Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

peridan

Kweken op "andere grond"

Recommended Posts

Omdat er tegenwoordig niet op iedere hoek van de straat een shop is waar je terecht kunt voor je grond,

vraag ik me af wie er kweekt op normale universele potgrond(rhp keurmerk)

Er zijn kwekers die alsnog dezelfde opbrengst blijven halen als met grow-potgrond, echter doel ik niet op de vloeibare modder van 2 euro per zak.

 

uiteraard werkt growgrond het beste kwa waterhuishouding maar met een beetje aanvoelen moet het ook te doen zijn op bijvoorbeeld Intratuin potgrond speciaal/universeel.

 

graag lees ik ervaringen van mensen die dit doen al dan niet in combinatie met bio voeding/ A & B of 1-component en of dit echt verschil maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk kan dat... dat doe ik ook...

 

Verder heb ik 1 keer bij een shop achter aarde geweest, waar ik minder tevreden van was dan die universele.

 

Ik zou een laag bemeste grond nemen.

 

Doe daar nog wat schimmels en bacterien bij en je bodemleven kan op gang komen.

 

Aarde blijft aarde, en denk niet dat er immense verschillen zijn tussen universele kwaliteits potgrond en die van de grow shop.

 

Trouwens de prijzen zijn toch bijna gelijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kzou er voor de luchtigheid wel wat perliet doormengen... :P

 

in gold label zitten bv bio meststoffen...in de meeste soorten potgrond zit mineraal...

er is ook osmocote potgrond....zoveel soorten... :) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat de kwalitiet niet echt constant is , vooral de aanbiedingen van de bouwmarkten / tuincentra vertrouw ik niet meer.

En let op dat je potgrond neemt en geen tuinaarde.

 

Heb wel eens goedkope potgrond gekocht wat echt pikzwart was vol met takken. Dat was dus gewoon slecht bemeste tuinaarde. plantjes sloegen helemaal geel uit en alles ging kapot.

 

Goede aarde herken je aan o.a. de kleur ( bruin en niet zwart dus ) , Des te viezer je handen worden na het potten vullen, des te slechter de aarde.

 

Ik neem tegenwoordig alleen maar kant en klare light mix meestal plagron omdat dit het enige is wat de GS verkoopt hiero.

 

ik heb wel goede ervaringen met potgrond van de aldi ( 0,99 euro voor 20 liter! )

en Fleurabella is ook goed ( welkoop-boerenbond ), maar deze is duurder. ik heb nu altijd plagron light voor 6 euro de 50 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet is niet noodzakelijk... veen of turf neemt ook veel water op...

 

Er zullen natuurlijk ook minder goede aarde tussenzitten, maar als je naar aveve of een kleine zelfstandige gaat, en je vraagt achter goede aarde, krijg je die ook.

 

Gold label zal wel goede aarde zijn maar dat is geen norm , aarde kan je ook altijd zelf samenstellen...

 

Hier in belgie zijn heus wel adressen te vinden waar je achter goede aarde kan gaan, als je niet zeker bent kan je altijd eens een zak kopen, kijken hoe die bevalt, misschien ph en ec meten en kan je alsnog beslissen.

 

Mocht je in belgie wonen en je wil perse gold label kan je altijd naar microfluo.net gaan... is een growshop in belgie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gold label zal wel goede aarde zijn maar dat is geen norm , aarde kan je ook altijd zelf samenstellen...

 

Sorry maar GoldLabel is wel een norm.

GoldLabel is de enige potgrond met zowel een RHP als een KIWA certificering.

KIWA is de hoogste certificering voor potgrond en er is momenteel geen ander bedrijf die volgens die strenge regels kan produceren.

Dus GL is de norm!!!! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
kzou er voor de luchtigheid wel wat perliet doormengen... :P

 

in gold label zitten bv bio meststoffen...in de meeste soorten potgrond zit mineraal...

er is ook osmocote potgrond....zoveel soorten... :) ...

 

 

 

Bij mijn weten zit er in GL een minaralen voeding dus dat mag het probleem niet zijn denk!!.

 

Het is natuurlijk altijd mogelijk om je aarde te mixen !! Goedkoper is het niet !!!.

 

Groetjes PH,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een kwaliteits garantie in beperkte maten, want oudere zakken aarde zullen dan terug niet meer zo goed zijn als verse (vermoed ik).

 

Verder denk ik dat je heel goede aarde zelf kan samenstellen of terug vinden bij andere leveranciers die misschien niet de publiciteit hebben van gold label.

