ik weet zeker dat wijmaar 2x alle lampen hebben gewisselt in 6 jaar tijd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang ze mee gaan is natuurlijk ook nog afhankelijk van de kwaliteit van de gekochte lampen . toen je net bij je baas ging werken waren de lampen misschien ook kort daarvoor vervangen ,of net nadat je stopte met het werk daar .

 

Hoelang brandden de lampen bij rozenkweek in 24 uur ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Lucalox 600 van GE waren op en heb nu Silvania 600 SHP-TS.

Gisteren te laat terug gekomen dus zullen wij ze vanavond vervangen.

 

Overigens die man waar de lampen vandaan komen had 3 loodsen vol met kweek benodigheden (opgekocht van domeinen) zowel nieuw als tweedehands. De man kwam zelfs uit de kwekerij (geen dames) en had veel verstand van kweken.

Van potten tot airco's echt alles wat je maar nodig hebt om te kweken.

 

4250 m3 afzuiger gebruikt 105 eur ex btw en nieuw 210 ex btw (allen in doos gebouwd).

 

Top tent in het zuiden des land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had zondag de lampen vervangen maar ik kan nergens een bouwjaar vinden op de lamp.

De lampen heb ik 1 dag 10 cm hoger gehangen en maandag weer terug gezet.

 

Warmte was met 0.5 gedaald.

 

Nu maar hopen dat het toch nog wat moois oplevert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hoog zijn de planten gemiddeld? ze lijken erg klein.

Er is iets goed verkeerd gegaan denk ik ,zoals je zelf al dacht . Hiervoor moet één of meer duidelijke oorzaken zijn . Iets waar we hier met z'n allen zeker achter kunnen komen. Ik gooi er wat mogelijkheden in :

 

-Te snel in de bloei gezet - doe dit altijd pas als de plantjes gezond zijn en al echt volledig nieuwe blaadjes hebben aangemaakt.

 

-Je stekken waren al matig toen je ze kocht -

 

-Te weinig grond -

 

-de grond niet goed van samenstelling -

 

Je temperatuur en afzuiging is volgens mij echt wel goed nu , zeker wel

De planten redelijk goed tegen wat klimaat foutjes , optimaal is het niet maar wil je de planten echt verpesten moet je de 30 graden langdurig ver overschreiden. BV 4 dagen op 40 graden ,zoiets

 

o ,ja let er in deze fase op dat je grond niet verzuurt , ph moet zeker niet laag zijn !!!! M'n kweek ,die in de laatste week zit geef ik nu water dat niet zuur is , ph 7 dus . Dit is bewust om de verzuring in de grond op te heffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff vraagje tussendoor; atmosphere, mijn grow-box heeft een gemiddelde temperatuur van ~30 graden, zou ik hierin kunnen groeien, of is deze temperatuur te hoog?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe hoog zijn de planten gemiddeld?  ze lijken erg klein. 

Er is iets goed verkeerd gegaan denk ik ,zoals je zelf al dacht .  Hiervoor moet één of meer  duidelijke oorzaken zijn . Iets waar we hier met z'n allen zeker achter kunnen komen.    Ik gooi er wat mogelijkheden  in : 

 

-Te snel in de bloei gezet  -  doe dit altijd pas als de plantjes gezond zijn en al echt volledig nieuwe blaadjes hebben aangemaakt.

 

-Je stekken waren al matig toen je ze kocht -

 

-Te weinig grond -

 

-de grond niet goed van samenstelling -

 

Je temperatuur en afzuiging is volgens mij  echt wel goed nu , zeker wel

De planten redelijk goed tegen wat klimaat foutjes , optimaal is het niet  maar wil je de planten echt verpesten moet je de 30 graden langdurig ver overschreiden. BV 4 dagen op 40 graden ,zoiets

 

o ,ja  let er in deze fase op dat je grond niet verzuurt , ph moet zeker niet laag zijn !!!!        M'n kweek ,die in de  laatste week zit geef ik nu water dat niet zuur is , ph 7 dus .  Dit  is bewust om de verzuring in de grond op te heffen.

Hoi hoi

 

Ze zijn idd erg klein gebleven... maarruhh, als er nog nix aan die afzuiging en luchtstroom gedaan is hoeven we het niet meer met zijn allen op te lossen hoor :verrygood

Planten hebben drie dingen nodig...water lucht en licht......is er 1 van de drie niet of nauwelijks aanwezig dan krijg je dit !!! en bij Newbee komt dit niet door het licht of de voeding.

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hij kweekt op grond , dan is het niet zo laag .

 

Nog iets over lampen : binnenin het glas van de lamp zit een wit staafje( dat opgloeit) maar ook een dik staaldraad waar het witte staafje inhangt. Zorg ervoor dat je de lamp zo in de fitting draait dat het stalen draad rechtboven het witte staafje komt te zitten, zit ie onder de witte staaf dan geeft het een schaduw lijn,en dus licht verlies.

Dus als ik de lamp vastdraai en dat ding zit onder, dan kan ik dus beter de lamp een stukje losdraaien.....pffff als je het niet erg vind doe ik da toch maar ff niet, liever een streep erdoor dan brand door een vonkende lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In jouw ronde systeem maakt dat toch niet uit :verrygood . Losser draaien zou ik ook niet doen , meestal heb je nog een stukje over om aan te draaien , daar mag best wat kracht voor nodig zijn . Die 'streep' die het staafje creeerd onder de lamp is overigens behoorlijk breed op 40 a 50 cm afstand van de lamp ,het loont echt de moeite om er op te letten.

 

Is de afzuiging van Newbee te klein ? ik dacht dat die nu groot genoeg was , maar dan heb ik me vergist .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja ,me too !

 

De stromende lucht binnen is wel goed zo te horen , maar met 10 stuks 600 watt heb je echt zeer veel warmte ontwikkeling inderdaad, en jou ruimte heeft blijkbaar de eigenschap snel op te warmen . Er zijn heel wat (omgevings) faktoren die uiteindelijke hoeveelheid afgezogen lucht bepalen . Is per ruimte anders .

 

Ben je niet in staat om de temperatuur onder de 30 /32 te houden rond de planten, investeer dan investeer dan in een afzuiger waarbij je moet uitkijken dat je zelf niet naar buiten vliegt!! Een te grote afzuiger bestaat eigenlijk niet.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
... maarruhh, als er nog nix aan die afzuiging en luchtstroom gedaan is hoeven we het niet meer met zijn allen op te lossen hoor :verrygood

Mee eens.

Als ze niet beginnen waar het belangrijk is en lekker eigenwijs doorgaan is verder advies totaal overbodig.

Als het al ter harte wordt genomen.

 

En zoals al vaker gezegt, ventileren doe je niet alleen vanwege de warmte.

Een plantje met te weinig verse lucht zal ook doorschieten in de topgroei en veel eerder afrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oni en allen,

Ik ben inderdaad erg eigenwijs geweest (resultaat is nu ook mijn straf) maar dit komt door de financien :P .

Ben er wel nu wel dubbel en dwars achter dat bezuiniging niet op de belangrijke elementen moet.

 

Wie niet luisteren wil moet maar voelen :no

 

Ik hoop dat ik jullie met de volgende kweek blij kan maken en trots kan maken met jullie eigen adviezen :verrygood .

 

Zal deze kweek wel nog de foto's laten zien.

 

ennuh: Niet te hard lachen bij het zien van de foto's :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...