Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pippo

Grond en bladproblemen

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

ik ben niet nieuw op dit forum. Ik heb wel nog niet eerder gepost, maar heb hier al heel veel interessante kennis opgedaan.

Eerst en vooral we kweken onder ledjes, vandaar de rode kleur.

 

Info:

De kweekkast staat in de kelder. De digitale vochtigheidsmeter zegt dat het 80% LV is de analoge zegt dat het 50% LV is.

 

Voor de zaadjes te laten uitkomen heb ik ze eerst tussen wc papier gelegd. Dit ging helemaal goed.

Toen heb ik ze in kleine potjes gedaan met stekgrond en dan onder TL lampen gezet.

 

Ik heb de plantjes enkel water gegeven als ze verpot werden.

Dit is nu ongeveer een week geleden.

Er staat een electrisch verwarmingpje in van 1000W die ongeveer 5 minuten per uur aanstaat.

De temperatuur is 19-23°C.

 

Grondprobleem:

De oppervlakte van de grond begon een groene schijn te vertonen en hier en daar zag ik witte stippen op de grond in de potjes met de zaailingen in.

Een week later zijn de zaailingen verplant naar een grotere pot waar ze met 5 instaan.

Deze pot bevat de potgrond.

De grond is een mengeling van 2 potgronden, 1 zak cocopeat en 1 andere potgrond.

Er is 200gr beendermeel en 200 gr hoornmeel toegevoegd op de 100L potgrond.

De potgrond begon na enkele dagen ook al witte stippen te vertonen.

grond.jpg

 

 

Bladproblemen:

er zitten gaatjes in de bladeren, en er vliegen nogal veel vliegjes rond.

Deze vraag kan ik waarschijnlijk zelf wel beantwoorden maar ik wil er toch zeker van zijn voor ik pesticiden ga gebruiken.

plantqp.jpg

 

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Edited by pippo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mep ze gewoon 1 per 1 dood, dit helpt voor mij altijd zonder kiezige troep te gaan gebruiken :lol:

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmels en algen op je medium, je lv is erg hoog en je temperatur vh medium gaat ook niet echt omhoog met LED.

 

Minder water geven en verwarmingsmatje oid onder de potten?

 

Door gebruik van "potgrond" heb je ongedierte naar binnen gehaald en dat voelt zich prima thuis met oa algen (die groene laag) direkt beschikbaar voor ze, vooral varenrouwmug loves it :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog ff voorstellen :lol:

 

hoe nat is de grond als je je vinger er in doet ? kan een schimmel zijn ..... denk overnieuw met goede aarde (als het wel schimmel is) de beste optie is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor gaatjes? Kleine stipjes ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , denk meteen aan varenrouwmug!

tips van lostchild volgen, haal wat vliegenstrips, en een geschikt middeltje tegen de larven!

Mogelijk nematoden bij ecostyle online te bestellen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent nog niet heel ver met de kweek, ik zou nieuwe grond kopen en daarmee opnieuw beginnen. Het zou zonde zijn als je straks blijft vechten tegen de bierkaai. En als je een muggenplaag hebt, dan is preventief de boel zuiver houden met strips en wellicht en brokje nematoden ook een oplossing. Of beide doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor al de antwoorden.

 

Ik heb de plantjes enkel water gegeven als ze verpot werden.

Dit is nu ongeveer een week geleden.

Er staat een electrisch verwarmingpje in van 1000W die ongeveer 5 minuten per uur aanstaat.

De temperatuur is 19-23°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die temp mag wel richting de 25C hoor, die 19C en een beetje licht is ideaal voor algen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...