Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kannabis

Continu druppelen op steenwol slabs

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik heb wel eens hele mooie resultaten gehad door een probleem met het druppelsysteem. Het druppelde uren na (voeding ging opeens sneller op) op een bepaalde plek en daar gingen ze als een raket.

 

Zijn er op het forum mensen die bewust heel veel kleine beurtjes geven (wel on topic blijven he) zonder dat ze te nat worden (hou vol!) om zo continu voeding en water paraat te hebben.

 

 

Ik ben benieuwd, het lijkt mij wel zinvol.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo allemaal,

 

Ik heb wel eens hele mooie resultaten gehad door een probleem met het druppelsysteem. Het druppelde uren na (voeding ging opeens sneller op) op een bepaalde plek en daar gingen ze als een raket.

 

Zijn er op het forum mensen die bewust heel veel kleine beurtjes geven (wel on topic blijven he) zonder dat ze te nat worden (hou vol!) om zo continu voeding en water paraat te hebben.

 

 

Ik ben benieuwd, het lijkt mij wel zinvol.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

ontopic.. (djeez tis moeilijk)

 

Ging het op die plek beter of ging het op andere plekken waar het niet zoveel druppelde slechter..

 

als je zoiets opmerkt weet je eigenlijk dat je de rest te weinig water geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De water/lucht huishouding moet kloppen, dan kun je doen wat je wil.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

 

@Amnees Ja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar die minder kregen waren ook niet slecht (ben wel erg voorzichtig met water, kweek liever te droog als te nat). Wat ik eigenlijk wil weten of continu heel zachtjes druppelen niet beter is als 3 of 4 beurtjes van 5 minuten of zo. Ik kom nog wel eens in een kas voor mijn werk en daar zie je dan dat ze tijdens de lichtperiode het watergehalte in het substraat continu op peil houden en pas in de nacht laten zakken. Dit wordt allemaal door computers geregeld. In de hobbykweek doen we dit waarschijnlijk niet om dat het te lastig is misschien.

 

Ik ga toch maar eens opzoek naar een vochtgehalte meter, iemand nog suggesties.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

offtopic wat hebben jullie met elkaar boefje en amnees

ontopic denk dat je beter voor zeker als onzeker kan gaan .

Als je te nat kweekt ben je de sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

jazeker is dat beter

ik geef in de 12 uur licht periode 10 waterbeurten (op mapito),met een andere klok zou je nog meer beurten kunnen geven wat me nog beter lijkt

maar mijn grasslin topica 500 heeft maar 20 schakelmomenten

Share this post


Link to post
Share on other sites

secondetimers zijn ook te koop in veel schakelbeurten

hoe is bij jouw de tweede en opvolgende kweken op mapito en hoe doe je het schoonmaken je hoort zoveel over mapito dat de tweede keer helemaal fout gaat

(waarschijnlijk niet genoeg gespoeld)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 1e, 2e en 3e keer heb ik wel goed gespoeld

pot boven het toilet gehouden in de badkamer en doorgespoeld met de douchekop

nu ben ik met de 4e keer bezig op deze mapito en ik had geen zin om het te spoelen

maar mijn logica hierbij is dat ik van boven watergeef dus ik denk dat tegen de tijd dat de wortels bij die oude voedingsresten zijn

dat die al ver weg gespoeld zijn door de de nieuwe waterbeurten met groeivoeding en enzymen

zit nu in de 2e week groei en t gaat prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Allemaal,

 

Ik ga de volgende ronde toch maar meer beurten geven maar minder lang.

 

 

Bij jou nog alles goed Frits?

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

 

@Amnees Ja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar die minder kregen waren ook niet slecht (ben wel erg voorzichtig met water, kweek liever te droog als te nat). Wat ik eigenlijk wil weten of continu heel zachtjes druppelen niet beter is als 3 of 4 beurtjes van 5 minuten of zo. Ik kom nog wel eens in een kas voor mijn werk en daar zie je dan dat ze tijdens de lichtperiode het watergehalte in het substraat continu op peil houden en pas in de nacht laten zakken. Dit wordt allemaal door computers geregeld. In de hobbykweek doen we dit waarschijnlijk niet om dat het te lastig is misschien.

