Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

blackgemini

De Rekenkamer: Wat Kost Een Jointje?

Recommended Posts

Mooi gemaakt.

 

Het toont maar weer aan dat politici nutteloze lui zijn die niet eens een basisschool sommetje kunnen/willen maken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

nice docu, thanks :wave:

 

p.s ivo go to hell

Share this post


Link to post
Share on other sites

de rekenkamer.

 

Het was een interessante uitzending: de rekenkamer die ging over het Nederlandse wietbeleid en de daarbij behorende maatschappelijke kosten.

Zeker bij de baten berekening was ik benieuwd of het medicinale gebruik en de effecten ervan waren mee genomen in de berekening. En wat bleek: Nihil.....?

 

Het Nederlandse gedoogbeleid is destijds ontstaan vanuit de gedachte: bescherming van de volksgezondheid en de scheiding der markten (soft- en hard drugs) is nu in deze berekening geheel niet meegenomen? Nou ja in het geheel niet: Dat is niet waar . De verslavingszorg wordt uitgedrukt in 12 miljoen.

Dus eigenlijk wordt er helemaal niet gekeken naar de baten die het heeft op het vlak van de gezondheidszorg? Wat de besparingen zijn voor de ziektekosten verzekeraar omdat mensen liever zelfmedicatie toe passen. Wat de maatschappelijke bijdrage is doordat mensen een jointje prefereren boven alcohol.

 

Vrijwel dagelijks kunnen we in de media kennis nemen van de positieve maatschappelijke gevolgen die zich voltrekken in Amerika. In staten waar (medicinale) cannabis is gelegaliseerd komen gegevens naar buiten als:

10 % minder ongelukken en 6 % minder verkeersslachtoffers.

12 % daling van criminaliteit

het buitenspel zetten van de mexicaanse mafia( ontelbaar % minder criminaliteit)

Daarnaast is er een nieuwe term ontstaan voor binnenlandse migratie vanwege deze legalisering; Medical refugees. Dit is begonnen met gezinnen met epileptische kinderen die in bijvoorbeeld Colorado hun heil zochten, omdat zij daar mochten experimenteren of hun kind verlichting zou kunnen vinden met dit kruid.

Los van alle wetenschappelijke onderzoeken die keer op keer de geneeskracht van cannabis onderstrepen vind ik deze term(medical refugees) de meest stuitende ontwikkeling van de laatste maanden.

Stuitend omdat het vanuit zo'n menselijk perspectief de noodzaak van legale cannabis onderstreept.

 

Ik hoef u niet uit te leggen hoeveel baat een chronisch morfine gebruiker heeft bij het structureel halveren van zijn dosis doordat hij een druppeltje cannabisolie consumeert.

In een klein onderzoekje mijnerzijds bleek dat ik met het grootste gemak patiënten vind die door hun medicinale cannabis gebruik een besparing hebben van enkele tientjes to wel 1000 euro per maand. Een directe kosten besparing voor de ziektekostenverzekeraar en ik kan u garanderen: dit is geen uitzondering!

Ik en velen met mij gebruiken cannabis als medicijn tegen ad(h)d. De weinige moeite en onwil die er is om hier een verband tussen te leggen is stuitend. Terwijl wij allemaal mensen zijn die niet als een zombie over straat lopen maar door de cannabis ons maatschappelijke steentje bij willen en kunnen dragen.

 

Iedere avond slikken 750.000 mensen een slaapmiddel. Een deel van de cannabisconsumenten gebruiken cannabis omdat zij er "gewoon" lekker van slapen, de volgende ochtend wakker worden en weer fit naar hun werk kunnen. Wat zou dat bijdragen aan een maatschappij?

Terwijl dit een onderwerp is wat ik vanuit talloze kanten kan belichten houd ik het kort en hoop dat iedere lezer zich realiseert dat de maatschappelijke en medicinale baten van cannabis enorm ver reiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is inderdaad het medische aspect te veel buiten beschouwing gebleven. Maar het was hoe dan ook een (voor ons) positieve, en interessante docu.

Edited by Aquar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was voor mezelf aan het uitrekenen hoeveel belasting ik indirect betaal in een jaar.

