Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Raúl Reyes

Raúl Reyes duikt het groen weer in...

Recommended Posts

Mooie plannen en hoop dat je genoeg tijd hebt om je planten te contraoleren in het begin, ziet er nl uit als een ideale plek voor miljoenen slakken. Vooral nu in deze tijd. Koper is inderdaad eenvoudiger, maar die korrels werken ook goed, alleen je moet regelmatig bijstrooien als het veel regent en onkruid/brandnetels wieden rondom je planten, anders winnen de slakken...

 

Maar ziet er mooi uit, veel plantjes!

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice RR, lekker bikkelen op je fiets, leuk al die verschillende aanpakken in deze corner :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal, hier eindelijk weer een update!

 

Ik heb helaas heel erg tijdgebrek gehad, niet alleen voor updates, maar ook om de spot te onderhouden en dat heb ik helaas gemerkt...

 

Vreselijk veel slakken. Toen de plantjes boven de kokertjes uit groeiden kwamen de konijnen... Die hebben erg VEEL planten opgegeten. Toen stonden er nog een stuk of 30 en de planten lieten hun geslacht zien na het weg halen van de mannetjes stonden er nog ongever 15vrouwtjes , die heb ik hoge gazen kokers omheen gezet, en pvc buizen met koper tape.

 

Toen ik enkele dagen geleden terug kwam keek ik wel heel raar op! Ik dacht eerst dat een boswachter de boel had ontdenkt, want bij het eerste plantgat waren de planten weg, de koker lag 1 meter verder op en het plantgat leek uitgegraven! Wat wel vreemd was, was dat de planten er naast er nog gewoon stonden, een mens had waarschijnlijk alles (of niets) vernietigt. Er waren enkele gaten uitgegraven, de plantresten zelf lagen er nog, wortels, stengels en enkele bladeren. De onderkant van de gazen kokers die er af lagen, waren flink ingedeukt. Bij 1 plantgat was er 30 cm diep uitgegraven met maar liefst een doorsnee van 80 cm! Een enorm gat dus.

 

Ik ga ervan uit dat beesten dit gedaan hebben. Of zwijnen, of dassen. Een theorie van mij is dat ze op zoek waren naar voedsel. De plantgaten waren zeer goed opgewaardeerd, met kokos en goede kippenmest. daardoor krioelde het daar van de wormen. Misschien kunnen dassen dat ruiken en zijn ze daarom op de plantgaten gaan graven en hebben ze deze zo uitgegraven. Volgens Wiki bestaat het hoofdvoedsel van dassen o.a. uit wormen! Wel erg jammer want ik ben er weer een aantal erg mooie planten door verloren.. Onder andere Owen’s Royal dane en een grote Royal dane X Typhoon. Ik heb toen ook nog een Henkes Lolland recht gezet die helemaal om was “gewoeld”.

 

Ik heb nu wel met erg veel ongedierte te maken, het is bijna niet mogelijk hier tegen te wapenen.

 

Vandaag ben ik terug gegaan met bamboe stokken, om de planten te ondersteunen en om de gazen kokers zo stevig mogelijk te bevestigen. Do bamboe stokken heb ik zo diep mogelijk in de grond geduwd en met trek bandjes deze aan de kokers bevestigd.

 

 

gallery_17316_13842_844573.jpg

Dit is een vrouwelijke Libanese die ik van blowmonkey heb gekregen. Het was bijna dood zaad. Ik heb er 1 vrouwelijke en 1 mannelijke aan overgehouden, de laatste staat in de maïs. Deze plant is aardig mishandeld geweest onder een tl Lichtstress, droogte, weekje vergeten met de lamp uit…) dus ik ben blij verast dat ze het weer zo goed doet! de laatste kans voor mij om een zadenkweek te doen met de Lebanese van Bleuhemp...

 

gallery_17316_13842_285327.jpg

Eergister nog wat slakkenkorrels bijgestrooid, het leek wel een kerkhof...

 

 

gallery_17316_13842_977913.jpg

2 keer rd van Fro, de grootste links is een Henkes van Indo,,,

 

 

gallery_17316_13842_1151614.jpg

Ik geloof een Rd X Typhoon van Fro.. (Camera is niet zo goed, de zon scheen niet eens...)

 

 

gallery_17316_13842_83670.jpg

Een kleine RD uit eigen zaad. Moeder staat op topic van 2011. ook de RD X Henkes is van deze moeder.

