Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

g-o

PH waarde

Recommended Posts

Beste medegrowers,

 

Wat bij mij altijd de heersende opvatting was, en volgens de growguide hier ook (http://growguide.wietforum.nl/index.php/PH) is dat de PH waarde altijd rond de 5,8-6,4 moet liggen.

 

Nu kreeg ik echter van House en Garden persoonlijk gemeld dat dit voor aarde toch echt 6,5-7,0 moet zijn.

 

Andere zeggen weer dat aarde zelfregulerend is en het dus helemaal niet uitmaakt.. Wat moet ik nog geloven? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen ook allemaal gelijk hebben. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk, binnen een breed spectrum van de PH waardes neemt de plant bepaalde voedingsstoffen op. Maar dit verschilt toch wel aanzienlijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er zelfs rassen zijn die liever naar de 7 of naar de 5 gaan, hangt van soortje tot soortje ook af

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste medegrowers,

 

Wat bij mij altijd de heersende opvatting was, en volgens de growguide hier ook (http://growguide.wietforum.nl/index.php/PH) is dat de PH waarde altijd rond de 5,8-6,4 moet liggen.

 

Nu kreeg ik echter van House en Garden persoonlijk gemeld dat dit voor aarde toch echt 6,5-7,0 moet zijn.

 

Andere zeggen weer dat aarde zelfregulerend is en het dus helemaal niet uitmaakt.. Wat moet ik nog geloven? :lol:

 

Als H&G nu zorgt dat hun aarde voeding niet standaard een aanslag op je kalkbuffer is is tussen 5.8 en 6.5 prima, ga je wel voor H&G dan maar ff wat Maerl door je aarde anders hebbie in week 5 zo lache :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

GGFTAF >> Is lastig achter te komen toch?

 

Lostchild >> Hoe bedoel je? Als je H&G voeding gebruikt zoals ik, dan extra maerl (??) door je aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies wat hij zegt

maerl is een kalk consentraat. een ph buffer grof gezecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, het is me niet helemaal duidelijk :lol:

 

Kalk komt toch ook al voldoende met het water mee? En hoe bedoel je een PH buffer?

 

Nu weet ik nog ook niet precies nou wat de juiste PH waarde is :lol: Ik gebruik grond van plagron light.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ g-o met een buffer bedoelt hij wat je ph waarde is aan het einde van de oogst als je begint met ph 6 kan het met week 8 of 12 zijn dat hij nog maar een waarde heeft van 4 als voorbeeld

 

daarom waarschijnlijk op aarde 6.8 a .7.0 ph zo dat einde van de oogst de ph gezakt is naar 5.5

 

met light mix meende ik 3 week buffer staan ze na 3 week bij de voedselbank

Mischien niet dat iedereen deze menig deelt en zal mooi zijn als mensen goeie resultaten draaien op light mix

maar ik vindt het meer een grondje voor je gewortelde stekken 1.5 liter potjes die eerste 3 week in voorgroei gooit en daarna over pot naar

special mix 5 week buffer

 

Kwam oude logs tegen en daar werdt gezegd ph verbeteren naar 6.8 / 7.0 met dolocal

Dit natuurlijk nadat de de rest er in zat

beendermeel

wormenmest

biomex

bloedmeel

maerl

zeewier

natuur fosfaat

 

van een oud grond recept nog uit de tijd dat er geen kante klare flessen en grond waren cana h&g ect

 

werdt het bijvoeden nog gedaan met een beetje visemulsie ect

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede grond (en voeding) heeft een extra aandeel "kalk" (lees calcium/magnesium) omdat ons plantje houdt van een bekalkt grondje.

 

Als je grondje niet zo goed is of je voeding mist wat dan zal de ph drastisch kunnen dalen in je medium omdat de zuren niet gebufferd kunnen wordn naar de "ideale" ph range omdat die kalkbuffer vanuit de voeding moet komen dan, beetje lastig voor mij om goed uit te leggen.

 

Kalk komt inderdaad mee met je water, de man die de voeding maakt gaat zelfs uit van een EC waarde van 0.4 van je kraanwater en een ph van boven de 7.5 maar dit aandeel is zo klein dat het bijna meteen op zal gaan aan ph buffering door reactie op zuren in voeding en/of ph spul en het dus meer uit de voeding (en voorbereidt) medium moet komen.

 

Geef je dat water zo zonder er wat aan te doen dan holt je ph alle kanten op, heb ik al vaker mogen meemaken en ik moet verplicht aanzuren naar rond de 6 op aarde en naar 5.7 op kokos en dan "bijvoedden" via CalGel (is een ca/mg oplossing van Metrop)door bladbespuiting 1x in de week ook tijdens de bloeiperiode, komt puur door die te lage EC waarde bij mij dat ik altijd met de ph loop te kutten.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hatsjiekiedee hier houd ik van :oeps Denk je het na zoooooveel jaren een beetje te begrijpen, blijkt het allemaal nog een stuk complexer dan je kan bedenken :lol: Goede lessen dit! :)

 

Als ik het dus goed begrijp zit ik dus helemaal verkeerd om mijn PH waarde van de voeding terug te brengen naar 6.0 op die light mix? Volgens jullie dus beter 6.5-7.0 aanhouden zoals House en Garden aangeeft?

