Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

LED_KROKET

Vraag/probleem betreft Canna Aqua (hydrogrow)

Recommended Posts

Hoi, ik heb een atami-wilma hydrosysteem (link) ik heb nu Bubblegum 8 stekjes in hydrokorrels.

 

Stats:

Kweekruimte: tent

Temperatuur met lampen aan: 24,5 gr

Temperatuur met lampen uit: 18,5 gr

Luchtvochtigheid: 65%

Lucht inlaat: passief

 

 

Het probleem:

Ik had de watertank (van het systeem zelf) gevuld en gebracht naar EC 1.1 en PH 5.8 (Ik gebruik Canna Aqua voeding, de PH van mijn kraanwater is vanzelf 8,4 dus ik moet altijd extra ph- gebruiken). Dat had ik 1 dag zo laten staan met circulatiepomp aan, na 1 dag moest ik nogmaals afzuuren.

 

Nu heb ik de stekjes erin (dag 4 vandaag) en ik zie dat sommigen al aanslaan maar mijn EC blijft vanzelf omhoog gaan :spliff: .. gisteren was het nog 1.2 en nu 1.4, ik gebruik 2 constante milwakee EC/PH meters die continue in de tank gedoopt zijn voor 24/7 uitlezing, die zijn geijkt bij de growshop en ik weet dat ze correct zijn. Waarvan blijft mijn EC vanzelf omhoog gaan? Komt dat door de korrels? Wat kan ik doen?

 

PS. ik heb gisteren 20L van de tank verwijderd en bijgevuld met 20L alleen afgezuurd water om de EC terug te krijgen naar 1.2, maar binnen 24uur zit die weer op 1.47 en blijft stijgen. Ik kan dit niet elke dag doen (water erin/eruit). Iemand help!? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ken dit systeem niet echt, maar hoe vaak krijgen je planten water? continu? of op een timer? verdampt er veel vocht in die bak? als water verdampt blijft er minder water met dus hogere ec achter. weet niet of dat het is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet wel als de korrels schoon zijn. ik heb die voeding jaren gebruikt en die ec stijgt iig niet door de voeding.

 

 

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze krijgen 4x per dag 5min water (druppelaars) met een timer.

Er zit wel iets in wat je zegt wat betreft verdamping, ik ga een lijntje tekenen op t waterniveau om weer over 24u te checken.

Hoewel ik werk met LED's en denk niet dat er zoveel verdampt maar wie weet, ik ga het proberen.

 

 

Is het verder niet mogelijk dat de klei-achtige-stof die de hydrokorrels op je hand achterlaten, dat dat zeg maar meespoelt (het is een recirculerende systeem) en als deeltjes in het water komen > de EC meter denkt op een hogere ec?

Ik heb de korrels namelijk nooit gespoeld, meteen uit de zak in de potten gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat je die korrels eigenlijk moet spoelen, al denk ik niet dat het gruis wat je bedoelt oplost in water en dus ook geen zout wordt wat je meter kan meten.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou weet ik niet of dat EC correct is of niet.. lijkt me sterk dat EC zomaar vanzelf omhoog gaat toch? Ik weet niet als ik meer water verwijder en vervang voor alleen afgezuurd water, of ik niet misschien de reéle EC dan eigenlijk onder de 1.0 komt terwijl de EC meter wel 1.2 aangeeft. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das makkelijk te verklaren toch.Recirculerend systeem.Planten nemen meer water op dan voeding,dus blijft meer voeding achter dan water bij terugkomst in het vat.Ec zal gelijdelijk oplopen.

 

Oplossingen:

 

Wat lager in Ec gaan zitten,Lv aanpassen,of temp aanpassen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twindaddy, dan heeft hij weinig water als buffer. Met een vat van 1000ltr merk ik daar niet veel van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je die korrels vandaan?

 

Als van tuincentrum dan MOET je ze 1st spoelen anders loopt idd je EC wat op door vervuiling maar nog veel belangrijker:

je pomp en slangen blijven heel en je krijgt geen neerslag in je systeem van de korrels.

 

Daarnaast zoals op elk recirculerend systeem zul je toch echt moeten gaan leren wat je meter uitslagen betekenen met gebruik van voeding voor een recirculerend systeem en daar het bijvullen/aanmaken van je vat op afstemmen.

