Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Ronson

Spliff Seeds 5x Sweet N Sour, Ronsons 4th Run

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Eindelijk het is dan zover. De laatste bouwvakker heeft me huis verlaten, dus kan ik gaan beginnen met mijn 4e ronde. Deze ronde had ik al een tijdje aangekondigd, maar wegens werkzaamheden in me woning kon ik hier niet gelijk mee beginnen. Ronde 4 alweer en heb ik gekozen voor de gefeminiseerde Sweet 'N Sours van Spliff Seeds. Waarom? omdat ik eigenlijk alleen nog met Indica soortjes heb gewerkt. Dit soortje is een sativa dominante plant wat voor mij weer een nieuwe ervaring zal gaan wezen. Bovendien waren mijn vorige soortjes vooral een body high. Deze soort is meer een Head high. Er moest ook nog wel het een en ander worden vervangen in me kweektentje omdat ze tegen hun uiterste houdbaarheidsdatum aanliepen. Zo heb ik voor deze ronde een nieuw Koolstoffilter geïnstalleerd en een nieuwe HPS bulb in me cooltube gedraaid. Me plastic potten vervangen door Smartpots. Overgestapt van minerale voeding naar biologische voeding. Omdat ik biologisch gaat werken, moet ik ook mijn grond anders voorbereiden. Dit betekent overpotten, heb ik ook nog niet met me wietplantjes gedaan. Wil ik deze ronde ook water gaan geven doormiddel van het Blumat systeem. Dit levert mogelijk ook weer een probleem op later in de kweek. Die dingen en biologische voeding gaan niet goed samen. Maar goed ik ben natuurlijk weer eigenwijs. Dus wil ik hier een goede oplossing voor gaan bedenken. Ik heb hier al verschillende ideeën voor die ik ga opschalen indien nodig. Heb ook nog ff aan scroggen gedacht. Maar ik denk dat, dat een beetje teveel hooi op me vork is voor deze ronde. Heb nu ook 5 Blumat digital tensiometers, om de vochtigheidsgraad van me grond te monitoren. Maar ook om me blumat druppelaars mee te kunnen afstellen. Al met al genoeg om op te gaan letten en mee te gaan experimenteren. Voordeel nu is dat ik nu vanaf A t/m Z het groeiverslag zal gaan bijhouden. Dit in tegenstelling van vorige ronde met de Blue Berry's (Spliff Seeds) waar we gelijk midden in de bloei instapten.

 

Wat wordt de focus van deze kweek?;

- Leren werken met Biologische voeding.

- Goed leren over potten.

- Leren werken met de Blumat druppelaars.

- Proberen een methodiek te vinden om de druppelaars niet te laten verstoppen ivm het gebruik van biologische voeding.

- Leren werken met de Blumat digital Tensiometertjes

- Uitproberen van de Smartpots en vergelijken met mijn oude plasticpotten.

- Leren werken met Sativa dominante planten.

 

Het materiaal waarmee ik werk:

- DR 90 tent van SJ.

- 600W cooltube HPS.

- Afzuigventilator 350m2 met thermostaat.

- Koolstoffilter 350m2

- 2 fans 1 statisch gericht tussen lamp en hoofdtoppen, 1 onderzijde roterend.

- PH-meter Ecotester 2.

- 2 x Temp. en LV metertje.

- 5x Blumat digital tensiometers.

- 5x Blumat druppelaars.

- 5x Smartpots 11,6 ltr.

- Voedingsvatvoorziening 10 ltr.

- Tangent 10 weegschaaltje.

- Lumagny THC microscoopje.

Internet link:

http://www.blumat.nl/

 

De voeding en grond die ik gebruik:

- Budget lite Mix van de growshop zelf.

- 25 gram Symbiosis.

- 10 gram Bacto.

- 10 Buffertabs.

- BAC Bloom.

- Aptus K-Boost.

- Aptus System Clean

Internet links:

http://www.sanniesshop.com/organic-kit-en.html

http://aptus-holland.com/nl/premium-...ction-k-boost/

http://aptus-holland.com/nl/aptus-pl...-system-clean/

 

Het soort zaden:

5x Sweet 'N Sour van Spliff Seeds. De straign van deze zaden, 80% Sativa. Genotype: Mexican Haze x Princess x Skunk no.1 x Hawaiian Sativa. Spectaculair bloemig, fruitig en zoet aroma en smaak. Een bouquet van citroen, ananas en grapefruit. Grote opbrengst met triangelvormige monstertoppen. Klassieke geestelijk stimulerende Sativa head high. Potentieel THC percentage hoog.

