Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GreenHulk

Tneon vs hps?

Recommended Posts

Ik kweek dit moment onder 2 x 150watt tneon. Mijn hok is 23 graden als ze aanstaan met een klein vennetje. De reden waarom ik met neon kweek is omdat ik niet veel ruimte heb (eerste huisje, woon pas op mezelf) en zou heette stinkende lucht niet goed afgevoerd krijgen. Het resultaat is te vergelijken denk ik met ee 250watt hps, alleen minder afzuiging etc nodig.

Als ik groter ga neem ik wel hps.

Over politie hoef je je met warmte echt geen zorge te maken, die halen alleen hele plantages eruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kom je erbij dat ze alleen maar 'plantages' oprollen?

In de loop der jaren zijn er ook een aantal micro kwekers gepakt met een mini tentje/hokje en een opzet die jij hebt is sinds 2011 toch ook echt heel profi hoor.

 

Tegen niemand zeggen waar je mee bezig bent.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er btw verschillende Tneon versies?

 

Zie sommige webwinkels secret jardin tneons verkopen en sommige mammoth tneon..

 

Zijn hetzelfde toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PL-L buizen van Philips en Osram gaan ook in die Secret Jardin / Mammoth armaturen, maar die geven wel een stuk meer licht dan de standaard bijgeleverde buizen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PL-L buizen van Philips en Osram gaan ook in die Secret Jardin / Mammoth armaturen, maar die geven wel een stuk meer licht dan de standaard bijgeleverde buizen.

 

Als ik het goed begrijp kan je dan altijd beter gaan voor de secret jardin PL-L buizen ( verpakking kleuren in het blauw,groen en geel/oranje ) ?

 

Neem aan dat er geen verschil zit in de secret jardin of mammoth armatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat zie je daar....?! Warmteverschillen. Temperaturen van het ene opervlak ten opzichte van het andere oppervlak.

 

en wat is warmte verschil ? het verschil tussen de frequentie waarmee de muleculen bewegen

julie hebben alle 2 gelijk

 

2e foto zie je trouwens de warmte van de afblazing bij het boven raam

 

Ik kweek dit moment onder 2 x 150watt tneon. Mijn hok is 23 graden als ze aanstaan met een klein vennetje. De reden waarom ik met neon kweek is omdat ik niet veel ruimte heb (eerste huisje, woon pas op mezelf) en zou heette stinkende lucht niet goed afgevoerd krijgen. Het resultaat is te vergelijken denk ik met ee 250watt hps, alleen minder afzuiging etc nodig.

Als ik groter ga neem ik wel hps.

Over politie hoef je je met warmte echt geen zorge te maken, die halen alleen hele plantages eruit.

denk dat vooral,

en lees dit vooral niet,

ik ben voor 8 planten geruimd !

 

of ik nou met 500 watt tneon aan het werk ga of met 500 watt hps, zit je kwa totale warmte ongeveer gelijk ! endus ook met de afzuiging

 

Zijn er btw verschillende Tneon versies?

 

Zie sommige webwinkels secret jardin tneons verkopen en sommige mammoth tneon..

 

Zijn hetzelfde toch?

nee de eene is van secret jardin en de andere van mammoth 2 merken die zelfde lampjes gebruiken

en mammoth claimd iets beter te zijn dan sj, (en van horen zeggen zijn ze dat ook ietsje )

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat zie je daar....?! Warmteverschillen. Temperaturen van het ene opervlak ten opzichte van het andere oppervlak.

 

en wat is warmte verschil ? het verschil tussen de frequentie waarmee de muleculen bewegen

julie hebben alle 2 gelijk

 

2e foto zie je trouwens de warmte van de afblazing bij het boven raam

 

Ik kweek dit moment onder 2 x 150watt tneon. Mijn hok is 23 graden als ze aanstaan met een klein vennetje. De reden waarom ik met neon kweek is omdat ik niet veel ruimte heb (eerste huisje, woon pas op mezelf) en zou heette stinkende lucht niet goed afgevoerd krijgen. Het resultaat is te vergelijken denk ik met ee 250watt hps, alleen minder afzuiging etc nodig.

Als ik groter ga neem ik wel hps.

Over politie hoef je je met warmte echt geen zorge te maken, die halen alleen hele plantages eruit.

denk dat vooral,

en lees dit vooral niet,

ik ben voor 8 planten geruimd !

