Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

pacman83

Bij voeren vogels en egels

Recommended Posts

Beste mede leden ,

 

Het leek mij leuk om wat adviezen en tips te geven betreft het bij voeren van vogels en egels omdat ik dat zelf ook al enkele jaren met plezier doe en heel veel plezier voor terug krijg :lol:

 

Advies :

Let op dat vogels schuwe dieren zijn en altijd goed uitkijken en zoeken naar een vlucht plek dichtbij de voederplek , gebruikt absoluut geen spullen die chemies zijn of zout bevatten , Blad bespoten houd in dat de bladeren ook weg moeten anders kunnen ze erg ziek worden. Voeder plek niet te dicht bij het raam want ze zien jou altijd zitten en komen pas als ze zich veilig voelen , Koolmees Pimpelmees Mus zijn toch wel het brutaalst deze zul je wel dicht bij je huis krijgen maar andere soorten niet.

 

De vogels : Altijd ongezoute producten

Vetbollen kan je zelf maken wat erg leuk is als je kinderen hebt, Neem ONGEZOUT frituur vet en koop vogel zaad en pindas bij de dieren winkel of plaatselijke winkels , Verwarm de vet in een pan en leg een plastic bak/bekkertje welke vorm dan ook (wel waterdicht) en giet de gesmolten vet in het bakje en doe er zaadvoer bij , dan mixen en laten afkoelen eventueel leg je er een draadje in om het op te hangen.

Vooral de koolmees is hier uitzonderlijk blij mee want hij verlies +- 50% van zijn gewicht in 1 nacht om zichzelf warm te houden.

En natuurlijk houden de meeste vogels hier ook van :specool

 

Zet een bakje met water buiten , zodra het gaat vriezen doe er wat suiker in en roer het even dit bevriest minder snel , vogels zijn water nodig dus met regelmaat controleren als het niet bevroren is en schoonmaken .

 

Bladeren in de tuin Veeg ze op een mooi hoopje en strijk dit uit zodat je ongeveer 10cm hoogte hebt , hier zijn merels en roodborstjes erg blij mee , foerageren heet het wat zei doen , het blad weg/omgooien om zo insecten en kruimels te vinden.

 

Pindakaas aan de bomen en takken smeren , Dat vind elke vogel heerlijk doordat er veel olie en vet in zit , smeer de pindakaas met een mes uit over de tak/boom en je zal zien dat zodra ze het door hebben maar blijven terug komen . Smeer nou niet het hele potje in 1 keer er op want het duurt even voordat ze het door hebben en dan kan je meer gaan smeren :P

 

Fruit Vinden de meesten ook lekker maar voornamelijk appels die het meest in trek zijn , neem een have appel bv en prik deze op een tak.

 

Brood stukjes , Vinden de meesten erg lekker voornamelijk granenbrood , maak het in kleine stukjes zodat ze het makkelijker kunnen mee nemen of op peuzelen .

 

Het kopen van voeder spullen kan bij dierenspeciaal zaken of winkels , mijn ervaring is dat winkels als action aldi het goedkoopste zijn .

 

De egels ,

Doordat de winter laat intreed zijn er nog heel veel egels niet begonnen aan hun winterslaap , Een bakje met water en absoluut geen melk is een vereiste en met gewone pindas gedopte kan je hem heel erg blij maken .

Egels zijn nachtdieren en als je 1tje overdag ziet lopen houd dat vaak in dat het beestje ziek is , je kan dan een egelopvang bellen .

 

!!Belangrijk is dat je je voederplek schoonhoud!! want schimmels dood de diertjes en trekt ongewenst ongedierte aan, Bevroren producten kan je het beste weg gooien .

 

Een opsomming :

Ongezoute producten = must

Water = must

Vetbollen = must

Pinda = erg gezond veel vet en olie

Zaad = voor vele vogels onmisbaar , normaal zoeken ze plekken af in de winter waar ze zaad kunnen vinden

Zonnebloempitten = Veel groenlingen maar ook meez soorten

Nootsoorten = allemaal goed maar ongezout !

Pindakaas = Spechten boomklevers en andere vogels <<<< Heel erg leuk en goedkoop

Bladeren = Merels Roodborstjes , insecten en voedsel overblijfsels worden er in gevonden.

