Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
blowsterke

Raad Tilburg neemt motie aan om experiment gereguleerde wietteelt te starten

Recommended Posts

Raad Tilburg neemt motie aan om experiment gereguleerde wietteelt te starten

 

SHARE:

March 18th, 2013 | 21:06

Door webmaster

 

De gemeenteraad van Tilburg heeft vanavond een motie aangenomen om te starten met een experiment met gereguleerde cannabisteelt. De motie is ingediend door PvdA, VVD, D66, GroenLinks en de SP die samen 31 van de 45 zetels in de raad bezetten.

 

 

 

 

Naar verwachting zullen nog vele gemeenten het voorbeeld van Tilburg volgen. Op lokaal niveau groeit de ergernis over het wanbeleid van minister Opstelten (VVD), die problemen aan de voordeur creëert, terwijl hij het echte probleem, de achterdeur, volledig aan criminelen blijft gunnen.

 

Dezer dagen komt de brief die het VOC aan alle coffeeshopgemeenten heeft gestuurd in veel gemeenten aan de orde. Onze oproep om in elk geval voor 1 april aan minister Opstelten te laten weten dat de gemeente wil starten met gereguleerde teelt is in Tilburg gehoord. Hulde voor de Tilburgse raad en de als altijd zeer actieve Vereniging De Achterdeur!

 

http://www.voc-nederland.org/2013/03/raad-...elt-te-starten/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zekers mag de vereniging de Achterdeur bedankt worden. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt niks van hoor , mag niet van opstelten en hij is nog steeds de baas zullen we maar zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is de eerste druppel op de plaat,

als er maar genoeg druppels bijkomen moet die vanzelf wel afkoellen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fata morgana.......

 

Maar goed...hoop doet leven ,niet waar ?

 

Ug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Agendapunt 21

MOTIE ACTUEEL “TILBURG MELDT ZICH MET PLAN VOOR STARTEN EXPERIMENT GEREGULEERDE WIETTEELT”

De raad van Tilburg, in vergadering bijeen op 18 maart 2013,

Overwegende dat:

In augustus 1999 toenmalig burgemeester Stekelenburg opdracht heeft gegeven een plan te ontwikkelen voor een op Tilburg gericht controleerbaar systeem waarbij de voordeurregels van de gedoogde coffeeshops onverkort van kracht blijven;

De raadscommissie Openbare Orde en Veiligheid van de Tilburgse gemeenteraad dat plan in het rapport “Aan de achterdeur wordt niet gekocht” op 25 februari 2000 heeft besproken. Het rapport voorgelegd is aan de Minister van Justitie.

Een meerderheid van de Tilburgse Raad al menigmaal heeft uitgesproken en bij het College onder de aandacht heeft gebracht dat niet de invoering van een “wietpas” maar regulering van de achterdeur ‐ van de productie en inkoop van cannabis ‐ de ervaren problemen oplost;

De Motie Dusschooten van 3 december 2012 waarin het College de opdracht kreeg bij het kabinet te pleiten voor het bieden van de vrijheid aan gemeenten om wietteelt te reguleren en/of een gemeentelijke wietplantage op te kunnen richten, eveneens een grote raadsmeerderheid kreeg;

Minister Opstelten in zijn brief van 04 februari 2013 (onderwerp: coffeeshopbeleid) burgemeesters oproept om hun recente plannen op het gebied van wietteelt bij hem in te dienen vóór 01 april 2013, opdat hij deze van een juridisch kader kan voorzien;

Burgemeester Rehwinkel burgemeesters van de (zes) grote steden op 01 maart 2013 heeft uitgenodigd om in overleg te gaan en gezamenlijk op te trekken over het reguleren van cannabisteelt ;

De gemeente Utrecht met name uit oogpunt van volksgezondheid en het beperken van gezondheidsrisico’s een experiment voorstelt van gereguleerde teelt van cannabis

Draagt het College op:

Op de uitnodiging van burgemeester Rehwinkel in te gaan en deel te nemen aan het overleg tussen burgemeesters van grote steden inzake “regulering van cannabisteelt”, gezamenlijk een sterke lobby naar Den Haag (Minister Opstelten) te organiseren en gezamenlijk in overleg te

treden met het Openbaar Ministerie om experimenten op het gebied van legale wietteelt

mogelijk te maken;

 Voorbereidingen te treffen voor het kunnen starten van een experiment met gereguleerde

wietteelt met als mogelijke leidraad de plannen daartoe in andere steden (bijvoorbeeld Utrecht)

en het plan “Aan de achterdeur wordt niet gekocht”dat eerder binnen de gemeente Tilburg is

voorgesteld.