 

Stel ik verkoop wiet voor 1 euro de kilo, de shop verkoopt het voor 2,5 dan gaat er 78 cent naar de belasting. Dat betekend dus dat de belasting 78% opstrijkt van wat ik verdien. Bizar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt absoluut een punt Weetje.

Hier in Nederland zijn we helaas voorbij gesneld door o.a. de USA.

En dan jezelf realiserend dat wij hier in de jaren 70 de beginselen voor een liberaal beleid hebben neer gelegd..

Niets meer van over.... Hopelijk gaan de ogen binnenkort eindelijk open in Den Haag en wordt cannabis serieus genomen als geneesmiddel. Net als in de jaren 20/30 waar iedere arts geneesmiddelen voorschreef die voor een groot deel ( 60% ) cannabis gerelateerd waren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind dit zo raar, wou de docu gaan kijken, maar telkens als ik op uitzendinggemist zit.

is de video die ik net wil kijken niet beschikbaar.

Iemand die hier nog meer last van heeft?

dan maar even googelen of ik hem ergens anders kan vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

medicinaal verhaal>Vergeten

Export verhaal >vergeten

 

Dan heb je nog de kweker die meer te besteden heeft. Alles wat hij koopt, wordt btw en belasting over betaald.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet de kwekers die het naar de shop brengen niet. Zonder kweker geen wiet, zonder wiet geen coffeeshop en zonder coffeeshop ook geen belasting geld wat daar uit voortvloeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik en velen met mij gebruiken cannabis tegen adhd

 

+1 hier.

 

Tot mijn 26e een ongenietbaar mannetje geweest, zenuwemoot. Toen rookte ik voor het eerst een stukje hasj, in 1986. Ben er ten goede door veranderd. Hoezo schadelijk voor het geheugen? Ik ben een wandelende medische encyclopedie.

 

Ik heb wel Ritalin geprobeerd hoor. Dat maakte dat de dingen in mijn hoofd nóg sneller gingen, waardoor ineens allerlei dingen wel lukten. Maar wat bleek: ik heb ook nog Tourette, de stille vorm. En Ritalin verergert dat weer. De retardversie, beter werkend, Concerta: ha ha ja ja maar Ritalin wordt vergoed door de zorgverzekering, Concerta niet. Kosten: 100 euro per maand.

 

Een goed argument om een receptje mediwiet uit te schrijven zou je zeggen. Reactie: :thumbsdown: :rtfm: :closed: ...

 

Wil ik een normaal leven kunnen leiden, zal ik mijn eigen medicijn moeten maken. Als ik het in de shop moet kopen ben ik zo twintig à dertig euro per dag kwijt aan vieze gore commerciele meuk waarbij na consumptie het slijm in je luchtpijp staat. Want de kleine kwekertjes die goede kwaliteit leverden zijn met groot vertoon opgepakt en kapot gemaakt.

 

Zal ik het ook maar kort houden? Want

 

 

DO NOT GET ME STARTED

 

:execute :kill: :evil: :verryangry: etc etc etc.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

bijna zelfde verhaal hiero

 

kalm blijven is de enige optie

een kort lontje maakt meer kapot dan je lief is

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alle medicijnen tegen ADHD ook gebruikt, ritalin, dex, stratera. Van allemaal had ik het gevoel of ik hard drugs (pep,coke) op had en laat ik nou net niet van de uppers zijn. Troep is het, liever een jointje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fuck die comerciele chemische bende.. Het is een wonder dat zo'n pitje een plant word waarvan de bloemen krachten bezitten die vele klachten en kwaaltjes kan bestrijden.

 

Tuurlijk is het verboden.. anders kan de farmaceutische industrie hun biezen pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat verbod zal zienderogen als sneeuw onder de zon verdwijnen.

overigens is het niet alleen de farma wat legalisering en een vrij medicijn tegenhoud.

overheid,zaadboertjes,oliemakers,kwekers,er zijn er nog genoeg die er moeite mee hebben

de progressie toe te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ivo opstelten nou eens met pensioen gaat.. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...