Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groenefingers

eerste setup met ledkweek, ufo90 watt( 45 maal2 watt

Recommended Posts

Guest elmanito

Stralen die lampen nog warmte uit????

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmanito.

Nou dat valt erg mee, ze hebben koelribben aan de zijkant, en je kunt er zo je hand opleggen; het zelfde met de ufo, de spots maken geen geluid, ook heel prettig, ufo hoor je de koeling razen. nee de stralingswarmte is erg laag, maar t spreidingsbereik is vrij klein, daarom ga ik voor 4 stuks in deze set up. Wel weer een voordeel dat je met die spots alle kanten uit kunt, bijvb in de diepte, hoog /laag in geval je een plant extra wil belichten.

De spots zijn enorm robuust, als je dat in je handen voelt, dan is dat ook wel even een spot, zeg! :huh:

Denk dat scrog , sog en dieven de juiste technieken zijn voor ledkweek, en zie dat op verschillende fora bevestigd, zodanig dat je er efficienter mee kunt kweken, kwa opbrengst. Dit ivm de mening dat de dieptestraling met led niet krachtig genoeg is.

je spreidingsbereik wordt ook groter als je planten wat meer hoogte krijgen, dat is goed te zien met de spots; die pas je in hoogte aan!

De kachel slaat af indien de lampen toch extra warmte geven( dag en nacht verschil) dus volgens bartjens moet t wel goed gaan.

Het is me een raadsel, toen ik met de ufo alleen begon, was er wel een spontane bloeireactie bij fantoom, met de jonge zaailingen in het midden verloop het trager, ok fout met verpotten, en zonder voorgroei op 12/12, alleen de mannen zijn na 4 weken gespot en verwiojderd, denk dat de anderen vrouwen zijn, maar mag best wat sneller.

Bij de spots heb ik t idee dat groei en bloei prima verlopen, ook in vergelijk met hps( dan heb ik t alleen over het ontwikkelingsproces, en kweekduur!

Ja is echt wel wat die spots!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi kacheltje! Toch nog groter dan ik dacht om eerlijk te zijn! Maar nog steeds niet te groot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier een leuke test over led spectra 300 watt, even scrollen bladzijde 20.

http://issuu.com/regularmagazine/docs/regu...2010/1?mode=a_p

 

en deze techniek; DE GASLANTAARNTECHNIEK, had er nog niet eerder van gehoord, beslist de moeite waard om te lezen.http://issuu.com/regularmagazine/docs/regularmagazinenr2-2011/7?mode=a_p

Share this post


Link to post
Share on other sites
hier een leuke test over led spectra 300 watt, even scrollen bladzijde 20.

http://issuu.com/regularmagazine/docs/regu...2010/1?mode=a_p

 

en deze techniek; DE GASLANTAARNTECHNIEK, had er nog niet eerder van gehoord, beslist de moeite waard om te lezen.http://issuu.com/regularmagazine/docs/regularmagazinenr2-2011/7?mode=a_p

LIKE!! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

update 7 /11.

 

Deze ronde, gaande weg op orde aan het komen met de leds.

Ik heb nu 4 , 15 watt ledspots, de laatste 2 spots pas een week, kan zo toch wat intenser licht opvoeren op de bloeiende planten die aan weerszijden staan van de kast. De ufo 90 watt hangt centraal, en iets hoger om de lichtspreiding te optimaliseren.

gallery_32015_14755_876835.jpg

Heb in deze opzet de kleinere jongere planten centraal staan, vanwege de beperkte ruimte is dit denk ik zo gek nog niet, zijn straks snel aan de beurt voor onder de spots, als het wat met de bloeifase gaat worden, en enkele grotere planten klaar zijn.

Heb zo toch wat ventilatie voordeel.

gallery_32015_14755_223819.jpg

 

PC-FAN geplaatsd bovenste gat van de kachel , ter bevordering van circulatie. Het effekt is dat de temperatuur weer iets omhoog is gegaan, en zit op 28 graden nu met de deur dicht, terwijl het kachelltje op stand 3,5 staat, dus dat is opzich erg goed. Zo aan de jonge bloeiende durban op rechts te zien , gaat t met de warmte ook goed, de plant is in volle gang gekomen, heb haar flink geknakt, en ze staat nu breeduit met nog zo,n 6 weken te gaan..gallery_32015_14755_447698.jpg

 

Nog wat fotos.

gallery_32015_14755_472839.jpg shot van de durbans links, nog 5 weken.gallery_32015_14755_47354.jpg

Fantoom op rechts, en de durban die samen in een pot staan.

de Fantoom haar blad is na de meeldauwbehandeling min of meer verdroogd, toch is de plant niet dood, hoewel de bloemen stil lijken te staan in ontwikkeling , zie ik toch nieuwe haartjes hier en daar, meest vreemde plant dusver, wordt geen vetpot maar toppen zien er lekker uit.