 

Aarde is toch geen rocket science :P

 

En een bodemleven kan je altijd bevorderen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perliet is niet noodzakelijk... veen of turf neemt ook veel water op...

 

 

ik zei perliet voor.... luchtigheid :) ...

en pasop met turf...das zuur :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt een kwaliteits garantie in beperkte maten, want oudere zakken aarde zullen dan terug niet meer zo goed zijn als verse (vermoed ik).

Goed antwoord S&C. ;)

Elke aarde heeft een houdbaarheidsdatum waarna de gegeven waardes niet meer gegarandeerd kunnen woerden.

Op elke pallet GL zit een sticker met daarop de productie datum en de uiterlijke verkoop datum.(dit moet van KIWA)

Daaraan kan je aflezen of je geen oude meuk voorgeschoteld krijgt.

Oude aarde kan een hogere ec bevatten en een lagere ph.

Dit omdat alle meststoffen (zeker organische) na een tijdje vrijkomen door het vocht en de warmte in de zak.

Potgrond is "vers" als je het koopt binnen 6 maanden na productie.

Koop geen bovenste zakken van pallets die buiten in de zon worden opgeslagen.

Een slimme consument is er een die oplet wat hij koopt. :)

 

Aarde is toch geen rocket science :P

Bij deze ben je uitgenodigd om te komen kijken.

Dan zie je zelf wat het inhoud om goede potgrond te maken. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed punt doc

Maar een goede verkoper wijst op die punten.

Wat jij nu doet maar niet elke handelaar doet dat.

Mensen gaan naar shop omdat ze er vanuit gaan dat ze geholpen geholpen worden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt een kwaliteits garantie in beperkte maten, want oudere zakken aarde zullen dan terug niet meer zo goed zijn als verse (vermoed ik).

Goed antwoord S&C. ;)

Elke aarde heeft een houdbaarheidsdatum waarna de gegeven waardes niet meer gegarandeerd kunnen woerden.

Op elke pallet GL zit een sticker met daarop de productie datum en de uiterlijke verkoop datum.(dit moet van KIWA)

Daaraan kan je aflezen of je geen oude meuk voorgeschoteld krijgt.

Oude aarde kan een hogere ec bevatten en een lagere ph.

Dit omdat alle meststoffen (zeker organische) na een tijdje vrijkomen door het vocht en de warmte in de zak.

Potgrond is "vers" als je het koopt binnen 6 maanden na productie.

Koop geen bovenste zakken van pallets die buiten in de zon worden opgeslagen.

Een slimme consument is er een die oplet wat hij koopt. :)

 

Aarde is toch geen rocket science :P

Bij deze ben je uitgenodigd om te komen kijken.

Dan zie je zelf wat het inhoud om goede potgrond te maken. B)

 

Dat is wel goed dat je dat kan aflezen op de zak zelf...

 

Ik zou graag een keertje komen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede consument is goed geinformeerd.

Vandaar ook mijn opmerkingen.

Ik hoop dat mensen naar de shop gaan en vragen naar de productiedatum van het substraat.

Ik weet dat het bij Canna ook bekend is en in principe hoort het op elke pallet te staan.

Of dat ook daadwerkelijk ook gebeurt weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pierr000, genoeg verkopers hier die echt geen fatsoenlijk advies kunnen geven.

Ik ken dr hier 1, die heeft alleen alles van canna, en wilt het liefste alleen maar 600W hpsjes verkopen, met de hele canna lijn erbij, zelfs al heb je maar 1 plant. Dat noem ik nou niet echt advies.

 

En goede grond is wel degelijk hele serieuze sience. Anders kan iedereen wel wat scheppen aarde in potten gooien en er megaplanten op kweken. Probeer maar eens wiet te kweken op buxusgrond, of orchideeën op cactusgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is wel goed dat je dat kan aflezen op de zak zelf...

 

Niet de zak.

Het is de productie sticker op de pallet. :P

Daarop kan je ook altijd de ph en de ec aflezen van de batch.

Ook staat het hele recept op die sticker zoals:

De verschillende fractie's,

De hoeveelheid vocht,

De hoeveelheid lucht,

Alle voeding en sporenelementen en hoeveel er daarvan inzit.

 

Kijk maar eens goed naar een nieuwe pallet GL en je ziet de sticker zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een goede consument is goed geinformeerd.

Vandaar ook mijn opmerkingen.

Ik hoop dat mensen naar de shop gaan en vragen naar de productiedatum van het substraat.