Internet link:

http://www.spliffseeds.nl/nl/sweet-n...t-zaden-detail.

 

Goed nu ik het bestek een beetje heb uitgezet, ga ik over naar de stand van zaken. Ik zal alles zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijvenen met foto's te verduidelijken. Mochten jullie vragen en of suggesties hebben? De deur staat altijd open.

DE ONTKIEMFASE:

 

De zaden zijn Maandag uit hun verpakking gehaald en in een borrelglaasje water gelegd. Het glaasje vervolgens donker in een kast weg gezet.

Dit borrelglaasje water had ik s'ochtends al afgevuld om het water op kamertemperatuur te laten komen. Zoals je ziet op de foto drijven alle zaden aan de oppervlakte.

 

gallery_38479_16286_6134547.jpg

 

gallery_38479_16286_797298.jpg

 

24 uur later begonnen de zaden al te ontkiemen. Nadat ik zachtjes op de zaden had gedrukt om de oppervlakte spanning van het water te verbreken, zonken alle 5 de zaden naar de bodem. Zo lek als een mandje. Dat is voor mij een teken dat ze willen openbreken. Zie foto.

 

gallery_38479_16286_1371977.jpg

 

Daarna heb ik de zaadjes uit het glaasje genomen en in een schoteltje op een nat bedje van keukenpapier gelegd. Vervolgens weer een dekentje van vochtig keukenpapier er overheen. Om het af te maken met een omgedraaid schoteltje. Zie foto's.

 

gallery_38479_16286_2277244.jpg

 

gallery_38479_16286_2743094.jpg

 

gallery_38479_16286_994654.jpg

 

gallery_38479_16286_3876403.jpg

 

24 uur later waren de zaden al zover ontkiemd, dat ik ze kon planten. Dit heb ik ook gedaan, ze zijn nu 24 uur gezaaid. Normaal duurt het 48-72 uur voordat ze boven zijn. Dus voor nu nog even geduld. Zie foto's.

 

gallery_38479_16286_1977472.jpg

 

gallery_38479_16286_5731183.jpg

 

gallery_38479_16286_5551342.jpg

 

gallery_38479_16286_2783403.jpg

 

gallery_38479_16286_4309607.jpg

 

De volgende update zal ik posten als de dames hun koppie boven de grond hebben laten zien. Dit is dan het einde van me eerste Post in me nieuwe topic. Ik hoop dat jullie me weer willen volgen. Mochten jullie aanmerkingen hebben laat maar komen zal ik zeggen.

 

Groet, Ronson

Share this post


Link to post
Share on other sites

It`s a brand new day......succes Ronson.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal netjes uit Ronson, succes met deze ronde :lol:

 

B)

 

Snap alleen niet waarom je die stokjes in je potjes heb gestoken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Ronson. B)

Sweet n Sour lijkt me een leuke strain, ga ik volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt heren B) , ga me best doen voor jullie. Die prikkertjes zet ik er altijd bij om de precieze plaats van mijn zaadje te weten en om de zaailing een beetje naar boven te lijden. Klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb gemerkt dat mijn zaailingen 9 van de 10 keer langs het prikkertje omhoog kwamen. Als ze eenmaal hun koppie laten zien haal ik ze ook direct weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sweet n sour klinkt me bekend in me oren. Volgens mij had cbd crew ook deze strain in huis. Leuk vergelijking materiaal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal kweekdagen: 6.

Aantal dagen 18-6: 1.

Groeiweek: 1.

