Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Vuilstroom En Sperfilters

Recommended Posts

Ik begin dit topic omdat ik veel vragen krijg over vuilstroom en sperfilters.

Graag wil ik er wat meer over weten en dus vraag ik aan de electro-goeroes onder ons om me een beetje onderweg te helpen.

Hoe het werkt en waarom een sperfilter.

Waarom gebruikt niemand ze?

Het verhaal gaat dat vuilstroom meetbaar is op het electriciteitsnet.

Kan iemand dit conformeren???

Waarom gaat dit niet op voor een esva maar wel een vsa.

Ik hoop op diepgaande respons.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

this is a job for super Whassup !! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan wel een heel ingewikkeld verhaal houden maar het is met name om er voor te zorgen dat er geen (meetbare) storing op het net terecht komt. Het is een beetje ingewikkeld verhaal maar harmonischen zijn hogere frequenties dan de 50 hz die je aangeleverd krijgt, die in je apparaat (de VSA) ontstaan. Het sperfilter filtert die er (als het goed is) uit maar heeft ook wel een aantal nadelen:

 

- Het verlaagt je powerfactor tenzij je deze ook weer compenseert met een extra condensator (net als op je VSA)

- Het verbruikt vermogen - is weerstand, minder spanning dus minder vermogen uit je lamp

- Er zijn er die betwijfelen of het wel nodig is (dit is in dat verband een interessant artikel)

 

Voor elektronische systemen in huis (home automation) gaan er ook signalen via het lichtnet. In dat geval wordt er ook een sperfilter geplaatst op je stroomtoevoer in je meterkast om te voorkomen dat de afstandsbesturingsignalen (mooi scrabble woord) het huis verlaten en bij de buren de wasmachine aanzet en de verwarming op 40 :D.

 

"Vuilstroom" is volgens mij wat anders. Als je een 3-fasen aansluiting hebt dan loopt er, als je de belastingen goed hebt verdeeld, geen stroom door de nul. Althans, dat is de ideale situatie. Er loopt maximaal dezelfde hoeveelheid stroom als dat er door één van de fasen gaat door de nul in een 3-fasen systeem. Dat komt omdat de 3 fasen 120 graden ten opzichte van elkaar gedraaid zijn. Daarom kun je ook 3 fase draden en één nul hebben van dezelfde dikte, je zou zeggen dat de nul dan 3x zo dik zou moeten zijn. Nee dus.

 

Als de belasting echter niet-ohms is (weerstand, zoals lampen) maar bijvoorbeeld inductief (zoals spoelen) dan ontstaan er harmonischen. Deze heffen elkaar niet op (door de fasedraaiing) en komen dus als resultante stroom op de nul terecht. Volgens mij wordt dat bedoeld met vuilstroom. Het heeft er dus zeker enigszins mee te maken, maar dan specifiek voor een 3-fasen systeem.

 

Dan zit ik nog aan iets anders te denken (want de kreet vuilstroom ken ik als zodanig niet): Als de powerfactor (de cos phi) van een apparaat lager dan één is, dan loopt er om het simpel te zeggen meer stroom door je apparaat dan hij eigenlijk gebruikt, maar op een dusdanige manier dat je het niet ziet op je meter. Je betaalt daar dus niet voor, je pompt het eigenlijk alleen maar rond... tot aan de centrale waar de generator staat. Die moet dus méér stroom leveren aan het net dan waar voor betaald wordt en dat is natuurlijk niet fijn. Vandaar dat VSA's gecompenseerd zijn voor de cos phi met een condensator, die er voor zorgt dat de stroom doaardoor intern "rond gepompt" wordt. Zoinder condensator, of met een kapotte condensator is de powerfactor erg laag. Dat heeft dus ook consequenties voor je bekabeling...

 

anyways het goede nieuws is: met electronische VSA's heb je er geen van dit alles last meer van omdat dat geen inductieve last is die harmonischen veroorzaakt! (met je oude types kon je alleen in een straal van 100 meter geen AM meer op je radio ontvangen :lol:)

 

Aanvullingen welkom uiteraard. Dit is wat ik er van weet of hoe ik de kreet "vuilstroom" interpreteer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey whazzup; kom jij uit de electrotechniek. of zo? :D

Jesus... Ik weet nu aan wie ik (later) electro vragen ga stellen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vroegâh wel eens wat met elektronica geknutseld ja :D

 

Maar ik leer ook nog iedere dag bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
this is a job for super Whassup !! :D

... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

WOW mooi verhaal Whazzup het koste me minstens een uur googelen voordat ik er uit was.