Ik weet dat het bij Canna ook bekend is en in principe hoort het op elke pallet te staan.

Of dat ook daadwerkelijk ook gebeurt weet ik niet.

 

klopt maar er gaan genoeg beginnende kwekers naar de shop en denken dat ze goed info krijgen.

Zodra de verkoper bekent is met die info wat jij vertelde komt het redelijk in de buurt van oplichting.

Dat vind ik jammer want normaal kan je naar de consumentenbond gaan oid maar lijkt me nu niet zo goed idee :) .

Jammer dat dit wereldje vol zit met mensen die je niet kan vertrouwen :P

Ik ben er wel achter gekomen dat veel lui van gsen er de ballen verstand van hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we de ec en de ph even niet vergeten.

Op de meeste verpakkingen van potgrond staat de ec en ph vermeld.

Potgrond kan je met twee soorten bemesting kopen.Voor twee of 6 maanden.

 

Het nadeel van deze potgrond is dat je niet weet wat je doet als er voeding wordt toegevoegd.

 

Gold label light heeft een hele lage ec waarde en de juiste ph waarde.

 

Het voordeel is dat er vrij snel voeding toegevoegd kan worden zonder dat de ec te hoog wordt.

En geen voeding resten na het spoelen.

 

Alle merken light in de shops zijn bijna het zelfde met ph en ec. De samenstelling van grondstoffen verschilt wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Alle merken light in de shops zijn bijna het zelfde met ph en ec.

Klopt niet helemaal.GL special light heeft een EC van 0.6, terwijl die van Atami 1.3 heeft.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Dat was de aarde waar ik niet tevreden van was B)

Vertel :P

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Potgrond van Intratuin is op zich niet verkeerd, zeker niet wanneer je het ook nog eens mengt met zaaistekgrond, maar wat altijd het probleem is met deze goedkope potgronden is het inkrimpen.Potgronden van de Gamma of Karwei komen bij Klasmann Deilmann vandaan, Duits substraat bedrijf die een vestiging heeft in Schiedam. Bemestte tuingrond van de Gamma is trouwens groencompost gemengd met turf, dat bij het natmaken blubber wordt, maar ook verbrandingen geeft aan je planten wanneer je ze direct erin zet.Dit komt ook bij Klasmann Deilmann vandaan

 

Je kan goedkope potgrond verbeteren dmv toevoeging basalt/lava split (1-3 mm), löss (Luvos), gesteentemeel, wormenmest etc.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat was de aarde waar ik niet tevreden van was :D

Vertel :P

 

Namaste :)

 

Naar mijn gevoel was deze aarde veel te zuur, zelfs zo zuur dat mijn handen geiriteerd waren wanneer ik deze inwaterde en met mijn handen vermengde ;) (daarom denk ik dat het aan de aarde lag)

 

Verder waren bijna al mijn planten herma geworden (double fun), hier is dat topic: https://www.nomercysupply.nl/phpBB3/viewtop...f=37&t=2160

Hier ben ik wel mede verantwoordelijk voor geweest... teveel water, en klok van 12/12 terug naar 18/6... ;) dan neem je eens advies van iemand aan B)

 

Een vriend van mij had ook die aarde en was er ook niet tevreden over, zijn planten in grond van het tuinbouwcentrum waren beter dan die in deze aarde.

 

Ik denk dat er teveel humus/turf/veen in zat, denk ik e... of misschien heb ik een oude batch gekregen...

 

In ieder geval heb ik er slecht herinneringen aan, wil hier niet beweren dat hij alleen slechte aarde verkoopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze aarde outdoor naar volle tevredenheid gebruikt DCM Groenten & Kruiden

 

Moet er wel bij zeggen dat ik op 3 zakken 1 zak Mediterra er doorheen gemengd heb. 2 kuipen van 65 L met 8 tabs erin.

 

Na de grond gemengd te hebben met de blote handjes:

gallery_1563_2071_1267221.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik heb ook potgrond gebruikt van Culvita, maar bevat teveel harde grove stukken waar je niks aan hebt.Je handen worden trouwens ook zwart.Heb wel andere producten van DCM gebruikt waaronder de lava-sectie, maar nooit hun potgronden.Is wellicht een optie.Een tuincentrum bij mij om de hoek verkoopt het.

 

@Sex' n Combi

 

Grond van No Mercy is arm, zoals ze zelf al aangaven in hun topic en ja meeste potgronden hebben als basis turf & dat is zuur wanneer er geen kalk aan toe gevoegd is.:P

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...