 

of ik nou met 500 watt tneon aan het werk ga of met 500 watt hps, zit je kwa totale warmte ongeveer gelijk ! endus ook met de afzuiging

 

Zijn er btw verschillende Tneon versies?

 

Zie sommige webwinkels secret jardin tneons verkopen en sommige mammoth tneon..

 

Zijn hetzelfde toch?

nee de eene is van secret jardin en de andere van mammoth 2 merken die zelfde lampjes gebruiken

 

Serieus? damn, wat had je boven die 8 planten hangen als ik vragen mag? ben je er ook achtergekomen wat de reden was dat je geruimd werd?

 

Wat is er toen uit eindelijk allemaal gebeurd? boete? huis uit? ( koophuis flikkeren ze je er ook tegenwoordig uit ) celstraf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PL-L buizen van Philips en Osram gaan ook in die Secret Jardin / Mammoth armaturen, maar die geven wel een stuk meer licht dan de standaard bijgeleverde buizen.

 

Als ik het goed begrijp kan je dan altijd beter gaan voor de secret jardin PL-L buizen ( verpakking kleuren in het blauw,groen en geel/oranje ) ?

 

Neem aan dat er geen verschil zit in de secret jardin of mammoth armatuur?

De armaturen zijn volgens mij inderdaad wel hetzelfde. Wat ik ervan begrepen heb is Mammoth het Chinese bedrijf dat die dingen leverde aan Secret Jardin en die zijn op een gegeven moment zelf de markt op gegaan. Secret Jardin is ergens anders in gaan kopen. Mammoth zou dan dus hetzelfde zijn als wat Secret Jardin vroeger leverde, maar Secret Jardin heeft nu andere producten.

 

Philips of Osram buizen geven veel meer licht dan de buizen die ze er normaal gesproken bij leveren (die in de groene en oranje doosjes).

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PL-L buizen van Philips en Osram gaan ook in die Secret Jardin / Mammoth armaturen, maar die geven wel een stuk meer licht dan de standaard bijgeleverde buizen.

 

Als ik het goed begrijp kan je dan altijd beter gaan voor de secret jardin PL-L buizen ( verpakking kleuren in het blauw,groen en geel/oranje ) ?

 

Neem aan dat er geen verschil zit in de secret jardin of mammoth armatuur?

De armaturen zijn volgens mij inderdaad wel hetzelfde. Wat ik ervan begrepen heb is Mammoth het Chinese bedrijf dat die dingen leverde aan Secret Jardin en die zijn op een gegeven moment zelf de markt op gegaan. Secret Jardin is ergens anders in gaan kopen. Mammoth zou dan dus hetzelfde zijn als wat Secret Jardin vroeger leverde, maar Secret Jardin heeft nu andere producten.

 

Philips of Osram buizen geven veel meer licht dan de buizen die ze er normaal gesproken bij leveren (die in de groene en oranje doosjes).

 

Aaah ok thanks voor deze info! jammer dat ze dat er niet bij vertellen op webshops. Heb al wat uitgezocht over deze PL-L buizen. Deze heb je in 26,55 en 80w.

 

Is het mogelijk om de standaard 2x75w geleverde lamp van tneon te vervangen met die van philips 2x80w?

 

Weet namelijk niet of de tneon armatuur dit aankan? zie namelijk geen 75w varianten van philips of osram.

 

Enige idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

55W is meest rendabele van de TNeon achtige armatuurtjes, EVSA rendement.

 

Check ook eens zelf bouwen van een armtuurtje, er zijn genoeg 80W EVSA voor zelfbouw.

Torsti heeft een bouwtopic mbt PLL, volgens mij voor Blowsterke toen een armatuur gemaakt, staat in de micro sectie ergens.

 

Hier ook alleen maar custom home made armaturen zowel PLL, t8 en t5 ipv voorgebakken kappies.

Wel ff stoeien als je geen elektriker bent qua aansluiten (op WF helpen ze je goed) maar echt geen hogere wiskunde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kom je erbij dat ze alleen maar 'plantages' oprollen?

In de loop der jaren zijn er ook een aantal micro kwekers gepakt met een mini tentje/hokje en een opzet die jij hebt is sinds 2011 toch ook echt heel profi hoor.

 

Tegen niemand zeggen waar je mee bezig bent.