 

 

gallery_17316_13842_1010841.jpg

Weer een rampje... 2 dagen geleden heb ik deze recht gezet, nadat deze henkes door vermoedelijke dassen ernstig was mishandeld. Zwaar gegraven bij het wortelstelsel... Eergister zag de plant er nog gezond uit, misschien was het net gebeurd... Nu acht ik de kans 50 % dat ze het haalt... Misschien weer een weg dus.

 

En als we dan toch bezig zijn..... toen ik een bamboe stok instak bij de drie planten voelde ik weerstand. heb helaas doorgeduwd en hoorde iets knappen... misschien zelfs de penwortel van een plant :vape: als ik de volgende keer terug kom zal ik het wel zien....

 

 

Ach, het moet een hobby blijven, en wie het kleine niet eerd....... ik hoop alleen wel dan er nog IETS te eren valt in september....

 

 

Groeten en tot de volgende keer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Raul, vreemde situatie, hopelijk gewoon dassen dan maar, wel wat mooie pics, ik hoop met je mee voor in september :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een pech heb jij zeg :o .....en zo´n goede voorbereiding :verrygood ....mja...zo zie je maar weer...

tis een numbers game...heel veel zetten... en hopen dat je wat oogst... :huh:

ik ga voor je duimen :)

 

gr :dope:

Carpie

 

kheb wel eens gehad dat een mol gangen ging graven van plantgat naar plant gat....dat vond hij-zij wel makkelijk denk ik.... :rolleyes: ...en/of dr zaten idd veel wormen door de kippemest :D .....maar het gaf de planten wat extra lucht.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi raul , je hebt misschien wel wat pech maar je hebt toch nog wat moois staan vind ik !

blijven updaten !

greets Mister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé hallo, bedankt voor jullie reacties!

 

@ Krasi: Ja het is een vreemde situatie, nu ik er even over nagedacht heb denk ik nog steeds aan dassen, hopen dat het hier bij blijft! Misschien ga ik nog een natuurlijk middel zoeken om ze te weren, ik heb al een idee!

 

@Carpe: Ja, pech ja. Over de honderd gezet, ik heb er nu nog 8 staan..... Toch moet je het als een spelletje zien he. het is wel zo dat het me nu erg moeilijk gemaakt word, bijna elk soort ongedierte valt mijn planten aan! Ik heb idd veel tijd in de voorbereiding gestoken en overal goed over nagedacht. Als het er op aan komt hoeft dat niets waard te zijn. het zou leuk zijn als deze 8 het redden natuurlijk! Maak je mooie vruchtbare plantgaten met veel wormen, werkt het weer tegen je...Tis wel jammer om zo snel al weer te moeten denken aan volgend jaar...

 

 

@ Canna en Mr Stoned: Bedankt jongens! Ik blijf mijn best doen tot de laatste plant! Haha.... Zolang er iets staat, blijven er updates komen, al kan het door de drukte wel eens een tijdje duren....

 

 

Toen ik de dassenschade zag had ik geen camera bij mij, wel mijn telefoon. Het was de keer voor mijn update pics. Ik heb ze inmiddels op mijn computer, dus ik kan ze plaatsen! Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

 

 

 

gallery_17316_13842_329392.jpg

De buisdiamter zal 125 zijn, de gazen koker tegen de 30... het gaat dus om een enorm gat van 30 cm diep en zeker met een doorsnede van 80 cm! Echt een GAT! De planten liggen nog in het midden zelfs nog in de buis. De bladeren zijn later helemaal kaal gevreten door de slakken denk ik.

 

 

 

gallery_17316_13842_1734.jpg

 

gallery_17316_13842_298470.jpg

 

 

gallery_17316_13842_290318.jpg

ook dit gat is helemaal vernield

 

gallery_17316_13842_74520.jpg

 

Ik ga eens na denken of het te voorkomen is, als het idd om dassen gaat. Misschien met hondenhaar? Maar ik heb geen hond. Met een grote zak brokken naar het asiel dan maar?

 

Dan is dus de verdediging: Slakkenkorrels tegen slakken

kopertape tegen slakken

Kleine gazen kokers tegen konijnen

Grotere kokers tegen konijnen

Hondehaar teggen dassen. (Nog niet van toepassing)

 

Google dassenschade:

 

Dit kan zich uiten in diverse vormen van schade door dassen (maisschade, omgewoelde gazons, holen in dijklichamen etc."
"

 

Hahahahaha, deze is voor mij van toepassing:

 

"Alle bedrijfsmatig geleden schade door dassen kan door het Faunafonds worden vergoed.

