Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GreenHulk

Tneon vs hps?

Recommended Posts

Je haalt dingen door elkaar

 

De meeste electro motoren vertragen indd als de stroom eraf gehaald word ,maar die vertraging is niet gekoppeld aan warmte

Anders als ik jou redenering volg zou er een temperatuur moeten zijn dat de motor nooit zal stoppen ...

Jij zegt de kracht K word altijd verloren als warmte ,electromagnetisme geeft geen warmte 500watt is een vermogen eenheid geen warmte hoeveelheid

 

Tneon en hps hebben 2 verschillende manieren van energie omzetting is dus qwa efficientie ook niet te vergelijken ook niet als je de umols rekend

Je doet een hydro centrale ook niet vergelijken met een nucleaire centrale ,ze wekken beide electriciteit op ja maar op een heel andere manier

 

Je tl en hps zullen qwa stroom voorziening evenveel verliezen in de vsa /evsa ongeveer ....

Qwa warmte verdeeld de tl het over een grote oppervlakte , de hps heeft een warmte punt van een paar cm

De warmte straling is daarom ook dieper bij de hps omdat al die warmte vanuit 1 punt vertrekt

 

Je moet warmte in de context plaatsen waar hij hoort bij verlichting het is een verlies ,warmte van een lamp is verloren energie

 

Btw ooit al eens een graspriet zien verbranden op een voetbal veld omdat ze die paar megawatt aan verlichting erop laten schijnen .... zoveel ehum warmte zou dat veld tot de grond moeten platbranden volgens je redenering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je denkt veel te moeilijk. Waarom moet er nog stroom in de elektromotor als die eenmaal draait? Je zet de ventilator aan en het ding begint te draaien. Klaar dan toch? Hoeft geen stroom meer in dan?

 

Tuurlijk wel, want er zijn altijd verliezen door wrijving. Kortom, als de motor eenmaal draait gaat er alleen nog maar energie in om het ding draaiend te houden en dus om de wrijving te overwinnen. Wrijving is ook warmte. Dus 100% van de energie die in de motor gaat om die op toeren te houden is 100% warmte.

 

Bij het opstarten van de motor wordt de electrische energie omgezet in kinetische energie. Als je de stroom afzet vervalt die kinetische energie ook door dezelfde wrijving.

 

Uiteindelijk wordt dus altijd 100% omgezet in wrijving = warmte. Hoeft niet alleen warmte in de motor te zijn. Ook de lucht kan opgewarmd zijn of remblokken of wat het ook is waar de wrijving mee geweest is.

 

Voor wat betreft de lampen denk je ook veel te moeilijk. Puntbronnen, omzettings methodieken, temperaturen, het doet er allemaal niet toe. Uiteindelijk komt er alleen licht en warmte uit die lamp.

 

We hebben het hier alleen over de opwarming van het hok. Het is dus heel simpel, er gaat 500W in, waar gaat de energie naartoe die niet omgezet wordt in licht? Die kan niet verdwijnen. TL geeft minder licht dan HPS, dus ook meer energie die daarin verdwijnt.

 

Wat is het waar die "niet gebruikte" energie naartoe gaat? Denk er serieus eens over na (al heb ik het antwoord al verklapt).

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

graag dergelijke zaken in een nieuw topic bespreken als daar echt behoefte aan is.

 

wordt steeds lastiger om te volgen zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...