De durban ernaast zal het meest duidelijke beeld verschaffen hoe t met led in deze kast gaat in 12/12 setup.gallery_32015_14755_123441.jpggallery_32015_14755_94957.jpg

dan een jonge royal queen van de zaadoogst.wordt vast klaargemaakt voor volgende ronde met nog enkele zusters.gallery_32015_14755_60272.jpg

 

Nematoden zijn 3 keer met t water meegegaan, en zie niets meer van de vliegjes. ook de meeldauw lijkt te zijn verdwenen, laten we maar hopen.--

O JA, goede nieuws , heb een nieuwe camera, dat werkt een stuk aangenamer, zal volgende keer weer eens met gewoon licht proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit je nu toch wel al op de 150 watt. toch? Wat tof dat je er nog 2 heb bijgekocht :).

Ziet er echt goed uit! Ben ook van mening dat doormiddel van kleinere LED'jes, je het oppervlakte aanzienlijk verhoogt.

 

Ook erg creatieve oplossing voor het kacheltje, staat zeker op mijn lijstje!

 

Verder zien je planten er prachtig uit!

Ga zo door!

 

Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha PIm,

Dank voor je reaktie! :)

!50 watt idd, mag altijd meer , maar dacht gaandeweg dat 90 watt wel erg weinig is voor de ruimte en toch zeker 4 planten, na het lezen van diverse topics her en der, bovendien het verhaal watt en gewicht, 1 op 1 gaf zo het laatste zetje om voor 4 lampen te gaan.

Volgens mij zijn de spots van beter kwaliteit dan de ufo, mag ook wel voor de prijs, maar bovendien is t lekker werken, elke spot kan ik afzonderlijk varieeren in positie en hoogte, en denk zeker in de eindfase bloei dit weleens goed kan gaan werken.

Ik heb ook ergens gelezen dat: omgevingslicht" best belangrijk is vandaar het idee om de ufo wat hoger te houden; het heeft natuurlijk ook te maken met lichtspreiding, de spots voeren de intensiteit op. Zo denk ik er inmiddels over.

Kacheltje en pc fan werken perfekt zo samen, goede algemene warmte spreiding, planten drinken toch echt behoorlijk ook onder de led, wat wil je ook met 28 graden, en als de planten groot worden is t ook logisch dat hun waterbehoefte groter wordt.

Tot nu toe, ben ik dik tevreden met deze led set up. Ben natuurlijk benieuwd naar straks tegen de oogsttijd, wat de toppen gedaan hebben kwa volume en compactheid.

groetje bart. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een top van fantoom eraf gehaald, de plant moet nog 2 weken , maar ze heeft volgens mij haar eigen agenda, als ik dit zie.

gallery_32015_14755_405388.jpggallery_32015_14755_258496.jpg

Topje is 5 gram nat, maar erg compact.

de plant is eigenlijk niet meer dan een scheut met 4 internodes, de toppen op de zijscheuten zitten als knopen op een jas dicht op elkaar. deze plant groeit niet meer, rijpt mogelijk nog na, maar een fenomeen blijft het voor me. tien van deze stekken, zou ik t zo voor doen !gallery_32015_14755_405388.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er lekker uit hoor

Die spotjed vind ik ook wel grapig eigenlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou buzz, dank je.

Ja t is nog net te vroeg om er echt iets over te zeggen , maar tot nu toe vind ik die spots wel erg prettig , en denk dat ze de boel ophalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi topje dat je daar hebt :)

en de rest ziet er ook goed uit

en dat kacheltje helpt dat goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha kwiki,

Dank je, ja dat topje ziet er lekker compact uit, t is een raar plantje, maar ook wel een te gek raar plantje. Ik verheug me op de gedachte om een nieuwe kweek met deze soort te doen, onder wat meer ideale omstandigheden, maar hoe dan ook deze dame zal vast ook al lekker smaken, en dat is voor mij m,n eerste ledsmokertje!! ;)

 

Ja, dat kacheltje werkt hier echt hartstikke goed, de thermostaat voelt erg betrouwbaar; welk moment danook als ik ga kijken staan de termometrs hoog en laag in goede verhouding; als het echt kouder wordt moet ik t vermogen iets opvoeren door de instelling te wijzigen, maar dat kan die wel aan, heb ik zo t idee, heel geruststellend!, en ben niet bang voor de kou, die straks ongetwijfeld ook gaat komen.

 

Heb veel plezier aan deze nieuwe kweek, en t is ook verdomde leerzaam ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me wel iets hebben dat kacheltje, alleen ben ik zo'n broekschijter als het om zoiets gaat ;)

 

laat alvast je topje smaken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha kwiki,

Ja ik heb zo een twee drie niet een alternatief voor het warmteklimaat aan te sturen, begrijp de angst voor brand best hoor.

