Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Garden culture

Recommended Posts

Gewoon jezelf aanmelden en kijken of je het kan. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kheb het blad vorige maand voor het eerst gezien, en kvind het een mooi blad.

Met een slimme insteek. mn complimenten.

En geld verdienen door stukken te schrijven klinkt interresant........ :tu

 

 

Als ik ooit een stukje lees met kvind, kheb en mn, weet ik wie het geschreven heeft :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
die ph range valt erg tegen.

 

Beetje off topic maar als je je ph op orde hebt, hoeft dat toch allemaal niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kheb het blad vorige maand voor het eerst gezien, en kvind het een mooi blad.

Met een slimme insteek. mn complimenten.

En geld verdienen door stukken te schrijven klinkt interresant........ :)

 

 

Als ik ooit een stukje lees met kvind, kheb en mn, weet ik wie het geschreven heeft :(

 

:wave: tzou wat zijn :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe je ding

zou ik zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites
die ph range valt erg tegen.

 

Beetje off topic maar als je je ph op orde hebt, hoeft dat toch allemaal niet?

Nee dat bedoel ik, zorg dat de ph op peil is.

Is hij dat niet, dan valt de opname van chelaten toch nog niet mee.

De ph is de enige garantie voor een goede opname, niet de chelaat vorm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bron?

 

Wij laten redelijk wat plantsap analyses doen.

Het lab waar wij dit laten doen, heeft al heel wat proeven gedaan.

De micro elementen hebben een grotere invloed dan eerst werd gedacht.

Vroeger keek men voornamelijk naar de macro elementen.

In die proeven werd bekeken of je opname van micro elementen kon verhogen door het aanbod te verhogen.

Verdubbellen of zelfs vertienvoudigen had weinig tot geen effect.

Dan chelaten toegevoegd, van de simpelste tot de beste/duurste die er te verkrijgen zijn.

Ook vrijwel geen opname verhoging.

Pas bij een daling van de ph zie je de opname stijgen.

Het maakt dan bijna geen verschil wat voor een soort micro elenten je geeft.

Een andere insteek: Chelaten zijn beter opneembaar bij een hogere pH dan normale sporenelementen. Je hebt dus een wat breder pH werkgebied en met name op aarde is dat wel fijn, want bij 6,5 heb je al problemen met de beschikbaarheid van veel belangrijke elementen. In hydro kom je dat niet tegen maar in aarde des te meer. Daarnaast beschermt het chelaat tegen reacties met andere stoffen in je voeding en worden chelaten minder snel vastgelegd door je potgrond.

 

De beschikbaarheid van sporenelementen stijgt zelfs excessief als je de pH maar laag genoeg maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een andere insteek: Chelaten zijn beter opneembaar bij een hogere pH dan normale sporenelemen.

 

Kan je een proef laten zien, allebei chelaten op veen, dubbele dosering bij ph 5.7 en normale bij ph 5.2.

Normale dosering 2x zo hoge waarden in het blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wedden dat het geen wietplantensapje is :wave:

 

Ha mee eens Whazzuppie VOORAL op echte aarde en veen alleen...... is hydro toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veen alleen=biohydro :wave:

 

Mijn ervaring zegt mij dat t allemaal niet zo spannend is. Zoals PH zegt....het is wiet. Dat doet t ook met een chelaatje meer of minder. En ook met een tiende ph meer of minder.

 

Ik denk dat 95% van de kwekers zo optimaal kweekt dat ze het verschil niet eens merken omdat de rest niet op orde is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jou ervaring is grotendeels op hydro ouwe

 

In hydro kom je dat niet tegen maar in aarde des te meer. Daarnaast beschermt het chelaat tegen reacties met andere stoffen in je voeding en worden chelaten minder snel vastgelegd door je potgrond.

 

Hier is zeker 40/50% in week 4/5 het probleem.

 

aantoonbaar bewijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vat m wel P, maar aarde is zoooooo 2008. (aarde zoals in potgrond) dat kun je toch niet meer maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha eyyy heb je HIER al eens een eerste hydro&OC run gezien die GROEN in een keer lukt?