 

Met die helikopters zoeken ze niet naar een klein tentje binnenshuis.

en ja tuurlijk kan je met paar plantjes onder een lamp ook gepakt worden, maar dat gebeurd bijna altijd door een tipp of geur.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
of ik nou met 500 watt tneon aan het werk ga of met 500 watt hps, zit je kwa totale warmte ongeveer gelijk ! endus ook met de afzuiging

De TNeon zou bij hetzelfde stroomverbruik iets meer warmte afgeven omdat het een slechtere rendement heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:popcorn:

TNeon zet geen wattjes om in warmte zoals een HPSsie dat placht te doen, rendement tussen die 2 vergelijken gaat mank want ander type licht.

 

500W HPS is echt wel meer stralingswarmte dan de diffuuse TNeons onder de kap gemeten op zeg een cm of 20 :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Grow Weed en BigBangTheory zeggen klopt. Alle stroom die door die lamp gaat wordt uiteindelijk omgezet in warmte. Ofwel direct als warmte uitgestraald door de lamp ofwel indirect door het licht wat ergens op valt en dat dan opwarmt. Dus 500W aan lampen geeft uiteindelijk ook 500W verwarming in de kast. Ongeacht het soort lamp.

 

T-Neon is minder efficient, dus bij gelijke licht hoeveelheid heb je meer Watts aan T-Neon nodig en dat geeft dan juist meer warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk geen ervaring met beide opstellingen, omzetting naar warmte door een HPS bulb is vele malen groter dan PLL.

Opwarming oppervlak is met PLL te verwaarlozen op 10cm, met een HPS wordt het dan al te warm voor je handjes dus ook te warm vd dames.

 

Wederom nog maar eens.. diffuus vergelijken met HPS is echt appels en peren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS is efficienter en geeft dus minder warmte. Is gewoon een natuurkundige wet.

 

Die T-neon op 10cm. 110W? 1cm per 10 Watt dus? Zelde als bij HPS ook he? Toevallig ...

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

250W op 10cm PLL 1 minuut handwarm

250W op 10cm HPS hamerslag kapje, houdt je niet eens een minuut vol

 

enne verdiep je eens in hoe een HPS setje nu in het echt omgaat met omzetten wattjes voordat je met een theoretisch iets aankomt waarvan in de praktijk toch echt wat anders blijkt.

 

mooi linkie voor je waarin ook vermeldt staat wat een HPS'je nu doet tov een inductie (welk vergelijkbaar is met een TNeon)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 250W PLL is dan 5x55W. Een 55W lamp kun je inderdaad wel op 5cm van zitten (stelregel 1cm per 10W). Die 250W HPS moet je dan op 25cm van zitten. Vergelijk dat eens?

 

2 stuks 250W HPS in je tent kun je ook veel dichter op de planten hangen dan een enkele 400W HPS. Al kun je met die 2x250W HPS wel een groter oppervlak belichten en dan heb je dus weer evenveel licht/warmte per m2 op de planten.

 

Het geeft niet hoor. Snap dat het wat moeilijk te bevatten is, maar ik zal het nog een keer proberen. Ten eerste is er dus de eerste wet van de thermodynamica die stelt dat er geen energie verloren kan gaan of spontaan kan ontstaan. Dus 500W aan stroom levert dus uiteindelijk altijd 500W aan warmte op. Ongeacht of het TL of HPS is.

 

De truc met het kweken in een kast is dat je het geproduceerde licht verdeelt over een oppervlak zodat de hoeveelheid licht een bepaalde ideaal benaderd. Het maakt dan dus niet uit hoe zwaar de lamp is, de op de planten vallende hoeveelheid energie per oppervlak is dan per definitie hetzelfde.

 

Het gaat de vraagsteller overigens alleen over de totale warmte, dus hoe ver de lamp van de planten moet hangen is in deze helemaal niet relevant. Alleen die wet van behoud van energie is belangrijk. HPS is efficienter dan TL en dus heb je minder watts aan HPS nodig om dezelfde licht te krijgen als uit TL. Een 250W HPS geeft net zoveel licht als 380W T-Neon. Die 380W T-Neon levert dan dus veel meer warmte op en zal dus ook makkelijker te detecteren zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus 500W aan stroom levert dus uiteindelijk altijd 500W aan warmte op. Ongeacht of het TL of HPS is.

 

Ben ik nu de enige die hier zo mijn vraagtekens bij hebt.? Vreemde stelling.

 

Een kachel van 1000 watt produceert toch niet de zelfde warmte als een motor van 1000 watt?