 

Je kan vele kanten op en zelf bepalen wat je er aan uit wil geven , hopelijk hebben jullie er net zo veel plezier aan als ik heb en zal je veel leuks en moois aantreffen in de tuin deze winter ;)

Heb je vragen stel ze gerust , groeten pacman :tu

 

Een keep die een witte kop heeft , pigment te kort , dit gebeurt ook bij vogels . Toch wel het meest bijzondere wat ik ben tegen gekomen in tuin ;)

GroteFoto-COT3V4J8.jpg

Vink

gallery_30483_12176_2177938.jpg

Mus

gallery_30483_12176_1377630.jpg

Koolmees ;)

gallery_30483_12176_3406743.jpg

Smookey joe

gallery_30483_12176_3419020.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppertje Pac ;)

Nuttige info inderdaad.Mijn vrouwtje is ook een diehard dieren liefhebber,en voert ook altijd bij.Erg leuk zo,n bonte tuin...enkel de buren zijn er wat minder enthousiast over :tu :specool

 

Van die pindakaas wist ik nog niet haha,gaan we zeker even proberen :lol:

 

Gr Zeebodem,

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een nestje egels in de tuin gehad en geloof het of niet zacht hondevoer vinden ze heerlijk en schijnt ook goed te zijn voor ze volgens de egel opvang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat hier ook aardig wat vogelvoer doorheen. ;)

Gaat niets boven een gratis vogelshow in je tuin of op je balkon.

Koolmees Pimpelmees Mus zijn toch wel het brutaalst deze zul je wel dicht bij je huis krijgen maar andere soorten niet.

Niet helemaal mee eens,hier kun je IMO de kauw,spreeuw en turkse tortelduif best aan toe voegen. :tu

Zoals bv. :

med_gallery_12078_2848_29021.jpg

en

med_gallery_12078_2848_57513.jpg

:lol:

Deze wat grotere vogels waren helaas net wat teveel van het goede(denk hoeveelheid voer en misschien belangrijker het daarvan geproduceerde eindprodukt. ;) ).

Ik heb dan ook een soort tuingaasconstructie gemaakt,waar de kool- en pimpelmezen wel doorheen kunnen,maar de grotere vogels niet.

Best jammer,leverde best mooie plaatjes op af en toe,zeker nadat deze grote bonte specht de pindacake had ontdekt. :P

med_gallery_12078_2848_31360.jpg

Zet een bakje met water buiten , zodra het gaat vriezen doe er wat suiker in en roer het even dit bevriest minder snel , vogels zijn water nodig dus met regelmaat controleren als het niet bevroren is en schoonmaken .

Goede tip!

Als het echt goed gaat vriezen,zal de suiker niet veel verschil meer maken en geef ik in mijn waterschaal vergruizeld ijs(zo klein mogelijke stukjes,die de vogels kunnen opeten en waar ze wel genoeg vocht mee binnen krijgen,maar niet te veel van afkoelen),ik sla gewone ijsblokjes klein in een handoek oid(tip doe dat buiten,om te voorkomen dat al het ijs vast komt te zitten in de handdoek).

 

Ik geef naast vers water,pindacake en een zadenmix ook nog levende meelwormen.

Zijn de koolmezen gek op.

med_gallery_12078_2848_60897.jpg

Klein nadeeltje daarvan is weer,dat de koolmezen die standaard even van hun ingewanden ontdoen alvorens ze te consumeren ;) ,dus af en toe echt goed schoonmaken is zeker belangrijk.

Koolmees met de pindcake-munchies.

med_gallery_12078_2848_59473.jpg

Waar de pimpelmezen ook gek op zijn trouwens,ik heb die zelfs nog nooit wat anders dan dat zien eten en water zien drinken.

med_gallery_12078_2848_36196.jpg

Paar linkjes voor de luilakken onder ons(yep,that's me included :specool ):

www.vivara.nl/www.voerdenatuur.nl

En gewoon voor het goede doel :

www.vogelbescherming.nl

Veel vogelplezier allen! :P

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te zien dat er meer zijn die er zo van kunnen genieten ;)

Mooie aanvulling aad , maar de kauw is niet mijn favo , die trekt alles van de takken af en neemt het mee :specool

De duifjes heb ik hier ook en de specht zie ik af en toe , had van de zomer 2 putters die zijn ook echt prachtig :lol:

 

hopelijk raken anderen ook geïnteresseerd :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn vorige hobby was vogels houden en kweken. ;)

 

tuurlijk help ik de vogels de winter door.... ;)

 

maar voer alleen met vorst en/of bij sneeuw.....!!!