 

Zo tijd voor een update. Vanmorgen toen ik wakker werd ff in me tentje gekeken en waarachtig, alle 5 de zaden zijn boven de grond gekomen. Tijd om de lamp dan maar aan te doen. Vanaf vandaag draait me tentje weer bijna op volle toeren. Tijdsklok gezet op 18-6 en knallen maar. 4 van de zaden zijn mooi naar boven gekomen zonder hun zaadhoesjes. Bij eentje zit het hoesje er nog aan. Ik laat deze nog ff zijn gang gaan. Heb dit probleempje wel vaker gehad dus ik weet wat ik moet doen. Het ziet er naar uit dat ook dit laatste zaadhoesje door de plant zelf verwijderd zal worden, dus ik ga zelf nog ff niet ingrijpen. Al met al dus wel een geslaagde ontkiemingsronde en ben ik niet ontevreden. Hieronder de foto's van vandaag.

 

gallery_38479_16292_804654.jpg

 

gallery_38479_16292_3195793.jpg

 

gallery_38479_16292_6052473.jpg

 

gallery_38479_16292_575582.jpg

 

Inmiddels is dat laatste zaadhoesje ook al weg. Hij klapte in een keer open B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle kopjes boven dat is al een goed begin.

Temps zitten ook goed Ronson.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal kweekdagen: 7.

Aantal dagen 18-6: 2.

Groeiweek: 1.

 

Tijd voor een tussentijdse extra update. Deze update wil ik eventjes gaan spenderen aan de preparatie van mijn smartpots.

Aangezien ik nu een andere kweekstijl hanteer namelijk biologisch in plaats van mineraal, moet ik mijn smartpotten ook anders prepareren dan wanneer je minerale voeding gebruikt. De biologische manier die ik ga hanteren, is de biologische manier van Sannie Products. In tegenstelling tot veel andere biologische voedingen bestaat deze hoofdzakelijk uit een schimmel (Symbioses) wat in vaste vorm door je medium gemixed moet worden. Producten van bv Biobizz zijn op vloeistof basis. Tevens werkt deze biologische stijl met buffertabs. Door het gebruik van deze dingen hoef ik enkel kraanwater te geven en de buffertabs zullen dan het PH niveau van mijn grond gaan reguleren. Tevens geven de buffertabs voor de eerste 6 weken ook geleidelijk wat voeding mee. Het ph-niveau van me grond zal wel de hele kweek gereguleerd worden door de buffertabs. Ik zal hieronder een beschrijving maken van de stappen die ik heb genomen om mijn smartpotten te prepareren. Dit om jullie een in kijk in deze techniek te geven, maar belangrijker nog om voor mezelf te kunnen toetsen of ik de juiste procedures heb gevolgd. Ik weet dat ik niet de eerste ben die dit doet en dat meerdere mensen deze techniek al gebruiken. Dus wat feedback van ervaringsdeskundigen zal welkom zijn.

 

Stap 1.

 

Als eerste heb ik een smartpot gepakt en die helemaal gevuld met lite-mix aarde. Dit om de juiste hoeveelheid grond te hebben.

 

gallery_38479_16292_2427528.jpg

 

gallery_38479_16292_6389599.jpg

 

Stap 2.

 

Als tweede heb ik de gevulde smartpot met aarde omgekeerd en de aarde een beetje gelijk matig verspreid.

 

 

gallery_38479_16292_2535042.jpg

Stap 3.

Als derde stap heb ik 4 gram Symbioses afgewogen en dat gelijkmatig over mijn grond uit gestrooid. Daarna ff lichtjes de grond door gemixed.

 

gallery_38479_16292_2581282.jpg

 

gallery_38479_16292_3589973.jpg

 

gallery_38479_16292_4394288.jpg

 

Stap 4.

 

Vervolgens heb ik de smartpot voor 1/4 deel gevuld en me eerste buffertab in de pot geplaatst.

 

gallery_38479_16292_3807120.jpg

 

gallery_38479_16292_1469418.jpg

 

Stap 5.

 

Na het plaatsen van me eerste buffertab heb ik de smartpot verder opgevuld tot 3/4 deel. Op deze hoogte heb ik de tweede buffertab geplaatst.

 

gallery_38479_16292_3160239.jpg

 

Stap 6.

 

Als laatste heb ik met de resterende aarde de pot helemaal afgevuld, rekening houdend met de aankomende overpot actie van mijn plantjes. Heb een leeg potje gebruikt om het plant gat vrij te houden.

 

gallery_38479_16292_4637688.jpg

 

Stap 7.