Dus bedankt voor de Jip en Janneke taal :D .

 

1.als je meerdere vsa's hebt hangen kan je dan door het energiebedrijf uitgemeten worden??

2.zo ja hoeveel vsa's zijn dan nog veilig om te gebruiken??

 

Het verhaal gaat over storingen op het net zoals flikkerende lantarenpalen fases die er uit knallen in de stroomkast etc.

Bij constatering van vreemde dingen gaan ze meten.

Heb zelfs gehoord over graven in de grond om preciese locaties te achterhalen.

 

Voor het stroomgebruik en het rendement zeker niet gebruiken, maar voor de veiligheid dan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

we praten dan over grote installaties die niet in het bereik van een hobbykweker vallen (waar we ons op richten op het forum). Daar moet je een professionele vonkentrekker bij halen.

 

De meeste problemen worden volgens mij veroorzaakt door:

 

- slechte / oude VSA's

- kapotte condensatoren (deze worden in de professionele kwekerij vaak om de zoveel tijd gemeten)

- onoordeelkundige installatie

 

Voor één of twee lampjes hoef je je, mits je een goede VSA gebruikt, geen zorgen te maken.

 

Bij Bedrocan worden VSA's na 20.000 uur gewoon vervangen als onderdeel van het onderhoudschema.

 

Dat verhaal van die lantaarnpalen klopt overigens: Het elektriciteitsnet wordt ook gebruikt voor informatieoverdracht. De signaalspanningen worden gesuperponeerd op de netspanning, het meest gebruikt is de toonfrequentiesturing. De frequenties bevinden zich tussen 110 en 3000Hz, maar tegenwoordig wordt er ook met ethernet systemen gewerkt en elektronische VSA's, die tevens op afstand te dimmen zijn 's nachs..

 

Nog even over harmonische frequenties: de derde harmonische van 50 hz is 150 hz, de 5e harmonische is 250 hz etc etc. Die harmonischen bevinden zicht dus in het schakelbereik van van de toonfrequentiesturing, waardoor ze interferentie kunnen veroorzaken en de lantaarns aan en uitgaan.

 

Dan nog wat basisinfo:

 

De toenemende belasting en de groeiende energieprijzen dwingen de elektriciteitsbedrijven en de verbruiker tot een zo efficiënt mogelijke benutting van zowel het distributienet als de opgewekte energie. Daarom moet het blindvermogen tot een minimum beperkt worden. Door het verbeteren van de cos q> kan het blinde vermogen worden teruggebracht

 

Arbeidsfactor (cos φ)

In wisselstroom- en draaistroomschakelingen komt daar nog een factor bij: de arbeidsfactor, die is afgeleid van de faseverschuiving tussen stroom en spanning.

 

Bij alle verbruikers waar de werking berust op elektromagnetisme (motoren, transformatoren, smoorspoelen, enzovoort) ijlt de stroom na op de spanning met de faseverschuivingshoek φ omdat na de nuldoorgang van de spanning eerst het magnetische veld moet worden opgebouwd. De arbeidsfactor moet liggen tussen 0,85 (inductief) en 1, tenzij er andere contractueel vastgelegde afspraken zijn gemaakt.

 

Frequentie

De nominale frequentie van de netspanning binnen Europa is 50Hz. Mogelijke toleranties die de norm hiervoor hanteert zijn: - 50 Hz ±1% gedurende 95% van de tijd. In normale situaties zal de netfrequentie tussen de 49,5 Hz en 50,5 Hz liggen.

Harmonischen

 

De netspanning zal ideaal gezien een zuivere sinusvorm hebben. Door de toepassing van apparatuur die geen sinus vormige stroom vraagt ontstaan er echter afwijkingen van deze sinusvorm. In de EN 50160 is aangegeven binnen welke grenzen de harmonische vervorming in de netspanning moet blijven.

De harmonische vervormingfactor, ook wel aangeduid met THD (Total Harmonic Distortion) is een maat voor de mate waarin de diverse harmonische in de spanning voorkomen. De harmonische vervormingfactor moet te allen tijde- kleiner zijn dan 8%. In netten met veel servers, spaarlampen, televisies worden veel derde harmonische geproduceerd. De som van deze harmonische in de nulleider kan tot gevolg hebben dat hier een grotere stroom gaat lopen dan in de afzonderlijke fasen.

