Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

prettig gestoord

allemaal,nieuwe speeltjes. van bouw tot bloei.

Recommended Posts

Hang daar 8 x 600watt in, 2 rijen van 4..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist, en als je 1000 erin gaat hangen? Wat dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 x 1000watt in 2 rijen.

 

Zonder boost

 

8 x 600 w = 4800W / 6m2 = 800w/m2

4 x 1000w = 4000W / 6m2 =666w/m2

 

Keuze snel gemaakt en dan hebben we de umol per m2 nog niet eens gerekend...

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je hangt 6x1000watt en dimt naar 825watt. Kan ook prima en dan is hij ook nog steeds efficienter dan de 600watt400volt. Je zit dan qua efficientie en warmte nog steeds beter (1000DE geeft minder warmte en is efficienter, zelfs op 825watt). Dan heb je 825watt per m2. Als je wandverliezen er af trekt dan zit je rond het maximum umol/s/m2. En als je aan het einde van de ronde last krijgt dimmen naar 750watt zit je sowieso veilig.

 

Voor mij is de 1000DE of 600watt veel meer afhankelijk van de hoogte dan van de LxB.

 

Toch ben ik wel benieuwd naar Amnoesghe zijn wondere vraag. Graag uitleg Amnosghe....

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoogte wordt minder als je dimt he....

 

Het gaat erom dat soms het een beter is en soms het ander.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ja tis me wat heah dat internet racker :P

 

 

blijft gissen na wat amnoes bedoelt en ik heb nog nooit van me leven met co2 geworsteld. maar is het met co2 idd niet zo dat je planten 30 graden beter verdragen???? dan lijkt me het toevoeging van co2 een verrijking zeker met zon groot zomers hokkie. veel minder klimaat problemen.

 

tjah en licht is gewicht tog tuurlijk moet je licht vergiftiging voorkomen. maar als het mogelijk zou zijn om 20 x 600 om te zetten na 20 x 1000 ( terug gedimt na 825 ) dan zijn 1000 watters .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus gewoon niet waar. Iedereen die boven de 30gr kweekt met co2 krijgt ploftoppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke tjah ehm dan gaat dat niet op....

 

kan hier een hoop vragen op je los laten racker want die hek wel en jij vast de antwoorden maar dat word te veel off topic en ik zie mij komend 365 dagen nog niet aan de c02 :P

 

wie weet komen we der een keer op terug.

 

@ prettig: vandaag al wezen zonnebanken ;p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, we dwalen af.

 

Zou prettig al stekken hebben in die tent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus gewoon niet waar. Iedereen die boven de 30gr kweekt met co2 krijgt ploftoppen.

Tenzij je een RLV van 85% kunt handhaven? Toppen ontploffen met hoge co2 en hoge temperatuur omdat de VPD vaak niet meer goed is door lage RLV. Co2 doet bladmondjes sluiten en hoe hoger de temperatuur hoe meer vocht er in de lucht kan worden opgenomen wat gecombineerd resulteert in een lagere RLV. Als je dan ook nog een kacheltje hebt op aardgas dan geeft die ook nog extra warmte met een hoge co2 wat de OC weer weg moet koelen en tegelijk met het koelen de lucht ontvochtigt. Al met al hebben de meeste kwekers last van een hoge temp, hoge co2 en dan een (te) lage RLV. Maar als je de RLV hoog kunt houden zou er geen reden moeten zijn dat de toppen ontploffen want als alles in balans is (ook watergift, voeding, worteldruk etc) dan is er geen reden dat er foxtails moeten ontwikkelen. Dat is mijn beperkte ervaring en natuurlijk de theorie...

 

je moet naar bed racker :P of je maakt een grapje :jump: post312

 

Hij vraagt naar de tent toch? En de stekken staan alleen in het hok.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als je 2 ruimtes hebt met 10 vierkante meter

en je hebt de ene ruimte 10 x 600 watt met co2

en andere ruimte 10 x 1000 watt met co2

daar zit toch een groot verschil in of heb ik het mis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja DUHHHH... Maar als je een ruimte inricht dan hou je als je het een beetje serieus doet (los van je maximale stroomcapaciteit) rekening met een bepaalde hoeveelheid PAR licht dat je op je gewas wilt hebben. Stel dat je 1200umol/s per m2 op je gewas wilt hebben. Dan moet je dus even rekenen en dan zul je (ongeveer) 2x zo veel 600watters ophangen dan wanneer je 1000watters zou gebruiken. 1000watters geven op boost ongeveer 2x zo veel umol/s als een 600watter op boost.

 

Het maakt dus geen reet uit of je 600 of 1000watters ophangt voor de hoeveelheid PAR licht. Enige wat dan van belang is, is zoals eerder gezegd de afmetingen van je hok. Waarbij in sommige gevallen de 1000watters beter passen en in andere 600 watters.

 

Vandaar dat je zo veel commentaar kreeg op je eerdere post...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ City,

 

dus al de rest die niet met zijn umols en par licht bezig is,is niet serieus bezig?

Jonge toch,jij praat over niks anders meer dan umols,...

Denk dat de meeste zich daar niet mee bezig houden.

Heb in al die jaren dat ik in growshop's kom nog nooit iemand horen zeggen,

ik wil zoveel umols op mijn gewas,welk lampje heb ik nodig?