 Daarin met name het aspect van de volksgezondheid en het beperken van gezondheidsrisico’s te

betrekken.

 Dit plan vóór 01 april 2013 naar Minister Opstelten te sturen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens Fracties:

PvdA: Willem Bongaarts GL: Marc Vintges

VVD: Oscar Dusschooten SP: Hans Kokke

D66: Mieke Heuvelmans‐Van Leuven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hulde aan de gemeenteraad van Tilburg. Nu maar afwachten hoe Van Opstelten reageert. Vele kleine thuistelers zijn bereid tot burgerlijke ongehoorzaamheid, omdat de wettelijke bepalingen, de checks and balances niet kunnen doorstaan. Als Van Opstelten persisteeert in zijn verbod, dan zou de gemeente moed tonen om over te gaan tot bestuurlijke ongehoorzaamheid. Dat is overigens niet uniek: er zijn ook gemeenten geweest die illegale tentenkampen van uitgeprocedeerde asielzoekers gedoogden en zelfs faciliteiten boden in de vorm van voedselhulp en sanitaire voorzieningen, ondanks een verbod door de hogere overheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het plan zal wel op 1 april verzonden worden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al jaren geleden een motie aangenomen om geregeld wiet te telen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar ik benieuwd naar ben : "gereguleerde wietteelt" waar men het alsmaar over heeft, hoe , wat , is er gereguleerd?

betekent reguleren een super bedrocan, staatswiet ,doorstraald en wel?

of is reguleren : kwekers zoals Doede de zaken laten runnen ?

Hoe dan ook er is hier niemand die niet gewoon volledige legalisatie wil ( denk ik) maar dat is nog ver weg,

deze reguleringspraat, is misschien een stok tussen de deur als het ev. zo ver komt.

Stel er is grootschalige teelt gereguleerd, dan kan de drogreden "de honderden miljoenen euroś kostende jacht op de kwekers is noodzakelijk vanwege de zware criminaliteit "

niet meer worden gebruikt ; er is dan immers geen wiet criminaliteit meer, vanwege het feit dat het niets meer oplevert.

Ergo, al zal de wet ev. niet worden aangepast zodat eenieder lustig kan telen, draagvlak voor repressie, kliklijnen , drones, etc.is weg dus loopt de kweker veel minder kans op drama dan nu.

Dit was mijn "2 cent"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is crisis, dus wat denk je? Die willen allemaal 'zelf' kweken in de hoop zo inkomsten te genereren nu ze als 'gemeente' ineens veel meer verantwoordelijkheden hebben gekregen vanuit Den Haag, maar niet de bijbehorende zak geld.

 

Wat krijg je dus: dure gesubsidieerde wiet waarvan de opbrengst puur bedoeld is om een ambtenaren apparaat te laten draaien. 2 miljoen omzet en NUL winst.

 

Dus, welke nadenkende consument die mensen inhuurt om formulieren in te vullen in de hoop zo min mogelijk belasting te kunnen betalen gaat deze wiet kopen? Uhu, en zodoende zal er nog steeds 'criminaliteit' zijn (alles waar geen belasting over is betaald) en zal dat hele politie apparaat rustig door kunnen ploeteren om risicoloze thuiskwekertjes op te sporen. Concurrentie is nl niet gewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bulto: Daar zat ik ook aan te denken. Het zou natuurlijk van den zotte zijn dat ze dan m'n tentje met 4 plantjes oprollen en me vervolgens uit de woning zetten terwijl op de hoek van de straat een zeer professionele tot de tanden bewapende roverheidskwekerij staat te draaien.

 

Dan wordt het recht wel heel erg krom.

 

Alleen daarom al geef ik de gemeentes heel weinig kans, zeg maar nul (nou vooruit 0,01) . We hebben wel met Opstelten te maken die ondanks zijn enorme wietpas faal nog steeds op z'n post zit en in mijn ogen gewipt had moeten worden (figuurlijk, please).

