Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

Nog eens kwakken op mapito

Recommended Posts

Na het fiasco van vorige keer doe ik een nieuw rondje.

84 stuks op dag 1:

gallery_28849_13111_446029.jpg

De luchtbevochtiger doet zijn werk:

gallery_28849_13111_461325.jpg

Deze foto spreekt voor zich:

gallery_28849_13111_535355.jpg

Zo zien ze er uit na tien dagen van 18h en twee van 15h en ze gaan de bloei in:

gallery_28849_13111_832282.jpg

Dit was gisteren, ze staan 10 dagen in de bloei:

gallery_28849_13111_142869.jpg

The kaps need polishing. Dit is vóór het polijsten:

gallery_28849_13111_801346.jpg

Tja, ik vergat een foto te maken van er na! :verrygood

 

Een collega attendeerde me er op dat ik eens een paar potten moest schuinhouden een half uur na het watergeven en die drain opvangen en daar de waardes van meten.

Dit zijn de waardes:

			Voeding	Drain-normaal  Drain-pot
dag15	   0,75 5,7	 1,14 6,2	 1,96 5,8
dag17	   1,44 5,7	 0,98 6,3	 1,26 6,4
dag20	   1,53 5,6	 0,96 6,6	 0,90 6,6

Drain-normaal is het laatste restje drain dat ik opvang na het watergeven.

Drain-pot is ongeveer van het zelfde tijdstip, alleen nu door een paar potten schuin te houden.

Ik kan hier nog geen conclusie uit trekken maar vanaf nu ga ik behalve de normale drain ook de drain-pot meten.

Misschien had ik een te hoge ec of verkeerde pH in mijn medium de vorige keer en daardoor de vreemde gele verkleuring.

Kijk maar eens naar het geel op de volgende foto, dat was echt niet gezond.

gallery_28849_11925_132445.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks een geel blaadje mooie gelijke toppen.

Wat voor een luchtbevochtiger gebruik je?

 

Succes :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfbouw, op basis van een vijfpits verdamper.

Als die continu aan staat verdampt hij ongeveer een liter per uur.

Dan gooi ik iedere dag zo'n 17 l water er in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes deze ronde Zwemvis :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

onder de rook van een mooi groen kavel is kwakken altijd gunstig (das de naam die ik je geef hahahahah)

 

van deze kant ook heel veel succes gewenst :verrygood

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is je bassin verdeeld in 4 vakken? :verrygood

je kunt toch beter alles in 1 bak hebben staan?

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is dat beter dan green lady??

Makkelijker kan ik begrijpen, maar beter??

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ green-lady Misschien moet het gedeeld worden door 4 :verrygood

 

@ zwemvis Heb je een foto van de bevochtiger misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even snel een foto tussendoor, de vragen en opmerkingen zal ik snel beantwoorden.

Na 16 dagen bloeien, het is op de foto niet goed te zien maar ze zijn vrij lichtgroen, ook na een gietbeurt van ec1,8.

Ik ga morgen nieuwe voeding kopen.

gallery_28849_13111_84634.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het zo zie. dan valt het nog wel wat mee dacht ik zo.

Oja, haal die streepjescodes nog even van de balkjes. Als je wel gepakt wordt rekenen ze al gauw vanaf die scan-datum B)

 

@growtop, dat zou zo maar eens kunnen. Ik zie er geen namen bij staan :)

@boefje: makkelijker is toch beter? :P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn inderdaad niet heel donkergroen, maar afgezien van dat zien ze er wel gezond uit en staan ze er mooi bij. Lekker egaal ook veel succes deze ronde.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Green-lady, oorspronkelijk was de bedoeling een eb en vloed systeem te maken. Om op 5m² 10cm voeding te maken zou ik dan 500l voeding moeten maken van 500kg. Daar is de constructie niet op berekend. Daarom was het plan om bak 1 te vullen, dan overpompen naar bak 2 en zo verder en daarna weer het vat in. Bovendien is de eerste bak rollend aan de muur bevestigd zodat ik ook in het midden aan de planten kan werken. Het eb en vloed gedoe is er trouwens niet van gekomen, ik geef gewoon handmatig water en dat bevalt prima!