 

Wordt pas uitgevoerd als de plantjes daadwerkelijk worden over gepot. Onderaan het plant gat zal dan nog eens 1 gram Symbioses worden toegevoegd.

 

Stap 8.

Als de plantjes zijn over gepot dan zal ik me bodemleven opgang moeten gaan trekken. Na het over potten zal ik de planten gaan in wateren met 1 ltr Bacto/water per plant. Na 1 week zal ik deze stap nog eens herhalen om me bodemleven een extra zetje in de rug te geven.

 

Goed dat was het weer voor deze tussentijdse jetser. Ik zal zeggen Shoot B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goed begin is het halve werk. Ik zit er klaar voor, veel succes deze ronde Ronson!

 

Groet,

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad aan om de kleintjes zo spoedig mogelijk in de grote potten te zetten.

 

De penwortel gaat namelijk rondjes draaien in die kleine potjes en dan volgt er een soort wurgknoop zodra de wortels groter worden en knellen ze elkaar af.

 

Maar, verders ben je serieus goed bezig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen halve maatregelen bij Ronson. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool Ronson...een echte hands on methode....met pica's en al. #goedbezig

B)

Je kan eventueel het bodemleven al op gang trekken door nu al te wateren met bacto en ze enkele dagen (2 à 3 ) laten staan.

Nadien de planten verpotten en nogmaals inwateren. Maar dat moet niet per se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tip Tune, maar ik ben bang dat ik door me plantjes wordt ingehaald. Die dingen groeien als een beest. Ik ben ook een beetje bang voor wat the predator ook al opmerkte. Dat me penworteltje gaat circuleren. Ze zijn nu al bijna 10 cm hahaha 3 dagen oud. Ze strekken behoorlijk, dus ben nu al alles in de gang aan het zetten om te kunnen overpotten. Moest eerst die blumat druppelaars en tensiometers nog ff inlaten weken ook. Goed is inmiddels gebeurt. Dus probeer vanavond nog te gaan overpotten anders morgenochtend vroeg. Zal hier in de toekomst wel rekening mee gaan houden, bedankt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is handig zo'n klein potje in de reeds gevulde pot zetten voor het overpotten B), die ga ik onthouden!

 

Succes man

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal kweekdagen: 8.

Aantal dagen 18-6: 3.

Groeiweek: 1.

 

Tijd voor een weer een update. De ontwikkelingen gaan ineens allemaal zo snel, dat ik vandaag weer ff flink in actie moest gaan komen. De Peuters zijn nu 3 dagen oud en schieten echt enorm de lucht in. Nou weet ik dat sativa's die neiging hebben maar zo sterk had ik zelf nou ook niet verwacht. Die vijf tikken makkelijk de 10 cm aan in lengte. Heb de plantjes gelijk ff wat hoger gezet en me lamp nog een stuk laten zakken om die strek een beetje te gaan stabiliseren. Omdat ik nog moet overpotten en niet wil dat de penwortel nu al in dat kleine bakkie gaat circuleren, heb ik maar alvast actie ondernomen zodat ik ze morgenochtend gelijk kan overpotten. Ik zal dit ook zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Hieronder de foto's van de vijf zusjes van vandaag.

 

gallery_38479_16306_848825.jpg

 

gallery_38479_16306_3811768.jpg

 

gallery_38479_16306_2022839.jpg

 

 

Preparatie van het Blumat bewateringssysteem en de Blumat digital Tensiometers

 

Als ik al eerder aan heb gegeven ben ik van plan met het Blumat bewateringssysteem en de Blumat digital tensiometers zal gaan werken. Om goed met dit systeem te kunnen werken zullen er eerst een paar handelingen moeten worden uitgevoerd. Ik zal deze handelingen om dit systeem te prepareren hieronder ff gaan beschrijven.

 

1. Het voedingsvat.

 

Om simpel met het Blumat bewateringssysteem te kunnen werken heb je een voedingsvat nodig die hoger is geplaatst dan de druppelaars van het blumat systeem. Ideaal zal rond 1 meter hoogte wezen. Ik zit wat lager maar ik denk dat het op zich niet zoveel problemen zal gaan opleveren. Aangezien ik goed het waterverbruik van me planten wil gaan monitoren, wil ik ook niet gelijk met een 100 liter vat gaan werken. Nee, ik wil inzicht krijgen in het dagelijks verbruik van me planten. Dit om als dadelijk organische voeding gegeven gaat worden door dit systeem. Ik wil de voedingsbeurten precies kan gaan afmeten zodat deze voeding binnen 24 uur doorloopt.