 

Ik richt mijn gebeden tot Shiva.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit soort legalisatie zit ik echt niet op te wachten met mijn 2 planten.

Het wordt gewoon tijd dat er is een rechter opstaat, liefst publiekelijk, en hardop zegt dat hij zulke kromme zaken niet maar aanneemt totdat Den Haag een duidelijk standpunt inneemt.

In dat filmpje van Doede voor de rechter zie je dat die rechter ook totaal niet meer op zijn gemak zit na Doede zijn "achterdeur" verweer.

 

Krijgen ze lekker allemaal rood haar. :tu

 

Crow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is naar mijn oordeel een illusie om te veronderstellen dat gereguleerde grootschalige wietteelt de illegale grootschalige wietteelt ongedaan maakt. Er valt gewoon een marktsegment weg: namelijk de binnenlandse markt. De illegale kwekers zullen zich gewoon gaan richten op de buitenlandse markt.

Maar er zullen nog heel wat hobbels moeten worden genomen. De verkoop van wiet is op grond van Europese wetgeving een strikt verboden rechtshandeling. Dus als de gemeenten zelf wiet gaan telen en verkopen, handelen ze in strijd met het Europese recht. Een optie zou kunnen zijn dat de shophouders zelf in eigen beheer gaan telen. Ze kunnen moeilijk zelfgeteelde cannabis aan zichzelf verkopen. Dus de verboden rechtshandeling -verkoop door producent aan de shop- komt niet tot stand.

Als het grootschalige telers is toegestaan te produceren voor de binnenlandse markt is het een kleine stap om kleinschalige telers toe te staan om cannabis te kweken voor eigen gebruik. Iets soortgelijks vindt al plaats bij bier- en wijngildes, waar hobbyisten op kleine schaal bier en wijn vervaardigen voor eigen consumptie.

In de geschetste situatie zou de opsporing zich alleen moeten richten op de illegale grootschalige teelt, bestemd voor de buitenlandse markt.

Maar of deze simpele oplossing een politiek draagvlak krijgt, betwijfel ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een optie zou kunnen zijn dat de shophouders zelf in eigen beheer gaan telen. Ze kunnen moeilijk zelfgeteelde cannabis aan zichzelf verkopen. Dus de verboden rechtshandeling -verkoop door producent aan de shop- komt niet tot stand.

Als het grootschalige telers is toegestaan te produceren voor de binnenlandse markt is het een kleine stap om kleinschalige telers toe te staan om cannabis te kweken voor eigen gebruik. Iets soortgelijks vindt al plaats bij bier- en wijngildes, waar hobbyisten op kleine schaal bier en wijn vervaardigen voor eigen consumptie.

Dat is ook de intentie van vereniging de Achterdeur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al deze visies zijn mogelijk, de situatie m.b.t. regulering is volkomen nieuw ,er zijn zoveel factoren onzeker dat ik denk dat er geen realistische voorspelling mogelijk is.

Mijn eigen scenario is niet optimistisch, gezien het represieve klimaat, en de politieke wil om te veranderen die er niet is.

Het feit dat Flopstelten opnieuw is aangesteld en gewoon zijn fascistische gang kan gaan zegt al genoeg......

 

oftopic ik weet het ,maar ter illustratie van mijn punt : opstelten wil meer cameraś

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een optie zou kunnen zijn dat de shophouders zelf in eigen beheer gaan telen. Ze kunnen moeilijk zelfgeteelde cannabis aan zichzelf verkopen. Dus de verboden rechtshandeling -verkoop door producent aan de shop- komt niet tot stand.

Als het grootschalige telers is toegestaan te produceren voor de binnenlandse markt is het een kleine stap om kleinschalige telers toe te staan om cannabis te kweken voor eigen gebruik. Iets soortgelijks vindt al plaats bij bier- en wijngildes, waar hobbyisten op kleine schaal bier en wijn vervaardigen voor eigen consumptie.

Dat is ook de intentie van vereniging de Achterdeur.

 

Waarom dan zo moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Bij voortduring Europese regels aandragen, vind ik geen valide argument. Elk land heeft specifieke regels, die rechtskracht hebben binnen hun grondgebied. De wapenwetgeving is ook niet uniform: wapenbezit van particulieren in Belgie en Frankijk wijkt ook sterk af van onze nationele wetgeving.