Growtop, de luchtbevochtiger is een 20l emmer, daarin hangt een blauwe plastic bak en daarin ligt de verdamper. Onderin de emmer ligt een aquariumpomp die de blauwe bak continue volpompt. In de blauwe bak zit een overloopgat zodat het waterniveau altijd gelijk staat, ongeveer 4cm boven de membranen. In de blauwe bak ligt een 90 graden pvc bocht die aan de onderkant open is. Alle damp belandt in de bocht en wordt weggeblazen door een fan die lucht blaast door de bocht.

Speciaal ter uwer verblievendheid ende vermaek:

gallery_28849_13111_86660.jpg

 

Donnie, het ziet er niet goed uit. Waarschijnlijk te koud waardoor opname van sommige voedingsstoffen tot stilstand komt en de groei stagneert. Het vaalgroen zou kunnen komen door fosfortekort, ik ga proberen de temperatuur op een acceptabel niveau te krijgen. Ik snap er niets van, in het verleden heb ik dit gezeik nooit gehad.

 

Omdat ik zo'n lage ec in de potten meette en de planten lichtgroen werden heb ik de ec van de voeding opgevoerd.

gallery_28849_13111_11998.gif

Je ziet dat de ec in de potten nu bijtrekt naar het niveau van de voeding.

Je ziet ook dat de pH in de pot en van de drain consequent hoger is dan de pH van de voeding.

Leuk als je zoiets grafisch kunt weergeven. Ik hoop er van te leren en dat het een mooie oogst wordt.

Oh ja, ik heb nieuwe voeding gekocht, van Canna. Maar ik denk dat het niet aan de voeding ligt maar aan de temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 23 dagen bloei:

gallery_28849_13111_115794.jpg

Ook deze keer gaat het niet zoals ik wil.

De planten zijn te klein, ze zien er geremd uit.

zon 6. 51cm

zon 13. 60cm.

zon 20. 64cm.

De groei is er uit en weer zit ik met planten die 20-30cm te klein zijn.

De bladstelen zijn paars, gaat dat eigenlijk nog weg als ik vanaf nu de temp 's nachts boven 18°C Hou?

Een week geleden heb ik Decis van Bayer gespoten tegen trips, 2,5ml op 2,5 liter voor de 84 planten.

Gisteren gevoed met ec1,84 pH5,6, de drain is ongeveer ec1,75 pH6,1.

Over twee dagen krijgen ze ec1,7 (en dat blijft zo voorlopig, ik wil iig niet hoger gaan) omdat ze er een beetje donker uit zien in de toppen. De vergeling heeft waarschijnlijk te maken met de kou, niet met ondervoeding.

gallery_28849_13111_22252.gif

De logger ligt op de potten, hij hangt dus niet tussen het bladerdek. Ik schat dat het tussen de bladeren en toppen 4-5 graden warmer is dan in de grafiek met de lampen aan. Met de lampen uit zal het niet veel verschil maken.

10-11 heb ik het aanzuiggat twee keer zo groot gemaakt. Nou dat is wel te zien met een dieptepunt van 15°C.

Over een week of drie moet ik temp én rlv onder controle hebben anders mislukt het helemaal.

Boosdoener is denk ik mijn onderbuurman die nooit thuis is. Daardoor is het erg koud. In het verleden had ik een familie met een klein kind. Toen was het altijd lekker warm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi zwemvis, jammer van je groeitekort, ze hebben ook erg weinig blad, er zit wel gewoon vlees aan je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd grote kans dat het wat met de temps van doen heeft.

Of misschien speelt die radio de verkeerde muziek, wel klassiek ey! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar tover je die grafiek vandaan? Heb je dat zelf ingevuld of log je de ec&ph ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey zwemvis

 

Jammer dat het niet gaat als je wilt, ze kunner beter uit zien, maar ik vind ze nou niet echt slecht uit zien.

Ze zijn wat licht van onder, dus je zou wat meer voeding kunnen geven.

 

En die paarse bladstelen zou ook wel eens van de kou kunnen komen, ze houden niet zo van kouwe voetjes. En je kan de PH eens meten van de drain, want kan zijn dat je PH in je medium zelf te hoog is of te laag wat weer resulteerd in vertraging groei.

 

Ik zou het zeker niet lager dan 19C laten worden als het licht uit en desnoods met een radiator kacheltje de boel verwarmen.

 

Succes verder met je kweekje!!!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannaz, volgens de Mitboesters moeten ze zoveel mogelijk herrie hebben, dus helaas geen klassiek voor mijn vriendinnen!

