Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GanjaMedicine

Hitte Ballast

Recommended Posts

High Everyone !

 

Ik heb zopas mijn eerste spulletjes gekocht om mijn plantjes mee te telen ! Toch vraag ik graag raad van medekwekers die ervaring hebben ! Voornamelijk de elektra is niet zo mijn expertise !

 

Ik heb bijvoorbeeld een Torin box gekocht van 500m³, maar ik zit met problemen voor aan te sluiten:

 

Aan de buitenkant van de Torin heb ik een stroomkabel 3x1.5mm aangesloten met op het eind een stekker, kleuren zaten goed maar toen ik de stekker in het stopcontact stak was het snel gedaan. Ik hoorde een slag in de Torin, kwam een vleugje rook uit, dus lijkt me toch iets doorgebrand te zijn !

 

Wat heb ik dan fout gedaan? Mij lijkt het dat ik toch alles goed gedaan heb? Ik wou de Torin testen of deze goed werkt, nog voor ik de hele setup doe. En kleuren waren juist aangesloten, dus wat scheelt er hier juist?

 

De lamp 600W met ballast heb ik aangesloten gekregen maar ook hier heb ik nog een vraagje over !

 

De ballast wordt uiteraard snikheet, maar ik ben ook vanalles tegengekomen over de lengte van stroomkabels, daarmee is jullie raad & expertise zeer welkom !

Als de stroomdraad van de lampkap naar de VSA maar 1m mag zijn, wat zijn dan de risico's als je kabel 3m is? Kans op smelten neem ik aan? Hoe kan je dan best je bekabeling doen als je max 1m kan doen? Je moet toch met die kabel naar de VSA gaan, en deze buiten de tent ! Tips zijn welkom !

 

Hier zit ik momenteel mee, hoop dat jullie me wat kunnen helpen want veiligheid is heel belangrijk ! !

 

High not Fry !

 

:yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien is de bruine tegen de blauwe aangekomen

 

het zou niet uit mogenmaken als je bruin en blauw omdraaid

 

is wisselstroom dus !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor torin? Kleuren kun je niet op afgaan, 230V enkelpolige ventilatoren hebben een condensator nodig om te kunnen ronddraaien. Als je hem verkeerd aansluit blaas je hem dus op. NIET zomaaar uitgaan van kleur, raadpleeg de installatieinstructies! Ook mt name bij buisfans zie je dat vaak fout gaan: 3 aansluitingen maar dubbel geïsoleerd dus 3 draden aansluiten is gegarandeerd mis in dat geval.

 

een paar topics over dit onderwerp (die je zelf ook eenvoudig had kunnen vinden!):

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=35196

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=72958

 

Wat betreft VSA: ik neem aan dat je een magnetissche hebt dus. Kabel gewoon zo kort mogelijk houden, liever niet langer dan 4 meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet opletten dat je geen opgerolde kabels of verlengabels inverband met uitvallen en doorbranden gebruikt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een Torin 500m³. Zie hier een afbeelding:

gallery_33754_14219_25502.jpg

 

De installatieinstructies zaten er helemaal niet bij, was in de GS Alien geweest & duidelijk aangegeven dat ik alles van bekabeling mee moest hebben, dat ik niet meer hoefde terug te gaan. Maar niet zoveel uitleg gekregen ! Volgens hem zou alles zich wel uitwijzen..

Ik had dus NIET enkel op de kleuren moeten afgaan neem ik aan. Welke kabels moeten dan enkel aangesloten worden?

 

Hier is een afbeelding van de ballast, is dit een magnetische?

gallery_33754_14219_10456.jpg

Verandert er dan iets aan de lengte van de kabels?

 

Man toch, het hele aansluiten is voor mij echt een hel, heb hier niet veel mensen in de buurt om goede raad te vragen. Mijn vrouwtje kan er ook niet meer goed tegen, al dat uitzoeken, al dat lezen, maar uiteindelijk is het allemaal wel nodig, want ik had nu ook niet gedacht dat ik m'n Torin zomaar zou opblazen..

 

Had ik dan gewoon de blauwe N en bruine L moeten aansluiten en de groen/gele draad loslaten?

 

Ik hoop dat ik er snel uit ben, ik wist dat het hele aansluiten me niet zo zou liggen maar ondertussen heb ik al spijt dat ik geen elektriciteit heb gestudeerd ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit toch een sticker onder kroonsteen?

n is blauw , L is bruin , wat er overblijft is dan aarde .

maar zo heb je het gedaan schrijf je toch ?

zal je toch terug moeten , kapot omruilen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt wat knakenpoetser zegt groen geel is altijd aarde verder kijk is bij de elektro topics kan je veel leren en een beetje basis kennis is nodig om geen te grote stommiteiten te doen .

 

Betreft je torin ik denk dat je condensator weg eraan is deze geeft gewoonlijk de rook. deze kan je verangen door één van een oude motor doch met je beperkte kennis zou ik dat aan iemand anders overllaten. een afzuigbox kan voor alles dienen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, geen sticker.. Het kroonsteentje plakt vast tegen de Torin box aan...

 

Ik had alledrie de kabels aangesloten, niet enkel de blauwe N en de bruine L maar ook de aarde en ik neem aan dat dit het probleem is? Had ik de aarde losgelaten, dan was dit (opblazen) niet gebeurd neem ik aan?

 

Ben niet zeker of ik zomaar een andere meekrijg onder garantie.. Als ik het verkeerd heb aangesloten kan ik er wel naar fluiten. Dan is het voor mij duur leergeld betalen, maar kan er ook maar op zeggen dat het mijn eigen fout lijkt te zijn..

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor je had hem goed aangesloten. De concensator aansluiting wordt nooit naar buiten uitgevoerd op een dergelijke box, tenzij de condensator extrern is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meen je dat nu Whazzup? Volgens jou heb ik dit dus wel goed aangesloten? Ik maar denken dat ik zelf iets fout gedaan had, leek me ook logischer dan dat die Box gewoon niet goed was..

 

Ik zal eens terug contact opnemen met de GS om te zien wat we ermee gaan doen want teruggaan is niet zo evident voor me.. Was al blij dat ik er eindelijk geraakt was, en nu kan ik weer terug gaan, kut !

 

Over die condensator weet ik wel nog niet veel, ik wist zelfs niet dat er een condensator in de box zat ! De condensator zorgt dus voor een fase-verschuiving of zoiets? Wat is dat juist?

 

En volgens Whazzup zal het dus de condensator niet zijn, aangezien die nooit naar buiten gevoerd wordt op zo'n toestel?

 

Dan moet er toch iets met die Torin schelen, maar hopen op garantie !

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enige wat kortsluiting veroorzaakt kan hebben is een breuk ergens in de bekabeling of je kroonsteen is verrot ofzo.

 

Gewoon ff teruggaan naar die gs met die box en uitleggen wat je gedaan hebt. Vraag je geld terug of een nieuwe. Laat je niet afpoeieren dat het je eigen schuld is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de kroonsteen goed aangedraaid? niet alleen de kabel die je zelf erin stopt maar ook die al aangesloten is altijd ff aandraaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de stekker ook zelf op de kabel gezet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kabel met stekker all-in-one

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...