Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
svasen

Voorgroeihok

Recommended Posts

Omdat ik een tijdje minder werk te doen heb heb ik besloten om een voorgroeihokje te gaan maken. Uit verveling maar ook het eerder beginnen met groeien heeft zijn voordelen ( meer en sneller :P )!

 

Ben begonnen met het leeghalen van een oude keukenkast en de gaatjes op te vullen. Aan de achterkant heb ik al plastic geplakt zodat er geen lucht in of uit kan.

gallery_34815_14794_895024.jpg

 

Omdat ik met tl of spaarlampen ga werken zal de temperatuur niet zo hoog oplope hoop ik, daarom 3 gaten onderin als passieve luchtinlaat.

gallery_34815_14794_266711.jpg

 

Nu stuitte ik al meteen op het eerste probleem. Ik heb nog wat kleine ventilators liggen (pc fans, tafelventilatoren, etc..) deze zou ik willen gebruiken als eventuele luchtafvoer. Is dit nodig bij TL of is het net beter om ze onderin te plaatsen zodat er verse lucht langs de potten omhoog gaat?

 

Mvg,

 

S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat je de achterkant hebt dichtgemaakt met folie, dit zou ik persoonlijk toch met een houten plaatje doen.

 

Antwoord op je vraag: ik zou gewoon een fan als afzuiging gebruiken, desnoods een pc-fan met dimmer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met de fans afzuigen en niet inblazen. Anders heb je geen onderdruk en meurt je hele huis. En natuurlijk de afzuiging goed filteren, maar dat wist je vast al.

 

Veel plezier met je nieuwe hobbykweekkast

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guerilla Goof: Zal morgen even plankje halen/zoeken en langs de achterkant monteren, thx!

 

Chassie: Oke, heb ze idd gebruikt als afzuiger. Is maar een voorgroeihokje voor 2-3 weken max. denk dat de geur op dat moment nog meevalt, niet?

 

Daarstraks nog even de eerste fan gemonteerd, morgen volgt waarschijnlijk de tweede nog. Ook de rest van de wanden zijn bekleed met 'reflecterende' folie maar dit staat nog niet op de foto.

gallery_34815_14794_447970.jpg

 

Morgen ga ik nog even langs de bouwmarkt S-haken en kettingen halen om het bord waar de lampen aankomen op te hangen.

Nu was mijn bedoeling om meteen te kijken voor de lampen, ik wil voorlopig maar 6 planten gebruiken in 1.5l potten. Een 3-4stuks 36w TL cool white buizen met armatuur, goede keus?

 

Morgen ga ik weer verder!

 

S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pas vandaag naar de bouwmarkt kunnen gaan voor inkopen,, het zijn 3x 18w cool white tl buizen, 1x iets kleinere cool white tl buis en een warm white spaarlamp die pas in de 2week groei aan zal gaan.

 

De rechter deur wordt volledige afgeplakt omdat ik m toch niet nodig heb voorlopig. De potten komen een 15cm boven de gaten te staan ivm tocht etc..

Wat ik met de bodem ga doen weet ik nog niet zo goed. Wil wel vijverfolie leggen maar daar moet ik een heel eind voor rijden van hieruit. Tips altijd welkom!

gallery_34815_14794_213647.jpg

 

S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je met stekken voorgroeien ?

Of ga je vanuit zaad beginnen ?

 

Als je met stekken gaat beginnen denk er dan wel aan dat de luchtvochtigheid hoog moet zijn,

En als je vanuit zaad begint kan je het beste die warm white spaarlamp ook vanaf het begin aanzetten om strekken te voorkomen.

 

Van stank zal je geen last hebben als je hier 2 tot 3 weken in wil groeien, stinken gaan ze pas echt als de planten in de bloei komen..

 

gr BlueB

Share this post


Link to post
Share on other sites

om strekken te voorkomen zorg je dat je lamp kort op je plant staat

 

warm white :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

bluebud: Ik begin vanuit zaad (Kolossus of Sugar Punch).

