Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thanatos

Micro hokje project (voorgroei en bloeideel)

Recommended Posts

wat een puzzel zo he, maar je bent er bijna uit.

 

ik denk dat je met de inlaat misschien wel weg kunt komen, maar als alles draait en je blijk toch meer inlaat nodig te hebben moet je weer echt aan de klus, en dat zal dan niet mee vallen.

 

Ik heb ook een dubbele bodem, en ik heb in de onderste plaat ook inlaatgaten gemaakt. Mijn vloertje staat een CM of 30 of 40 van de grond dus kan ik er altijd nog bij om filterdoek te vervangen.

Nu weet in niet hoeveel ruimte jij gaat krijgen, of dat je hokje op de grond komt te staan anders zou dat ook nog een optie kunnen zijn.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kast staat niet op poten en ik heb ook die mogelijkheid qua hoogte vd kast tov het plafond niet. De ingang van de dubbele bodem onderaan heeft zijn ingang vooraan omdat de kast met de bodemplaat op de grond staat.

 

Ach, ik ga het eerst zo proberen.

 

Mijn hok is per ongeluk zo ontworpen dat ik zonder al te veel moeite achteraf de hoogte van de bodems in de kast nog van hoogte kan verstellen dus moest het nodig zijn kan ik het nog aanpassen.

Daarnaast zal het mogelijk zijn het doolhof inwending te openen (om te reinigen) en makkelijk te veranderen.

 

Als dan blijkt dat ik de inlaat groter moet maken verzin ik wel een ander ontwerp.

 

Het is inderdaad een hele puzzel geweest... maar ach, dat is de helft van de fun hé?:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos,

zou je effe jouw berekening nader kunnen verklaren?

De 80 cm snap ik niet.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb tussen mijn lamp en de bovenkant van de potten 105 cm. Ik doe er een aantal cm af omdat je de planten natuurlijk niet tot tegen de lamp kan laten groeien. Voor een 250 watter is dat ongeveer 25 cm en dus schiet er maximaal 80cm hoogte over voor de planten.

 

Genoeg om indica's te scroggen?:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos,

de 80 cm zijn goed! :verrygood

Deze planten waren ook 70 cm hoog:

gallery_5351_7656_1431860.jpg

Het waren de Super Shiva´s.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

70 cm en niet eens gescrogd?

 

Goed, dan ben ik gerust dat ik met mijn 80cm in scrog zeker toekom voor indicas.

 

Bedankt Torsti, Djbroertje en alle anderen voor alle tips en info!

 

Materiaal

 

-Vrijdag zijn de 18mm MDF platen, vuurhouten balken en meubelpanelen hier en kan ik aan de slag.

 

-De variac is ook op de post, die verwacht ik volgende week.

 

-En van Sannie heb ik een pakketje met Hericules zaden mogen ontvangen, samen met mad shack freebees (ben ik heel benieuwd naar). Verder zaten er ook buffertabs, BAC wortelstimulator en Sannies schimmels bij om mn biovoedingcollectie aan te vullen.

 

-Ik heb enkel nog wat kleine prullen zoals folie, lasdoos, ophangoogjes, verwarming, hoekverbindingen enzo nodig vd bouwmarkt:) dus dit weekend kan ik eindelijk starten met bouwen.

 

De laatste wijziging aan het hokje is dat ik naast het voorgroeihokje nog een ruimte vrij heb van 75x50x45cm om een verwarming te plaatsen:).

 

Zo, dat was het dan betreft het denkproces in de aanloop naar het bouwen van mijn all-in-one stealth groei en bloeihok. Wel grappig om de startpost te lezen en te zien dat het hokje is gegroeid van 60x60 naar 100x75 :verrygood.

Ik kijk al erg uit naar het groeien ook want het begint hard te kriebelen :showoff: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hout en variac zijn binnen en ben begonnen met het geraamte te zagen.

 

Ben erg tevreden van de softbox in combinatie met de variac. Als ik dim tot 75 procent hoor ik letterlijk niks meer als ik er naast sta. Ben zeker dat ik er naast ga kunnen slapen wanneer hij in mijn kamer staat gezien het geheel nog achter 18mm hout zit:).

 

Ga de kast eerst op proef opzetten in de garage alvorens ie op locatie komt te staan. Dan krijgen jullie foto's te zien.

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geraamte deze week gezaagd en vandaag de proefopstelling in de garage opgezet. Ik heb twee linkerhanden maar het staat wel praktisch waterpas:).

 

Heb ondertussen radiatorfolie, pootjes voor de kast, verlengsnoeren en contactdozen gekocht.

 

De meeste MDF platen zijn ook allemaal tot op het detail verzaagd. Moet enkel de gaten voor de harde bocht en de uitgang van de softbox nog maken met decoupeerzaag.

 

Morgen begin ik met met het ontvetten van de MDF, primer en opschuren.

 

Ik heb deze week veel tijd om eraan te werken en ik verwacht tegen einde week een foto opportuniteit:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

De MDF platen en het vuurhouten geraamte is zo goed als klaar.