Racker, ik doe alles in Excel, ook de logfiles van de Voltcraft hou ik bij in Excel.

gallery_28849_13111_14611.png

De drain-pot ec springt nogal heen-en-weer, volgens mij is het maar net welke pot ik meet.

Thanks Thc Dude, volgens mij heb je mijn topic niet geheel gelezen, ik plemp hem al helemaal vol met grafieken van de drain!! ;)

Ik ben bezig met die temperatuur, ik wil hem inderdaad liefst boven 19° houden. Al is de temp in het verleden ook wel eens gezakt naar 13-14° met een topoogst tot gevolg.

Volgens mij is het niet zozeer hoe VER hij zakt, maar meer hoe SNEL hij zakt. Ik ben er nog niet over uit. Ook zijn de diverse soorten waarschijnlijk verschillend in hoe ze reageren op kou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je heb helemaal gelijk ;), heb er helemaal overheen gekeken.

 

Maar die is wel aan de hoge kant je drain, die zit bijna constant boven de 6.0 nadat je hem heb afgezuurd naar 5.8.

 

Ik zou zeggen zuur je water eens af naar 5.2 en dan weer eens je PH drain meten, die moet echt onder de 5.9 blijven.

 

Succes verder!!!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph van je drain hoeft echt niet zo laag te zijn.

Bij veel groei wordt veel oh- door de wortels uitgeschijden.

Daardoor stijgt de ph, zorg dat de gift ph goed is, drain ph is niet belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwemvis nog bedankt voor de foot van de bevochtiger ik er aan werken top

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je heb helemaal gelijk :D, heb er helemaal overheen gekeken.

 

Maar die is wel aan de hoge kant je drain, die zit bijna constant boven de 6.0 nadat je hem heb afgezuurd naar 5.8.

 

Ik zou zeggen zuur je water eens af naar 5.2 en dan weer eens je PH drain meten, die moet echt onder de 5.9 blijven.

 

Succes verder!!!

 

Grtz

 

pH 5.2 zou ik niet doen, niet lager geven dan 5.5.

En sowieso niet meer dan 1 puntje omhoog of omlaag per keer.

Ik probeer mijn drain altijd rond de 6.0 te houden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ziet het er uit na 35 dagen bloeien:

gallery_28849_13111_183198.jpg

Ik hou nog steeds de ec en pH bij:

gallery_28849_13111_25435.png

Sinds ik de verwarming 's nachts aan heb staan zakken de temperaturen niet meer onder de 19 graden. De dames zijn meer gaan drinken, ik geef nu om de dag water, en er is nauwelijks drainage.

De drainage die er is komt waarschijnlijk van de kleinere planten (die drinken minder) en is niet representatief voor de hele tuin.

De een-na-laatste meting van de drain-pot was ec2,61. De drie laatste metingen komen van planten die aan de buitenkant staan en dus nauwelijks drainage hebben. De dip in de drain-pot op 25-nov is een meting van 5 planten die recht onder een lamp staan. Ze staan daar omdat ze het kleinste zijn. Díé planten hebben natuurlijk wél drainage waardoor de ec in de pot veel lager is dan de ec van potten die aan de buitenkant staan.

Het liefste zou ik nu een druppelsysteem hebben waarmee ik een vat voeding een uur lang zou kunnen rondpompen, pot-drain-pot-drain etc.

Daarmee zou ik de hoge ec uit de buitenste potten spoelen en verdelen over de hele tuin.

Omdat ik geen druppelsysteem heb zou ik de grotere planten kunnen gaan spoelen en de kleinere niet. Maar dan hou ik me niet aan mijn eigen filosofie, dat is alle planten gelijk behandelen. \Zwemvis denkt daar nog over na\ ;)

 

Ook weet ik nog steeds niet waarom de planten rechtsvoor lichtgroen zijn, je ziet het op de foto.

Maar ik ben nog steeds tevreden, het ziet er best goed uit, al zijn ze te klein.

 

THC dude, Knowhow en Cannaz, ik dacht dat de pH in hydrocultuur ongeveer 5,8 moest zijn.

Mijn theorie is: als ik een drain heb van 6,1 (drie puntjes te hoog) maak ik volgende keer voeding aan van 5,5 (drie puntjes te laag).

En zo schipper ik naar een (hopelijk) goed einde. :tu

Met groene groeten, Zwemvis :specool

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dazz toch niet verkeerd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...