Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Shiva2013

Problemen met de tempratuur..

Recommended Posts

Heey Wf-ers..

 

Gisteren heb ik mijn plantjes/iele sprietjes verhuisd van de propagator naar de kweekten in de 18,5L smartpots onder de 600watt!

Ze groeide tegen de lamp van de propagator en ik heb nog geen ruimte waar ik ze in kan voorgroeien.. dus ik moest wel..

Ik was laats al begonnen aan een ronden met stekken, maar had in de eerste week al problemen.. had geen zin meer in stekken..dus Kolossus besteld bij Sannie's shop.

Ook vond ik dat de afzuiging te veel lawaai maakte om in de ruimte te staan waar de kweekten staat..

Ik had ook het probleem dat er vocht op de ramen kwam.. omdat ik uitblies in de zelfde ruimte..

Ik wou dat de afzuiging op zolder kwam te staan want als ie op zolder zou staan wist ik zeker dat mn buren er geen last van zoude hebben en ik van het vocht probleem afwas..

Ik heb toen besloten om een gat in het plafond te maken en de afzuiging op zolder te zetten.. dan waren alle 2 de problemen op gelost!

Dus dat heb ik gedaan..

Ik was super blij met het resultaat want ik hoorde er gewoon niks meer van als ik in de kamer stond waar de tent staat... Missie geslaagd dacht ik..

Toen zag ik gister dat mijn temp te hoog werd.. Dus zette ik de inblaas aan die staat wel in die ruimte (inblaas is niet gemaakt voor de kweek).. maakt dat klote ding echt een pokke herrie.. ofjaa pokkie herrie ik woon in een rijttjes huis.. in elk geval te veel herrie om met een gerust gevoel te hobby-en..

Als ik een raam open zet gaat het nog enig zins.. maar dan word het weer te koud s'nachts.. dan moet ik om 2:00u opstaan om de raam dicht te doen.. de verwarming aan te zetten.. inblaas uit te zetten.. (18/6.. van 8:00u tot 2:00u)

Ik heb veel over voor deze hobby.. maar ik moet om 5:00 werken.. dus ik ben opzoek naar een oplossing..

Ik zou een buisventilator of softbox kunnen kopen en dan was ik van t temp probleem af.. maar dan heb ik voor mijn gevoel voor niks een gat in het plafond gemaakt want die inblaas zal evenveel geluid produceren als die afzuiging waar ik blij om ben dat ie op zolder staat! En 2 gaten in het plafond vind ik net wat overdreven.. laat staan wat mijn vriendin er van vind!

Iemand een handige tip? pleaseee let me know!

 

Opstelling

 

-Silverbox 120x120x200

-600watt ELT vsa

-600watt son-t plus

-500kub afzuiger

-1x actieve inblaas (niet gemaakt voor de kweek maar blaas tog echt lucht )

-Can9000 filter 200m3

-2x Hurrican clip-fan

 

Shivaaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp nooit waarom mensen zo minmaal met die afzuigers gaan zitten. Pak toch gewoon een 1000 of voor mij part 1500m3 (kost amper wat meer) en dim die lekker, zodat je 'm niet hoort.

Een fancontroller wil ook wel eens werken als je ligt te tobben met je temperaturen.

 

Ik denk dat die 500m3 door de verplaatsing naar zolder veel capaciteit verliest door de lengte en bochten van je luchtslang. Dat geeft een hoop weerstand namelijk.

 

Als je zorgt dat bij een bepaalde minimale temperatuur(lampen uit) je afzuiger zachter gaat draaien (fancontroller) in combinatie met een kacheltje bij je inlaat moet de boel aardig te controleren zijn toch? Advies bij een kachel, neem zo'n olieradiatorkacheltje (instelbaar 500/1000/2000W). Kost 25 euro bij de Gamma meen ik.

 

Als je een 1000 of 1500 afzuigertje haalt kan je die 500 mooi als inblaas gebruiken. Voila :) Alles lekker dimmen en klaar is klara :)

 

Succes!