 

Schuren - primer - schuren - primer - schuren - laklaag.

 

Daar ben je even zoet mee.

 

Dubbele bodems wordt binnenin zwart mat geverfd. Het hok krijgt vanbuiten een witte satijnlak. Binnenin laat ik het op primerkleur gezien daar toch nog folie over komt.

 

Binnen de week zal het rechtstaan in m'n kamer en dan maak ik foto's om deze wall of text te compenseren:p.

 

Ondertussen zijn ook zes zaden Herijuana aan het ontkiemen sinds gisteren. T27 RH36. Ik denk niet dat ik een kweekverslag ga maken wegens te weinig tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfjoew zeg. Een hok bouwen is meer werk als ik dacht.

 

Was de gaten in de dubbele bodems vergeten plaatsen. Was dus gaten beginnne boren van 0,7 cm². Blijkt dat ik zo'n 1000 gaten moest boren om mijn inlaat groot genoeg te maken:lol:.

 

Dusja, ontwerp weer even aanpassen en grotere gaten maken dan maar.

 

Foto's komen er nog, maar wanneer... dat weet ik niet:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hok staat perfect waterpas en dat is toch een beetje een mirakel gezien m'n twee linkerhanden.

 

Wat moet er nog gebeuren:

 

achterpaneel bevestigen

deuren bevestigen

folie nieten

filter bevestigen

electro installeren

 

Foto's: later meer.

 

Hokje langs voor bekeken. Je ziet vooral het bloeideel en een stuk van het voorgroeideel onderaan, gescheiden met dubbele bodem.

gallery_16607_12884_146823.jpg

 

Dubbele bodem van het bloeideel.

gallery_16607_12884_1157376.jpg

 

Uitgang van de softbox.

gallery_16607_12884_187689.jpg

 

 

Technisch deel.

gallery_16607_12884_1097669.jpg

 

De eerste zaailingen (voorlopig in m'n kleerkast^^)

gallery_16607_12884_1241093.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanatos,

Zier er netjes uit hoor! niks geen linker klauwen...

Niet bestpaart op de installatie, hier ga je veel profijt van krijgen; al die imitatie net niet spullen voor een paar euro minder zijn het ook echt letterlijk net niet!

alleen 1 klein puntje van kritiek, je softbox uitgang zit voor zover ik kan zien netjes via een stukje slang aangesloten, alleen de aanzuigkant(de stijve bocht) zit koud op de box, als deze ook vast zit aan het "plafond" zal heel je kast mee trillen. laat hier wat ruimte rond of gebruik een stukje slang. de box op zo`n geluidsisoleerende plaat zetten scheelt overigens ook een dag en een nacht aan geluidsniveau (een stuk schuimrubber is overens ook voldoende).

 

Ik weet niet of je al ideen had over het aan en uitschakelen van je verlichting/verwarming? Mocht dit nog een aan wijzigingen onderhevig zijn zou ik je willen op een topic van Torsten, staat in de stickie sectie van micro fluo/fluo bouw en techniek. Het relais en de schkeling welke hij heer gebruikt zijn erg simpel en gemakkelijk te maken, hoefd niet speciaal met zo`n luxe tijdschakelaar en kastje met ingebouwde wcd`s, kan ook met een stekkerdoos en een losse stekker schakelklok.

 

Groeten,

SebasjJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje.

 

Schakelen gebeurt voor het tneonsetje 2x55watt met (een vrij dure) tijdsschakelaar van legrand. Ding kostte 25 euro en dient ter vervanging van mijn andere nieuwe tijdsschakelaar van Grasslin. Ook een dure, maar onbruikbaar omdat we in dit apenland met penaarde werken ipv met randaarde.

De 400 watt Lumatek schakel ik met een Davin DV12 die ik reeds had.

Verbinden naar het net doe ik met een nieuwe verlengdraad die 3500watt zou moeten aankunnen en een schakeldoos zonder aan-uit knop en met zekering die ook 3500watt aan zou moeten kunnen.

Heb alle losse draadjes afgewerkt met kabelschoentjes -adereindhulzen. Maar zoals je kan zien moet alles in het tecnisch deel nog geupdate worden.

 

Voor verwarming heb ik plaats in het voorgroeihok, maar nog niet in het bezit. Wil dat nog even aankijken gezien dat de electriciteitskosten ineens wel ferm doet oplopen en dan ook een schakelkast mét aansluiting voor verwarming nodig is. De DV12 heeft er namelijk geen.

 

De harde bocht zit een paar cm van de flens van de softbox en beide zijn verbonden met ductape. Er is daar dus speling. Aan de kant waar hij in het plafond zit heeft hij ook paar mm speling en daar ga ik nog kitten ook. Heb niet de indruk trillingen te horen.

