Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wakki

Bladprobleem roestvlekken

Recommended Posts

High,

 

Ik heb op mijn guerilla-spot een bladprobleem ontdekt ;)

Weet er iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

(als ik naar de bekende bladproblemen kijk dan lijkt het op calciumtekort)

 

De Herijuana heeft er het meeste last van

gallery_22478_11675_777629.jpg

 

Onderste bladeren worden ook geel

gallery_22478_11675_766041.jpg

 

Ze staan in gaten (volle grond) van 50L opgewaardeerde aarde:

1/3 grond van spot (zanderig)

1/3 coco's

1/3 potgrond (universele en van growshop)

10 tassen koe-/kippenmest (volgens recept van dame blanche)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een calcium tekort ligt niet zo voor de hand als je met kippenmest werkt, ook al was de grond erg arm toen je begon. Ik denk dan ook niet zo snel aan een voedingstekort.

We hebben de laatste tijd wat afwisselend regen en zon, dus misschien eens kijken of het aan de schaduwkant van de plant net zo erg is of meer of minder. Als het daar een stuk minder is dan kun je ook denken aan brandplekjes van regendruppels op het blad.

Voor een calcium tekort (waar het wel sterk op lijkt) mis ik aantasting van de randen, dat je vaak ziet aan het begin van een calcium tekort.

Een laatste waar ik aan denk is een mogelijke schimmel, net zo iets als roest op rozen, maar deze heeft een andere kleur.

Behulpzamer dan dit kan ik niet zijn, maar er komt vast wel iemand langs met een beter idee ;) dat heb ik wel vaker.

 

Succes met je plantje

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calciumtekort lijkt mij inderdaad ook niet zo voor de hand te liggen, kippenmest bevat genoeg kalk (volgens dame blanche)

 

Kan het ook zijn dat het te zuur is en er daardoor een blokkade is bij de opname van Ca (heb ik hier nog gelezen)?

De grond is vrij zanderig, dus dat betekend een lagere pH normaal gezien of moet ik me daar helemaal geen zorgen om maken omdat het in de volle grond is (daar zou de pH toch vrij stabiel moeten blijven)

 

Ik zal de planten ook eens bekijken langs de noordkant (foto vanuit het zuiden)

 

Verder is me ook nog opgevallen dat de nieuwe blaadjes dunne lange vingers hebben en ze ook wat stress hebben (paarse stengel bovenaan)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de grond te zuur is, dan moet je de ph verhogen, en dit kan je toch doen door bv kalk te strooien? Dat verhoogt de ph waarde.

 

Maar ben natuurlijk niet zeker. Kan ook het probleem van chassie zijn, maar je zegt dat meerdere planten het hebben?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ze hebben er allemaal wel wat last van

Afghaan een pak minder dan Herijuana, sommige afghaan zelfs helemaal niet

 

Kalk kan ik inderdaad geven maar eerst even wachten wat er nog gezegd wordt hier ;)

 

Ze groeien enorm hard dit jaar, ik hoop dat dit nu niet te veel problemen gaat geven...

Kan het ook niet zijn dat er toch te weinig voeding in de grond zit, want dame blanche maakte gaten van 125L en dus ook meer kippenmest (2 kopjes per 10L)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey! wakki

 

Ik kanje niet verderhelpen, maar wel interesant dit.. ;)

Gebruik zelf ook "Dame Blanche" z'n recept en heb hier geen last van..

Wel zijn me plantjes nogal lichtgroen, tegen geel aan eigenlijk en de vertakkingen zijn ook nogal fluffy.

 

Mogelijkerwijs heb ik de kippenmest verhouding toch wat te ruim/nauw genomen..

Mischien bij jou ook t geval?

 

mvg, Knowledge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalk tekort. Duidelijker kan niet:

 

- scherp omrande roestvlekken

- oudere bladeren kleuren geel

 

Calciumtekort

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat kan ik er nu nog aan doen? Als ik kijk naar de kalk-meststoffen dan staat er bij dat je ze best niet gebruikt in juni-juli-augustus..

Of kan ik ook gewoon wat tomatenvoeding (korrels) gebruiken waar wat MgO bij zit? (kennis gebruikt dit ook)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed heb begrepen is dit dezelfde spot als vorig jaar. Als dat klopt: Vergeet voedingsproblemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zelfde spot (wel andere gaten en de aarde is een pak meer opgewaardeerd)

Maar wat moet ik dan wel doen nu?

 

Vorige jaren heb ik wel kalk gebruikt (in april), dit jaar niet

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Chassie: Wat je zegt slaat nergens op. Als het dezelfde spot is als vorig jaar kan dat juist prima voedingtekorten opleveren.

 

Redding: kalk geven. Je moet wel. Als je geen kalk geeft krijg je een ontzettend fluffy en ondermaatse oogst. Kalk is geen mobiele stof in de plant, dus de reeds beschadigde bladeren zullen niet herstellen. Wel wordt de verdere ontwikkeling van de plant weer normaal.

 

Succes jongen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vorige week dus een goede handvol magnesiumcalciumcarbonaat gestrooid bij iedere plant en het leek te helpen maar nu merk ik toch dat het nog niet weg is... (nieuwe bladeren met roestplekjes) ;)

 

Wat nu?

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk hetzelfde probleem te hebben,

gallery_29971_11883_337955.jpg

gallery_29971_11883_256191.jpg

gallery_29971_11883_277230.jpg

 

Alleen hebben die korrels tijd nodig om hun werking te doen, of je zou het vloeibaar moeten geven..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk te nat.

Zeker als je ziet welk blad er slecht is ;)

 

 

Met een slechte afwatering/drainage hebbie snel van al dat soort(blad) probleempjes.

Zeker na zo een regenval van de laatse week.

 

Zorg in iedergeval voor wat afwatering en beluchtings gaten door middel van een hooivork ofzo.

 

ik zou dr ff niets mee doen want als het te nat staat heb je met extra voeding nog meer shit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, bedankt

Ik ga het nog wat afwachten en als het erger blijft worden ga ik maar eens de pH meten (eerst nog via via een pH meter zien vast te krijgen..)

Op zich is het nog niet zo erg, er is nog genoeg mooi groen blad gelukkig

 

Ze zijn zo erg goed gegroeid dit jaar, het verbaasd me echt dat ik nu ineens problemen krijg ;)

Misschien gewoon te hard gegroeid en nu zijn ze door de voedingsbuffer uit, gaten hadden misschien gewoon groter moeten zijn (net zoals Dame Blanche deed)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het over bemesting is kippenmest is sterk

 

en dat Lahn bezoek van insecten heeft gehad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...