Voorwaarde is dat de gelden schade binnen zeven dagen wordt gemeld."

 

Melden dan maar?

 

Omgewoelde gazons, voetbalvelden e.d.

Het plaatselijk omwoelen van grasvelden door dassen vindt voornamelijk plaats in de maanden september en oktober. Dassen zijn dan op zoek naar de larven van verschillende soorten kevers en langpootmuggen (engerlingen en emelten), die dan vlak onder de grasmat verblijven.

Dassen ruiken en horen dat en graven ze vervolgens uit.

 

Na oktober verdwijnt de overlast vanzelf, omdat de larven dan om te overwinteren dieper in de grond kruipen.

Dassen schakelen dan weer over op het zoeken naar regenwormen, hetgeen geen schade aan de grasmat oplevert.

 

Afgezien van biologische bestrijding van deze larven (engerlingen) met aaltjes (firma Prograss) zijn er weinig rendabele mogelijkheden om in de maanden september en oktber schade te voorkomen. Omdat de schade na twee maanden vanzelf weer verdwijnt zijn rasters e.d. meestal neit rendabel.

 

Oei, de ergste maanden moeten dus nog komen....

 

Ik vind op internet dat ze verjaagd kunnen worden met olifantenpoep, maar dat heb ik natuurlijk niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dassen gaan over 1.5 maand het grasveld op.

Vind je telefoon foto's duidelijker dan die van je camera. :rolleyes:

 

Een behoorlijke strijd, bewapent met bamboestokken, succes verder!!! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Limbic, die burgt zit volgens mij vlak bij. Zouden ze wegtrekken? Ja mijn fotocamera is erg oud en mijn telefoon erg nieuw... Dan neem ik die voortaan wel mee....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En anders toch naar de dierentuin voor een paar olifanten bolussen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vandaag weer bij de spot geweest.

 

Gelukkig geen nieuwe verliezen! De Henkes die de vorige keer op sterven na dood was, heeft het gekukkig toch overleeft! De natuur was er trouwens erg mooi en het is er altijd lekker rustig. Alle planten zijn beginnen te bloeien, behalve de Lebanese, dat is ook helemaal geen vroegbloeier.

 

Ook al heb ik erg weinig planten over gehouden, er zitten wel mooie tussen die nu erg groot beginnen te worden! De grootste is een RD X Typh van Fro. Ik schat deze op bijna 2,50 meter! Ook een henkes van Indoflow heeft deze hoogte al berijkt, gelukkig geen sporen van herma, waar wel eens over gesproken wordt. Ik heb elders nog een mannetje staan van een Henkes. dat is wel een wat kleiner mannetje, maar toch ik wil er wel een tak mee gaan bevruchten, het vrouwtje is huge. Van de RD X Tiph heb ik helaas de mannetjes weggedaan....

 

Gelukkig geen last meer gehad van dassen, ze hebben hun portie ook wel aangericht daar. Maar eens serieus nadenken of er een manier is om de planten op deze spot goed te beschermen, want de spot zelf is wel erg mooi. Ochtend en middag zon, goede grond en rustig. Ook nog redelijk te bereiken, wat ook heel belangrijk is, heb ik gemerkt...

 

Ok, foto's...

 

 

gallery_17316_13842_662154.jpg

RD X Typh, Ik heb toch niet te veel gezegt? Een stuk groter als dat ik ben, en ik ben bijna 1.90m! Deze is misschien al wel 2,50

meter!

 

gallery_17316_13842_16972.jpg

Bovenkant

 

gallery_17316_13842_1013323.jpg

Ik ben wel onder de indruk van het stammetje!

 

gallery_17316_13842_198487.jpg

Ik heb niet eens kleine handen...

 

 

gallery_17316_13842_382782.jpg

4 dubbele protectie...

 

gallery_17316_13842_1062950.jpg

Eigen kruising: RD X Henkes. Wel iets kleiner!

 

gallery_17316_13842_67264.jpg

De Lebanese heeft het zo te zien gered! Deze is erg mishandeld geweest. Haar mannetje wacht in het maïsveld. (Hoop ik!)

 

gallery_17316_13842_379658.jpg

Is getopt geweest, mooi effect.