 

PS: het zal met 1 lampje wel meevallen, maar let je wel op dat je geen vochtophoping gaat krijgen op je zolder? Weet niet of die geisoleerd is of niet? En dat je dak wanneer het sneeuw niet niet zo warm is dat alleen jouw dak sneeuw vrij is...dat ziet er nogal verdacht uit ;)

Edited by DaWasIkNie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nog een beginneling aarde kweker volgens WF maar ik kan je wel helpen (haal nu 500 gram de lamp a 600 watt).

 

Ik zie dat je 120 bij 120 gebruikt. Dat is in winter maar een afzuiging van rond een 300 kbm nodig (kubieke meter).

 

Reken bij een tent in de zomer van rond a 500 a 600 kuub afzuiging voor elke lamp.

 

Nu het winter is kan jij aan met 1 son t plus rond de 300 kuub.

 

Als je niet actief (dus een inzuiger gebruikt) is 3 gaten ter hoogte van je afzuiging voldoende a dm3.

 

Maar jij gebruikt een inlaat ook nog...welke sterkte...ben meer fan voor die kleine tent van passief aantrekken.

 

Dus een een afzuiger van 500m3 (200 mm diameter?) en dan volgens de stelreger 3 X opp afzuig= 3 x 100 passief inzuigen.

 

Beter dus je afzuiger en passief inzuigen met een factor 3x licht / lucht filter!

 

Gebruik je inzuiger actief: niet meer dan 50% van je afzuiger dus in jou geval 200 m3 ivm onderdruk...

 

En dan het nacht en licht verhaal gebruik een doek doek dat licht niet doorlaat!

 

 

PS

 

Dus winter actief uit!

Wel letten op je licht intake...100% donker is belangrijk!!!

Lichtstress is erger dan bv een temp van bv 18C!

 

Easy growing:

Groei: dag 1tm 3 100% LV, dag 4 tm 10 lv 80, dan LV naar 60 oftwel alles lampen aan.

Dag 1 lanp hoogte 150 cm, elke dag 20 cm zakken en dus bij 600 watt op 60 cm hangen bij dag dag 7..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeey datwasiknie!

 

thnx voor de info!

Als ik eerlijk ben dacht ik omdat de tempratuur zo laag is buiten het nu ook wel zonder inblaas te kunnen doen met mn 500kub afzuiging..

Het tegendeel is bewezen! :)

Ik zou morgen of overmorgen een nieuwe afzuiging kunnen gaan halen... hoop eiglijk wel de tempratuur zonder die inblaas onder controle is te houde.. want wil die kamer zo stil mogelijk houden... mahja wat niet is is niet... daar kom ik morgen ofzo wel achter.. anders gebruik ik die 500kub voor inblaas..

Ma de GS bij mij in de buurt heeft alleen die fanline fancontrollers en dat vind ik persoonlijk K*T dingen.. die laten de afzuiging brommen..

Voor de rest hoop ik dat mn plantjes het nog 1 of 2 dagen op deze manier volhouden...

Dan moet ik duz ook 2 fancontrollers hebbe tog..

 

Shivaa

 

 

@winbonussie

 

Je zegt dat ik het in de winter kan redden met een 300kub.. maar ik red het nu al niet met een 500..

En die factor 3 licht/Lucht filter.. daar snap ik eigelijk helemaal nix van ;)

Thnx vo je reactie

 

shiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is eigelijk te koud in jouw ogen? heb hier met lamp uit 19 a 20,, lamp aan 24 a 25,,, en heb er echt niets bijzonders bij... gebruik nu een kleine buis ventilator om af te zuigen,,, en zal met 1 weekje de 300 kub weer laten draaien zodat ik meer circulatie krijg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeey gupsel!

 

Het is nog niet echt te koud geweest.. min temp was 19.2... maar dan moet ik wel s'nachts opstaan om de raam dicht te doen en de verwarming aan te zette..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je met een grotere afzuiger voldoende hebt aan een passieve inlaat. Het is immers maar 1 lampje.

 

Zet dan voor die inlaat/gat in je tent, zo'n olir kacheltje en sluit die aan op een thermostaat die de temperatuur in je hok meet.

Zo'n thermostaat kan je bij conrad halen, erg prettig apparaatje! Je kan het ook zonder thermostaat door beetje te proberen

hoe warm je kacheltje moet staan voor de juiste nachttemp in je tent.

