Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Dimlux 1000watt

Recommended Posts

In een cooltube reflecteert het glas, licht en warmte terug naar de reflector die erin zit, dan weer terug naar het glas, weer naar de reflector enz enz. Een nanotube is gemaakt van onzichtbaar glas. Het glas is onzichtbaar omdat het niet reflecteert. Het licht gaat door het glas ipv terug te kaatsen. Als je zo een stukje glas bekijkt zie je alleen de randjes, niet het glas zelf.

 

Met behulp van nanotechnologie wordt er een soort coating in de buis aangebracht die dit reflecteren tegengaat. je ziet het in mindere mate ook op glas van brillen en tablets telefoons, tv's enz.

 

Verder hang je een cooltube in serie. De 1e lamp wordt dan veel gekoeld en de laatste in een rij wordt vaak te warm. Bij dit systeem koel je parallel. Elke lamp heeft een eigen aan en afvoer van lucht. Dit moet ook wel want een DE lamp heeft een bepaalde temepratuur nodig om efficient te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mooie tekening van een test set-up met alle nodige aan en afvoertjes erop getekend zou hier niet mis staan denk ik .

je zegt hierboven dat je voor elke lamp een aan en afvoer nodig hebt?

dus 5 lampen is 5 invoer en 5 afvoer? + de onderdruk afvoer van de ruimte?

of zie ik dat verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt van de setup af lijkt me, anders kan je de afvoer van lampen ook als onderdruk gebruiken voor de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep. Kan ook.

 

Bij volledige koeling maak je bv 1 warme en 1 koude buis naast de reflectors van bv 250mm met t-stukjes als aftakking naar elke reflector. Zo krijgen ze allemaal dezelfde temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus drukval maakt niet uit, heb je dan een kanaalverwarmer ofzo erbij? (voor die warme buis he)

lijkt me wel een heel gedoe, wel mooi ontwikkeld .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de duidelijkheid er zijn 2 versies de open versie (1 luchtaansluiting) en de gesloten versie met Nanotube (2 lucht aansluitingen).

 

Op de gesloten reflector met Nanotube zit een 50mm aansluiting waar de koude lucht in geblazen wordt en een 50mm aansluiting waar de warme lucht weer uit komt. Deze lucht komt van buiten de ruimte en gaat ook weer uit de ruimte en is enkel voor mensen die met CO2 willen werken.

 

De open versie heeft een reflector met openingen in de bovenkant van het reflecterende gedeelte op een manier dat er geen direct licht door schijnt. Door natuurlijke convectie zal de warmte door deze openingen ontsnappen en zo de lamp koelen. Er zit ook een 50mm aansluiting op waardoor actief af gezogen kan worden om de temperatuur in de ruimte te doen verlagen.

 

Het kan in een ruimte waar het zomers te heet wordt 5 tot 6 graden schelen door hier actief van af te zuigen. Of er kan met een kleinere af zuiger en leiding diameter de zelfde koeling bereikt worden als zonder actieve afzuiging. Het ligt er maar net aan wat de beperking of doelstelling is.

 

Doordat de boost 1200Watt is wordt de lamp heter als normaal en door de open structuur van de reflector blijft de lamp toch op de ideale temperatuur. Zonder deze indirecte koeling wordt de lamp te heet en neemt de efficiëntie af. Het is zelfs zo dat als er actief wordt afgezogen de efficiëntie zelfs nog iets meer toeneemt als bij natuurlijke convectie. Een win win situatie dus. De lamp wordt ook niet te veel gekoeld omdat de open structuur van de reflector zo is opgebouwd dat de lucht niet direct langs de lamp wordt gezogen maar er omheen gaat.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
de reflector zo is opgebouwd dat de lucht niet direct langs de lamp wordt gezogen maar er omheen gaat.