 

als het niet vriest en er ligt geen sneeuw dan hebben vogels niksssssssss nodig van ons... :blink:

 

De meest gemaakte fout is stoppen met voeren bij vorst/sneeuw...en dan hebben ze echt een probleem want dan zijn ze afhankelijk van de voerplek geworden... :(

 

Als je dagelijks op een vaste tijd voert dan zal je zien... dat vogels 5 minuten tevoren op je zit te wachten :tu :specool

 

Meeste gemaakte fout....blijven voeren als ze jongen hebben.... :lol: ...vogels geven hun jongen wat het meest voorhanden is.....dus jongen dood in het nest door vet bollen ;) ...helaas het gebeurt ;) :no ....

 

Jammer :P ... het gebeurd met de aller beste bedoeling van mensen... :P

 

help vogels de winter door dus :D ....maar niet verder ;)

 

strooi ze

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

skuffmus is tjilp helemaal heppie met dit

tjilp topic

tanx voor de tips

daar gaan we zekers meer werk van maken

 

alleen ff kijken hoe ik de katten op afstand houd ;)

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldige foto's Fred!

Water krijgen de vogels hier zo'n beetje het hele jaar door.

Voeren die ik vanaf dat het 's nachts vriest.

Ik heb een verwarming in het water liggen, er is altijd wel wat vloeibaar water aanwezig.

Men zou de gemeente eens moeten porren dat ze die bladeren laten liggen. ;)

Of bijeen vegen maar dan toch tussen de planten laten liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi pacman83.

 

wat een leuk topic zeg ;)

zoals zeebodem al zei ben ik een grote dieren liefhebber,en hebben we hier ook aardig wat vogels in de tuin.musjes natuurlijk maar ook roodborstje,merels,vinkjes,duifen,turkse tortels enz enz.als er eerdaags een leuk exemplaar tussen zit zal ik hem eens proberen te fotograferen :tu

 

sinds 1½ week hebben we er trouwens ook een nieuwe huisgenoot bij :specool hij is nu 10 weken oud.

 

gallery_27684_11688_21392.jpg

 

groetjes melissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Help de migranten de winter door :specool

 

gallery_16467_6951_767.jpg

 

Geen mus meer te bekennen :tu , al houden die wel van lekker hennepzaad 's winters :lol:

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar voer alleen met vorst en/of bij sneeuw.....!!!

Sorry Carpe diem,maar daar moet ik toch weer bezwaar tegen maken.

Het alleen bijvoeren-verhaal is echt niet op feiten gebaseerd,maar meer een soort van urbische mythe geworden. ;)

Zie bv Vogelbescherming-Vragen & Antwoorden. :specool

Pinda's zou ik wel altijd in de speciale silo's aanbieden,maar voor de rest...

Voer maar een eind weg zou ik zeggen! :tu

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie foto's fred ;) die vogels van jou elmanito heb ik hier nog niet gezien (groningen) wilde parkieten?? Mooie aanwinst melissa :tu

Ik ben het eens met aad , ik voer het hele jaar door met veel plezier :lol: jonge vogels kunnen hun keel open zetten en dan gaat er bijna alles in

Er zijn ook speciale bollen met insecten erin voor die tijd en zelf gooi ik ook maden in een bakje vd zomer ,1 euro 2 dagen voer :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic :tu

Een aardige buurman gaf me dit zelfgebouwde vogelvoederhulphuisje.

Er past precies een liggende pot pindakaas in en door het smalle zithoutje krijgen de grote vogels geen kans.

Die doen trouwens wel hun best, zodra ik er weer een verse pot pindakaas in stop is het de hele dag een pandemonium.

Erg vermakelijk om naar te kijken maar voor m'n katten (een Brit en een Noor) gekmakend ;)

gallery_7512_11569_1589504.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voer zelf ook de vogels in de winter,

ze kennen me wel ;-)

Elk jaar een paar vetbolletjes,as vrijdag even langs de action voor zon voederstation(2 euro ofzo)

 

Bij elkaar kan je een winter lang vogels voeren op je woonplek voor 5 eurotjes,

ze zijn je er zeer dankbaar voor en je ziet af en toe mooie vogels.

het is wel leuk om ze af en toe te zien eten, en ze telkens terug te zien komen.