 

Thermostaat

 

Wat die fancontroller betreft, als je het toegestane wattage wat die controller kan aansturen niet overschrijdt kan je er volgens mij zoveel FANS aanhangen als je wilt.

Een basic fancontroller is meen ik 6Ampere. Daar kan je dan max (6x230V)= 1380W aan afzuigers/inblazers aanhangen. 1000W afzuigertje is 150-200W?

Edited by DaWasIkNie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey dawasiknie...

 

Gisteren mijn nieuwe softbox gaan ophalen 1200m3...

Strax ga ik m aansluiten.. moet alleen nog een verloop stuk gaan halen omdat de flens veel te groot is voor mijn slang!

Hou jullie op de hoogte in mijn kweekverslag...

 

Shivaaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of ik het helemaal goed gelezen heb maar als de filter inderdaad maar 200M3 is zoals aangegeven was dat de enige bottleneck die je had en als je die vervangen/ verwijderd had was je temp "goed" geweest.

 

1200M3 box?

Jij bent gek zeg, kost je ook nog een controller voor dat ding ( implodeert je tentje anders) en nieuwe slangen/verlopen etc :)

 

Vochtophoping is niet zo moeilijk te voorkomen, je kunt toch ook de uitblaasslang langer maken zodat je via deur op kier de overloop ed op kan blazen en daar raampje open.. weg vocht en aanzuiging kan dan door raampje op kier in kamer zelf waar je dan weer van alles op kunt verzinnnen omde temperatuur beetje te regelen 9CV of kacheltje, verarmingsmat etc).

 

Als je tegen problemen met je klimat aanloopt altijd ALLES nagaan en er niet klakkeloos vanuit gaan dat het toevoegen of opchalen van iets je probleem wel zal tackelen, vaak maak je het nog erger en zit je dan.. vele € lichter voor iets wat je makkelijk anders op had kunnen lossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel mensen zoveel meningen. DE oplossing bestaat niet.

 

Geluid is een probleem, dus grotere afzuiging in combinatie met een dimmer is dan een oplossing.

Zeker als blijkt dat na verplaatsing van de afzuiger naar de zolder (dus langere luchtslangen, meer bochten etc.) het vermogen

onvoldoende blijkt te zijn lijkt het mij logisch om die afzuiger te vergroten. JE slaat dan 2 vliegen in 1 klap. 1 = stiller (ivm dimmen) en 2 = weer voldoende afzuiging.

Filter kan je vervangen, maar dat gaf eerder geen problemen, dus ja...

 

Gebruik wel een controller waarbij je de min en de max kan instellen. Goedkope en goede dimmer is een Variac. Die dien je alleen wel handmatig te bedienen (toerental omhoog/omlaag).

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemen met het geluid met een 500m3 softbox?? ;) gebruik je wel geisoleerde slang? die dingen hoor je amper :) 500 m3 is meer als genoeg voor 1 600 watt lamp zeker in de winter :) laat je niet omlullen om een grotere te kopen je kan eerder een kleinere kopen :lol: en dat dimmen is ook onzin die softboxen gaan dan zoemen en dat is nog veel erger!! als je een geisoleerde slang koopt kunnen de buren dat echt niet horen geloof me maar :) en als je toch denkt dat ze iets horen kan je beter stoppen met kweken. dus gewoon 500m3 afzuiging en 250m3 inblaas van een andere kamer waar het raam een beetje open staat, probleem opgelost!

 

Gr Jack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft geen 500m3 softbox...

 

En een zoemende afzuiger? Als je niet verder dan 20% dimt heb je daar geen last van volgens mij?

 

Als je een echt goede climatcontroller wil die je fan zonder probs tot bijna stil kan laten draaien moet je hier maar eens kijken Cli-Mate

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Maargoed...dit wordt weer een opsomming over meningen en oplossingen. DE oplossing is er niet, er zijn er meerdere.

 

Aan TS om de keuze te maken die best bij hem past.

 

Als door afstand en bochten de luchtweerstand toeneemt kan zo'n 500m3 niet meer toereikend zijn, waar die dat eerst wel was.