 

Netspanning

U als klant van het energiebedrijf mag van de leverancier verwachten dat er één kwalitatief goede spanning wordt geleverd. De nominale spanning voor openbare laagspanningsnetten is 230 Volt.

 

Volgens de EN 50160 mag de netspanning niet meer dan +6% en -10% afwijken van de nominale spanning. Deze voorwaarde resulteert in een netspanning die varieert tussen 207V en 244V. Naast langzame spanningsvariaties die vallen binnen het aspect spanningsniveau zijn er ook snelle spanningsvariaties.

Hierbij kan een onderscheid worden gemaakt tussen:

 

• Snelle spanningsvariaties ten gevolge van een enkele belasting;

• Spanningsdips;

• Overspanningen.

 

Spanningvariaties kunnen bijvoorbeeld optreden door het inschakelen van motoren, condensatorbanken en het gebruik van lasapparatuur. Veranderingen in het spanningsniveau kunnen leiden tot veranderingen in de verlichtingssterkte.

Afhankelijk van het aantal veranderingen per minuut kan dit door mensen als hinderlijk worden ervaren. Bij een spanningsdip zal de spanning een waarde aannemen tussen de 1% en 90% van de nominale spanning.

 

De tijdsduur waarbinnen de spanningsdip optreedt, ligt tussen de 10 MS en 1 minuut.

Bliksem of schakelhandelingen veroorzaken een optredende overspanning. Dit verschijnsel heeft altijd een zeer korte tijdsduur.

 

Vermogen

Het elektrische vermogen is het product van de grootheden spanning en stroomsterkte. Bij het onderwerp vermogen wordt een veelheid van termen voor slechts drie begrippen gebruikt. Onderstaand overzicht is bedoeld om hierin enige helderheid te verschaffen. Effectief vermogen: werkzaam vermogen, reëel vermogen, vermogensafgifte, werkelijk vermogen, ook wel hét vermogen > Grootheid: P > Eenheid: [W] [kW] [MW]

 

Blindvermogen ontstaat wanneer in een draaistroomnet een niet ohmse belasting (inductief en capacitief) zoals motoren of transformatoren zijn aangesloten. Door deze belasting ontstaat er een faseverschuiving tussen stroom en spanning, waardoor slechts een deel van het totale vermogen bruikbaar is.

Blindvermogen: reactief vermogen, blindverbruik > Grootheid: Q > Eenheid: [VAr] [kVAr] [MVAr]

 

Schijnvermogen: het schijnbaar opgenomen vermogen gebaseerd op de gemeten stroom inclusief de blindstroom > grootheid: S > Eenheid: [VA] [kVA] [MVA]

Bij wisselstroomgeneratoren en transformatoren wordt altijd het schijnbare vermogen opgegeven. Het schijnbare vermogen wordt opgenomen uit het net.

 

Dan nog wat aardige docs voor de liefhebber:

Netspanning_20analyse.pdf

harmonischen.pdf

harmonischen2.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep bedankt zal wel eens aan een vonkentrekker? vragen.

Conclusie klein hokkie geen probleem. :D

 

De rest van m'n vragen zal ik verleggen.

 

 

Hee Whazzup heb je ooit van een dipswitch gehoord???????

Share this post


Link to post
Share on other sites

jazeker. Een dual in line package switch. Ziet er zo uit:

DIPswitch.gif

ehm.. doet je google het niet meer jair? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarom kun je ook 3 fase draden en één nul hebben van dezelfde dikte, je zou zeggen dat de nul dan 3x zo dik zou moeten zijn.

 

Zijn bij dit bordje wel 3x dikker gemaakt,.....is dat uit veiligheid ????

gallery_9381_2898_1146065.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee maar in een 3-fase installatie is de nul gewoon even dik als de fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die SFX40 (Het Xanaru netfilter) is NIET voor het ontstoren van VSA's overigens, maar voor het binnen jouw huis houden van home automation signalen van het Xanaru systeem.