 

Wat me opvalt is dat je er erg snel bovenop zit, na 1dag al begin je je zorgen te maken na het afstellen om wat je meters zeggen maar wat zeggen je planten zelf? Het komt echt niet op 1 dag aan om een goed beeld te krijgen, eerder het verloop over een dag of 3 want dan kun je zakken van waterniveau (dus invloed op ph/ec) ook goed beoordelen en op acteren.

 

Als nu je waterniveau zakt, je EC maar iets oploopt maar je ph als een bezetene begint te zakken naar 5.5 wat dan bijvoorbeeld:

weer half vat weg en bijvullen met om een dag later tegen zelfde aan te lopen?

 

Kan ook:

je stapt over op een andere voeding die niet EC afhankelijk is maar waar je op ml's stuurt om het jezelf makkelijker te maken, je leert er echter geen drol van waar je nu de steile leercurve doorloopt en veel op zult pikken.

 

succes en niet te snel erbovenop, doe je meer slecht mee dan goed want ze zijn zich dan voortdurend aan het aanpassen aan jouw aanpassingen dan en doe dit soort dingen absoluut niet als de klok eenmaal op 12/12 staat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Ja korrels zijn van de tuincentrum, ik zie idd wat "kleiachtige residu" op de bodem van mijn tank. ;)

 

Wat bedoel je met voeding die niet EC afhankelijk is? Bio? .. Mijn vorige ronde ging ik van voedingslijn switchen in de 12/12 periode en de uitkomst werd fataal, ik durf nu niet hetzelfde te doen.

 

 

Loop ik nu kans dat ik mijn planten overvoed?

 

 

 

Ik ga mijn 50L vatje vandaag aanmaken voor een complete verversing, welke waardes zal ik dan voorbereiden om aangepast te zijn op evt. veranderingen? :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom makkelijk doen als het moeilijk ook kan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Om te beginnen is het handig om te weten wat de EC van uitgangswater is. Een recirculerend syteem zal altijd in EC op lopen omdat de afvalzouten of de zouten waar de plant op dat moment geen behoefte aan heeft. Ik heb wel eens een EC van 4 en dan staat alles er nog prima bij, maar dan is het wel tijd om te spoelen.

 

 

Je moet eigenlijk vaststellen hoeveel voeding je elke dag toevoegd en dat gewoon blijven toevoegen ookal loopt je EC op. En net als lostcild zegt kijk naar je planten, donkergroen is teveel voeding, lichtgroen te weinig voeding ff simpel gezegd. Als de ec van je uitgangswater hoog is, heb je veel balast zouten die zoiezo terugkomen omdat je plant daar niets mee kan.

 

 

 

Ik zeg meet je uitgangs EC eens.

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes zien er donkergroen uit, de uitkomende nieuwe bladjes daar tegenover zien er stuk lichter uit. ;)

 

Voor de rest ik voeg geen voeding bij, ik maak de voeding 1x aan en daarmee vul ik de tank (die ik 1x wekelijks vervang). Ik stel alleen ph bij indien nodig.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE:

 

Net de druppelaars aangezet, liet ze eerst 1-2min lopen en daarna tilde ik een pot op en heb wat drain opgevangen.

Drain EC is 1.3, PH 5.4. Terwijl de EC in de tank 1.45 is en PH 5.8

 

Kan iemand hier wat mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je niet helpen, maar vroeg me af of je tevreden bent van het Wilma-Atami systeem?

Lijkt me een leuke leerschool om hydro kweken aan te leren. Vind het vooral handig dat je niet telkens naar de shop moet om aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thantatos

Hij is heel simpel om in mekaar te zetten, ik heb nooit eerder een hydrosysteem gehad en ik had hem binnen 20min gebruiksklaar :P. Alleen vind ik het jammer dat de watertank geen drain-kraantje heeft. Dus als je de water wilt vervangen moet je dat met een pompje en slangen doen.

 

 

 

 

Even weer ontopic:

 

Ik lees net dit op de Canna site

De EC+ in de tabel is de EC waarde die moet worden opgeteld bij de EC waarde die je meet in het leidingwater. Meet je in

je leidingwater bijvoorbeeld een EC waarde van 0.5, dan wordt de aanbevolen EC waarde voor de start 1.3 – 1.5 mS/cm.