 

Mvg,

Limit

 

 

dat zeg ik, slim :)

 

@ 3.0 gaan we doen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nu 2maal wiet gezien die onder een verlichting ala cooltube gekweekt zijn, opbrengst niet super, maar wat een wiet! spierwit, ruikt super, en rookt super. blijkbaar doet dat toch iets goeds, minder hitte op je top.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt dat heb ik zelf ook waargenomen, net als onder de plasma lamp of spaarlampen etc...

minder warmte op de toppen is wittere en mooiere wiet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ limit/racker, wat is het "ideale" belichtingsveld voor de reflector? Lijkt me dat het licht wat meer over de lengte verspreid wordt tegenover een pro armatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met boost (1200watt) 1,40mx 1,40m als de reflector 60cm van het gewas hangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk speelgoed voor tentjes vroeg me al een tijdje af waar de kappen blijven die een vierkant beschijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine correctie, bij een breedte van 140cm is de ideale hoogte tot de lamp 70cm.

 

Een van de regels bij deze reflector is dat de hoogte van de reflector de helft is van de onderlinge afstand tussen de overige reflectors. Of als een ruimte van 1,50x1,50m wordt gebruikt dus 75cm hoogte. Het maakt niet uit of er een 400W of 1000W lamp wordt gebruikt het te belichten oppervlak bepaalt de hoogte niet de lamp. Het is natuurlijk wel zo dat bij een 1000W lamp een groter oppervlak wordt belicht en dus automatisch een grotere aftand tot het te belichten oppervlak.

 

De reflector heeft een breed stand voor overlap met meerdere reflectors, het beeld is dan 1:2. Bij wanden of een vierkante tent wordt de verstelbare zijreflector op de diepstand gezet en krijg je een beeld dat 1:1 doet.

 

Een lamp hoger hangen kan altijd maar als deze lager wordt gehangen als de ideale hoogte gaat dit ten koste van de uniformiteit en krijgt men hot spots. Dit is eigenlijk bij alle reflectors het geval al denkt men nog steeds dat hoe lager hoe beter is.

 

Een gesimuleerd lichtplan is bij deze reflector eigenlijk niet nodig hij is zo ontworpen dat als er een aantal regels worden gevolgd altijd het ideale lichtbeeld wordt behaald. Door de variabele optiek en de opzet stukken zijn wand verliezen zo goed als volledig verleden tijd.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer komen deze in 600 watt :)

 

Heel mijn hok is gebouwd op 400/600 watt en niet op 1000 :P

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelijk met de 1000W tegen het eind van het jaar. Full fixture enkel in 230->400V uitvoering en de losse reflector is geschikt voor alle overige normale lampen.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi spul!! die gasten van dimlux zijn goed bezig dus voortaan inplaats van 3x1000 nu 6x1000 op een optie 3500 aan een kleine opti heb je voortaan genoeg tenminste als je die warme lucht naar buiten blaast of helemaal geen opti meer is ook een optie.

 

gr nieuweling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limit, ik heb je een tijd geleden horen zeggen dat Gavita destijds de beste reflectoren op de markt had, durf je nu anders te beweren?

Mooi spul btw. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat moet je eigenlijk aan Whazzup of Doc vragen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiermee kan je dus wel in ruimte afblazen want geen vochtige lucht...

 

Of als verwarming.

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gelijk met de 1000W tegen het eind van het jaar. Full fixture enkel in 230->400V uitvoering en de losse reflector is geschikt voor alle overige normale lampen.

 

Mvg,

Limit

 

Dat zou mooi zijn, wat beschijnen die ideaal?

en de boost?

ook met koeling dus?

afzuigers heb ik nog genoeg liggen

 

mooi spul!! die gasten van dimlux zijn goed bezig dus voortaan inplaats van 3x1000 nu 6x1000 op een optie 3500 aan een kleine opti heb je voortaan genoeg tenminste als je die warme lucht naar buiten blaast of helemaal geen opti meer is ook een optie.

 

gr nieuweling

 

Probleem is dat je nog steeds hele warme lucht naar buiten blaast en dus hotspots hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Limit, ik heb je een tijd geleden horen zeggen dat Gavita destijds de beste reflectoren op de markt had, durf je nu anders te beweren?

