Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thanatos

Micro hokje project (voorgroei en bloeideel)

Recommended Posts

Hoi!

 

Ik ben hier niet helemaal onbekend, heb twee verslagjes achter de rug met een DR120 met 600 wattertje in.

 

Nu heb ik enkele maanden stilgezeten wegens verhuis maar het begint weer te kriebelen. Deze keer pakken we het iets anders aan dan een grote lelijke en lawaaiierige DR120 tent.

 

Opzet: Zelf een kast bouwen van L 60*B 60*H 200 (kan eventueel nog aangepast worden naar maximaal 80*80*200 afhankelijk van hoeveel plaats ik kan vrijmaken). Deze kast zal onderaan een bloeivak (150cm hoogte en bovenaan een voorgroeivak (50cm hoogte) hebben.

 

In het bloeivak zal een in de hoogte verstelbaar scrogrekje komen.

 

Het doel is een stealthkast te verkrijgen: het moet er op het zicht uitzien als een gewone kast en het moet *echt* stil zijn.

 

Ik zou graag een dubbele bodem hebben maar mogelijks zal dit niet lukken omdat ik graag in grotere kuipen kweek. Mss gebruik ik wel het hele mogelijke oppervlakte met vijverfolie.

 

Materiaal: geraamte en gipsplaten. Deur zal van MDF gemaakt worden. Ik denk dat ik geen folie ofzo nodig heb als ik gipsplaten gebruik?

 

Verlichting: 250 watt HPS in het bloeigedeelte en een plug and grow 125 setje of 48 watt T5 setje als voorgroei.

 

Afzuiging: inlaat passief en als uitlaat denk ik aan een 250 of 500 m³ slakkenhuisventilator waar ik zelf een kast voor zou bouwen. De afzuiger zal bovenop het hokje komen. Voor filter denk ik aan een kleine carboriginal.

 

Wat heb ik al: voeding, meettoestellen, kabels, hamerslagkap, relais, sonodect, dimmer en alle kleine prutsen.

 

Nog aan te schaffen: lampset met vsa, materiaal voor kast, afzuiger en filter. Ik schat in totaal een dikke 300 euro kosten.

 

Ik houd jullie op de hoogte...:)

Edited by Dr.LivingStoned
aangepast ivm dubbel code ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me leuk projectje, als ik je een tip mag geven ivm je afzuigers, koop een lelijke variac ipv een dimmer. Dan ben je zeker dat ie ook echt stil word en je geen brom overhoud als je gaat dimmen, en het dimmen kan ook stuk verder dan met een fancontroller.

 

Voorbeeldje variac:

 

s_29.jpg

 

Ze zullen net wat duurder zijn dan die goedkope klimaatcontrollers maar ze doen het altijd en met een slak kan je ze zelf terugdimmen tot wel 10% zonder brom, daar waar een controller het al laat afweten vaak rond de 30% en dan al lawaai maakt. Er zijn ook hele goeie mechanische fancontrollers, maar dan kom je gelijk in veel hogere prijsklasse terecht en is het nog maar de vraag of je dat er nog voor over hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos,

 

Veel succes met de bouw, en het kiezen van de juiste middelen.

 

Zoals DLS reeds aangeeft is een variac een goed hulpmiddel om geluidsoverlast van de afzuiger te voorkomen. En zorgen dat er zo weinig mogelijk bochten in de slangen zitten, anders ga je de luchtstroom ook weer erg horen.

 

en de MDF deurtjes even goed schilderen IVM evt. vrijkomen van gifitige gassen.

Verder lijkt het me wel dat je folie of iets dergelijks moet gebruiken, alleen pipslaten geeft in mijn beleving lang niet de gewenste reflectie.

Ook is deze folie niet echt duur, euro-tje of 3 per meter, anders verfen met Latex, zou ook al een verbetering zijn.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dr Livingstoned: Heb nog een brons dimmer liggen, ga zien of deze bromt in combinatie met een torin slakkenhuis. In combinatie met mijn ruck was ik daar vrij tevreden van. Variac kost vrij veel, al de kans zit er wel in dat ik er een nodig zal hebben om het hok stil genoeg te krijgen. Ik kijk de kat nog even uit de boom.