Daarna zal ik dan weer water met System - Clean van Aptus geven om me druppellaars direct te kunnen doorspoelen. Maar hoe ga ik dat nu bereiken? Mijn oplossing een dood gewone emmer van 10 liter met een aan de kant een liter verdeling. Dus ik ben ff aan het klussen geslagen. Huis, tuin en keuken emmer, een oud tupperware schaaltje, een afwas tijltje, doorvoertje en een lange opvoerslang en ik had genoeg om daar een voedingsvat voorziening van te gaan maken.

 

1a. Het materiaal

 

gallery_38479_16306_1051335.jpg

 

1b. De constructie

 

gallery_38479_16306_2291665.jpg

 

gallery_38479_16306_3881449.jpg

 

gallery_38479_16306_2951241.jpg

 

gallery_38479_16306_5713096.jpg

 

gallery_38479_16306_1380291.jpg

 

1c. De lektest

 

gallery_38479_16306_4161610.jpg

 

gallery_38479_16306_1272073.jpg

 

1d. De opstelling

 

gallery_38479_16306_5062670.jpg

 

2. De Blumat digital tensio's en de druppellaars.

 

De tensiometers en de druppellaars kunnen niet direkt voor gebruik in de grond worden gestoken. De sensoren van deze dingen bestaan uit een keramishe kop. Die stenenpunt zeg maar is simpel weg een maniertje om de werking van een wortel te kunnen na bootsen. Is een heel verhaal, als je echt wil eten hoe dit systeem werkt raad ik jullie aan ff op de site van Blumat zelf te kijken. Deze sensoren bestaan uit een steen die een zuigende werking heeft en moeten voor gebruik minimaal 2 uur inweken. Goed nu heb ik ff bij mensen die dit systeem ook gebruiken goed gekeken hoe lang zij hun systeem voorbereiden. Heb aan de hand van de ervaringen van deze mensen besloten om mijn sensoren zeker 24 uur te laten inweken. Zodat ik zeker weet dat ze goed verzadigd zijn en alle luchtbelletjes er uit zijn. hieronder foto's

 

gallery_38479_16306_1280461.jpg

 

gallery_38479_16306_3322461.jpg

 

Het Crea Tea Uurtje

 

Jaaa, creatief met kurk is terug. Alleen heb ik het kurk materiaal ff vervangen met me een oud hitte schild voor in de auto wat ik toch nooit gebruik. Wat heb ik nou weer allemaal lopen doen?. God ik weet niet echt te vertellen waar dit nou eigenlijk allemaal toe dient. Maar ik heb gezien dat een hoop mensen deze techniek toepassen en daar goed te spreken over zijn. Dus ik was toch bezig, waarom dan niet ff een oud hitte schild in stukken knippen. Ik denk dat de foto's meer verduidelijken, zien jullie gelijk wat ik tijdens het handenarbeidsuurtje in mekaar heb geflanst.

 

gallery_38479_16306_2586358.jpg

 

gallery_38479_16306_1421888.jpg

 

gallery_38479_16306_2404554.jpg

 

gallery_38479_16306_6172711.jpg

 

gallery_38479_16306_3076970.jpg

 

gallery_38479_16306_5374570.jpg

 

Nou morgenochtend krijgen de meiden nieuwe schoenen en zal ik gelijk het blumat systeem installeren. Dus ik kan morgen ook weer vol aan de bak met de meisjes en om alles gelijk te rapporteren. Dit was gisteren ga zo gelijk de update van vandaag neerzetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal kweekdagen: 9.

Aantal dagen 18-6: 4.

Groeiweek: 1.

 

De Peuters hebben nieuwe schoenen aangemeten gekregen dus tijd om hier een update van te plaatsen. Zoals jullie in mijn eerdere updates hebben kunnen zien, ben ik de laatste dagen behoorlijk bezig geweest. Vandaag was ook weer zo'n dag, maar ik heb nu wel de grootste bulk van al het uit te voeren werk gehad. Nu wordt het tijd om de Blumat druppellaars af te gaan stellen en de kweek verder te gaan monitoren. Wat heb ik vandaag allemaal gedaan om tot dit punt te komen zal ik hieronder weer zo duidelijk mogelijk proberen te gaan omschrijven.