 

gallery_17316_13842_343043.jpg

 

De RD van mijn eigen zadenkweek. de moeder was een kleine, maar hele mooie plant die een heel mooi eindproduct gaf! Deze lijkt er best veel op, kleiner kerstboom achtig type! Bloei zit er mooi in!

 

gallery_17316_13842_122086.jpg

Henkes van Indo, gaat dik boven de 2 meter!.

 

gallery_17316_13842_615385.jpg

Links de zelfde Henkes. rechts een RD van Fro, deze is veel breder! Zijn eigenlijk 2 RD's vlak naast elkaar... 1 kleintje en 1 grote!

 

gallery_17316_13842_67787.jpg

Deze Henkes van Indo was er bijna geweest! Heb ik nog net uit de klauwen van de Dassen kunnen redden! je kunt duidelijk zien dat ze een tik gehad heeft, maar goed, ze leeft nog en kan nog meer herstellen!

 

 

Ben erg benieuwd naar jullie reactie's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja hoe moet je hier op reageren :verrygood zitten een paar mooie bomen tussen, nu het weer nog afwachten, maar de basis is er zeker.

 

Grtss Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ziet er top uit , maar vooral die RD x Henkes is helemaal te gek.Mooie structuur.;)

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn super moooie struiken wat jij hebt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren, bedankt voor jullie reacties!

 

Ik ben benieuwd wat de RD X Henkes gaat doen. De vrouwelijke RD is te zien in het topic van 2011, de wiet leek net binnen wiet, was vrij wit en voor een Rd best compact. De mannelijke Henkes niet zo groot, maar toch..

 

Iedereen is nu afhankelijk van het weer, tot nu toe was de zomer vrij nat, maar het gaat er eigenlijk om, wat er van af nu gaat gebeuren, de vroegbloeiers zijn begonnen te bloeien! In eerdere topics van bijvoorbeeld Indoflow heb ik gezien dat de henkes zelfs al eind augustus geoogst kan worden. Bij mij wordt dat op zijn vroegst half september. Een gemiddelde buiten plant heeft toch ook ongeveer 8 week bloei nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook nog 11 plantgaten op een andere spot. op zich mooie spot, maar bijna niet te bereiken ivm parkeren auto. dat is daar zeer opvallen en ik heb dit jaar erg veel tijdgebrek. Ik heb de plantjes er begin juni neergezet en ik heb gister pas tijd gevonden om eens te gaan kijken! :o .

 

Was natuurlijk niet erg positief. De brandnetels stonden 2 meter hoog. Toen ik er liep zag ik toch weer de mogelijkheden van de spot...

 

Uiteindelijk vond ik deze 2 nog terug:

 

gallery_17316_13842_397891.jpg

 

Een RD (Eigen) en een RD X Henkes (Eigen). Natuurlijk wel eerst alle brandnetels platgetrapt voor de foto zodat de plantjes toch nog wat ruimte krijgen.

 

gallery_17316_13842_294363.jpg

 

close

 

 

 

Voor de rest was alles vergaan..... vorig jaar ook 11 plantgaten gevuld zonder gazen kokers, binnen 3 dagen was alles kaal gevreten door de konijnen. Nu stonden ze in elk geval in gazen kokers.

 

 

 

 

 

 

Toen ik weer weg wilde gaan kwam ik op de valreep (helaas) deze nog tegen:

 

gallery_17316_13842_285527.jpg

 

gallery_17316_13842_459288.jpg

 

Rd (eigen) mannetje flink in de bloei!

 

Toch maar verwijderd. Misschien houd ik er wat zaad aan over wat interessant kan zijn. Met een beetje geluk het eindproduct ook!

 

Toch moet deze spot goed te gebruiken zijn... Grond zeer goed, weinig bezocht, ligt laag gelegen, maar toch redelijk in de zon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep :j ...moeilijke spots zijn vaak de beste.....mss een vouwfiets van de mp halen :j

valt toch niet tegen... dat dit er nog staat...its weed :j

 

henkes was in 2009 idd te oogsten eind aug...maar idd in 2010 en 2011 medio sept...

 

gr :o

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervelend als je te weinig tijd hebt.

Beetje het onkruid bijhouden is geen overbodige luxe. :j

 

Ze zijn wel groot geworden! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben weer naar de spot geweest!

 

Helaas iets te laat vertrokken van huis... En ik ben ook nog even langs mijn mannetjes gegaan, een lebanese en een Henkes. Net voor de schemering:

 

gallery_17316_13842_360438.jpg

 

Lebanese is helemaal in bloei geschoten door de stres, het ziet er naar uit dat ik stuifmeel moet bewaren in de koelkast om het vrouwtje over 1 maand te bevruchten.