Mooi spul btw. :)

 

Laat ik het zo zeggen als ik er niet in zou geloven dat dit ontwerp het beste zou worden ik er nooit aan begonnen zou zijn. Of dat het ook is laat ik aan anderen over ik kan enkel onze cijfers overleggen.

 

Bij het ontwerp van de reflector stond een ding centraal en dat was de hoogst mogelijke efficiëntie te behalen die mogelijk was. De reflector is daarom horizontaal geheel volgens het SBCS (Single Bounce Clear Sight) principe ontwikkeld wat inhoud dat elke lichtstraal slechts een maal reflecteert in de reflector en na reflectie niet gehinderd wordt door de lamp of Nanotube. Wij hebben vervolgens net zolang aan de reflector gewerkt totdat we een model hadden dat optisch zo perfect was dat we geen hamerslag of ander patroon hoefde toe te passen. Een patroon in de spiegel zorgt ervoor dat hotspots worden uitgesmeerd en/of een verbeterde uniformiteit maar zorgt ook voor ongewenste meervoudige reflecties in de reflector en reflecties naar de lamp ten nadele van de efficiëntie.

 

Het ontwerpen van de reflector is overigens geheel in CAD omgeving en optische software pakketen uitgevoerd, hier is eigenlijk geen fysieke handeling met reflecterend materiaal aan te pas gekomen. Dit kan ook niet anders want de nauwkeurigheid van de reflector zit op 1/10e mm, de prototypen hadden een paar kleine afwijkingen die met het blote oog nauwelijks zichtbaar waren maar enorme hotspots in het lichtbeeld gaven, de productie vereist dan ook enorme precisie.

 

Volgens de software matige simulaties zitten we met ons ontwerp op de theoretische max wat mogelijk is met een horizontale 140graden reflector, of dit in de praktijk ook zo is zal blijken over een maand of 2 wanneer de serie modellen worden getest middels een goniometer en de bol van Ulbricht. Redenen om aan te nemen dat hier grote afwijkingen uit voort komen zijn er niet dus gaan we ervan uit dat deze reflector op de max van het haalbare zal zitten.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gelijk met de 1000W tegen het eind van het jaar. Full fixture enkel in 230->400V uitvoering en de losse reflector is geschikt voor alle overige normale lampen.

 

Mvg,

Limit

 

Dat zou mooi zijn, wat beschijnen die ideaal?

en de boost?

ook met koeling dus?

afzuigers heb ik nog genoeg liggen

 

 

 

De full fixture 600W 400V EL zal een boost hebben van 690Watt gelijk aan de huidige 400V ballast. De koeling is gelijk aan de 1000W zowel in de open als de gesloten uitvoering.

 

Wat deze reflector ideaal belicht licht aan de wens van de klant. De nieuwe Greenpower 600W 400V EL plus lamp doet 1190umol en bij 690W is dat bijna 1370umol. Het reflector verlies gaat hier nog vanaf maar doordat de boost de efficiëntie van de lamp verhoogt en door de reflector opzet stukken denken wij dat hier nauwelijks nog iets vanaf gaat.

 

Oftewel bij 1m2 heb je bijna 1370umol/m2/s tot je beschikking wat tegen de max van wat de plant kan hebben aanzit, voor de hoogste opbrengst/m2 is dit een ideale waarde. Wil je de hoogste opbrengst per Watt realiseren zal je richting de 700umol/m2/s moeten gaan en dat houdt in dat je op 2m2 moet gaan zitten wat neerkomt op ongeveer 1,4x1,4m.

 

Wat ideaal is hangt dus van af van wat jouw doelstelling is, gram/m2 of gram/Watt. Bij 1m2 is de ideale hoogte voor de reflector in ieder geval 50cm van gewas tot aan de lamp. En bij 2m2 (1,4x1,4m) is dit 70cm.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
klinkt interessant ik bied mezelf bij deze als tester aan.

Vind het ook niet erg om te betalen

 

Volgens mij is de test sectie al een tijdje uit de lucht en is het dan ook niet geoorloofd dit alsnog te regelen.

 

Helaas.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...