Aanbevolen pH waarde: 5.2 – 6.2

 

Dus misschien doe ik toch niks fout? LOL :spliff: ;) Anyways.. ik ben me nieuwe water aan het aanmaken en dit keer ga ik dus rekening houden met de ec van mijn kraanwater (0.4). Dus om reéle EC van 1.2 te hebben moet ik een EC van 1.6 hebben toch? (1.2 + 0.4 = 1.6) Of snap ik dit allemaal verkeerd. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zeg ik dus, meet je uitgangswater eens! ;)

 

 

Maar je EC zal blijven stijgen, dat kan niet anders :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kannabis

wat een onzin zeg, altijd oplopende EC op een recirulerend systeem, in dit geval ook ng eens zo inert als maar kan (indien uitgespoeld en ph geweekt ofcourse indien korrels van tuincentrum).

 

planten eten zich het schompes en als LED niks bijvult aan voeding wat doet de EC dan?

stijgen, altijd zeg jij nu...

klopt er echt iets niet in je systeem of je meter als je waterpeil goed aanhoudt want een dalende EC is de enige manier om te weten of je inderdaad ook meer voeding kunt gaan geven

 

.

 

@LED

ik dacht dat je dat wel begrepen had van Canna, incl. je EC van leidingwater?

de calculator van hun is daar toch wel duidelijk over

 

de EC vd drain is lager dan die van het vat, je bladeren zijn donkergroen en de nieuwe scheutjes wat lichter:

goh waar zou dat nu door komen dan?

 

kijken naar je planten en uitlezen wat ze aan het doen zijn en je meter uitslagen vertellen je de rest, net zoals de wortelmassa als je daar eenvoeding een blik op kunt werpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal weer tijd voor een update ;)

 

Nieuwe water in met EC 1.7 (-0.4 kraanEC = 1.3 echte ec)

PH had ik aangemaakt op 5.8-5.9 maar hij blijft om de 24u zakken richting de 5.4

 

 

Dus wat ik nu doe is, ik voeg 1L water uit de kraan in mijn tank en dan komt de PH weer op 5.9 +-

Dit doe ik dus elke dag..hoewel de Canna gebruiksaanwijzing zegt 1x afzuren en dan regelt zich verder zelf wel. Had het geprobeerd om er niet aan te zitten en in 2 dagen ging de PH naar 5.0

 

 

Boel ziet er donkergroen uit verder. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel ml's voeding geef je mee om op die 1.7 uit te komen?

 

Des te meer voeding opgelost in het water des te sterker de ph buffer in de voeding gaat werken en in samenspel met je eerder toegevoegde ph- komt het dan op 5.4 uit.

 

Als je nu eens geen ph- toevoegde of de helft van wat je toevoegde dan kom je vanzelf op een hogere ph waarde door buffering uit ;)

 

Daarnaast kan het ook dat de planten veel ijzer en stikstof willen en dan verzuren ze zelf ook actief omdat die stoffen bij ph 5-5.5 ruim opneembaar zijn, als je ph op 5 blijft hangen heb je een probleem: krijg je mangaan overschot en gaan je planten kapot.

 

Blijf je nu problemen houden met de ph stuur canna dan een mailtje, kan best zijn dat je de verkeerde aqua uitvoering voor jouw water hebt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ja stuur Canna maar een mailtje, ga je net zo slap praten als Lostchild. Bij canna snappen ze het zelf niet.

 

De Calculator van Canna daar moet je de Hardheid van je water invullen maar die weet je niet eens waarschijnlijk. Maar dat maakt bij canna niet uit hoor, dan vul je gewoon de Ec in vinden ze ook goed.

 

Prima als je cannavoeding gebruikt, maar hun adviezen moet je niet volgen.

 

Het probleem is volgens mij dat je geen voeding toevoeg, dat moet je wel elke dag doen natuurlijk of snap ik het principe niet van recirculeren. Volgens mij moet je elke dag je ec op orde brengen door de opgenomen voeding weer aan te vullen.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je niet terug naar bed gaan en er dan met je andere been eruitstappen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij snapt het helemaal kannabis ;)

Elke dag voeding toevoegen aan recirculerend, gewoon doen want je EC blijft toch sowieso stijgen op een recirulerend systeem B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jij snapt het helemaal kannabis ;)

Elke dag voeding toevoegen aan recirculerend, gewoon doen want je EC blijft toch sowieso stijgen op een recirulerend systeem B)

 

Ja weer mis, het zit m niet mee :whip:

 

Bij recirculeren blijft er voeding achter, maar ook water. De ec waarde die terug in je vat komt is dan ook nagenoeg gelijk.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een recirculerend systeem, voeg je water + voeding toe. alleen voeding daar gaat de ec idd van omhoog B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...