 

@ djbroertje: Dacht hier ergens in een FAQ gelezen te hebben dat gipsplaat goed weerkaatst. Klopt niet dan? Zal dan eerder voor verf dan folie gaan. Is cleaner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat testjes gedaan MBT de reflectie van verschillende materialen op de wanden, zie topic in mijn handtekening.

 

niet dat dit een wetenschappelijk hoogstaand onderzoek was, maar er werd mij in elk geval een en ander duidelijk, hoe glimmender en vlakker, hoe meer reflectie.

En Gipsplaat is niet glanzend, en ook niet echt wit. Ook denk ik dat het teveel vocht op kan nemen, door de kartonnen buitenkanten.

het zal wel wat doen, maar het kan relatief simpel een stuk beter.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pluim op je hoed voor die test! Leuk dat je zo'n zin voor onderzoek toont. Daar kan ik wat mee.

 

Geen gipsplaat meer. Gezien het vrij fragiel is en blijkbaar toch niet baat.

 

Ik ga multiplex of iets dergelijke gebruiken voor de muren en de deur van de kast en bekleden met spiegelfolie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos,

het is een mooi project wat je aan het bouwen bent! :)

 

Een paar gedachten van mij:

Het voorgroei-gedeelte zou ik beneden plaatsen;

hier branden de lampen 18 of 24 uur. Met deze warmte kan je het bloei-gedeelte in de nacht-uren warm houden.

Je spaart hierdoor eventueel een verwarming in. In dit gedeelte zou ik dan ook 865 aan T8 plaatsen.

18 watt versie is iets meer dan 60 cm breed, daardoor zou het hok circa 70 breed moeten worden. De plug-and-grow-lampen zijn

oversized spaarlampen: Zoek in dit forumgedeelte succesvolle kweken met deze lampen! Je zult ze niet vinden.

 

Het bloei-gedeelte zou ik dan erboven plaatsen:

Via een dubbele bodem de warme lucht van beneden halen. Bij 70 cm breedte kan goed met de 24 watt T5 Ho werken of met een 250 watt HPS.

De planten staan nu op een comfortabele hoogte. Dus je hoeft niet altijd op de grond te kruipen als je met de dames bezig bent.

Ook zou ik met een Deense bodem of zoiets gaan werken, het is makkelijker om van beneden water te geven.

De aarde trekt de vocht gewoon naar boven en de planten komen niet te nat te staan.

 

En uiteraard spiegel-platen of spiegels aan de wanden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroeigedeelte beneden plaatsen en deense bodem is een excellent idee.

 

Spiegelplaten vind ik te duur om te kopen, maar ik kan natuurlijk evengoed langs het recyclagepark passeren waar ik er wel wat gratis zou kunnen meekrijgen:). Check!

 

Moet me duidelijk nog wat inlezen. Hokjes bouwen is iets anders als kweken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste schets 70x70x200

 

(Beetje uit perspectief want ben geen held in autocad)

 

gallery_16607_12884_3614.jpg

 

 

- Dubbele bodem: 20 cm. Invoer zal wss gebeuren met 3 160mm sonoconnect buizen.

 

- Daarboven voorbloeigedeelte van 40 cm.

 

- Daarboven bloeigedeelte van 140 cm. met lamp en potten gaat daar een halve meter af dus ik overweeg de kast 220 cm hoog te maken.

 

Softbox zal op de tent komen te staan. Voor elektra twijfel ik nog om in het voorgroeideel een apart vak te voorzien. Da's nodig om een stealth hokje te verkrijgen maar dan moet ik mijn kast toch wel 80x80 cm maken vind ik.

 

Variac staat nu toch op het lijstje sinds ik er eentje heb zien staat die maar 55 EUR kost. Hoe groot is zo'n ding eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe stil is een degelijke softbox met torin 500 kuub opgehangen in rubbers precies? Hoor je die als je er naast staat?

 

Paar dagen gezocht voor kastje maar nog niet direct iets gevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf wel een box, welliswaar een 250 kuub, maar deze is erg stil. wat ik hoor is voornamelijk de luchtstroom.

 

ik weet niet waar het mee te vergelijken, maar als de luchtstroom geruisloos zou zijn hoor je wel de box, maar niet erg hard.

Als je een box neemt met overcapaciteit, en deze dimt je met een degelijk product, is hij zo goed als stil.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal mijn vraag anders stellen: ik heb hiervoor een RUCK160 (450 kuub) gehad die gedimd werd met een goedkope brons dimmer en die hing in een tent. Dat was teveel lawaai want de kast staat in mijn slaapkamer.