 

Info:

 

Eaton Electric levert onder de naam 'Xanaru' een huisautomatiseringssysteem dat via het bestaande elektriciteitsnetwerk van de woning functioneert. Via een afstandsbediening kan de bewoner alle voorbereide lichtpunten en wandcontactdozen bedienen, zodat hij alle aangesloten apparatuur 'aan' en 'uit' kan doen, lampen kan dimmen, zonweringen of rolluiken kan neerlaten en dergelijke. Het systeem maakt gebruikt van het A10-protocol, een eigen uitbreiding op het bekende X10-protocol. Doordat het bestaande 230 volt-netwerk wordt gebruikt, is deze vorm van huisautomatisering in zowel nieuwe als bestaande woningen toepasbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geen idee maar in een 3-fase installatie is de nul gewoon even dik als de fase.

 

Er loopt misschien een grotere stroom door de nul maar wel op een gemiddeld ander voltage. Zoals we weten worden de kabels warmer naarmate het voltage lager wordt...

 

Ik denk dat het meer een stukje gemak is, krachtstroominstallaties zijn meestal al wat zwaarder aangelegd.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er loopt misschien een grotere stroom door de nul maar wel op een gemiddeld ander voltage. Zoals we weten worden de kabels warmer naarmate het voltage lager wordt...

Jep, ik heb kortgesloten kabels in mijn vloer gelegd, 0 Volt, dus gloeiend heet, kan de kachel wel uitdoen!

 

Je maakt het er niet duidelijker op Kees.

 

 

Die sperfilters zijn nou typisch iets wat inspeelt op angst, ze kosten niet zo heel veel dus waarom zou je het niet doen ? Het is gewoon grote onzin, er zal beslist enig gereutel op je voedingslijn te meten zijn, maar aan het einde van de straat kan ik me niet voorstellen dat dat nog is te onderscheiden van de zonnebank, tv, stofzuiger, plasmascherm, pc (schakelende voeding!) etc. van de overige buren.

En degene die dat wel meent te kunnen kan zich bij mij melden voor een jaar lang gratis bier. (na demonstrie uiteraard)

Het enige wat je er mee wint is een rustig geweten, maar dat is dus schijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammergenoeg kan ik je hier absoluut geen gelijk in geven <_< .

Ik heb kort geleden metingen gezien tussen een nieuwe vsa en een evsa en daar zit een groot verschil tussen van ongeveer 20%.

Dat is niet een beetje dat is mega.

Maar ga er maar vanuit dat ik uit mijn nek lul en het niet weet.

Slaap maar rustig vanacht.

wiet3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jammergenoeg kan ik je hier absoluut geen gelijk in geven <_< .

Ik heb kort geleden metingen gezien tussen een nieuwe vsa en een evsa en daar zit een groot verschil tussen van ongeveer 20%.

Met meting bedoel je de lichtopbrengst toch niet ? Zet hem er anders eens bij, lijkt me wel interessant ?

Er zal beslist verschil zitten in de storing die een EVSA op de lijn zet en die die een VSA op de lijn zet. Meetbaar zal ie ook zijn als je rechtstreeks aan de lijn meet.

 

Ik zeg alleen, aan het einde van de straat (lees trafohuisje oid) is dat niet meer te onderscheiden van andere storingsbronnen, en dat maakt opsporing door het meten van stoorspanningen veroorzaakt door (E)VSA`s in mijn ogen onmogelijk.

Tenzij natuurlijk je bij ieder huis de binnenkomende voedingslijn opgraaft en daar gaat meten... Ik weet het niet hoor, maar ik heb het nog niet gezien.

 

Als ik zo je reactie lees lijkt het alsof je graag filters wilt verkopen, maar er alleen nog een goed verhaal bij wilt ? Doe mijn verhaal er dan ook bij als je wilt, wel zo eerlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar een eVSA ziet er uit als ieder ander electronisch apparaat, dit kun je niet onderscheiden van iets. Een magnetische VSA, in ieder geval zonder filter, is op het net te zien als een hele nette ruis die boven de eis uitkomt. Ik heb het zelf gezien... :rofl <_<

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen sperfilters op voorraad alleen maar evsa's.

De test die ik heb gezien was met speciale apparatuur om ballasten mee te testen.

De 2 merken die we tegen elkaar getest hebben waren Philips en Lumatek.

Bij deze test was Whazzup en KTM aanwezig en hebben met ons meegekeken.

De resultaten waren schokkend.

Ik zal Whazzup vragen om vanavond hier te reageren.