 

De softbox zelf heeft een in rubbers opgehangen motor en maakt al praktisch geen geluid, maar 'k vind het wel een goede tip. Ga er een laagje bubbelplastic onder steken:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey thanatos,

 

je schakelgebeuren voor je T-neon is voldoende, er zijn koppelstukken tekoop van pen naar randaarde... ik kan ze snel alleen even niet vinden, excuses hiervoor.

DV12 is ook meer dan voldoende voor een 400watt setje, zeker voor een elektronische lumatec. het relais in de DV12 beschikt niet over een NC contact, dus een simpele extra schuko lukt niet zomaar, echter met het relais wat torsten gebruikt in zijn topic is dit wel mogelijk, sterker nog; ik heb deze zelf gebruikt in een DV12. 1 extra schuko voor kachel en 1 voor continue spanning. Alle materialen zijn relatief goedkoop op conrad te verkrijgen. mocht je dit willen proberen en je komt er niet uit geef gerust een gil.

zolang je de verlengdraad niet oprolt en zorgt dat deze intern minimaal 1,5 mm2 is moet dit ook prima te doen zijn(geen extreme lengtes natuurlijk).

Al je afwerking ziet er netjes uit, dus van gebruik van de hulsjes en schoentjes was ik eigenlijk wel uitgegaan.

 

De motor in de softbox hangt inderdaad al intern in rubbers, hierdoor wordt het slakkenhuis met vaste bouten aan het hout vast gemaakt, echter door de doorstroom van lucht kan ook resonantie ontstaan waardoor de box alsnog trillingen doorgeeft. Overal een x aantal milimeter speling is voldoende om dit zo veel mogelijk uit te sluiten.

 

Ik zeg je gaat goed! even doorbouwen en de dames kunnen naar binnen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ziet het er nu uit.

 

Nog te doen:

 

Deuren voorgroeihok verzagen (want ben uitsparing vergeten voor m'n inlaat...).

Magneetjes hangen zodat de deuren mooi toeblijven.

Middenbalkje en tochtbanden plaatsen zodat het hokje mooi lichtdicht is.

Electro en folie.

 

gallery_16607_12884_1058304.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag dus geen electrische kabels oprollen. Is dat zo een probleem? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om in m'n kabels te gaan knippen met het oog op hergebruik bij een eventueel later hok. Is er een alternatief?

 

Nog een vraagje: ik heb een oldskool hamerslagkapje. Hoe hang ik dit het beste op met het oog op ideale verlichting? Met de openingen naar de zijkanten van de kast of naar de deur/achterkant van de kast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste loodjes...

 

Electriciteit aangesloten. Het middenbalkje gezaagd en geverfd. Folie gehangen. Onderste deuren verzaagd zodat de inlaat vrij is. Tussenschot gemaakt om het voorgroeihok in twee te delen (opslagruimte voor voeding ed).

 

Morgen of overmorgen zal het wel af zijn.

 

gallery_16607_12884_841367.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Thanatos,

 

Als regel geld inderdaad dat je kabels nooit op mag rollen wanneer er spanning over staat.

echter tot op zekere hoogte is dit met normaale voltages van 240V niet een heel groot probleem en zal inductie pas optreden bij degelijk hoge spanningen dat je zekering het al eerder opgeeft. De kabel tussen je VSA de lumatek en je lamp kun je iniedergeval beter niet oprollen. Een stukje kabel is ook weer niet zo`n dergelijke uitgavenpost dat je risico wilt lopen omdat je het zelfde stukje misschien in de toekomst nog eens wilt gebruiken; of zie ik dit verkeerd?

Je lampenkapje kun je het beste in de lengterichting van je hokje hangen, is je hokje vierkant dan maakt het uiteraard geen verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk. Ik ga de kabels op maat maken.

 

Weer beetje opgeschoten. Tochtstrips op de deurlijsten aangebracht, maar is nog niet volledig lichtdicht. Folie in voorgroeihok. Middenbalkjes geplaatst. De kleintjes in het hok gezet.

 

gallery_16607_12884_61654.jpg

 

gallery_16607_12884_1025036.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_16607_12884_88174.jpg

Bloeiruimte. Hier ga'k wss opnieuw folie hangen om het wat strakker te maken.

gallery_16607_12884_935579.jpg

Afzuiging. Moet nog drie kabels inkorten maar heb ff geen stopcontacten liggen. Gebeurd volgende week.

gallery_16607_12884_196349.jpg

Verlichting.

gallery_16607_12884_1101534.jpg

Voorgroeiruimte.

gallery_16607_13216_70584.jpg

Bergruimte/drooghok...

gallery_16607_12884_1600336.jpg

 

Bij deze is dit verslagje afgelopen:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje. Allerlaatste foto's nu het hokje lichtdicht is, het scrogrek hangt en alle kabels zijn ingekort.

Juist nog paar kabels vastzettten met krammetjes.

 

Technisch deel.

gallery_16607_12884_515732.jpg

 

gallery_16607_12884_1958791.jpg

 

Bloeiruimte.

gallery_16607_12884_536094.jpg

 

gallery_16607_12884_1062016.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...