Ik zit op een ongeisoleerde zolder,

zonder airco,

zonder opti,

zonder co2,

zonder uitgerekend te hebben hoeveel par licht er is,

zonder al die andere regelaartjes en snufjes,

en draai iedere ronde rond de 1000 à 1100gr met 18 plantjes,een dr240 en 2 proline's van 600watt.

Dit is nog steeds een hobby voor mij,waar ik zelf ook nog iets doe om het tot een mooi eindresultaat te brengen,

maar jullie zetten een aantal planten,

stellen al jullie apparaatjes in en laat maar draaien,

tis bijna alsof jullie wiet gekweekt word door een machine waar je wat stekken in zet en een vat om de zoveel tijd laat vollopen,

en als je nou niet in zo'n machine wil/kan kweken,

dan ben je niet meer serieus bezig,en heb je je 'huiswerk' niet gemaakt he kerel.

Ik vraag mij dan toch af wat zo iemand als jou,

die wel zijn huiswerk heeft gemaakt,

die alles berekend heeft,

aan iedereen raad geeft hoe het wel moet en die alle puntjes op de i heeft staan,

zelf onder een lamp uit haalt,

maar dat zal toch wel heel veel zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En is het ook zo dat hoe hoger je 1000 watt op hangt hoe lager je umol is ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Blowke. Mooi verhaal. Vroeger dacht men ook dat roken niet schadelijk was. Ervaring en wetenschap leert dat deze vooronderstelling onjuist is. Ook ik heb mijn eerste kweekje met een VSA die bijna gloeit van de warmte gedaan. Ondertussen weet ik beter, dat is mijn doel in het leven -> vooruitgang. Mooiste is nog dat ik er iedere ronde op vooruit ga, jij ook? Zou je eens moeten proberen. En anders kun je altijd nog sprookjes gaan schrijven met zulke mooie verhalen!

 

Ps. Volgens mij was het amnoesghe die begon over wattages. Mijn verhaal was bedoeld om uit te leggen dat het niet om wattage draait maar om PAR licht (in onze hobby).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En is het ook zo dat hoe hoger je 1000 watt op hangt hoe lager je umol is ?

 

Nee blijft gelijk. Het oppervlakte wat je beschijnt wordt wel groter waardoor de intensiteit daalt. Er komt net zoveel licht uit op 10cm als op 10meter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vraag mij dan toch af wat zo iemand als jou, die wel zijn huiswerk heeft gemaakt, die alles berekend heeft, aan iedereen raad geeft hoe het wel moet en die alle puntjes op de i heeft staan, zelf onder een lamp uit haalt, maar dat zal toch wel heel veel zijn?

 

Mijn huiswerk doe ik inderdaad. Puntjes op de i heb ik niet, zal ook wel nooit gebeuren, perfectie is in mijn optiek een illusie. Maar het streven naar perfectie is wat mij bezig houdt.En weet je wat zo leuk is? Vervolgens de door mij met bloed zweet en tranen verworven kennis (gratis) delen met anderen!

 

En anders doe je eens een kweekverslagje! Ik heb er al een paar achter de rug, dus je vraag hoe veel ik er onder weg haal zou beantwoord moeten zijn. Ik weet wel dat ik het afgelopen jaar niet onder 1 op 1 heb gedraaid met als topper 830gr per m2 in een tent met beperkte hoogte (zie kweekverslag).

 

Laat ik jou dan eens een tegenvraag stellen: wat is jouw bijdrage op het kweekgedeelte van het forum? Ik zie namelijk niets leerzaams van jou behalve zo nu en dan wat gezever in de nieuws sectie...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames.....

 

Ja ik ben klaar Racker. Kun jij eens reageren op het stuk ik eerder schreef als quote op jou? Dat ging namelijk ergens over...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje misselijke opmerking blowke.

City is altijd behulpzaam naar iedereen, dus waarom die reactie?

 

Alleen omdat hij zegt iemand die serieus bezig is?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ho ho. Hou het rustig

 

Ik snap beide kanten wel.

Blowke wel, om dat dat een hobby kweker is, die gewoon ( net al ik) low budget, een lekker rokertje wil hebben.

En ook jongens als city.

 

De 1 denkt in investering en opbrengst.

En de ander denkt in hobby termen.

 

Wil absoluut niet zegen, dat de 1 niet van de ander kan leren.

 

Ik voor mezelf denk veel te weten van lucht en luchtvochtigheid.

Die kennis deel ik graag met een ander,

 

Rocker en ook City weten weer veel van andere dingen..

Zo kunnen we toch veel van elkaar leren???

 

En je bepaald toch zelf wat je doet met die kennis???!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

City,

 

ik kom helemaal niet in de nieuwssectie,

en heb ook niks tegen jou en tis goed dat je iedereen helpt,maar het gaat bijna niet meer over een plantje,

enkel over umols en noem maar op...

Ik heb in mijn begin rondes ook veslagen gepost,toen was jij nog niet op forum,.

Mijn vooruit gang? Ik haalde int begin maar 500-600gr eruit,nou rond de 1k,lijkt me toch voorruit gang niet?

En dat je 800+onder een lampje weg trekt,lijkt me logisch,met al die snufjes

 

Boefje,

 

mijn reactie komt er omdat ik overal die zever tegenkom,

bv iemand vraagt welk lampje nemen,de 1 zegt 400,de ander mss 600 en dan komt er weer 1 hoeveel umol wil je hebben...

wat weet iemand die nog niet weet welke lamp over umols?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...