 

:wave:

 

Aarde = moeder der mediums :(

En door het boven gronds uitademen , De constante werking van het milde citroenzuur maakt fosfaten vrij. De zogenaamde zoutzuren - precieser: chloorzuren - lossen ook koolzure kalk op, als ze op de plaats van de vluchtige koolzuur komt. Hierdoor komen de koolzuren vrij, stijgt door de aarde en wordt door de onderzijde van de bladeren opgevangen.

Iets wat er op Hydro niet of nouwelijks gebeurd.

Dus ik begrijp je Co2 vlucht wel hoor :tu

 

BRON

Dat ook zoals No-Know al zegt,micro elementen hebben een grotere invloed dan werd gedacht maar men wel al heeeeeel lang wist!.:)

 

ps,coco's is ook zoiets als veen alleen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
haha eyyy heb je HIER al eens een eerste hydro&OC run gezien die GROEN in een keer lukt?

 

 

doe m'n best :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
doe m'n best :wave:

 

Zal wel toeval wezen joh :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle begin is een beetje moeilijk. Is idd toeval. ik kan je verzekeren dat hydrokweken en opti geen invloed op elkaar hebben. Op aarde is natuurlijk wat makkelijker kweken in het algemeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Telen met NPKs is juist zo 2008, maar mineralen bemesting alleen (zeezout, gesteentemelen) is de toekomst met toevoeging van compostthee & melasse voor het bodemleven & chelatie.:tu

 

Namaste :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een andere insteek: Chelaten zijn beter opneembaar bij een hogere pH dan normale sporenelemen.

 

Kan je een proef laten zien, allebei chelaten op veen, dubbele dosering bij ph 5.7 en normale bij ph 5.2.

Normale dosering 2x zo hoge waarden in het blad.

ja natuurlijk, dat geloof ik wel. Lagere pH is een betere opname. Maar wat ik bedoel is dat sommige sporenelementen al bijna niet meer beschikbaar zijn bij een wat hogere pH, en chelaten beter beschikbaar zijn in een hogere pH.

 

@elmanito: vergeet de humuszuren en de zeewieren niet :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

:tu het belangrijkste vergeten we het groene nat uit de zee & bruine drap uit de oertijd, maar zijn we verder niks vergeten.

 

Namaste :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De micro elementen hebben een grotere invloed dan eerst werd gedacht.

 

Lekker makkelijk denken toch?

De meeste spoorelementen zij echter slecht oplosbare zouten en moeten in een vooroplossing met warm water wordengedoseerd, om tot de juiste verhoudingen in het gietwater te komen.

Daarnaast worden de spoorelementen nog regelmatigin de A-Bak gedoseerd / geadviseerd. Dit is echter

onjuist.............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegenwoordig zijn ze allemaal vloeibaar dus oplossen hoeft niet meer.

Hoe moet ik ze anders doseren dan in de A/B bak?

De verhoudingen kloppen altijd omdat de A/B bakken met de gift EC worden uitgerekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De micro elementen hebben een grotere invloed dan eerst werd gedacht.

 

Lekker makkelijk denken toch?

De meeste spoorelementen zij echter slecht oplosbare zouten en moeten in een vooroplossing met warm water wordengedoseerd, om tot de juiste verhoudingen in het gietwater te komen.

Daarnaast worden de spoorelementen nog regelmatigin de A-Bak gedoseerd / geadviseerd. Dit is echter

onjuist.............

 

He ph ik zie dat je deze wijsheid van relabdehaan hebt overgenomen, maar het is niet altijd zo dat de sporenelementen in de b bak gedoseerd moeten worden zeker niet als ze gechelateerd zijn dan kunnen ze rustig in de a bak. En bij vloeibare meststoffen zou ik bijv geen ijzer in mn b bak doen want dan heb je feest. Maar niet het feest dat we willen.......

 

mvg,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestaat het blad nog?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...