Heb verleden jaar ook gekeken naar infra panelen, daar zijn fraaie exemplaren van, erg plat , maar stukken duurder, of daar de veiligheid nu beter van wordt??, is maar de vraag.

Het volume van de kist waar t apparaat in hangt is ruim genoeg, de reflectiefolie projecteert de warmte, zonder dat de kist zelf heet wordt, tuurlijk voelt die warm aan, zie ook geen condens, denk zelfs dat de luchtvochtigheid in t geheel laag is, heb ook een grote opening bovenin, soort schoorsteen kanaal, waar oorspronkelijk de hps nog omhoog kon, dit komt de circulatie wel ten goede. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een olie stokertje kan geen kwaad,

een keramiche is altijd uitkijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb wel verwarming op de kamer das het probleem niet , maar draai snachts en als overdag nog redelijk is buiten zet ik de verwarming niet op, maar de temps komen wel tot net onder de 20° nu nog geen probleem maar wat als het gaan vriezen, ben niet van plan om dag en nacht heel men huis te verwarmen ook :) omdat ik hier geen enkele verwarming apart aan en uit kan doen en als je op die werkmensen moet wachten ( nu al een half jaar ) dacht ik mss is dat dan de oplossing om die kamer te verwarmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

he kwiki, ga eens bij gamma kijken ! Die verkopen nu een convector kacheltje, klein formaat, voor zo,n 15 euro, dacht 250 watt! Misschien is dat een snelle oplossing! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kwiki.

Ik begrijp al herlezend, dat je je hele kamer wilt bijverwarmen. Dan kun je een zibrokachel overwegen als je het geld hebt. Dat werkt heel goed!; heb er een in m,n serre, voor de echt koude dagen!

Misschien op marktplaats kijken. ^_^

 

Update van de kweek!

 

Even, kijken! ben nu zo,n 5 weken binnen , toen ik aanving met deze ledkweek!

 

17 september ging de ufo de kast in , met in de start 3 plantjes! De stek :fantoom, en de twinsisters( 2 durbans in 1 pot). Deze planten zijn me inmiddels dierbaar, want hun zien groeien is als t lezen van een boek, ik heb de referentie met vorige kweken alleen maar met hps 400 watt, ken de omstandigheden van m,n kast, maar zo,n nieuwe dimensie om met de led te gaan kweken?? Heb een impuls gevolgd!, en ben er lekker mee bezig!

 

M,n lampen zijn in die weken uitgebreid!,.. eerst de ufo 90 watt..; Dat was te weinig, die overtuiging is wel alleen maar gegroeid moet ik zeggen, sinds ik de extra,s beleef van de 4 ,...15 watt ledspots.

Dit gezoek en gerommel met m,n kast, en de inrichting met de lampen, is een nieuwe uitdaging geworden, in t overdenken van gebruik en indeling van de ruimte in z,n totaliteit, met de plantenindeling. Een lekker inspirerend gemijmer, dat notabene geleid heeft tot een renovatie van m,n hok!; Ik heb een semi open extern verwarmingscabine geplaatsd, en een pc fan ,terhoogte van het bladergewas; ga met tevreden gevoel de winter in met deze aanpassingen!

Heb bijvoorbeeld ontdekt dat ik, kiem, groei en bloei in een en dezelfde ruimte, met deze eerste ledkweek.De mogelijkheid om met de 4 ledspots te varieeren gedurende de kweek is opzich al een onderwerp! ja !, deze kweek veel vragen over licht aan mezelf gesteld, en ik heb hier op t forum de microhoek ontdekt. Dit is een erg leuk onderdeel van het forum, hoop creatievelingen ook..... Ga zo door mensen!

Nou genoeg geleuter! even wat fotos.

 

Een blik op de cabine met de vorstbewaker, en bovenin op de rand van het gat , het pc fannetje!gallery_32015_14755_84049.jpg

FANTOOM, de STEK van buiten van de Royal Queen. Moet een lekkere sativa s strain zijn , van de stal van No Mercy, Santa Maria genetica. Deze buds zijn ondanks het formaat van het plantje een genoegen om te aanschouwen in deze nieuwe experimentele fase! Je KUNT onder led bloeien!gallery_32015_14755_74277.jpg. Ik had vorige week al 3 toppen afgesneden, de plant heeft meeldauw gehad, het grote blad afgestorven, heb t gevoel dat deze wel klaar is met 1 week, de gesnoeide toppen zijn 4 dagen gedroogd, en van 16 gram gehalveerd, dus 8 gram. zoiets zal er nog bijkomen als deze plant omgaat.Bizar bij deze plant vond ik dat de zijscheuten nauwelijks gegroeid zijn, vandaar de knoop van de buds onderin, een aangename variant, een prototype, of wel FANTOOM!gallery_32015_14755_1035083.jpg

de Twinstisters(durban poison van zaad dit najaar augustus buiten. Toen de lamp hing zijn deze naar binnen gegaan. Gingen gelijktijdig met Fantoom de kast in, hebben 5 weken goede bloei achter de rug, en verwacht ze over 3 weken te kunnen oogsten. Ze doen het samen in de pot heel lekker!gallery_32015_14755_360985.jpg-gallery_32015_14755_141763.jpg-gallery_32015_14755_20115.jpg