 

 

PS: Ik wil een 500m3 softbox op 100% best wel eens vergelijken met een 40% gedimde 1200m3 wat geluid betreft.

Ik ga dan voor de 1200m3 en zet daar een kratje juup op in :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

DaWasIkNie...

 

Kratje juup! yeaaah toch nog een meevaller na deze tegenvaller!

Ik heb een 1200m3 softbox gekocht.. en de 500m3 gebruikt als inblaas...

Alsnog kreeg ik de temp niet omlaag.. ik dacht dus dat het kwam dat de filter te klein was voor de 1200m3... dus de filter losgekoppeld..

Nu kom ik tot de ontdekking dat de 500m3 harder blaast dan dat de 1200m3 afzuigd..WTF.. alle 2 ongedimt :)

Hoe kan dit tog???? snap er gewoon niks van!

 

Hier een paar foto's

 

lucht gaat van de kweektent naar zolder...

 

gallery_35970_14795_371598.jpg

 

1200m3 staat op volle toeren ongedimt te draaien

 

gallery_35970_14795_177577.jpg

 

500m3 als inblaas

 

gallery_35970_14795_1673207.jpg

 

heb voor mijn gevoel er alles aangedaan om de temp te onderdrukken.. maar zonder succes... temp loopt soms op tot 31 graden.. terwijl t op de kamer 18 graden is ;)

 

Je kan het kratje juup terug winnen als je met de goude tip komt :lol:

 

Hij heeft geen 500m3 softbox...

 

En een zoemende afzuiger? Als je niet verder dan 20% dimt heb je daar geen last van volgens mij?

 

Als je een echt goede climatcontroller wil die je fan zonder probs tot bijna stil kan laten draaien moet je hier maar eens kijken Cli-Mate

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Maargoed...dit wordt weer een opsomming over meningen en oplossingen. DE oplossing is er niet, er zijn er meerdere.

 

Aan TS om de keuze te maken die best bij hem past.

 

Als door afstand en bochten de luchtweerstand toeneemt kan zo'n 500m3 niet meer toereikend zijn, waar die dat eerst wel was.

 

 

PS: Ik wil een 500m3 softbox op 100% best wel eens vergelijken met een 40% gedimde 1200m3 wat geluid betreft.

Ik ga dan voor de 1200m3 en zet daar een kratje juup op in :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grotere slang nemen dan heb je ook wat aan de afzuiging :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat sucks (eigenlijk niet dus)...

 

Kennelijk geeft je slang te veel weerstand over de afstand die hij maakt. Staat de afzuiger recht boven dat gat in het plafond?

Je hebt 127mm slang? En je hebt een verloop op je box van 127-->250? Zet die verloop anders eens zo dicht

mogelijk bij je tentje, zodat je dat stuk 127mm minimaal houdt. Moet je wel stukje slang van 250 hebben = grotere plafonddoorvoer.

Jaja...je bent er zomaar niet.

 

Wat je kan doen om dit te testen is je 1200 even dichtbij je tent zetten. Dus eigenlijk rechtstreeks (dmv dat verloop) op je tent/filter aansluiten.

 

Probeer iig zo min mogelijk (haakse) bochten in je slang te krijgen. Dat zijn echte flow-killers.

 

Kratje Juup ging om wat anders, maar vooruit...als 't niet lukt trakteer ik op een pilske :) (maar 't lukt wel) ;)

 

 

For the record. Kennis van me had zelfde tentje als jij maar dan met een 2500m3 en dito filter op de uitblaas. De afstand tussen afzuiger en tent was meter of 12 en hij had simpel weg de poen niet voor een andere afzuiger.

Slang vanaf de 2500 naar de tent was 315 en bij de tent werd deze geknepen naar 127. Die afzuiger was maximaal gedimd (20%) en werd door middel van een zelfgemaakte schuif in de slang nog verder gedimd.

Dat ding hoorde je amper, al stond je er naast. En toch had het meer dan voldoende afzuigcapaciteit. Keep faith.