Kijk in de poppetjes van mijn ogen als ik je vertel dat het zeker uitmaakt.

Iedereen met meer als 2 ballasten moet opletten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben resultaten van metingen gezien van harmonische vervorming veroorzaakt door magnetische VSA's. Het grote probleem dat ik heb met sperfilters is dat het nog maar de vraag is of ze werken. Zie de lange posts hierover eerder in dit topic.

 

@bbb: die 3x dikkere draad is als het een 3 x enkelfase bord is. Die drie fases zijn dan met elkaar in fase wat resulteert in een drie keer hogere stroom op de nul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in het nieuws hier op wf stond laatst dat de elec maatschappij meting gedaan had op het net en een zgn wiet patroon aan trof......bedoelen ze dat ze konden zien dat er veel magnetische vsa's in de buurt moesten zijn?...of doelen ze op het 12 uur aan en 12 uur uit patroon in de bloei? en/of 18 uur aan en 6 uur uit in de groei...

 

misschien een stomme vraag maar wie niets vraagt leert ook niks... <_<

 

en als ze 12 uur aan 12 uur uit kunnen meten, dan moet je toch 24 uur per dag het zelfde stroom gaan afnemen van het net?

 

dus bv ruimte 1 van 0600 tot 1800 en ruimte 2 van 1815 tot 0545

 

ik had begrepen dat magnetische vsa een krachtige stroom gaf bij uitschakelen, geeft een electriche vsa dit ook ?

 

groetjes

Carpe_Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier het nieuws bericht van 10 juni 2009 om 18.09 van Bas

 

ze hebben het over een henneppatroon...die 3000 zullen wel stekjes geweest zijn ?

 

 

Politie ontdekt hennepkwekerij in Zundert na tip medewerkers energiebedrijf.

 

 

ZUNDERT: In een voormalige winkel aan de Prinsenstraat is woensdagmorgen een professionele hennepkwekerij ontmanteld. In het pand werden circa 3000 planten aangetroffen. Op het moment van de inval waren er zes Bulgaarse mensen aanwezig. Twee Bulgaren zijn aangehouden en voor verhoor naar het bureau gebracht.

 

De politie kwam de kwekerij op het spoor, nadat het energiebedrijf problemen ontdekte met een nabijgelegen transformatorhuisje. Uit metingen rees het sterke vermoeden dat in de voormalige bakkerij een hennepkwekerij moest zitten. De vreemdelingendienst heeft een onderzoekje ingesteld naar de status van de aangetroffen Bulgaren (twee mannen, twee vrouwen en twee kleine kinderen), maar zij zijn legaal in ons land. De politie gaat uitzoeken wie de eigenaar van het pand is. De hennepplanten en bijbehorende kweekapparatuur zijn geruimd en worden vernietigd.

 

Later op de dag werd ook in een woning aan de Laarse Heistraat een hennepkwekerij aangetroffen. De politie ontdekte de kwekerij, nadat het energiebedrijf aangaf dat metingen op het netwerk een zogenaamd 'henneppatroon' aangaven. In een recreatiewoning werden 400 hennepplanten aangetroffen. De planten en bijbehorende kweekapparatuur zijn ter vernietiging in beslag genomen. Er zijn geen aanhoudingen verricht. De gebruiker van de woning is bij de politie bekend en zal later worden gehoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, een 12 uur aan 12 uur uit piek van 10-20 lampen zie je wel op het net <_<. 2 x 12 uur is zelfs zichtbaar door de inschakelpieken iedere 12 uur. Gewoon een kwestie van veel stroomverlies waardoor ze een meting gaan doen. Ik heb me laten vertellen dat als er geen stroomverlies is (er dus niet meer gebruikt wordt dan afgenomen) er dan ook geen metingen plaatsvinden (zou aardig zijn als iemand die bekend is hiermee dit kan bevestigen). Je moet het zien als een waterleidingbedrijf dat een lek vermoedt. Dan gaan ze dat natuurlijk ook dichten. Dat is en blijft altijd het risico van aftappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met meting bedoel je de lichtopbrengst toch niet ? Zet hem er anders eens bij, lijkt me wel interessant ?

20% meer licht met een Lumatek dan een magneet is geen probleem.(dit vershil is gemeten)

Dat hoef je niet eens te meten want het is gewoon zichtbaar.

Hij gebruikt ook 10 tot 15% minder energie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...