Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jeice

mobiele airco

Recommended Posts

Dames, heren. Ik heb wat vragen over het plaatsen van een mobiele airco.

 

Ik heb een volledig geïsoleerde ruimte 6.8 bij 2,8 met schuin dak!, ik schat 40m3 met 1 gat 50x50cm waar de verse lucht via een schacht de kamer binnenstroomt.

 

In deze ruimte komt een tent te staan. Ik denk vooralsnog met passieve inlaat, geen slangen naar het gat.

 

Ik zat met het idee om voor de tent een mobiele airco te plaatsen om de max temperatuur goed onder controle te kunnen houden

--------------------------------------------------------

 

1. Zijn er ook mobiele airco's waarbij je de onvochtigende functie uit kunt zetten?

 

2. Waar laten jullie de warme afvoer van de airco? Ik zou deze gemakkelijk op de kast kunnen zetten waar ook de lucht van de tent uitgaat maar ik heb vernomen dat het nog al kan stinken....

 

Iemand misschien een airco die hij kan aanbevelen. Temperatuur instelbaar, relatief stil (geen overlast) en liefst uit kunnen zetten van ontvochtende functie als dit mogelijk is.

 

Bvd!

 

 

-Budget +- 400 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb me ff wat beter ingelezen dmv de zoekfunctie :) en de vragen aangepast.

 

Hopelijk komt er nog reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ontvochtigen is geen functie maar noodzaak om de lucht koeler te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer wat geleerd.

 

Ok, dat is opzich ook niet zo'n probleem denk ik.

 

-De ruimte is goed geïsoleerd dus hij hoeft geen overtoeren te draaien.

-Lampen uit, airco uit.

-De verse lucht zal denk ik ook snel genoeg door kunnen stromen de tent in voordat het erg droog wordt.

-In de groei opvangen met een luchtbevochtiger in de tent

-In de bloei een voordeel

 

 

wil beginnen met 675watt de m2, later misschien 880 watt de m2 gemiddeld.

wat warm op een zolder in de zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Amnees.

 

Werkt het niet anders om?

 

Omdat je lucht koelt, door lucht langs een koel element (radiateur/koel batterij) te blazen condenseert je lucht tegen je koel element = dus ontvochtigen

 

 

Meer bla bla:

 

De werking van een airconditioning is gebaseerd op een eenvoudig maar doeltreffend natuurkundig verschijnsel, namelijk het verdampen van vloeistof kost energie (warmte). In het kort komt het er op neer dat een airconditioning (warme) lucht aanzuigt en die door een ruimte leidt waar vloeistof wordt verdampt. De warmte uit de lucht wordt tijdens het verdampen meegenomen en vervolgens komt er weer koele lucht de airconditioner uit. Bovendien kan er tijdens het proces vocht aan de lucht onttrokken worden, zodat de airconditioning de lucht niet alleen koelt maar ook droogt. Om te voorkomen dat continue nieuwe vloeistof moet worden aangevoerd om te verdampen, is een airconditioning een gesloten systeem. Na het verdampen wordt de koelstof opgevangen en door een compressor naar een "condensor" geleid. In de condensor wordt de koelstof omgezet van gas naar vloeistof, waarna de cyclus opnieuw kan beginnen.

 

In de airconditioner is een ventilator aanwezig. Deze ventilator veroorzaakt een luchtstroom in de airconditioner. De ventilator zorgt ervoor dat de lucht langs een koelelement in de airconditioning geblazen wordt. Dit koelelement is te vergelijken met de radiator van een centrale verwarming waarbij een groot oppervlakte wordt gecreëerd, zodat er zo veel mogelijk contact tussen de lucht en het koelelement is.

 

In het koelelement is een koelvloeistof aanwezig die door de aanwezige warmte in de lucht verdampt. Het is een natuurkundig feit dat er bij verdamping warmte aan de omgeving wordt onttrokken.* De ventilator zorgt er vervolgens weer voor dat de afgekoelde lucht de ruimte weer wordt ingeblazen. Er wordt dus geen kou geproduceerd maar de lucht wordt gekoeld door er warmte aan te onttrekken.

 

De verdampte koelvloeistof stroomt intussen via een buis naar een compressor in de airconditioning. Deze compressor perst het gas samen. De geperst lucht komt vervolgens via een andere buis uit in een tweede element van de airconditioner, aan de buitenkant van het gebouw. Ook hier is een ventilator aanwezig maar deze trekt lucht uit de omgeving aan. De koelvloeistof wordt weer via een radiator in contact gebracht met de warmere lucht uit de omgeving. De koelvloeistof condenseert en geeft daarbij warmte af aan de buitenlucht. Het koelmiddel stroomt via de buizen weer de airconditioning binnen en de cyclus herhaalt zich.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand nog een goede oplossing voor de stankoverlast van de afvoer? Of kun je dr ook kopen met ingebouwde filter of iets dergelijks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor, de warmte afvoeren met water ipv lucht......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mis ik nou een paar replys of lijkt dat maar zo....

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, misschien ben je met een ander topic in de war

 

 

racker, zijn er modellen te koop die standaard met water afvoeren of knutsel je dat dan zelf? en over hoeveel water per dag hebben we t dan?

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuuuhm?

 

Ja, maar die ken je al :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oc :)

 

achja kon zijn dat er iets simpelers voor bestond. een mobiele airco met filtertje tegen de stank lijkt me toch niet ondenkbaar dat het er is. morgen maar een paar mails eruit sturen.