 

Ik wil dus weten of je er naast kan slapen. Maar goed, ik kies gewoon voor een 500 kuub softbox met variac en zie wel. Geluidssterkte valt vrij moeilijk te beschrijven op een forum als je 't niet kan meten:p. Kan nog creatief zijn met geluidsdemping als het nodig is.

 

Gezien ik niet meteen een hokje vind ben ik begonnen met zelf één uit te tekenen.

 

Definitieve basis wordt 70*70*200 meter en ik neig nu eerder naar het gebruik van 2 tneonsetjes van 2x75watt in plaats van een 250 watt hps.

Die passen perfect in de kast, leveren minder warmte waardoor ik de softbox verder kan dimmen, leveren meer watt en geeft me meer ruimte zodat ik evengoed nog sativa's kan zetten moest ik dat willen.

 

Heeft tneon eigenlijk een nadeel tov hps?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben sinds vandaag in het bezit van zaagtafel, frees en electrisch boormachine. Daarmee kunnen we stilaan aan de start want het ontwerpen en denken over het kastje loopt op zijn einde.

 

 

Daarnaast denk ik eraan bovenaan een extra vak aan mijn kast te voorzien waar de softbox in past:). Dat biedt mogelijkheden voor extra geluidsdemping en maakt het hok perfect stealth.

 

Het hok zal 3 witte deuren krijgen met mooi handgreepje zodat het mooi in mijn interieur past. De inlaatgaten ga ik bekleden met een reep van dat zwart filterspul. Dan lijkt het alsof mijn kast wit is en een zwarte voet heeft. Gaat wel netjes zijn denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Thantanos, leuk project!

 

Ik denk dat het voornaamste probleem van Tneon tov HPS is, dat Tneon minder geschikt is om een grote afstand af te leggen, van lamp naar plant. Daarom wordt er met Tneon heel vaak gebruik gemaakt van scroggen. HPS zou meer 'dieptestraling' hebben.

 

Ben zelf net ook begonnen aan een mini Tneon-kweekje, dus deze ga ik wel even volgen! :tu

Edited by Wanna-Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx voor de feedback.

 

Als dat het enigste verschil is zal het tneon worden. Ik scrog sowieso:). Dit weekend start ik met bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog niet aan het bouwen maar ontwerpen aan het aanpassen. Heb eens gekeken naar de ruimte die ik heb (altijd een aanrader :) ) en om het hok in mijn interieur in te passen ben ik beter af met een hok van L 100 cm * B 60 cm * H 240 cm.

 

Dat is dus een oppervlakte van 0,6 vierkante meter.

 

Hierop zal ik dan twee 2x75watt tneon setjes gebruiken in combi met een 500 kuub softbox. In feite kan er een 400 watter HPS op maar ik sta daar een beetje weigerachtig tegenover ivm warmteproblemen.

 

Ontwerpen aanpassen en vanaf volgende week bouwen dan maar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos,

deze had ik nog in een oude album staan:

gallery_5351_761_26224.jpg

 

Ik denk, dat is zo een beetje jouw idee

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is het helemaal, met dit verschil dat mijn dubbele bodem helemaal onderaan komt!

 

Goed, alles is nu wel ongeveer doordacht, behalve de lampen in de bloeiruimte.

Nu lees ik dat Tneon eigenlijk niet de beste oplossing is. Een spectrumbox is me net even te duur, maar ik wil natuurlijk wel zoveel mogelijk wattage op mijn 0,6 vierkante meter hebben. Ben nog wat aan het uitzoeken wat het beste is qua formaten, opbrengst en prijs-kwaliteitverhouding.

 

Ik dacht dat hps beter was als t5 en t5 beter als t8, dus mss ga ik toch voor een 400 watt HPS met electronische ballast. Anderzijds bewijst torsti dan weer dat T5 ook erg degelijk werkt...

Zaak is dat de winter er aan komt en ik geen verwarming heb in de kamer, anderzijds zit ik wel weer met een vrij beperkte hoogte in de kast :).

