Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nlx2700

stekken maken lukt niet.

Recommended Posts

Moet je niet een donkere bak hebben blokjes staan wel in tray maar is dat niet te licht voor de wortels ?

 

@ Meneerjansen temp controller tussen je warmte mat

Kan je hem zo instellen dat hij aan uit schakkelt en constante temp houd :P marktplaats liggen ze ook wel a 15 a 20 euro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen enkele stek vindt een afgesloten broeibak lekker, of ie nu van PP is of niet.

 

Je kunt bij de GS hele mooie domes krijgen waarmee je alle problemen waar je nu tegenaan loopt tackelt en in ieder geval iets tussen de propagator en matje (of dit nu in de propagator is of niet) om te voorkomen dat bij temp daling en harder opwarmen mat het in de propagator misschien wel 40C wordt, misschien ook nog een dimmer/regelaar op je verwarmingsmatje.

 

Dome die ik bedoel (incl. pluggen maar ook los te verkrijgen).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weekmakers zitten toch in soepel pvc? volgens mij kun je die bak nauwelijks soepel noemen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb weer nieuwe gesneden.

dit maal in 3 losse stek kastjes.

paperplugs niet te nat.

heb ook maar weer gelijk ff test gedaan met poeder en gel.

morgen staan ze 3 dagen dus dan gaan de schuifjes open.

hopen op een goed resultaat dit keer.

bedankt voor de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snij mijn stekken ook altijd zelf. Ik hanteer de volgende werkwijze:

 

- Ik vul kleine potje (4x4cm) met deze vochtige lightmix. Deze lightmix is bevochtigd met 20 ml water per potje. Het water heeft alleen wortelstimulator van Hesi met een PH van 5.8.

- Ik pak een bak met lauw water en vul deze met wederom met wortelstimulator van Hesi met een PH van 5.8 (hoeveelheid volgens etiket).

- Ik bereid de stekken voor zolang ze nog aan de plant zitten. Dus ik kies de stekken die ik eraf ga snijden en snij alvast de te verwijderen bladeren weg. Ook halveer ik de blijvende (grote) bladeren. Zolang de stek nog aan de moeder zit kan het gewoon wat meer hebben, vandaar dat ik het zo doe.

- Ik snij een aantal stekken eraf wat ik nodig heb. Maar als ik snij dan moet de stek daarna direct in het water.

- Als ik klaar ben met stekken snijden dan pak ik de stek die het eerste is gesneden (belangrijk want de stekken moeten een tijdje in het water hebben gestaan om zo goed vol met water te zijn gezogen). Deze stek dompel ik in de stekpoeder (de sterkte van het spul moet je bepalen aan de dikte en houterigheid van je steel).

- Daarna snij ik de stek aan de onderzijde schuin af. Ik wil geen stekpoeder aan de snijwond hebben. Want stekpoeder is er alleen voor om de schil van de steel makkelijker op te lossen zodat deze wortelt. En bij de snijwond is dit dus niet nodig.

- Ik druk ze daarna ongeveer 3 cm in de aarde van het potje.

- Ik plaats ze in een propegator en spoei alles vochtig.

- Daarna zet ik ze weg in een houten kast onder 2 x 18 watt TL (wit licht). Ik heb geen verwarmingsmat, maar omdat het altijd goed lukt denk ik dat het niet nodig is. Maar om de temperatuur constant te houden blijft het licht 4 uur per dag aan.

- Ik lucht de stekje iedere dag minimaal 1 keer voor 5 minuten.

- Na 7 dagen gaan de ventilatie schuiven open en sproei ik ze af en toe. Meestal binnen 10 dagen komen de wortels onder het potje uit. Het verlies bij mij is ongeveer 2-3 per 35 stuks.

 

Ik zeg niet dat dit de enige juiste weg is, maar voor mij werkt het wel. Het is alleen wel erg belangrijk dat je ontzettend schoon werkt. Gereedschap goed ontsmetten, niet aan de snijwond komen, enz.

 

Veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ;) ze staan nu 2 weken. En er is nog geen wortel te bespeuren. De schuifjes zijn ja 3 dagen open gegaan.

Heb blad voeding gesproeid met rizothonic. 0,7 6,2. De pluggen niet nat maar vochtig gehouden. En de warmtemat op 22/23 graden. En 24 uur t-neon 1 lamp. Maar nog geen wortel te zien. Wat doe ik nou nog fout?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 3dgn mogen ze op 18/6 :verrygood

 

Trekken ze geel weg of staan ze nog fier overeind?

Kan ook met de genetica te maken hebben of dat de mamma teveel voeding had tijdens knippen, dan gaat het ook trager.

 

Zet de klok op 18/6, leg iets tussen deksel en onderkant propagator (knijper ofzo) op een hoek zodat de lv rond de 70% blijft hangen en dan zul je met en paar dagen wortels moeten zien.

 

Heb je kleine stekblokkies of grote?

grote duurt het ook zo een dag of 4/5 langer voordat je wat ziet.

 

Foto zou handig zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een dag of 10 zou je toch de eerste wortels moeten zien met die paperpluggen.

Ik ben er geen voorstander van want ik kan er niet zo fijn mee werken als met steenwolpluggen bijvoorbeeld.

 

Laat je de pluggen wel een tijdje weken in wortelstimulator met een goede PH waarde, etc.?

Of dompel je ze onder en duw je er meteen een stek in ?

 

Die warmtemat,.. springt die wel aan ?

Ik kan me voorstellen dat het nogal warm is onder een lamp in een bak/Propagator, meet je de temperatuur daarin ?

 

En op 18/6 idd, zelf gebruik ik geen warmtemat oid meer, daarom laat ik de lampen 24u aan staan.

Maar in jou situatie zou ik de de donkerperiode gebruiken.

 

En nog een hele belangrijke,... welke stekpoeder gebruik je ?

Sommige vinden gel fijner of beter maar zelf gebruik ik Rhizopon 0.5%, heb ook een hoger percentage gebruikt door een miskoop bij Intratuin, dit lukte voor geen meter.

Verdiep je ff in stekpoeders als je niet zeker weet hoe en wat, daar zit nl ook veel verschil in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen jaar veel gekloot met stekken, heb nu 2 x 13 W tl buisjes die als verlichting in een badkamer meubel hebben gezetten, en daar doen ze het erg goed op.

 

Verder heb ik absoluut geleerd dat de stekken nooit te nat mogen staan, dus absoluut niet in een laag water zetten maar liever dagelijks met een pipetje wat wat aan de busjes toevoegen.

 

De paperbusjes heb ik nooit ingewaterd of zo met een Ph of EC waarde, gewoon een lichte oplossing met wortelstimulator, en zorgen voor een kleine bodem zodat ze niet direct te heet of te koud of te nat staan. Ik knip ca 50% van de fanleaves weg, en ik dompel ze alleen in de Clonex, stammetjes aan de onderkant schrapen en insnijden en klaar is klara.

 

Bij de Action hebben ze nu weer propagators in de aanbieding, en zet ze daarin, paar spaarlampjes erboven, kap dicht en eerste 3 dagen niks aan doen dan wat druppels water om het vochtig te houden.

 

Zo heb ik al meer dan 30 stekken gemaakt en ze blijven nog steeds wortelschieten als een tierelier.

Ieder doet het op zn eigen manier, en dat is prima, dit werkt voor mij en dat zal ik voorlopig ook niet veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...