 

 

ps: had nog een ander topic over gifklimaat waarin ik uitleg waarom ik de lucht eerst dat kamertje in wil laten komen, ivm koelen dus, en een kacheltje in de winter. allicht dat je daarmee in de war ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon filter aan je luchtslang doen. Is niet zo moeilijk hoor. Drukval te hoog... Buis zuiger er tussen en door je filter blazen.

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat te denken om die afvoer slang gewoon vlak boven je filter in de kweekruimte vast te zetten? (hangt boven in de hoek)

 

_______

_______------------------- warme lucht, afvoer airco

 

 

_____________________________________________________________________________

 

 

filter

 

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je meer lucht blijft afzuigen en naar buiten dumpt, dan dat het apparaat kan koelen (in dezelfde periode), is het redelijk zinloos. Isolatie speelt helemaal niet mee als je grote hoeveelheden lucht door die ruimtes trekt, zeker niet als dat zomerse buitenlucht is van 30 graden.

 

Dus, ramen dicht, deuren dicht, airco plaatsen in een ruimte die niet stinkt, warmte van de airco gelijk naar buiten en voor de rest alleen pogen die opwarming van de lucht veroorzaakt door de lampen te koelen. Al het andere is redelijk zinloos.

 

Bij Airflux hebben ze mooie electrische regelkleppen voor zeer strakke prijzen. Thermostaatje erop (gewoon zo'n knaken ding) en die tussen je uitlaat zetten van je tent en daarvoor een overdruk klep. Als de inkomende lucht dan te warm wordt, airco aan, klep naar buiten toe dicht, et voila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks zal er naar kijken

 

het is ook niet de bedoeling om alle inkomende lucht te koelen, maar dmv de airco in die ruimte een koel klimaat te creëren. en als de verse lucht hiermee mengt dat je een lagere temperatuur je tent zal binnenkrijgen. al scheelt het maar een paar graden. de lampen branden van 21:00 tot 9, dus enorm warm zal de verse lucht nu ook weer niet zijn. de airco zal tegelijk met de lampen aangaan, eer dat de afzuiger echt toeren gaat maken omdat het tegen de 30 graden loop heeft de airco de kamer al redelijk op temp. het is de bedoeling de lucht door luchtverdeelslangen van A&T onder de lampen uit te blazen

 

maareh, afvoer direct naar buiten is het evt stankprobleem nog niet opgelost. zal eens kieken of ik een klein filtertje kan vinden die op de airco aangesloten kan worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf een mobiele airco aangepast om in een gesloten systeem te werken. De ventilator eruit halen en gewoon tussen je slang zetten. Zelfde idee als a&t koelers maar dan op stroom ipv. water. Tis eigenlijk niet 100% gelosten omdat er nog een kleine warme lucht afvoer is.

 

 

Je kan natuurlijk ook gewoon je airco met een dimmer ertussen gebruiken voor je inblaas. Misschien een idee?

 

 

palla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik nog nooit met een tentje gewerkt, maaruh, trekt de stank dan door die stof heen de ruimte in waar de airco staat? Zo niet, dan ruikt je afblaas van je airco ook niet. Dat stank verhaal gaat alleen maar op als je mobiele airco in de ruimte staat die stinkt (je tent dus). D'r neffe moet geen probleem zijn.

 

Desalnietteplus: check het volume dat gekoeld wordt tov het volume dat je verplaatst. Zolang dat koelvolume niet in de buurt komt van het afgeblazen volume, dan win je d'r niks mee. Sterker nog, je creeert eigenlijk alleen maar meer hitte en die moet je ook weer ergens laten (fijn voor de FLIRende vrienden) en als je die dus niet direct naar buiten gooit op de kortst mogelijke manier, dan zal je airco als een kachel werken.

 

Je bent natuurlijk altijd vrij dit proefondervindelijk vast te stellen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponix, ik heb in andere topics over dit onderwerp gelezen dat het stankprobleem juist geldt voor direct afvoeren en dat er mensen om die reden gepakt zijn. Mijn afvoer zit ook 2,5/3 meter van het raam van het naast gelegen huis. Dus ik heb niet zo'n zin om stank in hun slaapkamer te veroorzaken :tu

 

Uiteraard ga ik niet in dezelfde ruimte afvoeren en of meer warmte creëren. :)

 

Uitblazen direct boven de filter zoals "geïllustreerd" :o hierboven wil ik op zeker wel testen voordat de dames erin gaan.

Neem aan dat die warme lucht niet gaat dalen, en aangezien het dermate dichtbij het filter zit is het zo weg, en dus direct geurvrij

 

en anders gaat de lucht direct naar buiten icm een filter. (die ik nog moet opzoeken

 

Je kan natuurlijk ook gewoon je airco met een dimmer ertussen gebruiken voor je inblaas. Misschien een idee?

 

deze snap ik niet helemaal.

 

 

koelbatterij is ook een optie maar wel meer gedoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik bedoelde met die dimmer is dit:

 

Je gebruikt dan je airco als actieve inblaas. Je gebruikt dan de ventilator van die airco unit als inblaas. Je zou eventueel ook een buisfan ofzo erop kunnen bouwen en daar weer een dimmer op zetten, maar dan moetje wel de ventilator van de airco eruit halen. Is niet zo heel moeilijk.

 

Maar wat jij wilt doen is veel simpeler. Gewoon die airco in de ruimte waarin ook je tent staat zetten. Die airco zal gewoon heel die ruimte proberen te koelen. Weet echter niet of dit veel effect heeft, omdat de meeste warmte toch van je lampen af gaat komen. Het mooiste is als je aangezogen lucht door de airco komt. dan heb je koele lucht die verwarmt wordt in je tent. zo is je inblaas kwa temperatuur regelbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...