Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WeedBee

2e kweek, volledig verslag

Recommended Posts

Ik ken hokken waarbij er met 6 lampen op de normale huisafzuiging zit en geen verse lucht.

Resultaat, goede oogst

 

Ik wil nu gewoon zeker weten (dmv uitsluiten) wat er mis is gegaan de eerste keer. Vandaar ook nogsteeds de kleine aan en af zuiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dan toch ergens de oorzak wilt zoeken zou ik toch echt daar beginnen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor de snelle reactie Atmosphere! :verrygo

 

:whistling Het kan dus zijn dat mijn timer doorbrandt bij het inschakelen van mijn 600W lamp... Er is dus geen probleem als ik de lamp handmatig aanzet en dat mijn timer hem na 18 uur uit zet??? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat blijft hetzelfde ,omdat je toch steeds schakeld met de in de timer aanwezige contact punten. Een goed relais heeft veel grotere /zwaardere contactpunten ,die ook nog eens sneller sluiten .

 

FF terug naar het onderwerp van dit topic.

 

Het probleem van de vorige kweek zit em in een combinatie van faktoren zoals vaak het geval is . Weinig afzuiging , daardoor een CO2 tekort en weinig verdamping aan de bladerenen te warm in de ruimte . Dus een grote afzuiger gaat je in de zomer van al deze problemen afhelpen.

 

Eigenlijk ook heel logisch dat je in de zomer echt heel anders tegen afzuiging moet aankijken als in de winter , de buitentemperatuur is in d ewinter immers zo'n 20 graden hoger . Die mensen met een normale huisafzuiging ( wat is dat precies eigenlijk?) die hadden waarschijnlijk een redelijke oogst bij een kweek in de winter , of niet. Want in de zomer met 6 keer 600 watt levert je al zo'n 2500 Watt aan warmteontwikkeling op in de ruimte ,en dat terwijl het buiten al een graad of 25 is . Dat wordt dus puffen binnen dat kan niet anders.

 

Met een grote afzuiging in je ruimte streep je een heleboel mogelijke problemen al weg , simpel dan weet je dat het daar niet meer aan kan liggen. Overbemesting in de begin fase van je vorige kweek was denk ik ook een probleem . Voeding is in de eerste 3 weken op verse grond niet eens nodig .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank u allen,

Huisafzuiging = ventilatie kanaal van de woning.

 

Verder heb ik weer een stuk gelezen over afzuiging en nu vraag ik me af wat nu beter is. Hogedruk of lagedruk in de kamer?

 

Hogedruk = meer inlaat dan uitlaat

Lagedruk = meer uitlaat dan inlaat

 

Ik stel deze vraag omdat iedereen over overcapaciteit praat bij afzuiging maar dat lijkt mij dan niet logisch want je zuigt dan ook de verse lucht meteen je kamer weer uit. Daarnaast is het in de landen, waar je ideaal buiten kan kweken, meestal een hogedruk gebied aanwezig.

 

 

enneh: De plantjes staan er goed bij als zijn er 6 doorgeschoten.

 

p.s. Kan ik de tweede week een beetje vis-emulsie aan het water toevoegen voor de stevigheid? Ze staan wel al in de bloei

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik stel deze vraag omdat iedereen over overcapaciteit praat bij afzuiging maar dat lijkt mij dan niet logisch want je zuigt dan ook de verse lucht meteen je kamer weer uit. Daarnaast is het in de landen, waar je ideaal buiten kan kweken, meestal een hogedruk gebied aanwezig.

Je zegt wel dat deverse lucht er meteen weer wordt uitgezogen maar er komt dus ook constant cveel verse lucht binnen en bovendien geef je de warmte weinig kans omdat je de hele tijd een doorvoering van lucht hebt....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hogedruk = meer inlaat dan uitlaat

Lagedruk = meer uitlaat dan inlaat

 

Heb je denkelijk toch tekort gelezen. Bij hogedruk heb je stank in huis en bij onderdruk niet.

