Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

lostchild

Vlekkerig blad wat ik ook doe

Recommended Posts

Hey medekwekers,

 

Afgelopen jaren al van alles voorbij zien komen en in 1e instantie dacht ik ook wel te weten wat ik nu weer in huis had gehaald en hoe op te lossen maar nu een week of 3 in mijn 110W T8 voorgroeikast verder..

 

snap ik er niks van:

stekken hadden al vertekening in blad toen ik ze kreeg en degene ervoor had het ook al

gestekt op GL plugs die nachtje geweekt hadden in bacto, direct in 10x10 GL lightmix gezet na wortelen en sindsdien al aantal keren wat Mamgel en keer of 2 Calgel gehad om snel aan te sterken en ze groeien ook flink.

 

gallery_22678_8577_704921.jpg

 

gallery_22678_8577_106733.jpg

 

Grotere blad en sommige kleintjes worden/zijn donkergroen, paarse steeltjes vd kou maar toch blijft die aantasting zichtbaar, voor mij teken dat het niet aan voeding/ph oid kan liggen want inmiddels staan ze nu al 1wk op 11ltr smartpot gevuld met lightmix en een buffertab mee en ze groeien verder goed maar alle nieuwe scheuten een verkleuring die ik eerder aanzag voor ijzer/zink/sporen maar het dus niet is volgens mij want 11lter verse lightmix is altijd goed en krijg je zelfs afgeschreven mee op de benen.

 

gallery_22678_8577_829388.jpg

 

Niet echt een ongezonde indruk verder maar ziet er echt niet uit als geheel.

gallery_22678_8577_76538.jpg

 

De bedoeling was om er een mamma van te maken maar met dit in het blad weet ik het zo niet ;)

Weet iemand waar deze dame((s), staat er 1 naast die exact zelfde heeft) last van heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je slippers zijn een maatje te klein!

 

 

zulk blad heb ik wel vaker gezien

lijkt alsof het ook geen epidermis heeft

 

de oorzaak weet ik niet maar bij mij deden ze het nooit goed

 

geen geschikte moeder dus................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 1 keer een op het oog vergelijkbaar iets meegemaakt bij een Green Poison zaailing, en daar hield ik het op een genetische afwijking, want de andere zaadjes uit hetzelfde zakje leverden planten met normale diep effengroene bladeren op. Qua groei en bloei bleef de afwijker minder achter dan ik had verwacht, de plant had afgezien van de bonte bladeren ook geen andere afwijkingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan het ook niet echt plaatsen, maar zou er zeker geen stekken van snijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het iets met het Mozaïek virus te maken kunnen hebben,

want daar heb je ook last van zag ik,..maar ja das evident aan stekken. ;)

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanavond gaan ze dan maar onder HPS, afbloeien en maar kijken wat het wordt dan ;)

Had er al 1 onder gezet eerder maar die doet amper wat dus deze 2 gaan die plek innemen.

Beetje k u t nu dat ik ze begin deze week in de smartpots heb gezet, overpotten vanuit die kleinere nu naar 1 grote smartpot van 41ltr gaat ze nekken als ze meteen op 12/12 gaan.

 

@S_T

TMV?

vanwege wegdraaiende bladpuntjes doel je op of dat patroon in het blad?

krijg je als je voorgroeihokkie eigenlijk te klein is, wegdraaien omdat punten vh blad tegen deur en wand aanzitten

heb zwaar zitten twijfelen daarover maar dit ijkt in de verste verte niet op TMV zoals ik het soms heb/heb gehad

 

 

@C_T

ben toe aan nieuwe :spliff:

klittenband sluiting is helemaal opgerekt dus altijd teentjes over de rand

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiezo geen tmv.. en evident aan stekken? Heb nog nooit een amnees stek met tmv gezien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok Amnees,..heb je mazzel gehad en ik in het verleden een beroerde stekkenboer,..

vandaar dat ik ook zaad kweek nu ;)

En Lostchild,..beter ook dan,..maar het leek er wel op die schuingetrokken blad,

maar dan zal het aan de kleine ruimte liggen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een virus is sowieso wel erg waarschijnlijk in dit soort gevallen, het zou heel goed "streak (streepjes) virus" kunnen zijn. HSV geeft gele strepen tussen de nerven. En in het plaatje hieronder herken ik ook niet direct een mozaïek virus.

 

gallery_22220_11124_1991.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt vd tip groen gif

 

Even verder gezocht op dat HSV en dat heb ik wel in mijn s5 zitten, planten zodra wat stress in de bloei gaan raar doen:

magnesium strepen in het blad, krult op en sterft af en gaat soms erg rap (vooral bij droogtrekken pot).

Wist niet van bestaan van dat virus af :spliff:

 

Dus toch wel een factor van buitenaf na aanpakken klimaat etc eerder ;)

 

de plant uit dit topic is echter in de verste verte niet in contact geweest met de s5 maar ik denk wel dat het hetzelfde is alleen en andere en eerder verschijningsvorm aan het licht gekomen door stress van wat voor oorzaak dan ook eerder.

 

Gelukkig is eea niet via de lucht verspreiding dus kwestie van de aarde 1st de deur uit en alles schoon voordat ik overstap op hydro straks en dan zou ik ervanaf moeten zijn, met extra opletten tijdens stekken enzo ook natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok Amnees,..heb je mazzel gehad en ik in het verleden een beroerde stekkenboer,..

vandaar dat ik ook zaad kweek nu ;)

 

maar.. heb je ooit een amnees stek gezien met het TMV virus dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat weken later:

Planten staan flink in de bloei, vlekkerige in blad blijft.

zijn een stuk kleiner gebleven en de bloei blijft ook wat achter wat dat aangaat maar staan niet in de weg :rofl

 

Nu had ik stekken getrokken van ander soortje en die op kleine potjes gezet.

Potjes niet schoongemaakt vtv natuurlijk en nu heb ik 3 andere stekken die exact hetzelfde in het blad hebben.

 

Geen wegdraaiende bladpuntjes dus geen TMV, wel Tomato Spotted virus wat ook zeer besmettelijk is.

 

Alles ontsmetten, was ik al mee begonnen gister met de overpot vanuit de kleinere potjes en gelukkig kunnen de smartpots waar ze nu in staan in de wasmachine.

 

Blij dat ik weet hoe of wat en preventief kan werken nu al valt dat niet mee (plastic schrobben in de badkamer) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar.. heb je ooit een amnees stek gezien met het TMV virus dan?

 

Heb het wel gezien hoor.

zal zelf wel de besmetingbron zijn geweest met me shag handen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, als je shag rolt en dan met je klauwen aan de stekken zit, heb je het hangen. Krijg je ook niet meer weg.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom rook ik niet bij me plantjes :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen TMV dus hou op over tabak :rofl

 

Een beetje kwekert weet toch wel hoe die mot stekken (en als je stekken haalt tsja.. eigen schuld) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomato spotted virus wordt ook verspreid door thrips. :rofl

Misschien dat je er zo eens aan gekomen bent ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de stekken zo binnengekregen en degene die ze aan mij gaf kreeg de stek ook zo binnen.

 

Zelf wel thrips gehad bij andere planten maar (gelukkig) geen virus daardoor, thrips kom je ook nog wel redelijk makkelijk vanaf :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desondanks aantasting doen ze het ng best goed op 12/12 :rofl

gallery_22678_8577_1039650.jpg

gallery_22678_8577_1562863.jpg

gallery_22678_8577_200733.jpg

jammer hoor, mooie internode opbouw :lol:

 

bedankt allen voor meedenken :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...