Share this post


Link to post
Share on other sites

opstelten denk daar niet aan. wat zal die wel niet tegen al die mensen moeten vertellen die op straat zijn gezet? uhhh sorry nu mag het wel...?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is in de politiek makkelijk genoeg om zonder gezichtsverlies een draai van 180 graden te maken. J.P. Balkenende is daarmee begonnen met een briljante opmerking die luidde: met de kennis van nu zou de besluitvorming anders zijn gweest. Sindsdien is deze opmerking schering en inslag om op een ingenomen standount terug te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Extreme, in hoeverre is de kennis van nu vwb het gedoogbeleid anders dan een paar jaar geleden?

De publieke opinie moet aangepakt worden.

 

Ik dacht zelf iets van maak een informatief filmpje. Portretteer een thuiskweker, het liefst met een gezin. van laten we zeggen 5 peper plantjes, laat z'n tentje zien, de lamp etc.

De film eindigt met "Deze peperkweker kan iedere nacht rustig slapen".

 

Vervang nu de pepers door 5 wietplantjes en eindig het filmpje met de inval, de procedure en de uitzetting.

 

Daarna een discussie met vragen aan de politiek hoe dat in godsnaam mogelijk is.

 

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D'r zal dan iemand opstaan met een BMI dat voortijdig hartfalen garandeerd en die komt dan met het briljante argument: volksgezondheid!

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Extreme, in hoeverre is de kennis van nu vwb het gedoogbeleid anders dan een paar jaar geleden?

De publieke opinie moet aangepakt worden.

 

Ik dacht zelf iets van maak een informatief filmpje. Portretteer een thuiskweker, het liefst met een gezin. van laten we zeggen 5 peper plantjes, laat z'n tentje zien, de lamp etc.

De film eindigt met "Deze peperkweker kan iedere nacht rustig slapen".

 

Vervang nu de pepers door 5 wietplantjes en eindig het filmpje met de inval, de procedure en de uitzetting.

 

Daarna een discussie met vragen aan de politiek hoe dat in godsnaam mogelijk is.

 

 

Cabis.

 

De publieke opinie moet zeker veranderen, maar dat kan alleen door objectieve voorlichting. Vaak worden blowers geoormerkt als laag opgeleide mensen uit achterstandswijken. De CBS cijfers uit 2007/2008 geven echter een heel ander beeld.

Daaruit bleek dat 36 % van HBO/WO studenten wiet gebruikte. Zo'n 25 % daarvan gebruikte het regelmatig, de rest incidenteel.

Van de leerlingnen van het LBO gebruikte 27 % cannabis, waarvan meer dan 50 % regelmatig.

Dus onze toekomstige juristen, medici en hoger leidinggevenden hebben procentueel meer ervaring met cannabisgebruik dan onze toekomstige handwerklieden.

Anderzijds leveren ook niet alle thuiskwekers een positieve bijdrage aan het imago van de cannabisteelt. De gemiddelde burger weet donders goed dat hij opdraait voor de stroomkosten van de stroom die voor de meter wordt afgetakt. Stroomdiefstal wordt net als winkeldiefstal doorberekend aan de consument.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Zelf heb ik helemaal geen hoop op een goede afloop.

Sommige mensen zullen ons blijven veroordelen, dus gewoon geheimhouden. Ook al zou het morgen legaal worden, dan ga ik nog niet aan de wereld verkondingen dat ik zo af en toe plantjes kweek.

 

Ik omring me met mensen die een "open mind" hebben en anderen laat ik links liggen. Ik bedoel echt "open mind" want er zijn er ook zat die claimen dit te hebben maar toch iets anders zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internationaal is de wietteelt al lang geaccepteerd. In het buitenland beseft men natuurlijk ook wel dat de in coffeeshops verkochte wiet niet uit de lucht komt vallen.

Dus het gescherm met internationale verdragen is in feite jereinste flauwekul, bovendien kun je een verdrag altijd eenzijdig opzeggen.

 

De enige juiste handelswijze is, het krankzinnige verbod op deze heilzame PLANT opheffen. Dan ben je in een klap van alle ellende af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat gaat -zo lang de patentenmarkt blijft bestaan- de farmaceutische industrie heel erg tegen werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...