 

Als eerste heb ik vandaag stap 7 en 8 uitgevoerd wat betreft de preparatie van mijn smartpots. Daarna heb ik de 5 peuters erbij gepakt en heb deze in het al vrijgemaakte plant gat voorzichtig over gepot.

 

Stap 7 preparatie smartpots.

 

Voor al de vijf smartpots heb ik 1 gram Symbioses afgewogen en die onderaan het plant gat uit gestrooid.

 

gallery_38479_16307_1016384.jpg

 

 

gallery_38479_16307_1288402.jpg

 

gallery_38479_16307_1263215.jpg

 

Het over potten.

 

Tijd om de 5 peuters over te potten in de reeds vrij gemaakte plant gaten. Heb de 5 voorzichtig uit hun potjes gehaald en direct in het plant gat gedaan. Daarna met wat verse aarde van ongeveer een centimeter dik de smartpot wat aangevuld (alleen de toplaag).

 

gallery_38479_16307_2153623.jpg

 

gallery_38479_16307_4236392.jpg

 

gallery_38479_16307_4097087.jpg

 

gallery_38479_16307_3008944.jpg

 

Stap 8 preparatie smartpots.

 

Nu de Peuters nieuwe schoenen aan gemeten hebben gekregen. Is het tijd om min bodemleven te gaan activeren. Hiervoor heb ik de Bacto nodig wat word meegeleverd bij het bio kitje van Sannie. Voordat ik ben gaan overpotten heb ik eerst 5 gram Bacto afgewogen en deze vermengt met 5 liter gewoon kraanwater. Dit water heeft eerst nog 24 uur gestaan om op kamer temperatuur te kunnen komen. Na het overpotten heb ik vervolgens 1 liter bacto/water per smartpot gebruikt om deze in te wateren.

 

gallery_38479_16307_5275258.jpg

 

gallery_38479_16307_2057718.jpg

 

gallery_38479_16307_3997308.jpg

 

Goed nu alle plantjes nieuwe schoenen hebben gehad en zijn in gewaterd werd het tijd om mijn Blumat tensiometers en druppellaars te gaan installeren.

 

Installatie Blumat druppellaars en Blumat digital tensiometers.

 

Om dit systeem bedrijfsklaar te maken moest ik weer diverse handelingen gaan verrichten om deze te gaan installeren en te gaan instellen. Zal stapsgewijs uitleggen wat ik allemaal heb gedaan om dit systeem aan de praat te krijgen.

 

Stap 1. inweken sensoren en gebruiksklaar maken.

 

Zoals ik in mijn eerdere update al aan gaf, heb ik alle sensoren van de druppelaars en de tensiometers gisteren al in een emmer water gelegd. Dit om deze voldoende te laten inweken. Vervolgens heb ik de druppellaars en de tensiometers onder water in mekaar geschroefd. Onder water om evt. luchtbellen in de sensoren te voorkomen.

 

gallery_38479_16307_6325988.jpg

 

gallery_38479_16307_13001.jpg

Stap 2. Plaatsing van de sensoren.

 

Nu alle sensoren in mekaar zijn geschroefd werd het tijd om deze te gaan plaatsen in mijn smartpots.

 

gallery_38479_16307_2233270.jpg

 

gallery_38479_16307_4182167.jpg

 

Stap 3. Het aansluiten van het druppelsysteem.

 

Goed alle smartpots zijn nu voorbereid. Tijd om het systeem bedrijfsklaar te maken en te gaan aansluiten. Als eerste alle smartpotten op hun juiste plaats gezet.

 

gallery_38479_16307_1077368.jpg

 

Daarna heb ik de opvoerslang tussen mijn voedingsvat en mijn eerste druppellaar gelegd. Heb deze slang 50 cm spelling gegeven met het oog op toekomstige kweekjes waar alles misschien weer net iets anders zal staan. Heb ik iig wat speel ruimte in de toekomst.

