Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jippiejajay

Oranje plekken in het blad

Recommended Posts

Beste medekwekers,

 

zoals de titel al doet vermoeden zitten er vreemde oranje plekken in de bladeren van m'n planten. Het vreemde is dat die plekken zich zeer lokaal bevinden, alleen een stuk of vijf bladeren hebben er last van namelijk, maar ook dat de plekken zeer scherp gevormd zijn. Een voedingsprobleem lijkt me uitgesloten aangezien dan vaak veel meer bladeren aangetast zijn en dat de tekorten beginnen in de allerjongste bladeren of juist de oudste. Ook zien de vlekken er anders uit dan wat ik heb gezien aan symptomen van verschillende voedingstekorten (op dit forum). Dus, wat is het dan wel? Zelf denk ik dat het een virale of bacteriele infectie is, wat mogelijk is omdat ik ook last heb van een flinke kolonie varenrouwmuggen en die beesten kunnen ziektes overbrengen op planten. Maar ja, geen idee wat voor infectie dus (of misschien is het uberhaupt geen infectie) en daarom zou ik jullie raad en kennis zeer op prijs stellen!

 

Dit zijn de foto's:

 

gallery_5863_14210_834334.jpg

gallery_5863_14210_344230.jpg

gallery_5863_14210_2215560.jpg

 

Alvast bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:yummy: Nooit gezien dit.....

 

Naar Oranje gekeken met de plantjes naast je op de bank?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn trouwens de feiten:

 

Soort: Skunk#1 (Dutch Passion)

Substraat: Aarde (biologisch met vaste meststoffen en compostverbeteraar)

Water: Aquariumwater

Levensfase: Derde week (zichtbare bloei)

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje te dicht tegen de lamp? (lees als u lamp er is laten opvallen? )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha hadden er meer last van inderdaad. Maar om op digi te reageren, de lamp hangt 17 cm van de plant af en het is een 150 watt hps dus dat zit wel goed dacht ik. Wel is de temperatuur met de lamp aan de hele kweek al 31/32 graden en nu met de hps erin nog een graad hoger! De relatieve luchtvochtigheid schommelt tussen de 40 en 70 procent, meestal 50.

 

Thanks voor de snelle reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al veel gezien maar die verkleuring nog nooit :yummy: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zelf denk ik dat het een virale of bacteriele infectie is, wat mogelijk is omdat ik ook last heb van een flinke kolonie varenrouwmuggen en die beesten kunnen ziektes overbrengen op planten. Maar ja, geen idee wat voor infectie dus (of misschien is het uberhaupt geen infectie)

 

Ten 1e kunnen verschijnselen echt wel lokaal optreden (de bekende calcium spots) en is dit GEEN infectie mede veroorzaakt door aanwezige varenrouwmugjes eerder door gekloot met voeding (zwaar uit balans) en ph afwijkingen, mogelijk door voedingsgift.

 

Met de door jouw gecreerde omstandigheden kun je inderdaad nu alleen maar aan gaan zitten nemen wat het is :yummy:

lees net in je 2e berichtje:

aquariumwater

 

ok.. en weet je wat er in dat aquariumwater zit (hoge nitraat waarden oa)?

dat water moet echt wel 1st gefilterd worden voordat je dat aan je planten kan geven, wat is er mis met water uit de kraan?

 

Back to the basics en KISS lijkt me beste optie

Share this post


Link to post
Share on other sites

aquariumwater kun je gebruiken maar dan moet je echt geen of erg weinig extra voeding gebruiken..ik heb dit rouwens ook nog nooit zo gezien in mijn ogen een uniek geval..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, geen idee wat voor waardes het water heeft maar wat bedoel je precies met KISS? Ik gebruik aquariumwater omdat dat al mooi op temperatuur is en omdat ik bang beng voor stikstof tekorten aangezien die vaste meststof niet zoveel heeft (NPK 4-7-12 dacht ik). Ik heb vier koi's, twee dikke goudvissen en twee dikke kikkers dus ik dacht daar zit vast wat nitraat in!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk heb je net antwoord gegeven op je eigen vraag.

 

Ik zou overstappen op een gecontroleerd recept.

 

Ik heb iets soortgeliks opgelost met een handje maerl kalk. Maar weet niet zeker of dit hetzelfde probleem is. Lijkt er wel op. Sterkte ermee

 

groetjes Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites

K overschot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pis van kikkers...ammoniak :lol: ?...

 

schiet zomaar spontaan bij me te binnen... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het wel wat weg hebben van ijzer tekort, maar da's geel.

Zou eens een weekje kraanwater en gewoon voeding geven, om maar eens een simpele variabele te veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...