 

Ik kan het mensen wel aanraden vogels te voeren s'winters,

met al het geluk dat je geeft krijg je het ook terug ergens anders .

doen.

 

Die van de pot pindakaas kon ik nog niet,

net meteen een pot buiten gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NOOIT!!water geven als het vriest, is het advies dat ik heb gekregen van diverse kanten.

Vele vogels gaan badderen en koelen dan veel te sterk af..

 

Zo'n 10 jaar terug begonnen te voeren voor de mussen en mezen, nu stikt het hier van de turkse tortels..

Gewoon fazantenvoer van de dierenzaak en met strenge vorst wat vetbollen geeft me altijd een goed gevoel.

Word wel erg veel in verdient zelf maken van vetbollen en pindasnoeren ed. loont echt wel en is ook nog leuk te maken,vooral op deze overheerlijke regenachtige dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoii vogels liefhebbers

 

Deze vogel zat gisteren bij mij in de tuin , (ik denk mieren eten) Ik heb hem nog niet eerder gezien en weet ook niet wat voor soort het is , na zoeken op I-net kom ik niet echt verder dan koperwieker , weet iemand hier wat voor soort het is ?

 

gallery_30483_12176_4034725.jpg

gallery_30483_12176_5348010.jpg

gallery_30483_12176_2051758.jpg

gallery_30483_12176_5681331.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heb je het bij het juiste eind een koperwiek vrouwtje, de man heeft een wat rodere/oranje borst..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt andy , ik denk ook dat het een vrouwtje is kan niets anders vinden wat er op lijkt :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk en interessant topic! :wave:

Met extreme kou en vorst hangt/staat hier de hele tuin ook vol met eten en vogelhuisjes en noem Maar op haha

 

Wij hebben hier zelf ook valkparkieten en grasparkieten :tu Zal spoedig ook eens wat plaatjes posten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even weer omhoog want het winter weer komt er aan :rofl

Hier word het hele jaar door gevoerd en in de winter komen er vetbollen pindas ect erbij voedsel waar veel vet en eiwitten in zit

 

Voor de egels is het een goede tijd om ongezoute pindas te voeren , de grotere egels gaan eerder in winterslaap dan de kleintjes want die moeten nog flink aandikken

 

groeten pac en veel plezier met koekeloeren :P Als je fotos plaatst liever niet via google ect want die verdwijnen naar een poosje

 

gallery_30483_12176_3235156.jpg

gallery_30483_12176_2082080.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je fotos plaatst liever niet via google ect want die verdwijnen naar een poosje

Via google ook liever niet inderdaad,maar de mijne bv. zijn hier helaas aangepast ivm google afbeeldingen zoeken,waardoor afbeeldingen,die je ergens anders ook hebt geupload/gepost gelijk kunnen worden gevonden.

Wat voor mensen met onze hobby helaas behoorlijk wat veiligheidsrisico's op kan leveren. :P

 

Ik upload hier,sinds ik daar van op de hoogte ben,alleen nog foto's die ik nergens anders plaats en ik raad iedereen aan om dat ook te doen. :rofl

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

er al maanden en maanden geleden https... beloofd hier.. net als nomercy...

 

wf is sinds de binnenkweek niet meer gedoogd is sinds 1/7/2011 toch wel iets medeverantwoordelijk voor ons aller veiligheid....want ook op hobbyisten wordt gejaagd.....

 

sannie..knuts.. zien we ook niet meer op forum...

 

was ist los?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zo Carpe transformatie ondergaan :P :lol:

 

Hou wel rekening met de BTW, pinda's zonder netje 6%, maar in netje 21% :rofl

 

Namaste :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik blijf erbij...wilde vogels help je alleen maar als er sneeuw ligt en als het vriest....

 

voor de rest van het jaar geeft de natuur voldoende....( behalve in de DOODVAARDERS PLASSEN :lol: ...)

 

voer je constant dan trek je muizen en ratten aan.... :P

 

mijn buuf gooit elke dag de maaltijd resten in de tuin :rofl ...

 

een ouder vogel voert niet wat gezond is aan jongen..maar wat makkelijk voorhanden is....dus een pan gekookte aardappels maakt meer stuk als je lief is.....

 

mja :rofl ...leg dat maar uit aan iemand... die er van overtuigt is dat ze elke dag...de lieve volgeltjes helpt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...