 

Ik ben bang dat ik nu een veel te lage PH waarde in mijn potten heb zitten :lol: Ik heb vorige week wel aarde aan de zijkanten van verschillende bakken uitgehaald en dan in water laten trekken en dat ''soepje'' gemeten. Toen kreeg ik een PH waarde van 6.8 aangegeven. Dat zit geloof ik wel goed dus :lol: Alleen is zo'n meeting alleen vanaf de zijkanten niet helemaal betrouwbaar denk ik?

 

Lostchild > Ik snap het niet helemaal, mbt het opgaan van mijn PH buffer in zuren :D maar kan er in komen ;) Uiteindelijk is het dus het beste om op zo'n light mix een PH waarde aan te houden van 6.5-7.0???

 

Ik zit er ook aan te denken om volgende keer die GROWMIX van Plagron te halen. Dan zit ik volgens de website van hun sowieso de eerste 3 weken goed en hoef ik niet bij te voeden. http://www.plagron.com/nl-nl/product/1/46/1/growmix.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd gebruik ook growmix, maar niet van plagron. werkt perfect :lol: het zijn zelfs 4 weken dat je goed zit met de voeding normaal. heb ik ondervonden.

 

wel niet gebruiken voor hazesoortjes, zijn gevoelig aan de rijke voeding

 

PS: nu ben ik ondertussen al 3 weken bloeivoeding aan het meegeven, maar als je eens wilt zien hoe ze het doen kijk je maar is in mijn topic :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

regenwater word hier ook gebruikt moest het je intresseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
regenwater word hier ook gebruikt moest het je intresseren.

en daar ligt de pH tussen de 4.5 - 5.5 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb mn ph meter een paar jaar geleden al weg gepleurd en ik kan me niet eens meer herinneren hoe ph- er uit ziet.

en het draait prima hoor.

aarde goed blijven opwaarderen na elke draai en weer door gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gysmo >> Ga ik checken je forum! :lol:

 

Maar wat zou nou theoretisch de ideale PH waarde zijn om aan te houden van je voedingswater? Is me nu nog steeds niet duidelijk :lol:

 

Ik houd dus steeds 5.8-6.2 aan. En ik kweek op aarde. Maar ik ben nu dus bang dat de PH waarde te laag is in mijn aarde doordat ik het te veel naar beneden heb gebracht met zulke waardes? Kan dat kloppen?

 

Wat ik gemeten heb in mijn aarde, door er wat van te pakken en in water te laten intrekken, is een PH waarde van 6.8. Maar dat is ook niet helemaal betrouwbaar denk ik?

 

Iemand die zijn aarde wel eens op die mannier meet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi G-O,

hier heb je een schema van de pH-waardes en

de beschikbaarheid van de voedingsstoffen op aarde en hydro:

gallery_5351_7538_34026.jpg

 

Er zijn op dit moment ook voedingslijnen op de markt,

waarbij je niet meer op de pH-waarde hoeft te letten.

Voorbeelden hiervan zijn Gold Label en Advanced Nutrients.

Ik gebruik Advanced en heb mijn pH-meter al jaren niet meer in gebruik.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gysmo >> Ga ik checken je forum! :wacko:

 

Maar wat zou nou theoretisch de ideale PH waarde zijn om aan te houden van je voedingswater? Is me nu nog steeds niet duidelijk :)

 

Ik houd dus steeds 5.8-6.2 aan. En ik kweek op aarde. Maar ik ben nu dus bang dat de PH waarde te laag is in mijn aarde doordat ik het te veel naar beneden heb gebracht met zulke waardes? Kan dat kloppen?

 

Wat ik gemeten heb in mijn aarde, door er wat van te pakken en in water te laten intrekken, is een PH waarde van 6.8. Maar dat is ook niet helemaal betrouwbaar denk ik?

 

Iemand die zijn aarde wel eens op die mannier meet?

hier :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

linkje is dood helaas

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites
alowa

 

linkje is dood helaas

 

hg

m

ik weet, maar weet niet hoe kom :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
regenwater word hier ook gebruikt moest het je intresseren.

en daar ligt de pH tussen de 4.5 - 5.5 :)

 

Dat kan je weer plussen met kraanwater,kraanwater heeft ook wel wat hoor :tu

 

HIER leuke info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

doet het ook niet .

dat kun je in je berichtvoorbeeld checken of een link het doet .

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...