Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
complex

optimale temperatuur

Recommended Posts

Hey,

 

Op dit moment kan ik in mijn hok met 3x600 de temperatuur niet hoger krijgen als 25 graden op tophoogte en 22 a 23 ruimtetemperatuur. Afzuiger staat al laag en hoeft dus ook niet aan te slaan.

 

Planten zijn top mooi groen geen probleem, maar nu lijkt mij dat alle processen bij een lagere temperatuur trager gaan dus moet ik rekening gaan houden met een langere bloei? Ik heb hier nog geen ervaring mee en ik zou graag meningen en ideeën willen horen hierover.

 

Bijverwarmen in de dagtijd is natuurlijk mogelijk maar dat vind ik eigenlijk zonde van de stroom dus ik ga het zo is een rondje proberen met lagere temperaturen. Wie heeft dit nog meer in zijn hokkie en ervaringen mee?!

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik Kweek zelf op zolder dit is geen afgesloten ruimte de temperatuur is bij mij meestal maar rond de 17 18 graden. De planten lijken het niet erg te vinden. Wel denk ik dat je bloei iets langer gaat duren. Dit is voor mij geen probleem aangezien ik voor mezelf kweek en niet commercieel. Toch ben ik wel van mening dat je de temperatuur iets hoger moet laten worden. Processen gaan inderdaad langzamer.

 

Gr Datacode

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gaat je echt grammen kosten, het is uiteraard per ''ras'' verschillend wat de perfecte temp is.

maar zo rond de 28 graden zit je altijd goed...

 

maar richting de 18 graden is echt veel te koud, dat kost je tijd/opbrengst/kwaliteit... :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou wel van wat hogere temperaturen.

Ik probeer het 25-30 met lamp aan, en 20-25 met lamp uit te houden.

Beetje tropische temperaturen. Daar groeit die plant ook zo goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

25C is een optimale temperatuur voor de bladeren om in te ademen. 28C is aan de hoge kant tenzij je met co2 werkt heb ik gelezen. Met een VPD calculator kan je zien dat lagere temperaturen met goede LV beter is voor de bladeren.

 

Groei ze!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die kanaalverwarmer die verbruikt nogal wat :spliff: kan ik beter mijn olieradiator op 400watt erbij aanzetten.

 

@kweekfreak, ik houd normaal ook van hogere temperaturen tot 30-32 tophoogte zelfs, wel lagere EC hanteren dan natuurlijk. Ik merk wel met deze temperaturen dat de plant echt heel mooi te houden is. Het is misschien nog te vroeg om te zeggen maar ik zit nu op dag 32bloei en ik heb echt nog geen enkele verkleuring boven of onder in de plant...meestal begon dat bij enkele planten rond dag 28-30 bij mij. Ik kon ze wel redelijk mooi houden tot het einde maar dat lijkt nu nog beter te gaan.

 

Nu zit ik dus min temp rond de 19 graden en max rond 24-25. Dit met bubbles op cocosslabs.

 

@hushem..., dat klinkt positief: weet je nog waar je dat gelezen hebt?

 

@stikkie 2.0 Wat betreft die 18 graden, is denk ik niet zo erg als het maar niet minder als dat word ivm verslechterende wortelopname onder de 18 graden....en te grote dag/nachtverschillen zijn ook niet goed. Maar als ik me niet vergis heb ik ooit eens meegekregen dat verschillen tussen dag en nacht wel weer nodig zijn voor aanmaak bloeihormonen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik weet niet of het zal helpen maar ik zat zelf ook al met lage temperaturen en vond dit ding wellicht een leuke oplossing

iemand die hem gebruikt met ervaringen te delen mischien ?

http://www.onlinekweken.nl/product/66751/V..._315_2_4_1.aspx

 

die kanaalverwarmers zet je meestal op je actieve inlaat

als die niet te veel vermogen heeft dan gaat dat wel

als je hem bijvoorbeeld op een 5000 m3 zet dan haalt het alleen "de kou eraf"

omdat de lucht gewoon te snel gaat

 

zolang je (wortel) temperatuur niet lager komt dan 18 graden is het wel goed denk ik

dus 25 lijkt me zeker geen probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites
@stikkie 2.0 Wat betreft die 18 graden, is denk ik niet zo erg als het maar niet minder als dat word ivm verslechterende wortelopname onder de 18 graden....en te grote dag/nachtverschillen zijn ook niet goed. Maar als ik me niet vergis heb ik ooit eens meegekregen dat verschillen tussen dag en nacht wel weer nodig zijn voor aanmaak bloeihormonen?

 

onder de 18 sta je na genoeg stil.

en je planten zullen er ook niet dood van gaan ofzo maar grammen kost het je zeker...

en de planten reageren met hun hormonen op de duur van het licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de vpd calculator kun je idd uitrekenen wat je klimaat moet zijn. Bij een lage temp zal je vpd automatisch ook te laag zijn, mede omdat het blad ook erg koud blijft.

 

Een deel van je afgezogen lucht hergebruiken kan een oplossing zijn.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
@stikkie 2.0 Wat betreft die 18 graden, is denk ik niet zo erg als het maar niet minder als dat word ivm verslechterende wortelopname onder de 18 graden....en te grote dag/nachtverschillen zijn ook niet goed. Maar als ik me niet vergis heb ik ooit eens meegekregen dat verschillen tussen dag en nacht wel weer nodig zijn voor aanmaak bloeihormonen?

 

onder de 18 sta je na genoeg stil.

en je planten zullen er ook niet dood van gaan ofzo maar grammen kost het je zeker...

en de planten reageren met hun hormonen op de duur van het licht.

 

Mijn planten Staan niet stil ze hebben deze temperaturen al de hele kweek en ik vind ze aardig goed gaan :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan heb jij geen probleem toch :spliff: ....

maar wiet is wel een C4 plant...google it ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwart zonder suiker, eigenlijk wel een goed idee ;) Als ik zou bijverwarmen met 400watt kan ik beter 600 watt extra spenderen en er in grammen meer aftrekken! Ik ga eens kijken of dat gaat lukken! :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm bij die 18 graden is dat echt zo dat de plant helemaal stopt want ik heb dat met lamp uit ? moet ik dan bijverwarmen of kan een plant dat wel hebben

 

(werk met zaden btw weet niet of dat wat uitmaakt voor stilstand v/d plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

18 in de nacht kan die wel hebben, is natuurlijk niet optimaal.

 

18gr overdag (licht aan) is niet aan te raden.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
@stikkie 2.0 Wat betreft die 18 graden, is denk ik niet zo erg als het maar niet minder als dat word ivm verslechterende wortelopname onder de 18 graden....en te grote dag/nachtverschillen zijn ook niet goed. Maar als ik me niet vergis heb ik ooit eens meegekregen dat verschillen tussen dag en nacht wel weer nodig zijn voor aanmaak bloeihormonen?

 

onder de 18 sta je na genoeg stil.

en je planten zullen er ook niet dood van gaan ofzo maar grammen kost het je zeker...

en de planten reageren met hun hormonen op de duur van het licht.

 

Mijn planten Staan niet stil ze hebben deze temperaturen al de hele kweek en ik vind ze aardig goed gaan ;)

 

ik ben aan het zoeken maar wel topic bedoel je dan..?

je handtekening ? :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen kachel om bij te verwarmen met het licht aan natuurlijk :spliff: dan een lamp erbij! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hok verkleinen ? wtf met 3x 600 en dan nog niet goed warm te krijgen,denk dat de ruimte waar je kweekt veel te groot is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...