 

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is de wet van behoud van energie. Het klinkt misschien op het eerste gezicht vreemd, maar energie kan dus niet zomaar verdwijnen. Er gaat 500W in dus dan moet die energie ergens blijven. Ongeacht wat voor lamp het is.

 

Dat komt er dan uit als warmte en als licht. Dat licht valt ergens op en wordt dan omgezet in warmte. Al wordt het voor een klein deel ook opgeslagen in de plant middels groei (tijdelijke energie opslag).

 

Bij een motor wordt een deel van de energie omgezet in het voortbewegen van het voertuig. Dat wordt middels wrijving en dergelijke ook wel weer omgezet in warmte (desnoods via de remmen), maar dat is dan inderdaad een stuk lastiger te meten. Het lijkt dan alsof de motor minder warmte produceert, maar hoe dan ook vervalt alle energie die de motor in gaat tot warmte. Dus die motor produceert wel degelijk ook evenveel warmte als een kachel.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er overigens vanuit dat Whazzup en Torsti ook de wet van behoud van energie wel kennen. Torsti weet ook zeker uit ervaring dat die PL-L lampen een bak warmte afgeven. Die heeft echt ook gewoon een dikke afzuiger op zijn kasten.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een deel opgeschoond, als ik wat weg heb gehaald wat anders bedoeld was sorry daarvoor maar alles weghalen is ook weer zo wat.

 

graag weer normaal verder anders maar niet posten. Een inhoudelijke discussie is goed maar niet op deze manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je regel van thermodynamica is leuk maar heeft bij mijn weten maar weinig invloed

 

Volgens je eigen verklaring er kan niks ontstaan uit niks

500 watt geeft altijd 500watt warmte ...... probleem 1 vanwaar komt het licht ..

 

2 een kachel en een motor vergelijken

De energie in een kachel word voor stel 90% omgezet in warmte

De energie wattage/coulomb word in een motor omgezet in beweging door magnetisme ,de warmte ontwikkeling in de motor is door het opwekken van de beweging /magnetisch veld bij een efficiente motor zal zeg maar 10 % van die 500 watt verdwijnen in warmte de rest is omgezet naar beweging

 

Nu dit schud ik zo uit mijn mouw dus of het klopt ....

Geen zin nu om te googlen naar de wetenschappelijke onderbouwing van motoren en lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens je eigen verklaring er kan niks ontstaan uit niks

500 watt geeft altijd 500watt warmte ...... probleem 1 vanwaar komt het licht ..

Ha, nee. Zoals gezegd, er komt van een lamp uiteraard licht+warmte. Alleen, het licht valt dan ergens op en dat levert uiteindelijk dus ook weer warmte op. Uiteindelijk vervalt dus alle energie die de lamp in gaat tot warmte.

 

Plus in ons geval een plant dan uiteraard. Dat deel van de uitgestraalde energie wordt opgeslagen als energie in de plant. Dat zal toch verwaarloosbaar zijn (qua afzuiging). Of anders zou het in het voordeel van de HPS zijn, want daar groeit de plant sneller onder.

 

Bij de motor is het net zo. Je krijgt inderdaad in eerste instantie wel een omzetting naar kinetische energie, maar middels wrijving wordt dat uiteindelijk weer omgezet in warmte. Anders zou die motor ook gewoon blijven draaien als je de stroom uitzet.

 

Laat ik het omdraaien. Bij beide lampen gaat er 500W in. Waar gaat die energie naartoe dan? T-neon geeft sowieso minder licht, dus een groter deel van die energie gaat dan "ergens anders" naartoe wat geen licht is. Als dat geen warmte is wat dan wel?

 

Of in een praktijk voorbeeld: Stel je wil je kast belichten met 700 μmol/sec. Dan pak je een 400W HPS of iets van 605W aan TL licht (55W T-neon geeft ongeveer 63μmol/sec). Nou hebben we in beide gevallen evenveel licht. Alleen bij de TL gaat er 605W in en bij de HPS 400W. Wat gebeurt er nu met de energie die erin gepompt wordt en die niet omgezet wordt in licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet gehele oppervlakte welke beschenen wordt (weet niet hoe je het anders uit moet drukken) en je komt tot een bijna gelijke gemiddelde waarde qua temperatuur bij beide maar als je meet recht onder de lichtbron is de HPS een heteluchtkanon tov een Tneon.

 

Daar zitten de verschillen in benadering en ervaring.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...