Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DonBone

belasting lasdoppen?

Recommended Posts

ok, ik moet een stuk vd van 2,5mm2 opsplitsen naar twee gedeeltes. Totaal komen er drie 600 watters op te draaien, het gaat om het volgende type dop

gallery_28995_11748_11112.jpg

Specs:

450v 24a, ik zie hier echter geen getal tussen haakjes achter staan (inductieve spanning).

 

Dus mijn vraag is als ik van 1 set vd draden naar twee sets vd wil zijn dit dan veilige doppen om die drie keer 600 watt doorheen te jagen (zijn btw philips magneet its 600w)

 

alvast bedankt voor de antwoorden,

 

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup,

 

3 van die oude vsa gaat prima.

 

Houd er wel rekening mee dat die op den duur bijna 1000 w per stuk vragen inplaats van 600 (wat men vaak denkt) en daar gaan een hoop mensen op nat.

 

Bijdeweg, altijd nieuwe lasdoppen/klemmen gebruiken, nooit hergebruiken.

 

:jump:

Edited by The-Predator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jups, die lasdoppen kunnen sowiezo 3600 watt hebben.

3600 watt is 1 groep in de meterkast en wordt in woningbouw standaard gekoppeld met lasdoppen dus dat is safe.

 

doorroken en suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet er 4 op 1 wago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die klemmen kunnen indd wel wat hebben maar zoals pred al aangeeft nooit herbruiken

 

Daar ze uit zichzelf al kunnen vonken zoiezo altijd nieuwe erin rammen ( is ook de reden dat deze klemmen niet in ontploffings gevaarlijke ruimtes gebruikt mochten /mogen worden )

 

En opletten dat je je draden lang genoeg doet afstrippen ,zodat ze er zeker diep genoeg in zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Houd er wel rekening mee dat die op den duur bijna 1000 w per stuk vragen inplaats van 600 (wat men vaak denkt) en daar gaan een hoop mensen op nat.
leg eens uit? ik heb hier een tweetal philips mk4 vsa's hangen (twee ne een half jaar oud) en toch maar eens een meting op gedaan, ze trekken een tikje meer als 3a, 3.09 en 3.11 om precies te zijn, volgens mij is dat dan rond de 700 watt (wat ik ook zou verwachten kwa verliezen op de vsa en bekabeling)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen heeft hier een mening over de klemmetjes. Maar is er ook iemand die iets uit die specificaties haalt?

 

450v 24a

 

Normaal gesproken zou ik daar 24x450=10800watt van maken wat daar doorheen kan. Kan iemand daar iets meer over zeggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me niet...

 

Hoe hoger de spanning, hoe meer kans op een vlamboog (vonkje overspringen)

 

Bij installatiedraad bepaald de dike van de kern de max stroom, de dikte van de isolatie bepaald de maximale spanning. Ik denk dat 450volt de maximale spanning is om bij dit klemmetje vonkoverslag te voorkomen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De spanning is max spanning voor de vonk bescherming zeg maar

 

De stroom is maximale piekstroom voordat het verbindings / klem plaatje zal beginnen smelten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als je er gewoon 230v/16a doorheen gooit dan is dat zekers binnen de veiige marge toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt. Dat soort informatieve posts moeten een 'like' krijgen. Ik maakte de fout de twee uitersten met elkaar te correleren. Het zijn gewoon twee verschillende maxima.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep 220 aan 16 ampere moet geen probleem zijn

 

city de stroom en spanning hangen wel samen maar het is de stroom die de draad doet smelten ,en het is de spanning die enkel de stroom duwt zeg maar en dat hangt dan weer samen met de totale weerstand in je kring

 

anders gezegd 10.000 volt over een draad met 2 ampere stroom erdoor is geen probleem zolang je niet te dicht bij die draad komt voor de vonk overslag 2 volt op dezelfde diameter draad met 10.000 ampere .... weg is draadje :)

 

Moet je voor de fun eens een overige klem open maken ,ben benieuwd of ze nog steeds het mesblad principe gebruiken :)

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik maakte de fout de twee uitersten met elkaar te correleren.
Je maakte helemaal geen fout.

24x450=10800watt dat klopt vrij aardig. Door die klem kun je inderdaad 10800 watt sturen.

Maar dat gaat alleen op voor een cosphi van 1. Daarom spreekt men niet van watt maar VA. 10800VA dus.

Als je een apparaat hebt met cosphi 0,5 kom je uit op een max van 5400 watt (nog steeds 10800VA).

En dan hebben we nog de inrush. VSA's trekken een inrush. Die kan volgens mij wel 10 x Inom zijn. Als voorbeeld: een VSA die bij normaal gebruik 2,8A trekt. Steeds als je die VSA aanzet trekt die even 28A (10 x Inom). De klem mag 24A hebben. Hou daar rekening mee. De klem krijgt iedere keer flink op zijn donder.

Al met al is het beter nooit aan de limiet te komen maar daar flink onder te blijven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de extra info zwemvis. Ik hou me voortaan gewoon aan het Amperage maximum want ik pruts toch alleen met 230v :)

 

Nieuwe EVSA's hebben geen inrush meer, dat weet ik dan nog weer net wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Nieuwe EVSA's hebben geen inrush meer, dat weet ik dan nog weer net wel!

 

Mits remote gestuurt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder remote ook door softstart. Wel iets inrush maar minimaal, niet iets om rekening mee te houden heb ik begrepen. Remote gestuurd is inrush 0. Of heb jij andere info..??!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ballast geeft inrush, of hij nou softstart heeft of niet. Je hebt geen inrush omdat de ballast 24/7 onder spanning staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...