 

Ik ga toch maar eens opzoek naar een vochtgehalte meter, iemand nog suggesties.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

 

 

Ik zou een watergehalte meter van grodan halen kost wat heb je wat :wave:

je wgm gehalte laten oplopen tot 80% en laten interen tot 55% (dag nacht)

 

Zorg ervoor dat je zowiezo na 3a4 uur drain hebt ivm de EC stijging

Ga je voor een vegetatief(groeierig) gewas dan zou ik voor meer beurten maar kleinere beurten gaan(50 a100cc)

Ga je voor een generatieve(bloei) aanpak dan zou ik langer wegblijven met je beurten maar de beurtlengtes groter maken(175a 250)

 

Begin met de watergift pas 2 uur nadat de lampen aanstaan en stop 1 uur voordat de lampen uitgaan.

Geef bij een volwassen gewas bijv. 6 beurten van 100cc (dit is een indicatie de wgm meter bepaalt de sturing van de watergift)

 

Zonder wgm meter kan je ook goede resultaten op slabs halen maar met wgm meter kan je door het dak heen gaan. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht altijd dat het beter is om zo veel mogelijk voedingsbeurten te hanteren. Ik ga uit van een drain van een halve liter per m² per 24 uur. Daar valt nog wel iets mee te spelen.

 

Ik zelf geef water als het licht net aangaat. Zal de klok eens verzetten dat het pas na 2 uur is dat het licht aangaat. Seconde timers zijn gewoon te koop. Ik heb er 1 met 50 punten om op te slaan. Vindt eigenlijk wel dat dit een stuk nauwkeuriger is dan een minuten timer. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor pomp je erop hebt staan ivm. hoeveelheid. Bij mij is het 100cc per minuut.

 

En zo een wgm meter is eigenlijk wel wat je wilt hebben ja.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is je slabs wegen. Dan kan je dezelfde verhoudingen hanteren die osmose aangeeft.

 

Ik kan alleen niet vinden waar je zo een wgm-control kan kopen en wat het moet kosten. Lijkt me wel wat iig dan heb je altijd zekerheid!

 

Osmose misschien dat jij een link kan plaatsen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

He palla een wgm meter kan je bij brinkman kopen. Actuele prijs weet ik niet en staat ook nergens vermeld.

Drain een %tje of 15a20 is goed ik weet niet hoeveel je totaal per m2 geeft, maar met dat percentage kan je niet de fout ingaan.

100cc per minuut is oke, je slabs wegen kan je wel als indicatie erbij nemen maar is niet 100% nauwkeurig omdat je je plant gewicht meeweegt maar i.c.m. de wgm is het echt super.

 

gr,

Share this post


Link to post
Share on other sites

duur grappie, maarjah als je echt alles goed wilt doen dan zou het natuurlijk een goeie investering zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het positief zijn om zuurstof toe te voegen aan je water? Kan me voorstellen dat je daarmee voorkomt dat schimmels en bacterieen je wortels aantasten.

Ik heb bij grote groente en sierteeltkwekers gezien dat ze hun tanks met water beluchten maar dit leek me meer om ervoor te zorgen dat er geen rottigheid in de enorme tanks kwam. Een lage concentratie waterstofperoxide kan in die zin ook nog wel eens helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je gelijk in. Aptus heeft ook system clean waar ook iets van waterstofperoxide in zit.

Je kan trouwens toch een luchtpompje in je vat doen? Doe ik ook altijd dan komt er iig genoeg zuurstof in als zo een bak een week lang staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daar heb je gelijk in. Aptus heeft ook system clean waar ook iets van waterstofperoxide in zit.

Je kan trouwens toch een luchtpompje in je vat doen? Doe ik ook altijd dan komt er iig genoeg zuurstof in als zo een bak een week lang staat.

Mag je wel niet vergeten je luchtpomp uitzetten als je bezig bent je PH af te stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

luchtpompje brengt drie keer niks aan zuurstof in je water. Beste is een circulatie pomp die het oppervlakte water in beweging houdt waardoor de meeste zuurstof in je water komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...