Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kalashnikova

600/400 watt

Recommended Posts

Ik had een vraagje ik had bij de growshop een lamp gekocht met een trafo en had eerst altijd een 600 watt erop aangesloten. Nu heb ik een 400 watt lamp gekocht en kan ik die hier ook gewoon op aansluiten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, tenzij je een dimbare evsa hebt en tot of lager dan die 400w watt dimt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee, tenzij je een dimbare evsa hebt en tot of lager dan die 400w watt dimt.

 

 

Maar de vrouw van de growshop zei dat het kon, ik weet alleen niet hoe ik kan zien of ik hem kan dimmen of niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je hem kan dimmen zit er een dim knop op.. :(

 

 

sorry voor het vele eiditten maar moest het weer ff duidelijk maken... ;)

omg ik moet echt ff me joint weg leggen.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol zit er niet op achja als die vrouw het zegt probeer ik t wel, het blijft een vrouw maarja wat kan er mis gaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me niet handig ;) je pompt gewoon veel te veel stroom die lamp in, en daar is hij niet op gemaakt.. ;)

(als het een vsa is en geen dimbare evsa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik krijg het vermoeden dat het niet kan..

 

wat voor merk vsa heb je? elt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

merk vsa maakt niet uit, het moet een dimbare evsa zijn anders is het kansloos..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken iemand die dat ook gewoon deed ( eerst 400 watt en na een tijdje 600watt ) met een 600watt vsa.

Ging wonderbaarlijk gewoon goed ;)

 

Mijn advies: DOE DIT NIET, gebruik gewoon de lamp die er voor gemaakt is, tenzij je brand wil hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol 600 watt in een 600 watt vsa is ook geen probleem ;) , maar wel 400 watt in een 600 watt vsa.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

die fout heb ik ook wel eens gemaakt, ging ook goed ;)

Volgens mij heeft bal lampen waar je beide in kunt draaien.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dit is precies wat die vrouw ook zei, 600 vsa met 400 watt lamp is geen probleem maar andersom wel.

Is eigenlijk ook wel logisch als je erover nadenkt toch want als die 600 watt om kan zetten kan hij het ook met 400 toch ?

 

 

 

 

@ miami het is een elt ja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zijn dan dimbare evsa's uitgevonden ?? ;)

als je toch gewoon een 70/150/250/400 watt lamp in een 600 watt vsa kan draaien en het vsa dan zijn stroomtoevoer aanpast ???

 

leg me dat ff uit aub ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen .....

 

Probeer het en maak er een filmpje van !

 

Hier op wietforum hebben we geen flauw idee of dt zou kunnen ...

 

Ik kijk uit naar je filmpje !

 

UG

 

 

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan altijd, en het past ook nog !

 

Bijzonder vreemd advies, je gaat toch ook geen 6 v batterij opladen met een 12 v lader ?

ja het kan best ff goed gaan, maar wat ik hier op WF wel geleerd heb is dat je setup toch wel op elkaar afgestemd moet zijn.

 

Je geneert een hoop warmte met een magnetische ballast, en het is wel een verschil van 200 Watt....

 

Ik zou zeggen: better safe than sorry en koop gewoon een 400W VSA voor die paar tientjes, of investeer in een dure EVSA, en anders hang een automatische blusinstallatie op voor het geval de boel in de hens gaat..

In unieke gevallen kan je lamp uit elkaar spatten, met alle gevolgen van dien.

 

Zelf dacht ik ook een 400 watter in een 250W VSA te kunnen steken, maar nadat ik alle tegenargumenten had gelezen leek het me niet een slim idee, jij wil er nog een schepje bovenop doen door een lager wattage lamp in een hoger wattage vsa te steken... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff slecht voor je nachtrust hoor zulke geintjes uithalen... beter zorg je gewoon dat je rustig kan slapen en dat alles gewoon goed en zorgvuldig is uitgezocht en aangesloten

en waar hebben we t over ...koop gewoon 600 watt lamp..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja dit is precies wat die vrouw ook zei, 600 vsa met 400 watt lamp is geen probleem maar andersom wel.

Is eigenlijk ook wel logisch als je erover nadenkt toch want als die 600 watt om kan zetten kan hij het ook met 400 toch ?

 

 

 

 

@ miami het is een elt ja...