Bij de buitenkweek b.v. Marokko worden de planten gekweekt op grotere hoogte.

 

Vraag aan Newbee: 1. is daar de druk hoger of lager als bij ons op zeeniveau???

2. Wie denk je dat er nu meer opbrengst per m2 oogst, wij hier op zeeniveau of de boys in Maroc?

Edited by Bambo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee. Nog nooit in Maroc geweest of gebieden waar ze op hoog niveau kweken (fysiek gezien dan). Maar Maroc gok ik.

 

Het probleem is juist dat er zoveel te lezen is en iedereen weet wel wat maar de een zegt dit en de ander dat. Ik weet het ook niet meer.

Daarnaast heb ik de eigenschap om eigenwijs te zijn en eerst te zien dan geloven maar wil ik toch van mensen weten wat zij denken.

 

Ingewikkeld toch allemaal terwijl het gewoon een plant is die met alleen aarde en water ook wel groeit.

 

Mensen,

Ik zal alleen nog maar verslag uitbrengen (foto toestel is terug van vakantie) en geen advies meer vragen.

Jullie commentaar is zeker meer dan welkom en trek ik daar mijn conclusies uit.

 

Tot morgen met foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geen idee. Nog nooit in Maroc geweest of gebieden waar ze op hoog niveau kweken (fysiek gezien dan). Maar Maroc gok ik.

 

Huh?????????????? Daar hoef je toch niet voor in Marocco te zijn geweest. Het is een puur natuurkundige vraag. Wordt de luchtdruk naarmate je hoger komt lager of hoger? Dat lijkt me toch niet zo moeilijk en dat geeft gelijk inzicht in je vraag.

Wat opbrengst per m2 betreft daar kunnen de Maroc boys slechts van dromen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hoger je komt des te kleiner is de kolom lucht die op je hoofd drukt !

 

Newbee : Wanneer je praat over hoge en lage druk zegt dat nog erg weinig ,dan zou je eigenlijk ook echt d eluchtdruk moeten meten . Bedenk je wel dat de onder of overdruk die je met ventilatoren tot stand brengt maar heel weinig voorstellen . Ik zou het luchtdruk verhaal gewoon vergeten ,dat is alleen van belang wanneer je het over stankoverlast hebt.

 

Waarom ventilatie?

De ventilatie in de buitenlucht is vaak veel meer dan dat wat je binnen kunt bereiken . Binnen wordt lucht slechts door wat gaten heengezogen,en het duurt dus lang voordat je hele ruimte is ververst. Buiten verplaatst de komplete hoeveelheid lucht die om de plant heenzit zich steeds in één keer , veel effectiever dus.

 

Wanneer er totaal geen ventilatie zou zijn ,dan zou de temperatuur van je plant zo naar de 50 graden oplopen en een hele hoge luchtvochtigheid rond de plant creeëren met als gevolg dat de plant geen water meer kan verdampen ,en dus komt stil te staan. De plant drinkt alleen wanneer hij water verdampt ,pas dan gaat ie echt leven. Dus afzuiging zorgt ook voor de afvoer van vocht dat van de planten afkomstig is . Voor een snelle stofwisseling in de plant is ventilatie noodzakelijk. Een stukje natuurkunde : - Voor verdamping van een vloeistof is warmte nodig -deze warmte wordt aan de directe omgeving onttrokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit natuurkunde willen doen op school. Had dus wel handig geweest.

Al hoewel ik hier ook veel leer.

 

Ik zal het verhaal vergeten en gewoon doorgaan met standaard kweken; aarde, water en licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zet je lucht niet in dat rijtje ?

 

Nog een rede om 'verse'lucht aan te voeren:

De lucht bevat CO2 , dat is een van de belangrijkste voedings stoffen voor planten,zonder CO2 heeft ook licht geen nut meer . Er zit echter maar heel weinig CO2 in de lucht. 75 % van de CO2 opname van de plant gescheidt via de lucht . Je zult de lucht in beweging moeten zetten zodat er meer CO2 langs de bladeren waait die de bladeren dan kunnen oppikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In tegendeel , als je de tabs maar overdag gebruikt . De CO2 blijft 4 tot 6 uur in je voedingswater aanwezig . Dus los de tabletten op en geef daarna gelijk water,bij voorkeur als de lampen net aan zijn. Extra CO2 in het water werkt alleen goed als je ph ook in orde is .