 

gallery_38479_16307_6303300.jpg

 

gallery_38479_16307_4937307.jpg

 

gallery_38479_16307_4109695.jpg

 

Nadat ik de eerste slang heb aangesloten, heb ik alle resterende druppellaars ook aangesloten. De slanglengtes konden gewoon met een scherpe schaar op maat worden geknipt. Zie ook dat in een emmertje water erbij had staan om de slangetjes eerst goed nat te kunnen maken. Op deze manier kan je zonder al te veel moeite alle slangetjes makkelijk aansluiten.

 

gallery_38479_16307_2193972.jpg

 

gallery_38479_16307_985933.jpg

 

gallery_38479_16307_1401079.jpg

 

gallery_38479_16307_2955141.jpg

 

Het bewateringssysteem is nu geheel verbonden en aangesloten. Om het systeem in werking te stellen heb ik van alle druppelaars de inregelknoppen dicht gedraaid. Met uitzondering van de laatste druppellaar die heb ik open gelaten. Vervolgens heb ik 8 liter water aan mijn voedingsvat toegevoegd. De laatste druppellaar begon nu ook te lopen. Heb een klein beetje laten doorlopen, daarna heb ik hem dicht gedraaid totdat hij niet meer druppelde. Vervolgens heb ik hem nog 2 streepjes verder dicht gedraaid. Dit proces heb ik van achteren naar voren herhaald tot en met de eerste druppellaar. En hiermee is mijn bewateringssyteem ook in werking gezet.

 

gallery_38479_16307_3831128.jpg

 

gallery_38479_16307_6098287.jpg

 

gallery_38479_16307_2167714.jpg

 

Voor de juiste afstelling van het systeem ga ik de tensiometers gebruiken, deze moeten eerst nog een paar uur in de grond zitten voordat ik een goede waarde kan gaan meten. Dat ga ik dadelijk nog ff uitvogelen en bekijken. Voor nu, heb ik trek in een dikke toeter en een bakkie troost. Hoop jullie hiermee weer van voldoende informatie te hebben voorzien. Tot de volgende Update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig daar,

 

Je zal wel ff bezig geweest zijn maar het resultaat mag er zijn, ziet er allemaal netjes uit B)

Edited by miami

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot dusver een mooie stap voor stap uitleg Ronson. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt heren :lol: . Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Doe ik omdat ik heel veel dingen nu voor het eerst doe. De meeste van jullie zijn veel verder dan ik. Dus probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn in mijn handelingen zodat jullie goed kunnen mee kijken en me kunnen bij sturen als ik ergens de fout in ga. Ben wel blij dat ik nu wel de grootste bulk qua text heb gehad. Valt niet mee met 2 vingertjes typen de hele tijd B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal kweekdagen: 11.

Aantal dagen 18-6: 6.

Groeiweek: 1.

 

Er zijn weer een paar dagen verstreken, tijd om dan maar ff de voortgang van mijn kweekje te melden. Het probleem van het strekken van de plantjes heb ik inmiddels gestabiliseerd. Na het overpotten kwamen de plantjes hoger te staan dat in combinatie met het zakken van me lamp was genoeg om die strek te stabiliseren. Ik zag vanochtend wel dat de plantjes aan de linker kant te veel naar rechts gingen trekken. Ze trokken naar me lamp toe zeg maar. Heb daarop mijn lamp wat meer naar links gebracht en meer in het midden van de planten. Omdat de smartpots wat breder zijn en ik een ventilator in me tentje heb staan is alles een stukkie naar links opgeschoven. Had de positie van de lamp hier nog niet op aangepast, dus logisch ook eigenlijk. Heb tegen de linker plantjes ff een glaasje en een bakje gelegd om de plantjes weer lichtjes wat rechter op te zetten en een beetje te leiden. Dit in combinatie met het her centreren van me lamp, hoop ik dat ze weer gewoon recht omhoog gaan. De Blumatjes staan nog stil. Heb ze vandaag nog ff op werking gecontroleerd door ze ff open te draaien en daarna weer lichtjes wat dichter alle 5 nog in orde. De vochtigheidsgraad van me grond ligt op dit moment tussen de 80mbar en de 110mbar. Verwacht dat zaterdag de eerste druppellaar pas zal gaan lopen. De peuters zelf gaan in mijn ogen nog steeds goed ze zijn bezig met de aanmaak hun tweede internode. Ze waren wat licht van kleur in het begin maar beginnen nu ook goed bij te kleuren. Mijn bodemleven zal nu stilletjes aan ook langzaam opgang gaan komen, het is nu 2 dagen geleden dat ik dat op gang ben gaan trekken. Zal dit proces nog maals gaan herhalen in de loop van de volgende week. Hieronder de foto's van groeidag 6.

