Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dieenejeweetwel

Fotosynthese

Recommended Posts

Doen wietplanten ook aan fotosynthese aan de onderkant van de bladeren? heb namelijk reflecterend materiaal in de potten gelegd om zo de boven én onderkant van de bladeren te voorzien van licht maar weet niet 100% of dat wel zin heeft... :huh:

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh...ja en ja...? :huh:

Het maakt de bladgroenkorrels echt niet uit,uit welke richting de fotons vandaan komen hoor. :o

Maar of het veel zal schelen is een andere vraag. :P

Wel zal het zowiezo zorgen voor een stabieler groeimedium en beschermen tegen teveel opwarming door stralingswarmte,ik zweer er dan ook bij. B)

 

@Dieenejeweetwel

Iets meer geduld in de toekomst zal trouwens wel op prijs worden gesteld,ik heb je ander identieke topic gesloten. B)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

het heeft altijd zin om meer reflectie te creeeren, is wel erg afhankelijk van welk materiaal je gebruikt, soms lijkt iets te reflecteren maar doet het in de praktijk weinig. blad staat meestal niet constant rechtop dus ook "licht" wat van onderen schijnt bereikt vaak toch wel de bovenkant van het blad omdat blad vaak hangt ipv rechtop staat. ook doet je blad altijd z'n best om naar het licht toe gericht te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eh...ja en ja...? B)

Het maakt de bladgroenkorrels echt niet uit,uit welke richting de fotons vandaan komen hoor. :P

Maar of het veel zal schelen is een andere vraag. B)

Wel zal het zowiezo zorgen voor een stabieler groeimedium en beschermen tegen teveel opwarming door stralingswarmte,ik zweer er dan ook bij. ;)

 

@Dieenejeweetwel

Iets meer geduld in de toekomst zal trouwens wel op prijs worden gesteld,ik heb je ander identieke topic gesloten. :o

 

Grtz. Aad

 

 

Sorry maat :D dacht dat ik misschien de vraag stelde in de verkeerde categorie en vond de verwijderfunctie niet meteen

 

het heeft altijd zin om meer reflectie te creeeren, is wel erg afhankelijk van welk materiaal je gebruikt, soms lijkt iets te reflecteren maar doet het in de praktijk weinig. blad staat meestal niet constant rechtop dus ook "licht" wat van onderen schijnt bereikt vaak toch wel de bovenkant van het blad omdat blad vaak hangt ipv rechtop staat. ook doet je blad altijd z'n best om naar het licht toe gericht te staan.

 

 

de blinkende kant van een vel alu-folie? :huh:

klinkt misschien stom maar het leek toch heel wat licht langs onder op de bladeren te reflecteren

Edited by dieenejeweetwel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles waar licht op schijnt behalve je bladeren is een gemiste kans.....reflecteren heeft altijd zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, reflecteren heeft zeker zin. Heeft tevens tot gevolg dat je planten compacter blijven zolang er nog folie belicht wordt, althans, dat is mijn ervaring. Ze gebruiken licht ook als een signaal welke kant op te groeien.

 

Voordeel is tevens dat de toplaag van je substraat vochtig blijft, dat kan tot 20% meer benut substraat opleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fotosynthese onder de bladeren is ongeveer 10-30% minder efficiënt als aan de bovenkant blad afhankelijk van de hoeveelheid groeilicht. Hoe meer groeilicht hoe minder efficiënt tov van de bovenkant blad.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

met dank voor de aanvulling :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok maar gij zegt dat fotosynthese aan de onderkant 10%-30% minder rendement heeft maar dan zijn die procenten toch alleen maar mooi meegenomen? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies!

Share this post


Link to post
Share on other sites
het heeft altijd zin om meer reflectie te creeeren, is wel erg afhankelijk van welk materiaal je gebruikt, soms lijkt iets te reflecteren maar doet het in de praktijk weinig.

 

tja als je dan de foto's van dat andere topic van je ziet kun je net zo goed jezelf verdiepen in een goede setup voor je planten ipv wat alu folie om je plantjes heen te vouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordat ie als elektricien werkte was ie zonnebankkundig lichtkets-technicus :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu gaat ge lachen, mijn eerste baan toen ik was afgestudeerd was technisch tekenaar in een constructiebedrijf waar ze jawel onder andere zonnebanken maakten :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij licht (a/d bovenkant) zullen de bladmondjes (a/d onderkant v/h blad) openen (om oa. CO2 te inhaleren). Op alle plekken waar de bladmondjes open zijn, zal het licht niet daar schijnen waar het nodig is (opperhuid). Dus minder effectief zijn.

 

Echter, ga je alleen licht schijnen vd onderkant, dan kan je plant stressen, omdat hij zijn signaal vd bovenkant vd blad krijgt, dat er licht schijnt (dus dat de bladmondjes open moeten) dus dan houdt hij de bladmondjes dicht terwijl je vd onderkant schijnt, waardoor het zou kunnen zijn dat de plant het niet snapt (en dus gaat stressen).

 

Verder is de plant op zoek naar licht (het groeit letterlijk naar het licht toe). Dus bij het reflecteren van licht van onder, zal de plant (door deze weerstand) korter (lees: compacter) worden.

 

Tot slot zou je mijn tekst met een korreltje zout moeten nemen, want in de praktijk merk je daar niet of nauwelijks iets van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb mat witte platen op mijn emmers. Hoofdzakelijk tegen uitdroging van de potgrond en al geeft het 1%reflectie, tis extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...