 

CO2 opname geschiedt via de wortels . uit onderzoek is gebleken dat wortels 25 % van de totale CO2 opname voor hun rekening kunnen nemen.

Natuurlijke bodems bevatten ook een behoorlijk hoog percentage CO2 , di evrij komen bij de bodemprocessen . Bij hydro mis je deze CO2 in het medium ,en dus is extra CO2 daar vooral nuttig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm jaa ze gaan lekker gelijk :D maar ik heb toch een paar vragen:

 

Wat zijn die rode dingen (of loop ik achter)

 

Hoem komt het dat die stekken nog nauwelijks zijjtakjes hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad gaan ze niet echt gelijk op en de rode dingen zijn druppel pennen.

 

Verder heb ik geen idee hoe het komt dat er nauwelijk zijtakken aan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi

 

Ze zien er idd een beetje doorgeschoten uit, kan komen door te lang, te weinig lampen op te grote afstand van de planten en als de temp te hoog oploopt hebben ze ook de neiging om meer door te schieten.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er wel vitaal en gezond uit , heb je dit keer geen ,of weinig voeding gegeven in het begin?

 

De temperatuur gaat nu eindelijk wat omlaag buiten , dus je lampen kunnen gaan zakken denk ik . Of zitten ze er al dicht op ?

Die zijtakken zou ik me niet zo druk om maken , ik denk dat de ruimte straks toch wel opgevuld raakt. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden met die redelijk kleine hoeveelheid hergebruikte grond .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit maal alleen op de voedingstoffen in de grond af gegaan. Daarnaast (week 2) om de dag sproeien met een beetje vis emulsie. Daarvoor (week 1) gesproeid met alleen water.

 

Lampen hangen op 60 cm van de lage planten en op 50 van de hoge.

Gisteren 1 lamp erbij aangezet ivm daling temp.

 

Ik ben blij dat de internodes boven in de plant kleiner zijn dan bij de vorige zelfs bij de doorgeschoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Effe een vraagje tussen door.

 

Kunnen plantjes van 20 cm met 3 internoden bovenaan ook een lekkere top geven?

Heb er namelijk zo'n 10 a 20 staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal vandaag weer wat foto's maken en aan jullie tentoonstellen.

 

Trouwens: deze week over gegaan met de automatische bewatering.

 

Week 3

Ma, woe, vrij zo'n 8 minuten druppelen.

PH 6.4 (10 ml, H&G PH-)

EC 1.0 (Terra Flores)

CannaZym

7 lampen aan

 

Week 4

Ma, woe, vrij ook 8 min druppelen

PH 6.4

EC 1.2 (Terra Flores)

CannaZym

7 lampen

 

Week 5

Ma, woe, vrij 8 min druppelen (tenzij meer nodig)

PH 6.4

EC 1.4 (Terra Flores)

PK 13/14 (H&G)

CannaZym

7 lampen aan

 

Week 6

Ma, woe, vrij 10 min druppelen (tenzij meer nodig)

PH 6.4

EC 1.6 (Terra Flores)

CannaZym

8 lampen aan

 

Week 7

Ma, woe, vrij 10 min druppelen (tenzij meer nodig)

PH 6.4

EC 1.6 (Terra Flores)

CannaZym dubbele dosis (hergebruik aarde)

9 lampen aan

 

Week 8

Ma, woe, vrij 10 min druppelen (tenzij meer nodig)

PH 6.4

CannaZym

10 lampen aan

 

Week 9

Uitdrogen voor het afbloeien daarna de schaar erin

Share this post


Link to post
Share on other sites

De watergift is altijd sterk afhangkelijk van de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid , dat moet je dus toch per moment bekijken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...