Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Havelte78

clipventilator brandgevaarlijk ?

Recommended Posts

Hoi

 

Ik wil graag werken met clipventilators. Echter vertelde iemand mij laatst dat als je zwenkventilator of clipventilator 24 uur per dag aan hebt staan dit brandgevaarlijk is.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven of tips wat ik kan doen ter preventie ?

Bedankt alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles wat 24 uur aanstaat kan brand veroorzaken...maar je mag m gerust op je lampen schakelen scheelt weer 12 uur

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een automatische poederblusser in je hok hangen. Te koop bij nagenoeg elke growshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangen bij mij al een jaar in hok en staan 24/7 aan.

nooit ergens last van gehad (gelukkig)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier draaien er 2 24/7 265 dagen int jaar

na een jaar of met geluk 2 jaar zijn ze egter wel aan vervanging toe

die clipfans en zwenk ventilatoren koellen zichzelf ;) door de lucht stroom die er langs getrokken word

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij draaien ze ook altijd. Ik vervang ze naar één jaar, ook al zijn ze nog goed. Elke twee weken wat kruipolie op de draaiende delen spuiten. Nooit problemen gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fans draaien wel een tijdje door hoor ,hier in de pc draaien er bepaalde al 5 jaar aan een stuk

 

Die clip fans zullen dus ook geen spontane ontbrandings fannetjes zijn ,wil je echt voor zekerheid gaan kan je tussen je fannetjes steek zekeringen steken

Als je dit een beetje goed afmeet op je fan gebruiks stroom branden de zekeringen door bij een hogere stroom afname wat op een kortsluiting of problemen zou kunnen duiden een 220mA fan zeker je af op 240 a 250mA http://www.tonefactory.nl/zekering-250ma-fast-5x20mm

 

Geen idee hoeveel een clipfan gebruikt ,zal wel op de achterkant ergenst vermeld staan of op de handleiding ervan :)

 

Jakkes als je ze eens in het jaar vervangt is het nutteloos om met kruip olie erin te spuiten , en afhankelijk van het vet wat er orgineel in zit gaat dat ook reageren met je kruip olie

Ik gok ook als je ze nu 1 tot 2 maanden niet zou inspuiten dat ze kapot zullen wezen ,Daar al het smeervet gemixt of verdreven is door de kruip olie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, in die fans zit toch meestal van dat dikkige vet (kogellagervet?). Als je daar dan kruipolie op doet dan spoel je dat spul eraf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal draait de as van een fan in sinterbronzen glijlagers. Die lagerbussen worden in de fabriek gekookt in olie. Sinterbrons is poreus en de olie verspreidt zich door het brons.

Gedurende de levensduur van het lager worden door het draaien minimale hoeveelheden olie uit het brons getrokken. Men noemt die lagers daarom zelfsmerend.

Dit spul gaat jaren mee en kruipolie moet je er inderdaad niet op spuiten want die is veel te dun. Minerale SAE 80W kun je er voor gebruiken of iets vergelijkbaars.

Als je een zwenkventilator gebruikt probeer die dan zuiver horizontaal te laten zwenken, dus niet naar onder of boven te laten zwiepen. De krachten op de worm zijn dan laag en ook die zwenker zal een decenium meegaan.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik helemaal geen fans meer. ;)

Maar als het toch moet, investeer wat, en haal geen goedkope rommel.

Edited by soca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm weer iets geleerd wist dat niet van het sinterbrons

 

Ik heb een potje speciaal lager vet van skf wat ze gebruiken op treinwiel lagers :)

heerlijk spul beetje dik maar zal nergenst vanzelf uitlopen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandgevaarlijk wanneer je motor verbrand door een te veel aan stofpluizen of wanneer je (goedkope plastic) ventilator op zwenken staat en ergens tegen aan vast loopt zoals een muur. Je motor brand dan door met alle gevolgen van dien.

 

Duurdere fans hebben een zwaardere motor maar ook die moet je stofvrij houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...