 

Een magneet vsa bouwt enerzijds de opstartpiek op die de lamp nodig heeft en begrenst anderzijds het op te nemen vermogen van de lamp.

Een lamp van 400 watt heeft dus 400 watt vermogen nodig. Daarbij plaats ik wel een kanttekening: er bestaat enige tolerantie. Met een lumenboost kan de lamp 10 tot 15 % meer vermogen opnemen zonder stuk te gaan.

Echter, bij een 400 watt lamp aangestuurd door een 600 watt vsa wordt het opgenomen vermogen opgevoerd tot plus 50 %.

Ik vraag me af of zo'n lamp dit aan kan.

De 1000 watt Philips kan worden opgevoerd tot 1150 watt in een Gavita vsa.

Als er geen grenzen waren, zou die 1000 watt lamp toch ook wel opgevoerd kunnen worden tot 1500 watt.

Grenzen zijn nu eenmaal grenzen. Als die er niet waren zouden in het Westland alle kassen volhangen met goedkope 70 watt lampen, die allen met lumenboost 1150 watt vermogen opnemen.

 

Met enige technische kennis is het niet moeilijk om een bromfiets op te voeren tot 90 km. Maar opvoeren tot dik boven 200 km en meedoen aan de TT in Assen zal echt niet lukken.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het kunnen... Kan een 400 watt lamp in een 600 watt ELT VSA.

 

Ja het kan, maar is het goed. Nee. De lamp zal meestal niet barsten of ontploffen, maar zal zeer snel achteruit gaan, en is sneller opgebrand.

 

Na wat verhalen er over gehoord te hebben (20x 400 watt bulp in 600 watt VSA) hebben wij het getest met een stroom meter er achter. Het blijk dat de VSA het zelfde stroom verbruikt bij zowel 400 watt lamp als een 600 watt lamp.

 

Dus dan de vraag, waarom zou je het doen, je bespaard geen stroom, en de lamp is eerder opgebrand. (net als een fiets lampje van 6v aansluiten op een batt van 9v, hij brand effe heel vel, en dan is ie op/stuk)

 

Het advies zou dus moeten zijn, NIET DOEN. (maar het kan wel)

 

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

net zoiets als een 600 watt vsa op een hema timertje zetten....t gaat best maar voor hoelang..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Over het kunnen... Kan een 400 watt lamp in een 600 watt ELT VSA.

 

Ja het kan, maar is het goed. Nee. De lamp zal meestal niet barsten of ontploffen, maar zal zeer snel achteruit gaan, en is sneller opgebrand.

 

Na wat verhalen er over gehoord te hebben (20x 400 watt bulp in 600 watt VSA) hebben wij het getest met een stroom meter er achter. Het blijk dat de VSA het zelfde stroom verbruikt bij zowel 400 watt lamp als een 600 watt lamp.

 

Dus dan de vraag, waarom zou je het doen, je bespaard geen stroom, en de lamp is eerder opgebrand. (net als een fiets lampje van 6v aansluiten op een batt van 9v, hij brand effe heel vel, en dan is ie op/stuk)

 

Het advies zou dus moeten zijn, NIET DOEN. (maar het kan wel)

 

 

MVG

 

Een HPS-lamp heeft geen ingebouwd remmechanisme. Sluit je een 70 watt lamp aan op een 1000 watt vsa dan gaat die ook 1000 watt vermogen opnemen. Voordien is hij natuurlijk allang kapot.

Dus wat je stelt zal ongetwijfeld kloppen: die 400 watters trekken gewoon de aangeboden 600 watt.

Ik ben geen techneut, maar het schijnt dat een HPS-lamp geen Ohmse weerstand heeft.

Het dimmen van spaarlampen lukt ook niet met een dimmertje bestemd voor gloeilampen.

Daar is ingewikkelde elektronica voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BB

een 400W in een 250W VSA wil prima ;)

 

Zolang je bulb wattage hoger is dan je VSA mag het niet uitmaken, doe je het andersom dan ligt het maar net aan je type bulb wat er gebeurt (niet doen, klappen, kromme arc, snel slijten). Een VSA kan niet meer leveren dan de max dus je zit goed als de VSA genoeg aan opstartpiek kan leveren om de zwaardere lamp te onsteken.

 

Andersom kun je dus rare en zeer gevaarlijke dingen krijgen en niet doen als je geen EVSA hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zei ik toch, gewoon ff luisteren kalaskje ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...