Hier moet ik nog even over denken om zoveel mogelijk watt en vooral lumen op mijn 0,6 * 1 te krijgen zonder dat ik hitteproblemen krijg. Keuzes, keuzes... en er is veel keuze in licht!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagjes (de eerste is aan Torsti gericht).

 

- Welke van deze spiegelplaten is het beste geschikt? http://www.kunststofshop.nl/index.php?item...695&lang=NL

 

- In de gamma vind je TL armaturen. Vind je er ook de philips TLD reflex 827 lampen? En reflectoren?

 

Ik overweeg ook nog steeds de HPS (zonder spiegelplaten dan):

 

- Zou ik op 0,6 vierkante meter wegraken met een 400 watt hps? Op 0,7 vierkante meter? (500 kuub softbox met 250 mm doorgang en dito filter die buiten uitblaast).

 

 

-------

 

Ik ga morgen om m'n hout:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouw.

 

Thanatos heeft het licht gezien.

 

Even resumeren en morgen beginnen bouwen.

 

-Hokje ongeveer B 100 cm * 65 cm * 240 cm (onder naar boven: deense bodem 20 cm - voorgroei 45 cm -bloei 135 cm- technisch deel 40 cm)

-500 kuub softbox (250mm) met een korte filter 500 kuub op variac in technisch deel dat extra geluidsisolatie krijgt. Ik ga met zoveel mogelijk harde buizen werken om zo weinig mogelijk weerstand (en geluidsoverlast) te hebben. De rest werk ik af met sonodeck.

-licht:

*voorgroei krijgt tneon van 2*36 watt.

*bloeilicht was het grote twijfelgeval. tneon is niet zo prestatiegericht, TL is teveel bouwwerk:), 250 watt hps is wat weinig maar 400 is misschien teveel

DUS Bloeideel krijgt simpelweg een dimbare 400 -250 watt EVSA. Zo kan ik naargelang het seizoen variëren qua wattage. Ik kijk nog uit naar welke set precies maar het zal ofwel Lumatek ofwel Gavita worden denk ik. Het voorgroeideel krijgt een simpele timer. Het bloeideel zal ik schakelen met m'n Davin DV12 schakelkast.

 

Hok zal ik bouwen in MDF, rond een geraamte van vuurhout. Verven met primer en spiegelfolie als afwerking.

Deurpaneel wordt een meubelpaneel om een 'kastlook' te verkrijgen.

De passieve inlaat wordt lichtdicht gemaakt met koolstofmat.

 

Kweek.

Soortje zal powerplant worden, in een scrog.

Ik kweek biologisch met Sannies schimmels.

Medium zal batmix gemengd met een lightmix worden.

Als potten gebruik ik smartpots.

 

Verder ga ik zoals de vorige keer het medium in kleine mate aanvullen met beendermeel, bloedmeel, vinasse, lava-basaltmeel, zeewierkalk, kip-en koe-mest, bentoniet, buffertabs, wormenmest en batshit. Aanvullen doe ik later nog met BAC bloei en booster. Deze spullen heb ik allemaal reeds.

 

Verder heb ik ook reeds de beschikking over PH en EC meter, blumat tensiometers en blumat bewateringssystem. Dit laatste ga ik echter niet meer gebruiken.

 

Het oorspronkelijk budget van 300 EUR zal ik "lichtjes" moeten bijstellen naar een 1000 EUR, maar ik heb van mijn vorige rondes geleerd dat als je goedkoop koopt, je later moet upgraden en sowieso toch duurder uitkomt:).

 

Zo, de 'denkronde' zit erop. Danku voor de input. Zijn er opmerkingen, dan hoor ik het graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos,

Vraagjes (de eerste is aan Torsti gericht).

 

- Welke van deze spiegelplaten is het beste geschikt? http://www.kunststofshop.nl/index.php?item...695&lang=NL

 

- In de gamma vind je TL armaturen. Vind je er ook de philips TLD reflex 827 lampen? En reflectoren?

 

De spiegelplaat, welke ik gebruik, lijkt op deze:

http://www.kunststofshop.nl/index.php?item...325&lang=NL

 

De reflectoren vind je in aquarium-speciaalzaken en de Philips-TLD Reflex bij iedere online lampen-shop:

http://www.lampdirect.nl/philips-lampen/tl-lampen/tl-d.html

 

Ik zou eerder voor de T5-HO of T5-HO Constant gaan, deze geven meer lumen op dezelfde lengte.