Share this post


Link to post
Share on other sites
in de tent zijn geen ingangen voor een grotere slang... :)

 

niet?? maken dan zou ik zeggen...ik dacht dat beneden toch groter in/uitlaten zaten

 

gewoon grotere diameter slang en je bent er ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damnnnn...!!

 

Jullie moesten eens weten.... bloed zweet en tranen om door t 25cm dikke bewapend beton heen te komen... Ik kon wel janken van blijdschap toen ik het gat precies groot genoeg had om mijn buis er door heen te trekken...

Ik ga de 1200m3 zo dicht mogelijk bij het gat zetten... En bidden dat het effect heeft!

zo niet..... kan ik gvd weer bob de bouwer gaan uithangen met mn 2 linkse handen :)

 

Shivaaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb niet hele topic gelezen, maar ik zie weer aardig grote afzuigers voorbij komen, is echt hip hier..

 

Maar totaal overbodig. Als het warm buiten is gaat een grote afzuiger je ook niet helpen.

En ja als het koud is dan zuigt ie snachts ook behoorlijk wat meer koude lucht binnen gevolg nog meer stoken etc

 

500 m3 is zat, meer dan genoeg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Gobru.

En dan met een bocht in je tent weer omhoog om de slang op je filter aan te sluiten?

Of je filter gewoon tussen de planten leggen? :)

 

@ Boefje030

Je hebt idd niet het hele topic gelezen. Maar je hebt wel gelijk, maar toch.. soms is groter toch echt beter ;) En dat afzuigen in de nacht beperk je door een dimmertje.

 

@ Shiva20123

:lol: Eerst even testen of 't werkt he!! En miss maakt die gedimde 1200 dusdanig weinig geluid dat je 'm gewoon in de ruimte zelf kan laten staan? Ipv je halve verdiepingsvloer

te moeten slopen. Ik dacht dat is gewoon een gipsenplafonnetje :)

 

Ideetje?

 

PA290003-800.jpg

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel mm slang zit er aan je 1200m3 eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

125mm combi connect op die box dus max 485M3 met veel pijn en moeite maar hij kan nooitgenoeg druk opbouwen om tegen de 500 box die vrij staat te blazen op te boxen :)

 

echt een leuk topic wordt dit zo.. had nog zo gewaarschuwd dat opschalen weer van alles doet opduiken en je handel vol geld kost :)

 

Boren van een 200-250mm (heb je echt wel nodig voor een 1200) of nog een 2e 125mm gat zodat je 2 slangen vanaf je box kunt trekken van 125mm je moet er maar opkomen ;)

 

1 oplossing:

inblaas box (500 dus) als afzuiger naast je tent met een passend filter en passieve aanvoer door aan weerkanten venster van de tent open te zetten en/of slangen toe te voegen waardoor verse lucht aangezogen kan worden.

 

Wil je de fan regelen een kleine variac maar zelfs met een easy fan controller (zonder thermostaat want die zijn ruk) kun je dan zelfs nog zonder brommen regelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimmen ja maar 20% van 1200 m3 is nog altijd meer dan 20% van 500 m3 snappiee..

 

Edit: reactie op dawasiknie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat meen je niet!

Dus er moet een grotere slang aan die 1200m3... ik kan wel janken..

Dat gat in het plafond maken was een drama.. maar was nog wel te doen toen er niks in de ruimte stond...

wat een ingrepen allemaal..

Shit eey... mijn fijne zondag ochtend gevoel is al naar de klote als ik hoor wat mij nog allemaal te doen staat om die temp te onder drukken ;) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ff gaan kijken... de Temp is aan t dalen...

Zou je denken probleem op gelost maar het probleem is alleen verschoven..

De temp daald omdat ik de de luchtinvoer direct van bij de raam op een kier vandaan haal...

Dus het word kouder door deze aanpassing.. maar alsnog word er meer ingeblazen dan er afgezogen word.. in de bloei is dit dus geen optie..

Was aan t denken om de 500m3 in de ruimte te zetten als afzuiging.. en mijn inblaas te vervangen voor een buisventilator en die lucht dan van zolder te halen..

Dan heb ik dat gat in elk geval niet voor niks gemaakt...

 

is dit een ideee?

 

 

Shiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...