 

Dan heb ik nog 5 jonge plantjes net ontkiemt, staan in het midden van de kast en gaan gewoon mee in de bloeistand zonder voorgroei.gallery_32015_14755_345326.jpg

 

De eerste ronde zal dan overgaan in de tweede, met plantjes van 3 a 4 weken, dat is het idee, althans!

 

Volgende week, gaat mn, aandacht uit naar Han Solo!

dat is de durban die solo bij fantoom in de pot zit! :wacko: Deze plant is ook bijzonder, daar ze de eerste echte ontwaakte is! , in dit hok met deze verlichting, ze staat ook nogeens dicht op de kachel, kennelijk gaat t zo toch echt goed, want ze blaakt van de vitaliteit, mooi opgebouwde plant.Fotos volgen! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je die zaailingen niet dichter bij de lamp zetten? Anders vallen die zo om door het strekken.

 

Of als je ze verpot kan je altijd nog de aarde ophopen tot aan de kiemblaadjes

 

groeten, Ludivocus Baekelandt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi baekeland, ja heb je volkomen gelijk in, ze zijn nu veel te kwetsbaar, erge strek met 50 cm van de ufo. Nou is t ook weer geen ramp, maar ideaal is t niet!

Ik ga ze straks iets dieper ingraven, maar eesrst plan voor de tussentijd, want ben eigenlijk te vroeg, zijn niet eerder dan over 3 weken echt aan hun bestemming toe, dus moet even zoeken met deze nieuwe set up hoe ik dat t best kan regelen.

dank voor je tip! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

stapel wat rommel onder de potten, oude schoolboeken, plastiek doosjes...

Wanneer de lamp niet naar beneden kan moeten de potten maar naar boven :P

 

Alleszins succes met je laatste 3 weken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo is dat baekeland!

 

mijn lamp hangt ook vast tegen plafond van hokje, ik heb speciale bakken van 30-40cm die ik er in de groei onder zet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakelandt en sensi, dank voor het commentaar!

 

Ja, zo doe ik t zelf ook, zet een schotel op een pot, en daar de jonge spruiten op.

Maar ik heb gemerkt dat het licht in het midden het minst effektief is, en sinds de weelderigheid aan de zijkanten werkt dit niet bevorderend voor het ontluiken van de zaadjes; concludeer dat er ook lichtabsorbtie door ontstaat(afname van omgevingslicht), in het allereerste begin had ik alleen de ufo, en een paar jonge planten, toen ging t met de start van de zaadjes in strek veel beter.

Maar nogmaals het is nog te doen , maar wel een verbeter punt, want ik vind het idee wel aantrekkelijk om zo in een ruimte door te kunnen werken, zonder propagator ed.

 

Ja , bakelandt, nog 3 weken geduld( dat ik dagelijks verlies), ik kijk ze groot, maar dat moeten we nog zien gebeuren. ps complimenten voor je mooie set up en topic, heb m gisteren voor t eerst pas gezien! :P

EEn ding is zeker , kristalvorming is echt super met led, vind de planten zich ook best ontwikkelen, maar zeker hoe meer licht hoe beter voor topontwikkeling.

Heb de spots gisteren weer een tikkie omhoog gedaan, lekker dat dat zo makkelijk gaat allemaal, toch iets beter spreiding, 35 cm boven het dek , vind het prima zo, te laag is toch niet zo goed als je breed werkt, en nu de toppen veel water en voeding gebruiken, zie je dat af aan de grotere bladeren, vooral onder het dek, is er al veel afgestorven in no time! Mag van mij wel iets minder snel gaan!

Ik heb nogsteeds de spaarlampjes opzij, en niet alleen dat t lekker werkt wat wit licht op de paarse gloed, is t ook een zuinige manier van bijverlichting, heb toch al wat hybride opstellingen gezien met led, en dat is zeer interessant.

Heb inmiddels een spot ontdekt met alleen uv, een 12 watter, kost maar 95, euro! :wacko:

Als je die kunt uitsparen door enkele tl,s of spaarlampen, die ook uv afgeven, dan is voorlopig de keuze wel gemaakt hier! Meen dat die spots staan op de site van led kweekotheek!

 

groetje bart. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

oehoe die kleintjes zijn heul hard aan 't strekken. Verder begint 't al lekker te sneeuwen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...