 

Veel plezier met knutselen! :rofl

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu wietforum down is:

 

waar vind ik die goede spiegelreflectiefolie?

waar vind ik koolstofmatten die geen licht doorlaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat, is die nog steeds niet aan het bouwen? Nee dus, was nog enkele details vergeten.

 

Ik had nog twee dubbele bodems nodig, deze zijn bij deze uitgetekend.

 

Ook moest ik nog wat onderzoek doen naar het juiste afzuigsysteem. Heb 500 kuub softbox met 250mm flens gevonden, maar dan moest ik natuurlijk ook een filter vinden met die flensmaat om het geluid zo min mogelijk te houden, en die filter moest ook nog klein genoeg zijn om in mn hok te passen.

 

Gaat er dan zo uitzien in het techisch deel:

 

90 graden harde bocht - softbox - filter

 

Voordelen:

-ruimtebesparing gezien de filter niet in bloeiruimte maar in technisch gedeelte hangt.

-blazen door de filter = geluidsdemping

-minimum aan geluidsoverlast omdat er maar 1 harde 90 graden bocht in de ventilatie zit en alles op 250 mm flensmaat zit

 

De technische ruimte krijgt dan deels een open dak zodat de warme lucht uit de filter langs daar wegkan.

 

De keuze van VSA is ook gebeurd: ga een dimbare 400 watt Lumatek gebruiken. Zo heb ik de keuze uit 200-300-400 watt naargelang het seizoen.

 

Goed, denk dat ik nu echt wel alles doordacht heb. Ik heb ergens deze week een bestelwagen zodat ik om hout kan en dan kan het eindelijk gaan starten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update.

 

 

Is binnen (met dank aan growdiscounter):

 

Technisch deel

 

Softbox met loshangende torin 500 kuub - 200 mm flensmaat

Harde bocht 200 mm

Can 33 filter (zo een korte dikke) met 200m flensmaat

 

Bloeideel

 

Lumatek Dimmable 400 watt

400 watt Sylvana bloeibulb

wordt gecombineerd met mijn oldskool hamerslagkapje en mijn Davin DV-12 schakelkast.

6 smartpots van 15 liter

2 zakken goldlabel growmix

3 zakken specialmix van plagron

 

groeideel

 

Tneon 2x 36 watt

Grasslin analoge tijdsklok

6 kleine potjes

 

Een deftig nietmachine gekocht om de folie op te hangen. Dat wordt radiatorfolie. Is imo het beste qua kost-prestatie als ik naar de thread met reflectiemeningen kijk.

 

Ik wacht nog op het hout met de bijhorende ijzerwaren en moet nog ergens een variac zien te versieren. Overal uitverkocht en de groothandels hebben 'm pas binnen twee maanden terug. Denk er nu 1 gevonden te hebben though.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De definitieve maat wordt uiteindelijk 75 cm diep, 100 cm breed, 244 hoog.

 

Zou iemand mij wat feedback kunnen geven?

 

-op de ruimte te spenderen aan bloei en voorgroeideel?

 

Ik heb alles afgemeten en ik zou voor de planten zelf (dus exclusief de lampenset, de ruimte tussen planten en lamp, de potten, dubbele bodems, technisch deel etc) in het voorgroeideel 20 cm hebben voor de planten tussen tneon setje en bovenkant potten. In het bloeideel kunnen de planten zelf maximaal 80 cm hoog worden vanaf bovenkant pot tot ze verbrand raken door de 250 watter (20cm bijgerekend voor afstand tussen lamp en planten).

 

Ik ga wel scroggen en vooral indica kweken, maar twijfel toch een beetje of het wel genoeg zou zijn.

 

M'n hout is wel al besteld maar ik kan nog steeds de hoogte aanpassen.

 

- Qua dubbele bodems:

 

Ik heb deze afgemeten en berekend en zou een oppervlakte hebben die net even groot is als mijn uitlaat. Ik kan de inlaat niet groter maken zonder dat dit ten koste gaat van de hoogte van het bloeideel.

 

Nu is mijn vraag: een 500 kuub softbox en alle ventilatiedelen in 200mm flensmaat zijn sowieso overkill. Is het dan een probleem dat mijn inlaat maar even groot is als mijn uitlaat als ik de softbox pakweg dim tot 30-50 procent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...