 

 

 

gallery_17316_13842_348045.jpg

 

henkes mannetje, helaas een kleintje, maar die ging wat makkelijker mee op de fiets...

 

 

 

gallery_17316_13842_23864.jpg

 

Lebanese vrouwtje in de schemering, groeit goed door, ik verwacht deze 1 oktober afgebloeid, de laatste van het stel. 1 tak is voor zaadproductie...

 

 

 

gallery_17316_13842_23763.jpg

 

Een RD uit eigen zaad. Kleiner pheno, kerstboomtype. Het wordt nu echt donker!

 

 

 

gallery_17316_13842_349719.jpg

 

De RD X HENKES in het donker. Mooie combi, mooie plant. Goed in ontwikkeling, kan een hele mooie dikke lange hoofdtop worden zo te zien!!

 

 

 

gallery_17316_13842_16861.jpg

 

Close up. Eigen zaad is goud waard...

 

 

 

gallery_17316_13842_19806.jpg

 

:) :) Wat een monster!!! Deze gaat echt door het plafond! Deze is dus minstens 2,50 groot! Een stam zo dik als 2 vingers!

RD X Typh

 

 

 

gallery_17316_13842_592454.jpg

 

Close up.

 

 

 

gallery_17316_13842_90291.jpg

 

Rechts RD links Henkes. Grote planten!

 

 

 

gallery_17316_13842_191285.jpg

 

henkes alleen

 

 

 

gallery_17316_13842_342543.jpg

 

RD alleen.

 

 

gallery_17316_13842_523909.jpg

 

De takken van de henkes beginnen door te hangen, vooral de onderste. 1 van de takken was volledig kaal gegeten door de slakken, en heb ik af moeten knippen. daarom bind ik de onderste takken nu op met onopvallend vissnoer. Als je goed kijkt, zie je de snoeren lopen van boven af de bamboestok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monsterplanten!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele mooie planten Raúl, RD varianten, kerstboom vormen, lekker in de bloei ook :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!!

 

Ben net terug van de spot. Ben eerlijk gezegt niet helemaal tevreden. De strains die ik dit jaar van Fro heb gekocht vallen op dit moment nog wat tegen. Dan heb ik het over de RD en de RD X Typh. Dit zijn beiden enorme planten geworden, maar ze hebben nu nog erg kleine topjes!

Bij de RD X Typh worden de haartjes zelfs al bruin! Zeer kleine fluffy topjes aan een enorme plant...

 

Misschien trekt het nog wat bij...

 

De spot ligt ook niet de hele dag in de zon. s'morgens zo en s'middags zon. Goed, de foto's.

 

 

 

gallery_17316_13842_150167.jpg

 

De lebanese is in bloei. Snel een tak bevruchten dus.

 

 

 

gallery_17316_13842_53854.jpg

 

Topje Lebanese. Ga er van uit dat deze paars wordt.

 

 

gallery_17316_13842_51318.jpg

 

RD X TYPH. Als gezegt, enorme plant met (nog) kleine fluffy topjes, die al iets bruin worden... :vape:

 

 

 

gallery_17316_13842_913813.jpg

 

RD X TYPH close

 

 

 

gallery_17316_13842_3734.jpg

 

RD X TYPH close

 

 

 

gallery_17316_13842_766139.jpg

 

Links Henkes, rechts RD. De rechter heeft ook al zulke kleine topjes.

 

 

 

gallery_17316_13842_75369.jpg

 

RD alleen

 

 

gallery_17316_13842_3478.jpg

 

De henkes alleen. Ben wel redelijk tevreden.

 

 

gallery_17316_13842_329091.jpg

 

Mijn eigen zaadlijn RD. Stuk sneller, stuk kleiner, stuk royaler..gallery_17316_13842_182291.jpg

 

Eigen zaadlijn RD X Henkes

 

Voorzichtige conclussie dat de eigen zaden dit jaar beter zijn als die van Frobanken? Kijk zelf maar:

 

 

gallery_17316_13842_220596.jpg

 

Top van de RD X Henkes (eigen)

 

 

 

 

gallery_17316_13842_244596.jpg

 

Top van de RD gekocht van Fro.

 

 

Ik zal mijn conclussies nog niet trekken, het is nog geen half september....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...