Weet niet of ik de warm white al meteen erbij zet, is het niet het beste ze eerst alleen cool white te geven?

 

Gobru: Denk dat jij ook zoiets bedoelde met ' :P ' niet?

 

Hier al 3 van de 4 lampen gemonteerd en de kabels doorgetrokken

gallery_34815_14794_617201.jpg

 

Denk dat het zo ongeveer gaat worden, ook met de hoogte van de bak. Mss alleen even voor een rekje of iets dergelijks kijken om de potten op te zetten.

gallery_34815_14794_167669.jpg

gallery_34815_14794_35097.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes , ik gebruik dat soort tl ook al jaren. Wel zoals gobru al tikt de tl er dicht (lees 2 a 5 cm) op houden.Kleine noot ik zou voor de aanvoerkabel soepele witte kabel gebruiken 3 x 2.5 mm3 moet voldoende zijn. Bij de gamma per meter te koop.Tevens zou ik gaan nadenken over een afscherming van je aanvoerkabels voor de tl, misschien is het een idee om ze door een stukje afvoerbuis van 32 mm (of wat je ook hebt liggen) te laten lopen?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

guesswho: thx! Ga vanavond iets zoeken om er rond te doen, heb wel wat liggen :P

Ik geloof je helemaal, maar waarom net zo'n soort kabel van bij gamma en niet deze? puur uit interesse, bedankt voor de tips..

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kleine noot ik zou voor de aanvoerkabel soepele witte kabel gebruiken 3 x 2.5 mm3 moet voldoende zijn

 

het nadeel van deze soepele kabel is dat meestal niet is aante sluiten op tl's

 

dit aangezien soepele kabel meestal brand veroorzaakt of smelting(en) (het is niet masiev maar allemaal kleine stukjes koper)

 

 

wanneer je de kabel met schroefjes vast kan zetten raad ik je idd witte soepele kabel 3 x 1,5mm² per tl (gebruik altijd aardereind hulsjes! voor komt brand gevaar)

1,5mm² kabel kan ongeveer 2100 watt doorlaten

 

1,5mm² is al meer dan genoeg voor een 600watt'er

 

1 tl armatuur is max 100w p/s (meestal)

 

wanneer je tl niet aan tesluiten is met soepel 3 x 1,5mm

heb je meestal een blokje met 3 aansluitingen

Plus

min

aarde

een soort schuif systeem, je masieve gestripte koper van minimaal 1,1mm lang (1.1mm gestript is officieel en vanaf deze lengte zal je ader niet snel los raken)

kun je zo in je aansluit blokje schuiven(vind dit niet echt veilig. maarja)

 

het is toegestaan door de eu, die controleren elk elektrische product. op veiligheid

 

 

ps: guesswho?: aangezien er 4 tls aangesloten worden en allemaal door 1 timer of relais geschakeld word

zullen de tls via een lasdop. ook hier kun je dus alleen maar met masieve werken.

 

er zijn wel lasdopen speciaal voor spoepele kabel. maar ook dit raad ik niet aan (wel te gebruiken met lange adereind hulsen) minimaal 1,1mm

 

 

gr g4s

Share this post


Link to post
Share on other sites

growing4smoking: ik kan er niet echt aan uit wat je allemaal zegt, maar ik ben ook echt geen elektriciteitspersoon. Ik heb alles aangesloten met van die harde kopere draden en allemaal naar de doos geleid waar de stroomaanvoer ook binnenkomt. De lampen branden, tot nu toe geen brand dus ik ben al tevreden over mezelf :rolleyes:

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een kist gebouwd met daarin 3x TL 30W cool white en 1 pc ventilator die

inblaast onder een dubbele bodem, wat funktioneerd als luchtkanaal onder de

potjes, en dat werkt tot nu toe heel goed. lampen hangen 5-10 cm. boven de

plantjes.

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...