 

gallery_38479_16313_150352.jpg

 

gallery_38479_16313_778479.jpg

 

gallery_38479_16313_4673285.jpg

 

gallery_38479_16313_6175121.jpg

 

gallery_38479_16313_1592956.jpg

 

gallery_38479_16313_1687514.jpg

 

gallery_38479_16313_4691773.jpg

 

Till next time B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal kweekdagen: 13.

Aantal dagen 18-6: 8.

Groeiweek: 2.

 

Zo de eerste week groei zit er weer op, tijd voor een update. De tijd vliegt weer en we gaan de 2e week van de groei periode in. Het gaat in mijn ogen nog steeds voorspoedig. De strek heb ik gestabiliseerd en de kleuters zijn hard bezig met de tweede internode. De derde is ook onderweg. De kleuters beginnen lekker op kleur komen, op 1 na die nog wat lichtjes van kleur is maar ook die geeft tekenen dat ze aan het bij kleuren is. Het bodem leven zal nu dus al redelijk opgang zijn gekomen. Vanochtend weer ff wat vochtige handdoeken neergelegd om de LV wat om hoog te krikken. Deze waren opgedroogd waardoor me LV naar de 40% was gezakt. Na plaatsing steeg me LV gelijk weer 10 - 15%. Bij mijn volgende ronde zit ik ook te denken om een lucht bevochtigingsapparaatje aan te gaan schaffen als verbetering van me setup dan. Goed nu nog ff op de ouwerwetse methode. Temperaturen liggen ook op een stabiel niveau tussen de max 30 en min 20 graden. Temp 20 cm onder de lamp ligt tussen de 30 - 32 graden als hij aan staat. Temperatuur is wel wat hoger dan normaal, heeft ook te maken met me ventilator in de tent die nu nog uit staat.

 

Het Blumat systeem

 

Het Blumat bewateringssysteem is de afgelopen dagen langzaam in werking getreden. Ben ook enorm blij met de tensiometers die tot nu toe ontzettend goed hun werk doen. Wat is mijn constatering van de GV (grondvochtigheidsgraad) toen de druppellaars begonnen te lopen. Alle vijf de druppellaars begonnen te druppelen bij een GV tussen de 110 en 120 mbar (vanaf gem 60mbar toen ze geplaatst werden). Dat is voor de groei periode nog net iets te nat. Mijn beoogde niveau ligt rond de 150 mbar. Heb de druppelaars dus weer een streepje dichter gedraaid. Op het moment staan 3 smartpots op een GV van 150 mbar en de druppellaars staan stil. Als ik vandaag de 160 mbar meet en ze lopen nog niet zal ik ze lichtjes opendraaien zodat ze zullen gaan druppelen. Dus dat wordt er boven op zitten vandaag. De aankomende dagen zal ik waarschijnlijk nog wel ff bezig wezen met de fine tuning van de druppelaars om me GV niveau stabiel op de 150mbar te houden. Maar het systeem is tot leven gekomen en daar ben ik op dit moment heel erg tevreden over.

 

De foto's van vandaag;

 

gallery_38479_16334_1341467.jpg

 

gallery_38479_16334_5223304.jpg

 

gallery_38479_16334_3388274.jpg

 

gallery_38479_16334_5837758.jpg

 

gallery_38479_16334_3629661.jpg

 

gallery_38479_16334_1194037.jpg

 

gallery_38479_16334_3962435.jpg

 

gallery_38479_16334_2754836.jpg

 

Nou dat was het weer voor vandaag en ik zal zeggen, Till next time ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi compleet en duidelijk kweekverslag, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

Ook lekker veel aandacht aan je gear en planten besteed.

Meestal wordt dit soort moeite goed beloond door de planten. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...